Red Bull začíná ke konci sezóny opět vládnout: Sebastian Vettel vyhrál tři závody za sebou a předstihl Fernanda Alonsa v šampionátu jezdců. Jakými úpravami prošel monopost RB8 od Singapuru?
Red Bull v posledních závodech sype z rukávu jednu novinku za druhou a připomíná mi jejich kvalitou loňské sezóny, kde téměř jakýkoliv nový díl, který na auto nasadil, fungoval. Očividně dosahují výborné korelace mezi počítačovými simulacemi (CFD), aerodynamickým tunelem a výsledky na dráze - na rozdíl od Ferrari, které se snaží udržet Alonsa na špici.
Někteří se domnívali, že za velkým zrychlením stojí nové dvojité DRS (DDRS). Přišly však na řadu okruhy, které mu lépe sedí a zároveň se na voze v poslední době objevila celá řada vylepšení - DDRS samotné není jediným či klíčovým prvkem, který pomohl zlepšit jejich formu. Pojďme si tedy projít ty nejpodstatnější změny, kterými prošel vůz RB8.
Přední křídloRakouská stáj do Singapuru přivezla přední křídlo, které je nejdůležitějším aerodynamickým prvkem, protože ovlivňuje proudění za ním kolem všech částí vozu. Nová verze představovala velký pokrok, celkově vylepšila proudění pro zefektivnění aerodynamiky - zejména kolem podlahy, kde vzniká nejvíce přítlaku.
Rozdělení klapky předního křídla vedlo k vylepšení proudění podél spodní části vozu
Nyní je možné volit také větší úhly náběhu klapky, aniž by hrozilo odtržení proudění. Spekulovalo se také o tom, že bylo zesíleno, aby se tolik nerotovalo podél své osy při vyšších rychlostech a prošlo přísnějšími zátěžovými testy FIA v Suzuce.
NosS novým křídlem se objevil také nový nos , který je o něco protáhlejší, nižší a ve spodní části vypouklejší (připomínající pelikána) - nedosahuje však takového prohnutí jako podobný prvek u Lotusu. Ke stejné úpravě přistoupil také Williams - nevytváří to samo o sobě více přítlaku, ale optimalizuje proudění, díky kterému části vzadu lépe fungují.
BočniceV Koreji nasadil také nové menší bočnice. Zmenšily se s nimi sice i vstupní otvory do kanálů pod nimi, ale zlepšila se cesta pro vedení výfukových plynů z výfuků s využitím Coanda efektů a zefektivnilo se proudění v zužující se zadní částí mezi koly, kde je nyní více prostoru.
Zkrácení bočnic Red Bullu RB8 v Koreji
DDRSV Singapuru Red Bull také na rozdíl od Lotusu bez větších obtíží nasadil DDRS. I když většina zahraničních zdrojů tvrdí, že dvojité DRS redukuje přítlak v oblasti spodního zadního křídla, stále si myslím, že k tomu dochází spíše pod hlavním profilem nahoře - žádný otvor se ve spodní části neobjevil a mimo 15cm centrální zónu by byl navíc ilegální.
Vstupní otvor DDRS, k redukci přítlaku dochází zřejmě hned o kousek blíže - pod hlavním profilem
DDRS představuje velkou výhodu zejména v kvalifikacích - v Suzuce či posledně v Koreji jej Vettel ani jednou během závodu nevyužil. Umožňuje nastavit větší úhel křídel a generovat větší přítlak, s čímž obvykle souvisí větší odpor a nižší maximální rychlosti na rovinkách - dodatečná redukce odporu však tuto nehodu eliminuje.
Díky vyššímu přítlaku jsou rychlejší v zatáčkách a také šetrnější k pneumatikám, z čehož se letos stala nezanedbatelná výhoda. V kvalifikaci je navíc dokáží rychleji zahřát. Red Bull obvykle volí maximální přítlak a spoléhá na ovládnutí přední řady v kvalifikaci, což se jim podařilo v Suzuce i v Koreji - mohou si dovolit udělat kompromis v oblasti maximálních rychlostí, protože pak v závodě nemusí nikoho předjíždět.
Třásně pod zadním křídlem zmizely
Upraveny byly i bočnice zadního křídla, zmizely vertikální třásně na jeho spodním okraji. Ty obvykle slouží k rozšíření pracovního prostoru difuzoru. Některé týmy se je však ve druhé části sezóny rozhodly seříznout, Red Bull se jich zbavil úplně.
Zadní zavěšeníRed Bull přepracoval i zadní zavěšení, což snížilo degradaci pneumatik. Díky výchozímu menšímu odklonu kol se zvětšila kontaktní plocha pneumatik s vozovkou, proto je RB8 lepší na výjezdech z pomalejších zatáček.
Red Bull upravil geometrii zadního zavěšení pro zlepšení trakce a degradaci pneumatik
© foto: Red Bull Racing, 2012
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.