Před čtyřmi týdny jsme zanalyzovali letošní vývoj zadního křídla Ferrari F2012. Dnes se podíváme na různé verze, které se objevily na monopostu stáje z Maranella od jeho představení až do posledního závodu před letní přestávkou - Velké ceny Maďarska.
Do Velké ceny Maďarska Ferrari letos představilo přinejmenším 7 různých verzí předního křídla. Hlavní úpravy přišly zároveň s velkými změnami vozu ve snaze snížit rychlostní manko, které jejich monopost F2012 dělilo od největších soupeřů (Lotus, McLaren, Mercedes a Red Bull) po předsezónních testech.
Společně s Red Bullem rozsáhlými úpravami dokazují velikost svých rozpočtů. Ve Valencii někdo trefně v nadsázce řekl, že rakouský tým po nasazení nové zadní části nasadil D-specifikaci svého vozu RB8.
Jedna z testovaných verzí v Maďarsku (foto: Scuderia Ferrari)
Nejnápadnějším rysem všech konceptů je vícenásobné rozdělení klapky na vnější straně u bočnic předního křídla. V minulosti závodil McLaren se čtyř- či pětiprvkovou klapkou, toto řešení však po úpravě technických pravidel v roce 2009 opustil. Podélné otvory v klapkách jsou ale stále povoleny a Ferrari se této svobody snaží maximálně využít.
Verze A: Od představení vozu po závody v Austrálii a v MalajsiiNápadným prvkem předního křídla při představení bylo vícero otvorů, které přeměnily koncept dvou klapek ve čtyři profily. Výsledkem není pouze vyšší míra přítlaku, ale také menší problémy s odtržením proudění (stallingem).
Verze B: předsezónní testy v BarceloněHned na počátku bylo zřejmé, že nový vůz se potýká s nedostatkem přítlaku v přední části, což bylo třeba vyřešit. Proto se v posledním předsezónním testu v Barceloně objevilo nové křídlo se zcela přepracovanými klapkami včetně způsobu, jakým jsou uchyceny k bočnicím. Klapky měly tři otvory a velkou Gurneyho klapku (viz zelená šipka).
Úpravy se objevily také na křidélku přední kaskády a bočnicích, jež obsahovaly kanál pro směrování vzduchu dovnitř (všechny změny vyznačeny žlutě). Bližší pohled na bočnice odhaluje strategii Ferrari: přesměrovat spodní tok na vnitřní stranu kol pomocí kanálů, zatímco horní tok je vytlačován na vnější stranu pneumatik. McLaren s tímto zakřivením přišel před několika sezónami.
Verze B byla testována také v Malajsii a v Číně. Ukázalo se však, že dostatečně nevyhovuje potřebám vozu, proto se nikdy nedostala do kvalifikace a závodu.
Verze C: Vyzkoušena v Číně, v závodech nepoužitaU této verze scházela pro dosahování vyšších maximálních rychlostí trojúhelníková Gurneyho klapka.
Verze D: Čína, BahrajnFerrari do závodu v Číně nasadilo další novou verzi, která krom chybějící Gurneyho klapky zahrnovala přepracované bočnice a přední kaskádu. Křidélko v její horní části má hluboký výřez poblíž bočnice pro další snížení aerodynamického odporu.
Tato verze byla testována i v Barceloně s logem Santanderu na její bočnici.
Verze E: testy v Mugellu, závody v Barceloně, Monaku, Montrealu, Valencii, Silverstone, Hockenheimu a na HungaroringuTestování v Mugellu bylo pro Ferrari velmi přínosné. Tým vyzkoušel spoustu nových dílů včetně přepracované zadní části, výfuků a také předního křídla, u kterého došlo ke změnám zejména na po jeho bocích a na bočnicích.
Ve spodní části vypadá křídlo podobně, ale horní část je zcela nová: méně zakřivená s drobným horizontálním trojúhelníkovým prvkem v zadní části pro zlepšení proudění kolem pneumatik. Tento prvek není zcela nový, vychází z předchozích sezón. Ke změnám došlo i v oblasti nastavitelných úchytů klapky.
Ferrari do Španělska přivezlo verzi D a E, aby si vzájemně porovnalo fungování nového a staršího řešení.
Verze F: Vyzkoušena ve Valencii, v závodech nepoužitaTuto verzi si Ferrari otestovalo ve Valencii, v Silverstone a na Hungaroringu. Obsahuje novou druhou klapku, která se více podobá té z představení, nové úchyty pro nastavování jejího úhlu a hlubší výřez v trojúhelníkovém prvku na bočnici, která jinak zdědila více kanálů pro zefektivnění proudění vzduchu dovnitř.
Verze G: Vyzkoušena v Německu, v závodech nepoužitaPoslední testovaná verze se objevila na Hockenheimu, tým jí nasadil i během tréninků v Maďarsku. Bočnice mají místo čtyř už pět kanálů, zmizel výřez v trojúhelníkovém prvku a úchyty pro nastavení klapek jsou z aerodynamických i mechanických důvodů jednodušší.
Další technické zajímavosti můžete najít v angličtině na blogu Michalise zde: formula1techandart.wordpress.com.
Lewis Hamilton se zaměřuje na zlepšení svého výkonu v závěru sezóny a hledá způsoby, jak z vozu Ferrari dostat co nejvíce.
Max Verstappen po vítězství v Austinu promluvil o svém návratu navrhlo, kterému málokdo věřil.
Jenson Button otevřeně hovoří o psychickém nastavení obou pilotů McLarenu a rozebírá, kdo má momentálně navrch v souboji o formu do konce sezony.
Šéf Ferrari John Elkann vydal prohlášení na podporu Freda Vasseura v reakci na nedávné spekulace ohledně vedení týmu.
I přes náročný víkend ve Spojených státech odjíždí šéf McLarenu Andrea Stella z Austinu optimistický.
Red Bull byl potrestán za porušení pravidel v souvislosti s neobvyklou situací kolem startovního roštu Landa Norrise.
Lewis Hamilton po závodě Velké ceny USA přiznal, že si není jistý, co se během závěru stalo. Závěrečné chvíle podle něj vyžadovaly maximální soustředění, aby udržel vůz na trati a zajistil bodované umístění.
Max Verstappen předvedl ve Spojených státech naprosto suverénní výkon a výrazně tím stáhl ztrátu v boji o titul, na čelo šampionátu mu nyní chybí už jen 40 bodů.
Sobotní sprint Velké ceny USA na okruhu Circuit of the Americas přinesl napínavý start, během něhož oba vozy McLarenu čelily komplikacím. K situaci se vyjádřil i poradce Red Bullu Helmut Marko.
Oscar Piastri má v Austinu pomalejší tempo než jeho týmový kolega Lando Norris. Podle šéfa McLarenu Andrea Stelly je za tím kombinace několika faktorů.
Lewis Hamilton měl během sprintu Velké ceny USA v první zatáčce velmi napjatý moment, kdy se musel rychle vyhnout nebezpečné situaci. Halo v této situaci znovu sehrálo svoji roli.
Lando Norris upozornil, že McLaren před Velkou cenou USA čelí výzvám. I přes slibnou startovní pozici za Maxem Verstappenem zůstává tým v napjaté nejistotě.