Jako poslední byl z letošních monopostů představen HRT F112. Jak vypadá zblízka, co se změnilo proti minulému roku, jaké jsou jeho charakteristické prvky a obecné technické specifikace?
HRT prošel před letošní sezónou rozsáhlými změnami: po změně vlastníků a interní restrukturalizaci související s odchodem šéfa týmu Colina Kollese a technického ředitele Geoffa Willise se tým musel vypořádat i s náročným přestěhováním do Madridu.
S přihlédnutím k těmto procesům, jeho zdrojům a nezvládnutými nárazovými testy na první pokus, není divu, že tým nestihl ani jeden den předsezónních testů. Prvotní zkouškou prošel alespoň v pondělí pozdě odpoledne po skončení testování v Barceloně v rámci filmovacího dne, což je ve srovnání s minulou sezónou drobný pokrok.
Přední křídlo během představení bylo ještě primitivnější než to loňské - scházela mu totiž horní kaskáda. Na tomto prvku, který je klíčový pro celou aerodynamiku za ním, tým bude muset hodně zapracovat - na druhou stranu to je prvek, který se dá lehce změnit bez nutnosti absolvovat znovu nárazové testy.
Nos je oproti svému předchůdci výše, přechod mezi ním a zbytkem šasi je mnohem jemnější než u konkurence (s výjimkou McLarenu a Marussie, jejichž nízké nosy se obešly bez schodu). Nosníky předního křídla jsou protaženy více dozadu.
Bočnice se velmi podobají loňským: vpředu jsou podseknuté, směrem k zádi se příliš nezužují, zůstávají poměrně objemné, jelikož ve svých útrobách skrývají motor Cosworth, který má pro zástavbu i chlazení vyšší nároky - na druhou stranu vstupuje se svým 2,4l osmiválcem v F1 již do své třetí sezóny, a s proto by se spolehlivostí neměly mít problémy.
Z jeho krytu zmizela žraločí ploutev. Výfuky jsou zapuštěny do jejich vyboulené horní části. Zajímavý je snad pouze výřez v bočnicových panelech.
Hlavní otvor pro přívod vzduchu k motoru (airbox) nad hlavou pilota je objemný, jeho pilíře jsou širší než loni. Zrcátka jsou uchycena nikoliv na boční, ale na horní straně kokpitu.
Deflektory před bočnicemi zcela chybí - předpokládám, že se na voze v Melbourne objeví, stejně jako horní kaskáda předního křídla. Podlaha vpředu není uchycena na žádné podpěře a je zaoblenější než loni.
Vzhledem k tomu, že tým začal odebírat převodovku od Williamsu, došlo k přepracování zadního zavěšení: HRT zde jako poslední vůz ze startovního pole adoptovalo pull-rod. Přední zavěšení bylo také lehce upraveno: zatímco loni byla řídicí tyč ve stejné výšce jako horní rameno, nyní je pod ním.
Zadní křídlo je nové, změnily se jeho bočnice i DRS mechanismus pro ovládání horní klapky. Při první jízdě chybě centrální pilíř, v němž byla loni vedena hydraulika pro ovládání DRS: tým buď zvládl přechod k ovládání přes bočnice, nebo se v Austrálii objeví znovu.
Srovnání s loňským vozem F111
Technické specifikace
Šasi: monokok z uhlíkových kompozitů voštinové konstrukceZavěšení: dvojitá ramena z uhlíkových vláken, vpředu push-rod s torzními pružinami a zkrutnou vzpěrou, vzadu vpředu pull-rod s torzními pružinami a zkrutnou vzpěrouTlumiče: lineární hydraulickéPalivová nádrž: kevlarem vyztužená pryžová palivová buňkaVolant: z uhlíkových vláken s integrovanou elektronikou a vybavenímŘídicí systém: hydraulický servo-asistenční systém HRTPřevodovka: poloautomatická, sedmirychlostní "Quick-Shift" WilliamsSpojka: uhlíková vícelamelováBrzdový materiál: karbonové kotouče a destičkyBrzdové třmeny: šestipístkové po celém obvoduChladicí systém: hliníkový chladič oleje, vody a převodovky
Bezpečnostní pásy: OMPKokpit: Odnímatelné sedadlo vyrobené z anatomicky tvarovaných uhlíkových kompozitů, šestibodové pásy a systém HANSECU a logovací systém: FIA standardní řídicí jednotka (ECU), FIA homologovaný elektronický a elektrický systémBaterie: 12 VRáfky: hořčíková slitinaPneumatiky: Pirelli P Zero
Rozměry:- celková šířka: 1 800 mm- výška: 950 mm- rozchod vpředu: 1 445 mm- rozchod vzadu: 1 420 mm
Hmotnost: 640 kg (minimální dle předpisů FIA)
Motor- čtyřdobý Cosworth CA2012- maximální otáčky: 18 000- hmotnost: přes 95 kg- V8, objem: 2400 cm3
Lewis Hamilton zhodnotil velký balíček vylepšení Ferrari v Rakousku jako krok vpřed, ale nikoli zásadní průlom. Podle něj Scuderia stále ztrácí na nejlepší týmy, zejména v závodním tempu.
Odchod Christiana Hornera z Red Bullu překvapil jak fanoušky, tak celý paddock. Brzy se však objevily teorie, že za jeho náhlým koncem stojí vnitřní napětí uvnitř týmu.
Při jízdě s Ferrari F2008 na Goodwoodu si Felipe Massa neodpustil vtipnou poznámku o svém ztraceném titulu z roku 2008. I po letech tak připomněl kontroverzní finále sezony, které mu uniklo v posledních vteřinách závodu.
Výkonnostní propad Red Bullu s monopostem RB21 nabírá na obrátkách – po sérii nepřesvědčivých výsledků se tým propadl až na čtvrtou příčku Poháru konstruktérů.
Svět Formule 1 celý týden žije odchodem Christiana Hornera z Red Bullu. Své stanovisko k této události už vyjádřil i jeden z mistrů světa.
Will Buxton a Jennie Gow se zamýšlejí nad tím, kam by mohla vést další kariérní cesta Christiana Hornera, pokud by opustil Red Bull. Zvažují jak jeho možný přesun do vedení F1, tak i variantu dočasného ústupu z veřejného prostoru.
Bývalý jezdec Red Bullu Sergio Perez nezavřel dveře za svou formulovou kariérou. Aktuálně jedná s několika stájemi a hledá cestu zpět na startovní rošt. Zda se mu podaří najít konkurenceschopné místo, ukážou následující týdny.
Budoucnost Franca Colapinta v programu Alpine se před nadcházející Velkou cenou Belgie dostává do nejistoty. Talentovaný argentinský jezdec, který byl dosud považován za jednu z nadějí francouzského týmu, může čelit změnám, jež by mohly ovlivnit jeho další směřování v motorsportu.
Den po tréninku na simulátoru Red Bullu se Max Verstappen opět přesunul. Nizozemec zamířil na místo, kde se náhodou nebo ne nachází i jachta Tota Wolffa.
Fernando Alonso zpochybnil dlouho tradovaný názor ve světě F1. Podle něj se v mokrých podmínkách přeceňuje faktor, který podle něj ve výsledku nehraje tak zásadní roli, jak se obvykle tvrdí.
Ferrari čeká na vítězství od Mexika 2024, kde naposledy slavil Carlos Sainz. Lewis Hamilton i Charles Leclerc proto věří, že chystané úpravy vozu SF-25 v Belgii přinesou potřebný zlom.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal bodovat už v pěti závodech po sobě, přesto podle Helmuta Marka tým zaznamenává určité zlepšení a postup kupředu.