V minulých článcích jsme se již několikrát zmiňovali, v čem spočíval přínos umístění výfuků Red Bullu po bočních stranách dole u podlahy při tvorbě přítlaku. Dnes bych chtěl poukázat na další oblast, která pomohla díky foukání zvýšit přítlak - totiž sofistikovaná křidélka na brzdových kanálcích. Proč jsou tak efektivní?
Shrňme si nejdříve krátce přínosy výfuků, které Red Bull umístil k podlaze a které směřují horké plyny z výfuků k okrajům difuzorů: snižují úniky proudícího vzduchu po stranách difuzoru (bleeding) v oblasti otáčejících se pneumatik. Pokud se vzduch může dole takto ulévat, snižuje to efektivitu difuzoru, což vede k poklesu výkonnosti celé spodní části podlahy.
Foukání zrychlovalo proudění vzduchu kolem výfuků a tím pomáhalo zvyšovat přítlak také v další obzvlášť účinné oblasti: v oblasti křidélek umístěných na vnitřní straně zadních brzdových kanálků. Týmy jim věnovaly hodně pozornosti a postupně zde křidélek přibývalo. Inu, není divu: přítlak zde generovaný se přenáší přímo na kolo, na styčnou plochu pneumatiky s vozovkou.
Množství křidélek na brzdových kanálcích Sauberu C30 vpravo
Nedochází k žádným prodlevám způsobovaným zavěšením a jeho pohybem, kdykoliv pilot sešlápne brzdový pedál a zmenší tlak působící na zadní nápravu. Foukání z výfuků působící přímo na kola poskytuje pilotovi konzistentnější vnímání přilnavosti na zádi a větší důvěru v zadní část auta.
Je zvláštní, že FIA po osekání aerodynamiky a přídavných křidélek na karoserii před dvěma roky vývoji v této oblasti nijak nebrání. Jak důmyslná křidélka vytvářející přítlak na brzdových kanálcích souvisí s brzdami a jejich chlazením, mi není jasné. Podle mě zde dochází k jasnému porušení ducha pravidel.
Naopak foukání při nesešlápnutém plynovém pedálu, jež se delší dobu používá, za které stejně letos týmy už utratili miliony a které již všichni mají, ducha pravidel pro rok 2012 týkajících se aerodynamiky porušují. Chápu, že horké foukání zvyšuje spotřebu paliva a je mnohem nákladnější (zejména kvůli teplotnímu stínění a využívání drahých materiálů při konstrukci podlahy), ale proti využívání toho studeného bych asi nic nenamítal.
Zadní části monopostů v Brazílii (zdroj: příslušné týmy F1)
Christian Horner byl v úterý oficiálně odvolán z vedení týmu Red Bull a ve středu se emotivně rozloučil se zaměstnanci v továrně v Milton Keynes. Red Bull zároveň zpřísnil komunikaci s médii a veškerá veřejná prohlášení nyní řídí centrála v Salcburku.
Red Bull provedl zásadní změnu ve svém vedení, když se rozhodl ukončit spolupráci s Christianem Hornerem. Max Verstappen na tuto nečekanou zprávu reagoval s klidem a zaměřil se na pokračování sportovních cílů týmu.
Nečekané odvolání Christiana Hornera z čela Red Bull Racing může zásadně ovlivnit budoucnost Maxe Verstappena. Verstappen nyní stojí před rozhodnutím, zda zůstane u týmu, nebo využije výstupní klauzuli ve své smlouvě.
Martin Brundle potvrdil, že napjatá atmosféra uvnitř Red Bullu je v paddocku snadno rozpoznatelná. Podle něj není těžké vycítit, že v týmu není vše v pořádku.
Alan Permane se po překvapivých změnách v Red Bull Racing Group stává novým šéfem týmu Racing Bulls, čímž se vrací do klíčové manažerské role. Jeho jmenování je důkazem důvěry v jeho bohaté zkušenosti a schopnost vést tým k stabilitě a růstu po náročném období.
Christian Horner byl po dvaceti letech náhle odvolán z pozice šéfa týmu Red Bull. Tým mu poděkoval za dlouholeté vedení, které přineslo osm jezdeckých a šest konstruktérských titulů.
Gabriel Bortoleto přiznal chybu, když při britské Grand Prix zvolil na začátku závodu suché pneumatiky. Risk v proměnlivých podmínkách mu nevyšel a vedl k jeho brzkému odstoupení.
Pierre Gasly zhodnotil chaotický závod na Silverstonu, v němž dokázal získat body pro Alpine. Francouz ocenil týmovou práci a zvládnutí náročných podmínek.
Charles Leclerc a proměnlivé počasí spolu nejdou dohromady. V nejistých podmínkách často chybuje nebo ztrácí tempo, což ho stojí cenné výsledky. Po Velké ceně Velké Británie sklidil kritiku, zejména od mistra světa Jensona Buttona.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že Formule 1 by mohla od roku 2029 přejít na dostupnější motorovou formuli. Zároveň znovu otevřel téma dvanáctého týmu, který by mohl pocházet z Číny, což by mohlo výrazně ovlivnit technický i geopolitický směr šampionátu.
Racing Bulls zažil na Velké ceně Británie nepovedený den, když oba jezdci Liam Lawson i Isack Hadjar havarovali a nedokončili závod. Zatímco soupeři ze středu pole bodovali, tým odjíždí bez bodů a s nutností rychle se zlepšit.
Fernando Alonso označil závod na Silverstonu za zklamání a netajil svou frustraci z týmové strategie, která podle něj ovlivnila lepší výsledek. Přestože dojel na bodech, Španěl měl pocit, že Aston Martin nevyužil příležitostí, které se během proměnlivého závodu nabízely.