Před čtyřmi týdny jsme zanalyzovali letošní vývoj zadního křídla Ferrari F2012. Dnes se podíváme na různé verze, které se objevily na monopostu stáje z Maranella od jeho představení až do posledního závodu před letní přestávkou - Velké ceny Maďarska.
Do Velké ceny Maďarska Ferrari letos představilo přinejmenším 7 různých verzí předního křídla. Hlavní úpravy přišly zároveň s velkými změnami vozu ve snaze snížit rychlostní manko, které jejich monopost F2012 dělilo od největších soupeřů (Lotus, McLaren, Mercedes a Red Bull) po předsezónních testech.
Společně s Red Bullem rozsáhlými úpravami dokazují velikost svých rozpočtů. Ve Valencii někdo trefně v nadsázce řekl, že rakouský tým po nasazení nové zadní části nasadil D-specifikaci svého vozu RB8.
Jedna z testovaných verzí v Maďarsku (foto: Scuderia Ferrari)
Nejnápadnějším rysem všech konceptů je vícenásobné rozdělení klapky na vnější straně u bočnic předního křídla. V minulosti závodil McLaren se čtyř- či pětiprvkovou klapkou, toto řešení však po úpravě technických pravidel v roce 2009 opustil. Podélné otvory v klapkách jsou ale stále povoleny a Ferrari se této svobody snaží maximálně využít.
Verze A: Od představení vozu po závody v Austrálii a v MalajsiiNápadným prvkem předního křídla při představení bylo vícero otvorů, které přeměnily koncept dvou klapek ve čtyři profily. Výsledkem není pouze vyšší míra přítlaku, ale také menší problémy s odtržením proudění (stallingem).
Verze B: předsezónní testy v BarceloněHned na počátku bylo zřejmé, že nový vůz se potýká s nedostatkem přítlaku v přední části, což bylo třeba vyřešit. Proto se v posledním předsezónním testu v Barceloně objevilo nové křídlo se zcela přepracovanými klapkami včetně způsobu, jakým jsou uchyceny k bočnicím. Klapky měly tři otvory a velkou Gurneyho klapku (viz zelená šipka).
Úpravy se objevily také na křidélku přední kaskády a bočnicích, jež obsahovaly kanál pro směrování vzduchu dovnitř (všechny změny vyznačeny žlutě). Bližší pohled na bočnice odhaluje strategii Ferrari: přesměrovat spodní tok na vnitřní stranu kol pomocí kanálů, zatímco horní tok je vytlačován na vnější stranu pneumatik. McLaren s tímto zakřivením přišel před několika sezónami.
Verze B byla testována také v Malajsii a v Číně. Ukázalo se však, že dostatečně nevyhovuje potřebám vozu, proto se nikdy nedostala do kvalifikace a závodu.
Verze C: Vyzkoušena v Číně, v závodech nepoužitaU této verze scházela pro dosahování vyšších maximálních rychlostí trojúhelníková Gurneyho klapka.
Verze D: Čína, BahrajnFerrari do závodu v Číně nasadilo další novou verzi, která krom chybějící Gurneyho klapky zahrnovala přepracované bočnice a přední kaskádu. Křidélko v její horní části má hluboký výřez poblíž bočnice pro další snížení aerodynamického odporu.
Tato verze byla testována i v Barceloně s logem Santanderu na její bočnici.
Verze E: testy v Mugellu, závody v Barceloně, Monaku, Montrealu, Valencii, Silverstone, Hockenheimu a na HungaroringuTestování v Mugellu bylo pro Ferrari velmi přínosné. Tým vyzkoušel spoustu nových dílů včetně přepracované zadní části, výfuků a také předního křídla, u kterého došlo ke změnám zejména na po jeho bocích a na bočnicích.
Ve spodní části vypadá křídlo podobně, ale horní část je zcela nová: méně zakřivená s drobným horizontálním trojúhelníkovým prvkem v zadní části pro zlepšení proudění kolem pneumatik. Tento prvek není zcela nový, vychází z předchozích sezón. Ke změnám došlo i v oblasti nastavitelných úchytů klapky.
Ferrari do Španělska přivezlo verzi D a E, aby si vzájemně porovnalo fungování nového a staršího řešení.
Verze F: Vyzkoušena ve Valencii, v závodech nepoužitaTuto verzi si Ferrari otestovalo ve Valencii, v Silverstone a na Hungaroringu. Obsahuje novou druhou klapku, která se více podobá té z představení, nové úchyty pro nastavování jejího úhlu a hlubší výřez v trojúhelníkovém prvku na bočnici, která jinak zdědila více kanálů pro zefektivnění proudění vzduchu dovnitř.
Verze G: Vyzkoušena v Německu, v závodech nepoužitaPoslední testovaná verze se objevila na Hockenheimu, tým jí nasadil i během tréninků v Maďarsku. Bočnice mají místo čtyř už pět kanálů, zmizel výřez v trojúhelníkovém prvku a úchyty pro nastavení klapek jsou z aerodynamických i mechanických důvodů jednodušší.
Další technické zajímavosti můžete najít v angličtině na blogu Michalise zde: formula1techandart.wordpress.com.
Lando Norris zazářil ve druhém tréninku GP Itálie v Monze, když zajel nejlepší čas a potvrdil konkurenceschopnost McLarenu. Druhý skončil Charles Leclerc na Ferrari. Kimi Antonelli opět v problémech.
Charles Leclerc přiznal, že po nehodě na GP Nizozemska zůstal sedět na svahu, protože jediná cesta zpět do garáže Ferrari vedla přes zaplněnou tribunu. Podle něj šlo o pragmatické a bezpečné rozhodnutí, aby se vyhnul riziku mezi diváky.
Lewis Hamilton a Charles Leclerc začali domácí Grand Prix Ferrari ve velkém stylu, když obsadili první dvě místa v úvodním tréninku. Tímto výsledkem potěšili tisíce fanoušků na tribunách a ukázali, že tým má na startu víkendu výraznou sílu.
Krátce poté, co byl jmenován prvním testovacím jezdcem Cadillacu pro F1, udělal Colton Herta další významný krok směrem ke svému cíli závodit v šampionátu Formule 1.
Max Verstappen varuje před přílišnými změnami formátu F1, včetně kratších závodů a více sprintů. Podle něj je třeba zachovat tradiční podobu šampionátu.
Šéf Formule 1 Stefano Domenicali naznačil, že sport může v budoucnu čekat výrazná úprava podoby závodních víkendů. Cílem má být větší zapojení fanoušků, přičemž Domenicali tvrdí, že většina účastníků je těmto plánům nakloněna.
Liam Lawson po incidentu s Carlosem Sainzem na Velké ceně Nizozemska uvedl, že nechápe, proč je Španěl rozrušený, protože šlo o běžný závodní souboj.
Isack Hadjar z týmu Racing Bulls přiznal, že i přes nejistotu ohledně své budoucnosti před sezonou Formule 1 v roce 2026 zůstává klidný a vyrovnaný.
Šéf Formule 1 Stefano Domenicali potvrdil, že tři stávající okruhy projevily zájem vrátit se do závodního kalendáře.
Jacques Villeneuve varuje, že Ferrari před domácí Monzou čelí velkému tlaku. Podle něj mohou očekávání tifosi ovlivnit výkony týmu.
Lando Norris musel v Zandvoortu předčasně odstoupit kvůli úniku oleje, zatímco se snažil dotáhnout na týmového kolegu Oscara Piastriho. Nadějný závod se tak proměnil v hořké zklamání pro britského jezdce.
Lewis Hamilton přiznal, že Ferrari čelí před domácím závodem v Monze obrovskému tlaku, a to zejména on sám. Podle něj půjde kromě výkonu vozu i o zvládnutí emocí a očekávání fanoušků.