Red Bull začíná ke konci sezóny opět vládnout: Sebastian Vettel vyhrál tři závody za sebou a předstihl Fernanda Alonsa v šampionátu jezdců. Jakými úpravami prošel monopost RB8 od Singapuru?
Red Bull v posledních závodech sype z rukávu jednu novinku za druhou a připomíná mi jejich kvalitou loňské sezóny, kde téměř jakýkoliv nový díl, který na auto nasadil, fungoval. Očividně dosahují výborné korelace mezi počítačovými simulacemi (CFD), aerodynamickým tunelem a výsledky na dráze - na rozdíl od Ferrari, které se snaží udržet Alonsa na špici.
Někteří se domnívali, že za velkým zrychlením stojí nové dvojité DRS (DDRS). Přišly však na řadu okruhy, které mu lépe sedí a zároveň se na voze v poslední době objevila celá řada vylepšení - DDRS samotné není jediným či klíčovým prvkem, který pomohl zlepšit jejich formu. Pojďme si tedy projít ty nejpodstatnější změny, kterými prošel vůz RB8.
Přední křídloRakouská stáj do Singapuru přivezla přední křídlo, které je nejdůležitějším aerodynamickým prvkem, protože ovlivňuje proudění za ním kolem všech částí vozu. Nová verze představovala velký pokrok, celkově vylepšila proudění pro zefektivnění aerodynamiky - zejména kolem podlahy, kde vzniká nejvíce přítlaku.
Rozdělení klapky předního křídla vedlo k vylepšení proudění podél spodní části vozu
Nyní je možné volit také větší úhly náběhu klapky, aniž by hrozilo odtržení proudění. Spekulovalo se také o tom, že bylo zesíleno, aby se tolik nerotovalo podél své osy při vyšších rychlostech a prošlo přísnějšími zátěžovými testy FIA v Suzuce.
NosS novým křídlem se objevil také nový nos , který je o něco protáhlejší, nižší a ve spodní části vypouklejší (připomínající pelikána) - nedosahuje však takového prohnutí jako podobný prvek u Lotusu. Ke stejné úpravě přistoupil také Williams - nevytváří to samo o sobě více přítlaku, ale optimalizuje proudění, díky kterému části vzadu lépe fungují.
BočniceV Koreji nasadil také nové menší bočnice. Zmenšily se s nimi sice i vstupní otvory do kanálů pod nimi, ale zlepšila se cesta pro vedení výfukových plynů z výfuků s využitím Coanda efektů a zefektivnilo se proudění v zužující se zadní částí mezi koly, kde je nyní více prostoru.
Zkrácení bočnic Red Bullu RB8 v Koreji
DDRSV Singapuru Red Bull také na rozdíl od Lotusu bez větších obtíží nasadil DDRS. I když většina zahraničních zdrojů tvrdí, že dvojité DRS redukuje přítlak v oblasti spodního zadního křídla, stále si myslím, že k tomu dochází spíše pod hlavním profilem nahoře - žádný otvor se ve spodní části neobjevil a mimo 15cm centrální zónu by byl navíc ilegální.
Vstupní otvor DDRS, k redukci přítlaku dochází zřejmě hned o kousek blíže - pod hlavním profilem
DDRS představuje velkou výhodu zejména v kvalifikacích - v Suzuce či posledně v Koreji jej Vettel ani jednou během závodu nevyužil. Umožňuje nastavit větší úhel křídel a generovat větší přítlak, s čímž obvykle souvisí větší odpor a nižší maximální rychlosti na rovinkách - dodatečná redukce odporu však tuto nehodu eliminuje.
Díky vyššímu přítlaku jsou rychlejší v zatáčkách a také šetrnější k pneumatikám, z čehož se letos stala nezanedbatelná výhoda. V kvalifikaci je navíc dokáží rychleji zahřát. Red Bull obvykle volí maximální přítlak a spoléhá na ovládnutí přední řady v kvalifikaci, což se jim podařilo v Suzuce i v Koreji - mohou si dovolit udělat kompromis v oblasti maximálních rychlostí, protože pak v závodě nemusí nikoho předjíždět.
Třásně pod zadním křídlem zmizely
Upraveny byly i bočnice zadního křídla, zmizely vertikální třásně na jeho spodním okraji. Ty obvykle slouží k rozšíření pracovního prostoru difuzoru. Některé týmy se je však ve druhé části sezóny rozhodly seříznout, Red Bull se jich zbavil úplně.
Zadní zavěšeníRed Bull přepracoval i zadní zavěšení, což snížilo degradaci pneumatik. Díky výchozímu menšímu odklonu kol se zvětšila kontaktní plocha pneumatik s vozovkou, proto je RB8 lepší na výjezdech z pomalejších zatáček.
Red Bull upravil geometrii zadního zavěšení pro zlepšení trakce a degradaci pneumatik
© foto: Red Bull Racing, 2012
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.
Po ztrátě nároku na startovní číslo 1 musel Max Verstappen pro příští sezonu znovu sáhnout do nabídky čísel. Volba padla překvapivě jinam – ikonická třiatřicítka zůstává stranou.