Dnes se s Patem Symondsem podíváme na to, jak je řešeno chlazení monopostů F1. Jaké teploty dosahují různé části závodních vozů? Jak je chlazen motor a o kolik je náročnější chlazení vozu s KERSem?
Co přesně musí být ve voze Formule 1 chlazeno?Toho je hodně: chladit je třeba motorový olej a vodu, dále pak brzdy, elektroniku, hydrauliku KERS a případně i jezdec. V potaz je také třeba brát palivo a vzduch vstupující do motoru - ačkoliv pravidla jejich chlazení zakazují, jejich přívody musí být izolovány, aby se příliš neohřívaly, protože pak by docházelo ke snížení cenné výkonnosti.
Když se vůz F1 zahřeje, jaké teploty dosahují různé komponenty?Neuvěřitelně vysoké. Motory jsou v F1 provozovány za mnohem vyšších teplot než u silničních vozidel: teplota vody může díky vysokému tlaku v chladicích systémech dosahovat 135 °C, zatímco olej může mít i 115 °C.
Brzdové kotouče jsou se špičkami kolem 1 200 °C (což odpovídá roztavené lávě) samozřejmě nejžhavějším dílem ze všech. Výfukové plyny však také mohou přesáhnout 1 000 °C, když opouštějí hlavy válců.
Otvory na zádi monopostů F1: vzduch použitý pro chlazení musí být z vozu odváděn efektivně
Co se stane, pokud chlazení není dostatečné?Záleží na daném dílu. Kovy ztrácejí při vysokých teplotách hodně ze své pevnosti a pryskyřice zapouzdřující uhlíková vlákna může praskat. Motor může vybouchnout, pokud je teplota vody příliš vysoká, což rychle povede k selhání pístů. Pokud se příliš zahřeje motorový olej, lubrikační film se naruší a následuje podobné katastrofální selhání.
Při přehřátí může elektronika jednoduše vypnout. A stejně jako zastavení motoru, vede to také k poškození převodovky. Příliš horké brzdy mají tendenci se neuvěřitelně rychle opotřebovat.
Jak jsou chlazené motory?Na chlazení motorů není nic neobvyklého. Používá se čistá vody protikorozními prostředky, pro chlazení vody a oleje se používají jednoduché hliníkové chladiče. Nejdůležitějším hlediskem pro chlazení je však vzduch proudící přes tyto chladiče. Specifická kapacita vzduchu je mnohem menší než kapacita vody či oleje, proto je proudění vzduchu kritické. Pro dosažení správných teplot se proto řídí jeho průtok.
Čím tedy více vzduchu, tím lépe?Ne. Žel to není tak jednoduché, protože vzduch využitý pro chlazení navíc, ať už se jedná o motor, brzy či cokoliv jiného, vede ke snížení přítlaku či zvýšení odporu. Týmy budou proto vždy při chlazení zacházet k limitu - vše je v zájmu maximální aerodynamické efektivity tak horké, jak jen to je pro bezpečný provoz možné.
Vizualizace proudnic při optimalizaci chlazení motoru Renaultu
Je chlazení monopostu s KERSem problematičtější?Ne tak docela. Ačkoliv je KERS třeba chladit, jeho požadavky nejsou vysoké. Vodní systém musí běžně odvést kolem 110 kW a motorový olej 100 kW tepla. To je dohromady dostatečné množství pro ohřev a dodávku teplé vody pro 12 domů průměrné velikosti. KERS naproti tomu pro chlazení baterií a motorku vyžaduje pouze 4 kW, což je zhruba tolik, jako hydraulického systému, a třetina požadavku na chlazení převodovky.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.