Pat Symonds v rozhovoru pro F1 Racing odhaluje tajemství stále se zpřísňujících nárazových testů, kterými musí před každou sezónou procházet monoposty Formule 1.
Procházely vozy F1 nárazovým testy vždy?Pat Symonds: Ne. Před rokem 1985 existovalo málo pravidel týkající se bezpečnosti a žádné nárazové testy. První testy otevřely oči. Tehdy se během procedury ukotvil nos k pevné desce a udeřilo do něj velmi těžké kyvadlo. Pamatuji si dobře úplně první test. Došlo k mocnému uderu a nos změnil doslova v karbonový prach. Od té doby jsme urazili kus cesty.
Které části procházejí nárazovými testy?PS: Provádí se pět dynamických testů (dva čelní nárazy, jeden boční, jeden zadní a jeden náraz na sloupek řízení) a 13 statických testů, které určují schopnost základní struktury zvládnout extrémní síly při vysokorychlostním nárazu. Zatímco dynamickými testy musí projít pouze jedno šasi, statické testy musí podstoupit každé.
Rychlosti se při testech různí. K nárazu u čelního testu dochází při rychlosti 15 m/s (54 km/hod). Nevypadá to jako hodně, jedná se však o náraz do pevného objektu - proto je mnohem prudší než náraz do bariéry, která je navrhována pro absorbování energie.
Jaké jsou rozdíly mezi dynamickými a statickými testy?PS: Dynamické testy jsou skutečnými nárazovými testy. Při čelním nárazu je šasi uchyceno k vozíku a vystřeleno proti pevné zdi. U bočních testů je šasi uchyceno na místě a těžký vozík narazí do jeho boku. Podobné to je u zadního testu: převodovka a zadní nárazová struktura je uchycena napevno a naráží do nich vozík.
U statických testů se používají velké hydraulické klíny, jež velkou silou zatěžují šasi na různých klíčových místech, ačkoliv tlak při tom narůstá relativně pomalu.
Používají se při nárazových testech figuríny? Jaké síly musí zvládnout?PS: Figurína se používá pro čelní nárazový test. Musí vážit 75 kg, což je na závodního pilota hodně. Během testu špičkové zpomalení v oblasti hrudníku figuríny nesmí překročit 60 G po dobu delší než 3 milisekundy. To znamená, že během té doby činí hmotnost figuríny 4,5 tuny.
Video: Monokok vozu F1 a nárazové testy (zdroj: Mercedes AMG F1 Team/Youtube)
Jaké síly musí vydržet každá nárazová oblast?PS: Používají se dva druhy sil. První je boční zátěž aplikovaná na samotnou strukturu. Zajišťuje, že se nezlomí, pokud dojde k nárazu pod drobným úhlem. Pak se používá několik zátěží na šasi, aby se zajistilo, že bude dostatečně silné a zvládne síly, které se mohou objevit v případě nehody.
Například boční strana kokpitu je vystavována tlaku 30 tun, kterému musí odolat pouze s 15 mm prohnutím a bez zjevné strukturální vady.
Jak je chráněna palivová nádrž?PS: Palivová nádrž je zvláštní případ. Boční strany šasi a podlaha v této oblasti musí projít přísnými zátěžovými testy, ale samotná palivová buňka je vyrobena z materiálu známého jako FT5. Jde o pogumovaný, průrazuvzdorný kevlarový materiál, jenž se používá u obrněných vozidel. K jeho roztržení je zapotřebí téměř 9 tun.
Zpřísňují se testy každý rok?PS: FIA a týmy se neustále snaží vylepšit bezpečnost, takže zvládnutí těchto testů je těžké. Nejde jednoduše o výrobu něčeho silnějšího nebo pevnějšího. Není snadné vyhovět požadavkům na absorbování velkého množství energie při udržení dostatečně nízkých úrovní zpomalení pro snížení rizika zranění pilota, navíc při náročných fyzických omezeních vozu F1.
Čelní nárazový test formule A1GP (zdroj: Trackcreate Ltd/Youtube)
Zadní nárazový test formule A1GP (zdroj: Trackcreate Ltd/Youtube)
Lewis Hamilton a Ferrari – spojení, které budí obrovskou pozornost. Mezinárodní média si všímají každého detailu jeho prvních testovacích jízd v legendárním červeném voze. Šéf McLarenu Andrea Stella sice oceňuje tuto historickou spolupráci, ale zároveň hodlá Hamiltona a Ferrari v nadcházející sezóně důkladně prověřit.
Red Bull a Ford spojili síly při vývoji motoru pro sezonu 2026, přičemž americká automobilka se zaměřuje hlavně na elektrické komponenty. Šéf týmu Christian Horner označil spolupráci za „inspirativní“ a naznačil, kdy se projeví její první výsledky.
Fanoušci netrpělivě čekají na souboj titánů – jak si Lewis Hamilton povede proti Charlesi Leclercovi ve Ferrari v roce 2025?
Adrian Newey se ro F1.com zamyslel nad tím, zda "nedostatek zkušeností" v Red Bullu mohl ovlivnit problémy týmu s vozem RB20 během sezóny 2024. Bývalý technický ředitel týmu vyjádřil obavy ohledně problémů s ovladatelností vozu, které se v průběhu sezóny objevily.
Formule 1 odhalila startovní časy pro nadcházející sezónu 2025.
Lewis Hamilton už naplno rozjel přípravy na sezónu 2025, ve které poprvé oficiálně při první Grand Prix oblékne barvy Ferrari. Sedminásobný šampion se v lednu poprvé posadil do rudého monopostu a začal psát novou kapitolu své kariéry.
Po problémech na okruzích s nízkým přítlakem, jako jsou Monza a Las Vegas, Red Bull naznačil, že v roce 2025 neplánuje klást hlavní důraz na vývoj speciálního zadního křídla zaměřeného na maximální rychlost na rovinkách. Tým se navzdory zaměří na komplexnější přístup k vývoji vozu.
Mezinárodní automobilová federace zpřísnila tresty za nadávky, což vyvolalo mezi fanoušky vlnu nevole. Asociace jezdců GPDA zatím mlčí, ale její předseda Alex Wurz vysvětluje proč. Zdůrazňuje, že místo bezhlavého trestání je potřeba používat zdravý rozum.
Po loňských nehodách Alexe Albona a George Russella v šesté a sedmé zatáčce se organizátoři Velké ceny Austrálie rozhodli upravit trať. Změny se zaměří především na zvýšení bezpečnosti jezdců, přičemž největší úpravy budou provedeny na obrubnících v tomto kritickém úseku.
Šéf týmu Williams, James Vowles, uvedl, že vliv Carlosa Sainze je v týmu již zřetelný. Španěl, který bude závodit po boku Alexe Albona, musel opustit Ferrari poté, co italská stáj potvrdila příchod Lewise Hamiltona.
Modelka Sigrid Silversandová přijala nabídku k sňatku od bývalého závodníka formule 1 Davida Coultharda. Pár je spolu několik let a svou lásku veřejnosti odhalil v roce 2023. Pro Coultharda půjde o druhý sňatek.
Max Verstappen usiluje o vyrovnání historického úspěchu Michaela Schumachera, který v letech 2000 až 2004 vyhrál pět titulů mistra světa formule 1 v řadě. Pokud Verstappen získá pátý titul v této sezoně, stane se druhým jezdcem v historii, který tohoto výkonu dosáhne.