Technický ředitel týmu Lotus Renault GP James Allison se ohlíží za rok starými událostmi a vysvětluje, proč se tehdy u vozu R31 rozhodli pro radikální řešení výfuků, které ústily vpředu pod bočnicemi.
"Foukání z výfuků nám v roce 2010 poskytovalo hodně přítlaku, jenže zároveň mělo nepříjemný vliv na ovladatelnost našeho vozu na pneumatikách Bridgestone. Pokaždé, když jste sešlápli pedál a vytvářeli přítlak, bylo to celé o zadní části a potýkali jste se s obrovskou nedotáčivostí.
Vedli jsme mnoho hypotetických diskusí o foukání dopředu, protože jeden z užitků toho by byl, že byste vytvářeli přítlak uprostřed auta spíše než v zadní části a netrpěli byste tím efektem nedotáčivosti," vysvětluje pro Autosport Allison.
"Chvíli nám trvalo, než jsme pomocí CFD nalezli to nejlepší řešení foukání dopředu, které by fungovalo. Podařilo se nám nakonec najít něco, co bylo lepší než naše nejlepší řešení foukání vzadu, které bylo velmi podobné tomu od Red Bullu, byť se nesnažím předstírat, že bychom z toho dostali tolik, co oni. A Návrh foukání vpředu tolik neměnil vyvážení," pokračuje technický ředitel Renaultu.
Výfuky umístěné vpředu pod bočnicemi ukryté za vertikálními panely (foto: Lotus Renault GP)
Nesmíme však zapomenout na fakt, že se tým pro tuto inovaci musel rozhodnout dříve, než se vůbec poprvé mohl seznámit s novými pneumatikami Pirelli na konci sezóny v Abú Zabí. Vývoj monopostu byl v té době již ve velmi pokročilé fázi.
"Kdybyste se vrátili na počátek roku, zjistili byste, že Pirelli měly velmi odlišné vlastnosti. Například více trpěly při kombinovaném zatížení [tj. když byly vystaveny bočnímu přetížení v zatáčce a zároveň podélnému přetížení při zrychlování] a zadní docela rychle odcházely. Takže to, co jste opravdu chtěli, bylo více přítlaku na zádi.
My jsme skončili u vozu, který byl nevrlý a po celý rok za těchto "kombinovaných podmínek" pro piloty náročný na ovládání. Tohle auto tedy bylo pěkně hnusné na tratích, kde tyto podmínky převládaly - v Monaku, v Maďarsku, v Singapuru - kde se projevovalo málo z jeho předností, zatímco jeho protivnost byla patrná v každé zatáčce."
Odhalený Renault R31 (foto: G. Abrantes)
"Byli jsme v obklíčení. Design nám z počátku dobře posloužil, ale nedokázali jsme uniknout tomu, že jsme na zádi opravdu potřebovali mnohem více přítlaku," odhaluje Allison.
Nový koncept se však těžko dále rozvíjel a zlepšoval. Nepomohlo ani dočasné zakázání foukání, kdy se Renault rozhodl přesunout své zdroje k vývoji klasického vyústění výfuků vzadu, místo toho, aby se věnoval vylepšování svého řešení.
Co by Renault mohl dosáhnout, kdyby se nezranil Kubica?"Robert je super rychlým pilotem a do vozu dost dobře zapadal, takže si jsem jistý, že by náš dobrý start do sezóny učinil ještě lepším. Dělal bych si ale legraci sám ze sebe, kdybych si myslel, že by nás Robert nasměřoval ven z bláta, v němž jsme se pak ocitli, protože to bylo v DNA vozu."
Odvážné řešení odsouzené k neúspěchu (foto: Lotus Renault GP)
"Robert by z něj vyždímal poslední kapičku výkonu, která by z vozu šla dostat. Takové auto by do čela nedostal ani bůh, ale kluk jeho formátu vždy schází. Vitalij letos předčil naše očekávání a odvedl slušnou práci, Nick předvedl také dobrý výkon. Bruno čelil náročnému úkolu naskočit uprostřed sezóny. Bylo by přesto příjemné mít k dispozici Roberta," vzpomíná Allison, který bude v příštím roce spoléhat na Kimiho Räikkönena a Romaina Grosjeana.
Video z Turecka - proudění horkého vzduchu z výfuků na mokré dráze
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.