V minulých článcích jsme se již několikrát zmiňovali, v čem spočíval přínos umístění výfuků Red Bullu po bočních stranách dole u podlahy při tvorbě přítlaku. Dnes bych chtěl poukázat na další oblast, která pomohla díky foukání zvýšit přítlak - totiž sofistikovaná křidélka na brzdových kanálcích. Proč jsou tak efektivní?
Shrňme si nejdříve krátce přínosy výfuků, které Red Bull umístil k podlaze a které směřují horké plyny z výfuků k okrajům difuzorů: snižují úniky proudícího vzduchu po stranách difuzoru (bleeding) v oblasti otáčejících se pneumatik. Pokud se vzduch může dole takto ulévat, snižuje to efektivitu difuzoru, což vede k poklesu výkonnosti celé spodní části podlahy.
Foukání zrychlovalo proudění vzduchu kolem výfuků a tím pomáhalo zvyšovat přítlak také v další obzvlášť účinné oblasti: v oblasti křidélek umístěných na vnitřní straně zadních brzdových kanálků. Týmy jim věnovaly hodně pozornosti a postupně zde křidélek přibývalo. Inu, není divu: přítlak zde generovaný se přenáší přímo na kolo, na styčnou plochu pneumatiky s vozovkou.
Množství křidélek na brzdových kanálcích Sauberu C30 vpravo
Nedochází k žádným prodlevám způsobovaným zavěšením a jeho pohybem, kdykoliv pilot sešlápne brzdový pedál a zmenší tlak působící na zadní nápravu. Foukání z výfuků působící přímo na kola poskytuje pilotovi konzistentnější vnímání přilnavosti na zádi a větší důvěru v zadní část auta.
Je zvláštní, že FIA po osekání aerodynamiky a přídavných křidélek na karoserii před dvěma roky vývoji v této oblasti nijak nebrání. Jak důmyslná křidélka vytvářející přítlak na brzdových kanálcích souvisí s brzdami a jejich chlazením, mi není jasné. Podle mě zde dochází k jasnému porušení ducha pravidel.
Naopak foukání při nesešlápnutém plynovém pedálu, jež se delší dobu používá, za které stejně letos týmy už utratili miliony a které již všichni mají, ducha pravidel pro rok 2012 týkajících se aerodynamiky porušují. Chápu, že horké foukání zvyšuje spotřebu paliva a je mnohem nákladnější (zejména kvůli teplotnímu stínění a využívání drahých materiálů při konstrukci podlahy), ale proti využívání toho studeného bych asi nic nenamítal.
Zadní části monopostů v Brazílii (zdroj: příslušné týmy F1)
Lewis Hamilton se zaměřuje na zlepšení svého výkonu v závěru sezóny a hledá způsoby, jak z vozu Ferrari dostat co nejvíce.
Max Verstappen po vítězství v Austinu promluvil o svém návratu navrhlo, kterému málokdo věřil.
Jenson Button otevřeně hovoří o psychickém nastavení obou pilotů McLarenu a rozebírá, kdo má momentálně navrch v souboji o formu do konce sezony.
Šéf Ferrari John Elkann vydal prohlášení na podporu Freda Vasseura v reakci na nedávné spekulace ohledně vedení týmu.
I přes náročný víkend ve Spojených státech odjíždí šéf McLarenu Andrea Stella z Austinu optimistický.
Red Bull byl potrestán za porušení pravidel v souvislosti s neobvyklou situací kolem startovního roštu Landa Norrise.
Lewis Hamilton po závodě Velké ceny USA přiznal, že si není jistý, co se během závěru stalo. Závěrečné chvíle podle něj vyžadovaly maximální soustředění, aby udržel vůz na trati a zajistil bodované umístění.
Max Verstappen předvedl ve Spojených státech naprosto suverénní výkon a výrazně tím stáhl ztrátu v boji o titul, na čelo šampionátu mu nyní chybí už jen 40 bodů.
Sobotní sprint Velké ceny USA na okruhu Circuit of the Americas přinesl napínavý start, během něhož oba vozy McLarenu čelily komplikacím. K situaci se vyjádřil i poradce Red Bullu Helmut Marko.
Oscar Piastri má v Austinu pomalejší tempo než jeho týmový kolega Lando Norris. Podle šéfa McLarenu Andrea Stelly je za tím kombinace několika faktorů.
Lewis Hamilton měl během sprintu Velké ceny USA v první zatáčce velmi napjatý moment, kdy se musel rychle vyhnout nebezpečné situaci. Halo v této situaci znovu sehrálo svoji roli.
Lando Norris upozornil, že McLaren před Velkou cenou USA čelí výzvám. I přes slibnou startovní pozici za Maxem Verstappenem zůstává tým v napjaté nejistotě.