Dnes se s Patem Symondsem podíváme na to, jak je řešeno chlazení monopostů F1. Jaké teploty dosahují různé části závodních vozů? Jak je chlazen motor a o kolik je náročnější chlazení vozu s KERSem?
Co přesně musí být ve voze Formule 1 chlazeno?Toho je hodně: chladit je třeba motorový olej a vodu, dále pak brzdy, elektroniku, hydrauliku KERS a případně i jezdec. V potaz je také třeba brát palivo a vzduch vstupující do motoru - ačkoliv pravidla jejich chlazení zakazují, jejich přívody musí být izolovány, aby se příliš neohřívaly, protože pak by docházelo ke snížení cenné výkonnosti.
Když se vůz F1 zahřeje, jaké teploty dosahují různé komponenty?Neuvěřitelně vysoké. Motory jsou v F1 provozovány za mnohem vyšších teplot než u silničních vozidel: teplota vody může díky vysokému tlaku v chladicích systémech dosahovat 135 °C, zatímco olej může mít i 115 °C.
Brzdové kotouče jsou se špičkami kolem 1 200 °C (což odpovídá roztavené lávě) samozřejmě nejžhavějším dílem ze všech. Výfukové plyny však také mohou přesáhnout 1 000 °C, když opouštějí hlavy válců.
Otvory na zádi monopostů F1: vzduch použitý pro chlazení musí být z vozu odváděn efektivně
Co se stane, pokud chlazení není dostatečné?Záleží na daném dílu. Kovy ztrácejí při vysokých teplotách hodně ze své pevnosti a pryskyřice zapouzdřující uhlíková vlákna může praskat. Motor může vybouchnout, pokud je teplota vody příliš vysoká, což rychle povede k selhání pístů. Pokud se příliš zahřeje motorový olej, lubrikační film se naruší a následuje podobné katastrofální selhání.
Při přehřátí může elektronika jednoduše vypnout. A stejně jako zastavení motoru, vede to také k poškození převodovky. Příliš horké brzdy mají tendenci se neuvěřitelně rychle opotřebovat.
Jak jsou chlazené motory?Na chlazení motorů není nic neobvyklého. Používá se čistá vody protikorozními prostředky, pro chlazení vody a oleje se používají jednoduché hliníkové chladiče. Nejdůležitějším hlediskem pro chlazení je však vzduch proudící přes tyto chladiče. Specifická kapacita vzduchu je mnohem menší než kapacita vody či oleje, proto je proudění vzduchu kritické. Pro dosažení správných teplot se proto řídí jeho průtok.
Čím tedy více vzduchu, tím lépe?Ne. Žel to není tak jednoduché, protože vzduch využitý pro chlazení navíc, ať už se jedná o motor, brzy či cokoliv jiného, vede ke snížení přítlaku či zvýšení odporu. Týmy budou proto vždy při chlazení zacházet k limitu - vše je v zájmu maximální aerodynamické efektivity tak horké, jak jen to je pro bezpečný provoz možné.
Vizualizace proudnic při optimalizaci chlazení motoru Renaultu
Je chlazení monopostu s KERSem problematičtější?Ne tak docela. Ačkoliv je KERS třeba chladit, jeho požadavky nejsou vysoké. Vodní systém musí běžně odvést kolem 110 kW a motorový olej 100 kW tepla. To je dohromady dostatečné množství pro ohřev a dodávku teplé vody pro 12 domů průměrné velikosti. KERS naproti tomu pro chlazení baterií a motorku vyžaduje pouze 4 kW, což je zhruba tolik, jako hydraulického systému, a třetina požadavku na chlazení převodovky.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.