Monoposty Formule 1 nebudou nikdy 100% bezpečné, každým rokem se však vylepšuje ochrana kokpitu. Časopis F1 Racing mapoval některá z těchto opatření.
1. Opěrka hlavyJednou z nejdůležitějších bezpečnostních věcí posledních deseti let bylo zavedení pěnové opěrky pro hlavu. Lemuje celý kokpit a obsahuje pěnu, která pohlcuje energii. Snižuje to riziko poranění hlavy pilota při nehodách, kdy se jiné auto dostane do vzduchu, a absorbuje energii, pokud pilot při nárazu udeří helmou do boční strany kokpitu.
Protože se vlastnosti této pěny (a tudíž její efektivita při absorbování energie) mohou měnit s okolní teplotou, používají se tři druhy s odlišným zbarvením. FIA týmům určuje, který druh musí při každém výjezdu použít: modrá se používá při teplotách nad 30 °C, růžová při teplotách mezi 15 °C - 30 °C a bleděmodrá při teplotách pod 15 °C.
2. Tlačítko neutrálu"Pokud zůstane auto z jakéhokoliv důvodu zaseklé na nějakém rychlostním stupni a nelze s ním pohnout, traťoví komisaři zmáčknou tlačítko neutrál na horní straně vozu. Striktně řečeno, nejedná se o pravý neutrál - tlačítko je vlastně spojeno s oddělenou pneumatickou láhví, která se používá pro oddělení lamel spojky, takže auto pak může být odtlačeno," vysvětluje hlavní inženýr Force Indie - Jakob Andreasen.
3. SedačkaTvarovaná sedačka z uhlíkových vláken není v F1 pevnou součástí vozu. Musí být odnímatelná, aby lékaři v případě nehody mohli pilota vytáhnout i s ní jakožto jeden celek - což je obzvlášť důležité při podezření z poranění páteře nebo když je pilot v bezvědomí.
Pro její odstranění jsou uvolněny bezpečnostní pásy a čtyři řemeny, které sedačku upevňují. Jsou podobně jako bezpečnostní pásy zdvojené, aby udrželi pilota na místě.
4. Ochranný obloukPokud se vůz přetočí, chrání jezdce dvojice ochranných oblouků - za jeho hlavou je airbox a drobný výčnělek v šasi před ní. Když sedí, jeho přilba musí ležet pod teoretickou čárou spojující tyto dva body.
5. Výstražná kontrolka KERSuPokud je KERS vypnutý a není nalezena žádná závada, kontrolka svítí zeleně. Pokud ne, neměl by se nikdo dotýkat žádné části vozu, protože by teoreticky mohla být pod napětím. Když pilot sedí ve voze, kokpit funguje jako Faradayova klec, která jej chrání před elektrickým výbojem. Musí si ale dávat pozor, když opouští monopost, pokud zelená kontrolka nesvítí.
"Při těch nejzávažnějších stavech KERSu by neměl propojit zem s šasi. Obecně to znamená, že musí z šasi vyskočit na zem, aby je nepropojil a neuzavřel elektrickou smyčku," vysvětluje Andreasen.
6. Výstražná kontrolka přetíženíTato kontrolka je nesmírně užitečná pro ty, kdo jako první přijíždění na místo nehody. Akcelerometry ve voze měří tvrdost nárazu, a pokud překročí sílu 15 G, rozsvítí se varovné světlo.
Přístroj registrující data při nehodě tuto informaci zašle přímo FIA a lékařům na okruhu. I když se zdá, že pilot není zraněný, svítí-li výstražné světlo, musí jej doktoři v lékařském středisku prohlédnout.
7. PásyBezpečnostní pásy jezdce jsou spojeny s monokokem. Jsou vyrobeny ze speciálního tkaného polyesteru a obsahují popruhy pro ramena, pánev a rozkrok, přičemž se všechny sbíhají do centrální spony. Pravidla vyžadují jejich rozepnutí pohybem jedné ruky, aby se každý pilot mohl z vozu dostat do pěti sekund.
8. Přilba a HANSPřilby se vyrábějí s využitím vrstev karbonových vláken, polyetylénu a žáruvzdorného materiálu zvaného aramid, zatímco hledí se dělá ze silného polykarbonátu vyztuženého proužkem Zylonu (materiál využívaný při výrobě neprůstřelných vest).
Zařízení HANS (Head And Neck Support) zabraňuje poraněním hlavy a krční páteře. Skládá se z ramenního límce z uhlíkových vláken. S přilbou je propojen pomocí dvou popruhů. Testy prokázaly, že toto zařízení omezuje typický pohyb hlavy při nehodách o 44 %, sílu působící na krk o 68 %. Pravidla určují, že HANS nesmí mít v kokpitu žádné pevné předměty ve své vnitřní šíři 25 mm.
Více viz video: Co je HANS a jak pomáhá zvýšit bezpečnost v F1
9. MonokokAby se zabránilo proniknutí předmětů do kokpitu, jsou boky ochranné buňky vyztuženy Zylonem a panely z uhlíkových vláken. Pro dalších ochranu pilota nesmí kokpitem vést žádné palivové, olejové či vodní trasy. Jeho nohy jsou umístěny v tom, čemu se říká "tunel pro nohy." Ten je vycpaný pro ochranu noh při jejich pohybu.
10. Hasicí přístroj2,4kg práškový hasicí přístroj je umístěn mezi sedadlo a šasi. Aktivován je buď automaticky nebo jezdcem či traťovým komisařem po stisku tlačítka umístěného u noh pilota v případě požáru. Hubice nacházející se v kokpitu a prostoru motoru poté rozptýlí prášek.
© Foto: McLaren Mercedes, Scuderia Ferrari
Lewis Hamilton a Ferrari – spojení, které budí obrovskou pozornost. Mezinárodní média si všímají každého detailu jeho prvních testovacích jízd v legendárním červeném voze. Šéf McLarenu Andrea Stella sice oceňuje tuto historickou spolupráci, ale zároveň hodlá Hamiltona a Ferrari v nadcházející sezóně důkladně prověřit.
Red Bull a Ford spojili síly při vývoji motoru pro sezonu 2026, přičemž americká automobilka se zaměřuje hlavně na elektrické komponenty. Šéf týmu Christian Horner označil spolupráci za „inspirativní“ a naznačil, kdy se projeví její první výsledky.
Fanoušci netrpělivě čekají na souboj titánů – jak si Lewis Hamilton povede proti Charlesi Leclercovi ve Ferrari v roce 2025?
Adrian Newey se ro F1.com zamyslel nad tím, zda "nedostatek zkušeností" v Red Bullu mohl ovlivnit problémy týmu s vozem RB20 během sezóny 2024. Bývalý technický ředitel týmu vyjádřil obavy ohledně problémů s ovladatelností vozu, které se v průběhu sezóny objevily.
Formule 1 odhalila startovní časy pro nadcházející sezónu 2025.
Lewis Hamilton už naplno rozjel přípravy na sezónu 2025, ve které poprvé oficiálně při první Grand Prix oblékne barvy Ferrari. Sedminásobný šampion se v lednu poprvé posadil do rudého monopostu a začal psát novou kapitolu své kariéry.
Po problémech na okruzích s nízkým přítlakem, jako jsou Monza a Las Vegas, Red Bull naznačil, že v roce 2025 neplánuje klást hlavní důraz na vývoj speciálního zadního křídla zaměřeného na maximální rychlost na rovinkách. Tým se navzdory zaměří na komplexnější přístup k vývoji vozu.
Mezinárodní automobilová federace zpřísnila tresty za nadávky, což vyvolalo mezi fanoušky vlnu nevole. Asociace jezdců GPDA zatím mlčí, ale její předseda Alex Wurz vysvětluje proč. Zdůrazňuje, že místo bezhlavého trestání je potřeba používat zdravý rozum.
Po loňských nehodách Alexe Albona a George Russella v šesté a sedmé zatáčce se organizátoři Velké ceny Austrálie rozhodli upravit trať. Změny se zaměří především na zvýšení bezpečnosti jezdců, přičemž největší úpravy budou provedeny na obrubnících v tomto kritickém úseku.
Šéf týmu Williams, James Vowles, uvedl, že vliv Carlosa Sainze je v týmu již zřetelný. Španěl, který bude závodit po boku Alexe Albona, musel opustit Ferrari poté, co italská stáj potvrdila příchod Lewise Hamiltona.
Modelka Sigrid Silversandová přijala nabídku k sňatku od bývalého závodníka formule 1 Davida Coultharda. Pár je spolu několik let a svou lásku veřejnosti odhalil v roce 2023. Pro Coultharda půjde o druhý sňatek.
Max Verstappen usiluje o vyrovnání historického úspěchu Michaela Schumachera, který v letech 2000 až 2004 vyhrál pět titulů mistra světa formule 1 v řadě. Pokud Verstappen získá pátý titul v této sezoně, stane se druhým jezdcem v historii, který tohoto výkonu dosáhne.