Inženýr Caterhamu Graham Roughton, který má na starosti elektroniku monopostu F1, nás blíže provede procesem nastartování. Rozhodně se nejedná o tak jednoduchou činnost, jako otočení klíčkem v běžném silničním vozidle.
1. Předehřátí vody a olejeExtrémní tolerance uvnitř motoru znamenají, že by jej studená voda poškodila, proto vodu a olej před nastartováním předehříváme. Taky nemůžeme prudce zrychlovat, pokud má převodovka méně než 50 °C.
Jakmile je motor Renault namontován k zadní straně šasi, zapínáme ohřívač vody, která po hodině dosahuje 60 °C. Pak ji společně se sedmi litry oleje pumpujeme do motoru.
2. Kontrola tlaku hydraulikyMou hlavní práci je zajistit, abychom měli stabilizovaný tlak hydrauliky. Pokud se jedná o nový motor, zahříváme ji na 50 °C. Je aktivována externím zařízením a zahřívá se sama díky tření. Proces můžeme urychlit aktivováním posilovače řízení a spojky.
3. Jemné doladění tlakuPoté se zaměřujeme na vodu a kontrolujeme tlaky. Vodní systém má obvykle 1,5 baru a my můžeme přidat či odebrat přesné množství vody pomocí stříkačky, abychom dosáhli správného tlaku.
Renault provádí svou kalibraci škrticích klapek a rozhoduje o přidání či odebrání oleje z úvodního natočení, které je ovládáno ručním ovladačem.
4. Použití startéruJakmile je Renault spokojen s úrovněmi oleje, teploty a tlaku, připravuje mechanik číslo jedna 24V startér motoru v zadní části vozu. Toto napětí je klíčové pro správné množství krouticího momentu, byť stejně jako vše ostatní v F1, to je na hraně.
Násada (lanceta) startéru je dlouhá 90 cm a míří přímo do převodovky. Drážka je zkosená, takže přesně zapadne na dané místo vozu.
5. Natočení motoruLanceta se dostane do převodovky, natáčíme motor a Renault uvolní externí vypínač baterie, jakmile jsou spokojeni. Když to udělají, elektronická řídicí jednotka (ECU) převezme ovládání vačky a dochází k zážehu.
Mou hlavní úlohou je kontrolovat tlak hydrauliky. Pokud bychom ho neměli, nikam bychom se nedostali, proto stále hlídáme senzory.
Nastartování vozu F1 není triviální záležitostí (foto: Renault Sport F1)
6. Výjezd z garážeJakmile jsme spokojeni, objeví se žluté světlo znamenající, že je auto připraveno. Když máme hydraulický tlak a vůz je nastartovaný, odpojujeme umbilikální kabel, jenž je připojený k laptopu, který má na starosti vyhodnocování telemetrie a provádění příkazů.
Auto je sundáno ze zvedáků, odepnou se ohřívače pneumatik, pilot zmáčkne spojku, zařadí první rychlostní stupeň, uvolňuje spojku a vyjíždí do pitlane.
7. Nácvik startuPilot při průjezdu pitlane vytočí motor pro kontrolu záběru spojky. My hledáme bod jejího záběru, když ji roztočíme na 12 tisíc ot/min a on ji postupně uvolňuje. Zpomalujeme ji o 4 tisíce ot/min a ECU si ten bod záběru zapamatuje.
Monitorujeme teploty a tlaky pomocí senzorů uvnitř pneumatik a infračervená čidla měří teplotu zvnějšku, z čehož se dozvíme, jak bude fungovat spojka. Její teplota je zaznamenávána infračerveným senzorem a fluidním senzorem spojky.
Pilot přidává plyn, kontroluje prokluz na zádi a od druhého rychlostního stupně může použít KERS. A pak už mizí.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.