Lotus letos nebude testovat na rovinkách, všechny čtyři dny smění za testování s plnohodnotným vozem v aerodynamickém tunelu v USA. Příští týden tam zamíří s šasi E20-01, s nímž ve Velké ceně Malajsie nastoupil Romain Grosjean.
Poškozené šasi E20-01 se po víkendu v Sepangu, kde zažilo kolizi se Schumacherem a nakonec skončilo ve štěrku, ve středu vrátilo do továrny. Lotus jej v rámci vývoje prověří o tomto víkendu na testovací stolici v továrně a příští týden vyzkouší v aerodynamickém tunelu v Americe. Znovu do akce se dostane až na konci dubna během závodu v Barceloně, poté zamíří opět do zámoří k Velké ceně Kanady.
Týmy ve svých aerodynamických tunelech obvykle pracují s 50% či 60% modely. Lotus však po devítidenní přestavbě ve speciálním tunelu v Severní Karolíně v USA otestuje svůj monopost v plné velikosti. Tamější tunel Windshear patří k nejmodernějším na světě: je 3 m široký, 9 m dlouhý a podlaha (pás z nerezové oceli) se může pohybovat stejnou rychlostí jako proudící vzduch, tj. 290 km/hod.
Ventilátor přitom prohání tunelem 2,85 milionů metrů krychlových vzduchu za minutu a spotřebovává 7 megawattů. V tunelu dokážou udržovat konstantní teplotu při všech rychlostech větru, což je kritické pro opakovaný sběr dat (další technické parametry tunelu zde).
Pod aerodynamickým tunelem Windshear (foto: windshearinc.com)
"Umožňuje nám to věrně napodobit proudění vzduchu přes skutečné auto, abychom viděli, jak se chová. Je to velmi užitečný, řízený způsob analýzy vozu v jeho současné konfiguraci, což umožňuje porovnat data s naším 60% aerodynamickým tunelem a CFD. Rovněž to poskytuje dobrou příležitost pro zkoušení nových dílů na voze a předvídání jejich výkonu," popisuje manažer závodního týmu Paul Seaby.
Příprava vozu pro takový test ale není jednoduchá: "Nejprve musíte namontovat hydraulické přední zavěšení, které automaticky mění světlou výšku. Odpadá tak potřeba vůz neustále manuálně upravovat. Jedná se o nový systém, musí být namontovaný předem.
Vůz bude mít nainstalovanou také speciální převodovku bez diferenciálu, což nám umožní volně otáček kola. A nakonec bude pokryt elektronickými senzory pro sběr dat, takže celkově se jedná o spoustu práce a podstatnou proměnu standardního vozu."
Pravidla určují přesné množství času a zdrojů, které týmy mohou věnovat vývoji monopostu, každá sekunda testování se počítá. Proto musí být před přistáním v Americe připraven nejen vůz, ale také veškeré nové díly.
Jak omezují pravidla testování v aerodynamickém tunelu s vozem plné velikosti? "Spadá to do množství testů, které můžeme podniknout během roku. Pravidla nám poskytují čtyři dny aerodynamických testů na dráze s omezením na 100 km denně. Každý z nich může být vyměněn za testování v aerodynamickém tunelu [v plné velikosti]."
Lotus svůj aerodynamický tunel loni přestavěl pro testování 60% modelů(foto: Lotus F1 Team)
Lotus se rozhodl, že letos na rovinkách v reálu vůbec testovat nebude - stejně jako loni: "Rozhodli jsme se vyměnit všechny přidělené dny pro testování aerodynamiky na dráze za testování v aerodynamickém tunelu [1 den na dráze = 4 hod v tunelu, pozn. red.]. Udělali jsme to i minulý rok a zjistili jsme, že to je významným přínosem."
"Vzhledem k tak omezenému počtu testovacích dní je čas pro vývoj cenným zdrojem. Abychom z něj dostali maximum, předem nasadíme každý nový díl, který hodláme otestovat, abychom se ujistili, že ho dokážeme rychle vyměnit."
Inženýři Renaultu proto již na počátku tohoto týdne zamířili do Ameriky, aby se ujistili, že vše funguje a je připraveno - včetně kompatibility softwaru. "Je to důležité, abychom měli jistotu, že od počátku budeme moci naplno testovat," dodává Sealby.
Lando Norris zazářil ve druhém tréninku GP Itálie v Monze, když zajel nejlepší čas a potvrdil konkurenceschopnost McLarenu. Druhý skončil Charles Leclerc na Ferrari. Kimi Antonelli opět v problémech.
Charles Leclerc přiznal, že po nehodě na GP Nizozemska zůstal sedět na svahu, protože jediná cesta zpět do garáže Ferrari vedla přes zaplněnou tribunu. Podle něj šlo o pragmatické a bezpečné rozhodnutí, aby se vyhnul riziku mezi diváky.
Lewis Hamilton a Charles Leclerc začali domácí Grand Prix Ferrari ve velkém stylu, když obsadili první dvě místa v úvodním tréninku. Tímto výsledkem potěšili tisíce fanoušků na tribunách a ukázali, že tým má na startu víkendu výraznou sílu.
Krátce poté, co byl jmenován prvním testovacím jezdcem Cadillacu pro F1, udělal Colton Herta další významný krok směrem ke svému cíli závodit v šampionátu Formule 1.
Max Verstappen varuje před přílišnými změnami formátu F1, včetně kratších závodů a více sprintů. Podle něj je třeba zachovat tradiční podobu šampionátu.
Šéf Formule 1 Stefano Domenicali naznačil, že sport může v budoucnu čekat výrazná úprava podoby závodních víkendů. Cílem má být větší zapojení fanoušků, přičemž Domenicali tvrdí, že většina účastníků je těmto plánům nakloněna.
Liam Lawson po incidentu s Carlosem Sainzem na Velké ceně Nizozemska uvedl, že nechápe, proč je Španěl rozrušený, protože šlo o běžný závodní souboj.
Isack Hadjar z týmu Racing Bulls přiznal, že i přes nejistotu ohledně své budoucnosti před sezonou Formule 1 v roce 2026 zůstává klidný a vyrovnaný.
Šéf Formule 1 Stefano Domenicali potvrdil, že tři stávající okruhy projevily zájem vrátit se do závodního kalendáře.
Jacques Villeneuve varuje, že Ferrari před domácí Monzou čelí velkému tlaku. Podle něj mohou očekávání tifosi ovlivnit výkony týmu.
Lando Norris musel v Zandvoortu předčasně odstoupit kvůli úniku oleje, zatímco se snažil dotáhnout na týmového kolegu Oscara Piastriho. Nadějný závod se tak proměnil v hořké zklamání pro britského jezdce.
Lewis Hamilton přiznal, že Ferrari čelí před domácím závodem v Monze obrovskému tlaku, a to zejména on sám. Podle něj půjde kromě výkonu vozu i o zvládnutí emocí a očekávání fanoušků.