Lotus před týdnem představil svůj nový monopost E20, s nímž by se jeho piloti Kimi Räikkönen a Romain Grosjean chtěli prosadit mezi absolutní špičku. Pojďme se na jejich nové auto trochu blíže podívat.
Tým loni představil na předchůdci monopostu E20 revoluční výfuky ústící vpředu pod bočnicemi. Při tomto řešení však narazil na jeho omezený vývojový potenciál. Auto nyní navazuje na svého předchůdce, zadní část je velmi podobná, svým designem nikterak nepřekvapil, spíše naopak.
Lotus, který je znám častými obměnami předního křídla, přes zimu těžil z letní přestavby aerodynamického tunelu na 60% modely, stejně jako z vylepšení CFD zařízení a simulátoru v Enstone.
Na voze se v Jerezu objevilo nové přední křídlo: klapky jsme již loni viděli, změnu doznal vertikální prvek na každé straně zhruba v polovině - jeho cílem je směřovat vzduch kolem vnitřní strany předních kol.
Nos následuje trend většiny a obsahuje klasický schod, jehož tvary jsou ale zaoblenější než například u Ferrari, a plynule navazuje na šasi přizpůsobené tomuto novému tvaru.
Zavěšení bylo vylepšeno pro lepší proudění vzduchu. Stejně jako minulý rok najdeme vpředu push-rod, vzadu oblíbený pull-rod.
Na deflektorech před bočnicemi v Jerezu zkoušel Lotus přidat drobné výstupky optimalizaci proudění. Vedle kokpitu slouží pro chlazení žebrování po vzoru Sauberu. Vstupní otvor pro přívod vzduchu k motoru (airbox) nad hlavou pilota se zmenšil a ubyly i postranní dva menší otvory po jeho stranách.
Výfuky jsou vzadu umístěné blízko středu vozu a jejich první verze směřuje na spodní část zadního křídla (beam-wing), které je uprostřed rozdělené - obsahuje tam dodatečné 15 cm široké křidélko.
Difuzor má v horní části širokou Gurneyho klapku s výřezem nad centrálním kanálem. Menší výřez lze spatřit také dole pod startovacím otvorem.
Srovnání s loňským vozem R31
Obecné technické specifikace
- šasi: zformovaná uhlíková vlákna a hliníkový kompozitní monokok voštinové struktury, vyrobený týmem Lotus F1 a navržený pro maximální pevnost při minimální hmotnosti. Motor je nainstalován jako plně namáhaný prvek- přední zavěšení: z karbonových vláken, push-rod systém spojený s torzní tyčí a jednotkami tlumičů, které jsou namontovány uvnitř monokoku; hliníkové těhlice a strojem obrobená hořčíková kola OZ- zadní zavěšení: z karbonových vláken, pull-rod systémem ovládané torzní pružiny a napříč namontovanými jednotkami tlumičů uchycenými k horní části převodovkové skříně, hliníkové těhlice a strojem obrobená hořčíková kola OZ- převodovka: sedmi rychlostní poloautomatická titanová se zpátečkou; quickshift systém pro řazení s maximální rychlostí- palivový systém: ATL, pryžová palivová jednotka vyztužená kevlarem- chladicí systém: oddělené chlazené vodní a olejové radiátory se nacházejí v bočnicích a jsou chlazeny vzduchem při pohybu monopostu směrem dopředu- elektronika: MES - standardní řídící jednotka Microsoft- brzdový systém: uhlíkové kotouče a destičky, třmeny AP Racing, hlavní válce AP Racing a Brembo- kokpit: odnímatelné anatomicky tvarované sedadlo pilota, uchycení šesti či osmibodovými pásy OMP Racing, volant integruje řazení, páčky spojky a nastavování zadního křídla
Rozměry- délka: 5 038 mm (o 62 mm kratší než R31)- výška: 950 mm- šířka: 1 800 mm- rozchod předních kol: 1 450 mm- rozchod zadních kol: 1 400 mm- celková hmotnost: 640 kg (včetně pilota, kamer a závaží)
KERS- motorgenerátor: Renault Sport F1- elektronická řídící jednotka: Magneti Marelli- řídící jednotka: Magneti Marelli- baterie: neuveřejněno- výkon a energie: 60 kW a 400 kJ
Motor: Renault RS27-2012- objem: 2 400 cm3- architektura: 90° V8- počet ventilů: 32- písty ze slitiny hliníku- 8 škrticích klapek typu butterfly- ojnice ze slitiny titanu- blok motoru ze slitiny hliníku- kliková hřídel: nitridovaná ocelová slitina s vyrovnávacím závažím z wolframové slitiny- svíčky s mezúrovňovým vybíjením- hmotnost: 95 kg- maximální otáčky: 18 000 za min- ECU: MES SECU- palivo: Total- olej: Total- výkon: přes 750 koní
© Foto: Lotus Renault GP
Charles Leclerc se postaví na start Velké ceny Velké Británie až ze šestého místa, přestože do kvalifikace vstupoval jako jeden z hlavních kandidátů na pole position. Jezdec Ferrari tak nenavázal na slibnou formu z tréninků a v klíčových chvílích nezajel ideální kolo.
Lewis Hamilton byl během kvalifikace v Silverstonu konkurenceschopný, ale nakonec skončil až pátý. V rozhodujícím kole ho zpomalila nedotáčivost v závěrečném sektoru.
Max Verstappen si na Silverstonu vyjel pole position, když porazil oba McLareny i domácí favority Lewise Hamiltona a George Russella. Nizozemec opět potvrdil svou dominanci v klíčovém momentu kvalifikace.
Roman Staněk znovu na pódiu. Český talent se v Silverstonu blýskl skvělým představením, když ze sedmé příčky vystoupal až na třetí místo. Už od úvodních metrů bylo jasné, že má závod skvěle rozjetý, a nakonec si dojel pro své třetí kariérní pódium ve Formuli 2.
Britský jezdec Haasu Oliver Bearman dostal penalizaci 10 míst na startu za incident při vjezdu do boxů během červené vlajky v závěru třetího tréninku. Ve vysoké rychlosti havaroval právě ve chvíli, kdy byl trénink přerušen.
Oliver Bearman čelí hrozbě přísné penalizace kvůli incidentu v pitlane během třetího tréninku v Silverstonu. Nešťastný moment tak může výrazně ovlivnit jeho domácí závodní víkend.
George Russell a Kimi Antonelli zaujali novou chladicí vestou, kterou používá na startovním roštu k udržení svěžesti. Mercedes tím ukazuje, že hledá výhody i mimo samotný monopost v reakci na extrémní podmínky moderní F1.
Charles Leclerc byl nejrychlejší v závěrečném tréninku před Velkou cenou Británie. Na Silverstonu budou o pole position rozhodovat doslova drobné rozdíly, které dávají Ferrari, McLarenu i Red Bullu reálnou šanci na první místo na startu.
Charles Leclerc je po pátečních trénincích na Silverstonu spokojený s tempem Ferrari, ale stále hledá ideální nastavení pro kvalifikaci. Tým zaostává za McLarenem a čeká ho výzva zvládnout nejisté počasí, které by mohlo ovlivnit závodní víkend.
Lewis Hamilton byl po pátečních trénincích v Silverstonu optimistický, když dokázal držet krok s Ferrari. Po složité první polovině sezony věří, že právě domácí Grand Prix může znamenat obrat k lepšímu.
Lando Norris a Oscar Piastri dominují sezoně 2025 a McLaren jim podle Zaka Browna umožní svobodně závodit. Věří, že jejich vzájemný vztah tím neutrpí.
Carlos Sainz z Williamsu dostal varování od FIA po incidentu během druhého tréninku na Velké ceně Velké Británie ve Silverstonu. Komisaři vyhodnotili jeho chování jako potenciálně nebezpečné, ale bez vážnějších následků.