Lotus letos nebude testovat na rovinkách, všechny čtyři dny smění za testování s plnohodnotným vozem v aerodynamickém tunelu v USA. Příští týden tam zamíří s šasi E20-01, s nímž ve Velké ceně Malajsie nastoupil Romain Grosjean.
Poškozené šasi E20-01 se po víkendu v Sepangu, kde zažilo kolizi se Schumacherem a nakonec skončilo ve štěrku, ve středu vrátilo do továrny. Lotus jej v rámci vývoje prověří o tomto víkendu na testovací stolici v továrně a příští týden vyzkouší v aerodynamickém tunelu v Americe. Znovu do akce se dostane až na konci dubna během závodu v Barceloně, poté zamíří opět do zámoří k Velké ceně Kanady.
Týmy ve svých aerodynamických tunelech obvykle pracují s 50% či 60% modely. Lotus však po devítidenní přestavbě ve speciálním tunelu v Severní Karolíně v USA otestuje svůj monopost v plné velikosti. Tamější tunel Windshear patří k nejmodernějším na světě: je 3 m široký, 9 m dlouhý a podlaha (pás z nerezové oceli) se může pohybovat stejnou rychlostí jako proudící vzduch, tj. 290 km/hod.
Ventilátor přitom prohání tunelem 2,85 milionů metrů krychlových vzduchu za minutu a spotřebovává 7 megawattů. V tunelu dokážou udržovat konstantní teplotu při všech rychlostech větru, což je kritické pro opakovaný sběr dat (další technické parametry tunelu zde).
Pod aerodynamickým tunelem Windshear (foto: windshearinc.com)
"Umožňuje nám to věrně napodobit proudění vzduchu přes skutečné auto, abychom viděli, jak se chová. Je to velmi užitečný, řízený způsob analýzy vozu v jeho současné konfiguraci, což umožňuje porovnat data s naším 60% aerodynamickým tunelem a CFD. Rovněž to poskytuje dobrou příležitost pro zkoušení nových dílů na voze a předvídání jejich výkonu," popisuje manažer závodního týmu Paul Seaby.
Příprava vozu pro takový test ale není jednoduchá: "Nejprve musíte namontovat hydraulické přední zavěšení, které automaticky mění světlou výšku. Odpadá tak potřeba vůz neustále manuálně upravovat. Jedná se o nový systém, musí být namontovaný předem.
Vůz bude mít nainstalovanou také speciální převodovku bez diferenciálu, což nám umožní volně otáček kola. A nakonec bude pokryt elektronickými senzory pro sběr dat, takže celkově se jedná o spoustu práce a podstatnou proměnu standardního vozu."
Pravidla určují přesné množství času a zdrojů, které týmy mohou věnovat vývoji monopostu, každá sekunda testování se počítá. Proto musí být před přistáním v Americe připraven nejen vůz, ale také veškeré nové díly.
Jak omezují pravidla testování v aerodynamickém tunelu s vozem plné velikosti? "Spadá to do množství testů, které můžeme podniknout během roku. Pravidla nám poskytují čtyři dny aerodynamických testů na dráze s omezením na 100 km denně. Každý z nich může být vyměněn za testování v aerodynamickém tunelu [v plné velikosti]."
Lotus svůj aerodynamický tunel loni přestavěl pro testování 60% modelů(foto: Lotus F1 Team)
Lotus se rozhodl, že letos na rovinkách v reálu vůbec testovat nebude - stejně jako loni: "Rozhodli jsme se vyměnit všechny přidělené dny pro testování aerodynamiky na dráze za testování v aerodynamickém tunelu [1 den na dráze = 4 hod v tunelu, pozn. red.]. Udělali jsme to i minulý rok a zjistili jsme, že to je významným přínosem."
"Vzhledem k tak omezenému počtu testovacích dní je čas pro vývoj cenným zdrojem. Abychom z něj dostali maximum, předem nasadíme každý nový díl, který hodláme otestovat, abychom se ujistili, že ho dokážeme rychle vyměnit."
Inženýři Renaultu proto již na počátku tohoto týdne zamířili do Ameriky, aby se ujistili, že vše funguje a je připraveno - včetně kompatibility softwaru. "Je to důležité, abychom měli jistotu, že od počátku budeme moci naplno testovat," dodává Sealby.
Lewis Hamilton a Ferrari – spojení, které budí obrovskou pozornost. Mezinárodní média si všímají každého detailu jeho prvních testovacích jízd v legendárním červeném voze. Šéf McLarenu Andrea Stella sice oceňuje tuto historickou spolupráci, ale zároveň hodlá Hamiltona a Ferrari v nadcházející sezóně důkladně prověřit.
Red Bull a Ford spojili síly při vývoji motoru pro sezonu 2026, přičemž americká automobilka se zaměřuje hlavně na elektrické komponenty. Šéf týmu Christian Horner označil spolupráci za „inspirativní“ a naznačil, kdy se projeví její první výsledky.
Fanoušci netrpělivě čekají na souboj titánů – jak si Lewis Hamilton povede proti Charlesi Leclercovi ve Ferrari v roce 2025?
Adrian Newey se ro F1.com zamyslel nad tím, zda "nedostatek zkušeností" v Red Bullu mohl ovlivnit problémy týmu s vozem RB20 během sezóny 2024. Bývalý technický ředitel týmu vyjádřil obavy ohledně problémů s ovladatelností vozu, které se v průběhu sezóny objevily.
Formule 1 odhalila startovní časy pro nadcházející sezónu 2025.
Lewis Hamilton už naplno rozjel přípravy na sezónu 2025, ve které poprvé oficiálně při první Grand Prix oblékne barvy Ferrari. Sedminásobný šampion se v lednu poprvé posadil do rudého monopostu a začal psát novou kapitolu své kariéry.
Po problémech na okruzích s nízkým přítlakem, jako jsou Monza a Las Vegas, Red Bull naznačil, že v roce 2025 neplánuje klást hlavní důraz na vývoj speciálního zadního křídla zaměřeného na maximální rychlost na rovinkách. Tým se navzdory zaměří na komplexnější přístup k vývoji vozu.
Mezinárodní automobilová federace zpřísnila tresty za nadávky, což vyvolalo mezi fanoušky vlnu nevole. Asociace jezdců GPDA zatím mlčí, ale její předseda Alex Wurz vysvětluje proč. Zdůrazňuje, že místo bezhlavého trestání je potřeba používat zdravý rozum.
Po loňských nehodách Alexe Albona a George Russella v šesté a sedmé zatáčce se organizátoři Velké ceny Austrálie rozhodli upravit trať. Změny se zaměří především na zvýšení bezpečnosti jezdců, přičemž největší úpravy budou provedeny na obrubnících v tomto kritickém úseku.
Šéf týmu Williams, James Vowles, uvedl, že vliv Carlosa Sainze je v týmu již zřetelný. Španěl, který bude závodit po boku Alexe Albona, musel opustit Ferrari poté, co italská stáj potvrdila příchod Lewise Hamiltona.
Modelka Sigrid Silversandová přijala nabídku k sňatku od bývalého závodníka formule 1 Davida Coultharda. Pár je spolu několik let a svou lásku veřejnosti odhalil v roce 2023. Pro Coultharda půjde o druhý sňatek.
Max Verstappen usiluje o vyrovnání historického úspěchu Michaela Schumachera, který v letech 2000 až 2004 vyhrál pět titulů mistra světa formule 1 v řadě. Pokud Verstappen získá pátý titul v této sezoně, stane se druhým jezdcem v historii, který tohoto výkonu dosáhne.