Jako poslední byl z letošních monopostů představen HRT F112. Jak vypadá zblízka, co se změnilo proti minulému roku, jaké jsou jeho charakteristické prvky a obecné technické specifikace?
HRT prošel před letošní sezónou rozsáhlými změnami: po změně vlastníků a interní restrukturalizaci související s odchodem šéfa týmu Colina Kollese a technického ředitele Geoffa Willise se tým musel vypořádat i s náročným přestěhováním do Madridu.
S přihlédnutím k těmto procesům, jeho zdrojům a nezvládnutými nárazovými testy na první pokus, není divu, že tým nestihl ani jeden den předsezónních testů. Prvotní zkouškou prošel alespoň v pondělí pozdě odpoledne po skončení testování v Barceloně v rámci filmovacího dne, což je ve srovnání s minulou sezónou drobný pokrok.
Přední křídlo během představení bylo ještě primitivnější než to loňské - scházela mu totiž horní kaskáda. Na tomto prvku, který je klíčový pro celou aerodynamiku za ním, tým bude muset hodně zapracovat - na druhou stranu to je prvek, který se dá lehce změnit bez nutnosti absolvovat znovu nárazové testy.
Nos je oproti svému předchůdci výše, přechod mezi ním a zbytkem šasi je mnohem jemnější než u konkurence (s výjimkou McLarenu a Marussie, jejichž nízké nosy se obešly bez schodu). Nosníky předního křídla jsou protaženy více dozadu.
Bočnice se velmi podobají loňským: vpředu jsou podseknuté, směrem k zádi se příliš nezužují, zůstávají poměrně objemné, jelikož ve svých útrobách skrývají motor Cosworth, který má pro zástavbu i chlazení vyšší nároky - na druhou stranu vstupuje se svým 2,4l osmiválcem v F1 již do své třetí sezóny, a s proto by se spolehlivostí neměly mít problémy.
Z jeho krytu zmizela žraločí ploutev. Výfuky jsou zapuštěny do jejich vyboulené horní části. Zajímavý je snad pouze výřez v bočnicových panelech.
Hlavní otvor pro přívod vzduchu k motoru (airbox) nad hlavou pilota je objemný, jeho pilíře jsou širší než loni. Zrcátka jsou uchycena nikoliv na boční, ale na horní straně kokpitu.
Deflektory před bočnicemi zcela chybí - předpokládám, že se na voze v Melbourne objeví, stejně jako horní kaskáda předního křídla. Podlaha vpředu není uchycena na žádné podpěře a je zaoblenější než loni.
Vzhledem k tomu, že tým začal odebírat převodovku od Williamsu, došlo k přepracování zadního zavěšení: HRT zde jako poslední vůz ze startovního pole adoptovalo pull-rod. Přední zavěšení bylo také lehce upraveno: zatímco loni byla řídicí tyč ve stejné výšce jako horní rameno, nyní je pod ním.
Zadní křídlo je nové, změnily se jeho bočnice i DRS mechanismus pro ovládání horní klapky. Při první jízdě chybě centrální pilíř, v němž byla loni vedena hydraulika pro ovládání DRS: tým buď zvládl přechod k ovládání přes bočnice, nebo se v Austrálii objeví znovu.
Srovnání s loňským vozem F111
Technické specifikace
Šasi: monokok z uhlíkových kompozitů voštinové konstrukceZavěšení: dvojitá ramena z uhlíkových vláken, vpředu push-rod s torzními pružinami a zkrutnou vzpěrou, vzadu vpředu pull-rod s torzními pružinami a zkrutnou vzpěrouTlumiče: lineární hydraulickéPalivová nádrž: kevlarem vyztužená pryžová palivová buňkaVolant: z uhlíkových vláken s integrovanou elektronikou a vybavenímŘídicí systém: hydraulický servo-asistenční systém HRTPřevodovka: poloautomatická, sedmirychlostní "Quick-Shift" WilliamsSpojka: uhlíková vícelamelováBrzdový materiál: karbonové kotouče a destičkyBrzdové třmeny: šestipístkové po celém obvoduChladicí systém: hliníkový chladič oleje, vody a převodovky
Bezpečnostní pásy: OMPKokpit: Odnímatelné sedadlo vyrobené z anatomicky tvarovaných uhlíkových kompozitů, šestibodové pásy a systém HANSECU a logovací systém: FIA standardní řídicí jednotka (ECU), FIA homologovaný elektronický a elektrický systémBaterie: 12 VRáfky: hořčíková slitinaPneumatiky: Pirelli P Zero
Rozměry:- celková šířka: 1 800 mm- výška: 950 mm- rozchod vpředu: 1 445 mm- rozchod vzadu: 1 420 mm
Hmotnost: 640 kg (minimální dle předpisů FIA)
Motor- čtyřdobý Cosworth CA2012- maximální otáčky: 18 000- hmotnost: přes 95 kg- V8, objem: 2400 cm3
Guenther Steiner se po Velké ceně Mexika opět dostal do centra pozornosti, když vyzdvihl skvělý výkon Olivera Bearmana.
Italská média naznačují, že George Russell by se mohl objevit na radaru Ferrari, pokud by se v týmu uvolnilo místo po Hamiltonovi nebo Leclercovi. I když je v Mercedesu spokojený, jeho schopnosti z něj činí lákavou možnost pro budoucnost Maranella.
Liam Lawson zažil v úvodu Velké ceny Mexika okamžik, který vyděsil celý paddock. Krátce po startu se ocitl v nečekané a znepokojivé situaci, jež znovu připomněla, jak křehká může být bezpečnost ve Formuli 1.
Bývalý jezdec F1 Christijan Albers zpochybnil, že Lando Norris a Oscar Piastri patří mezi největší talenty současného motorsportu.
Lewis Hamilton se otevřeně podělil o své dojmy z nové kapitoly své kariéry a popsal ji jako mimořádně silný moment.
Po působivém výkonu Olivera Bearmana v Mexiku Martin Brundle vyzdvihl jeho talent a rychlý rozvoj. Podle něj patří mladý Brit mezi jezdce, kteří by mohli zaujmout, pokud se objeví nové šance ve špičkových týmech.
George Russell po podpsisu nové smlouvy s Mercedesem prozradil detaily i ohledně jeho manažeerského týmu.
Valtteri Bottas absolvoval 112 kol na okruhu Autódromo Hermanos Rodríguez při testovacím programu s týmem Mercedes. Pro finského závodníka šlo o důležitou příležitost znovu usednout do monopostu Formule 1 před novou sezonou s Cadillacem.
Mexická národní sportovní autorita OMDAI poskytla komentář k události z minulého závodního víkendu, kdy Liam Lawson zažil nebezpečný moment na trati.
Felipe Massa zahájil u londýnského Nejvyššího soudu spor o 82 milionů dolarů kvůli aféře „Crashgate“ z roku 2008.
Lewis Hamilton byl po Velké ceně Mexika zklamaný z desetisekundové penalizace za souboj s Maxem Verstappenem. Podle něj bylo rozhodnutí komisařů zbytečně přísné.
Martin Brundle naznačuje, že start Mexické Grand Prix měl mnohem dramatičtější podtext, než se zdálo. Podle něj si Max Verstappen zasloužil přísný trest, který by jasně vymezil hranice chování na trati, a poukázal tak na nedostatečné rozhodnutí rozhodčích.