Technický ředitel týmu Lotus Renault GP James Allison se ohlíží za rok starými událostmi a vysvětluje, proč se tehdy u vozu R31 rozhodli pro radikální řešení výfuků, které ústily vpředu pod bočnicemi.
"Foukání z výfuků nám v roce 2010 poskytovalo hodně přítlaku, jenže zároveň mělo nepříjemný vliv na ovladatelnost našeho vozu na pneumatikách Bridgestone. Pokaždé, když jste sešlápli pedál a vytvářeli přítlak, bylo to celé o zadní části a potýkali jste se s obrovskou nedotáčivostí.
Vedli jsme mnoho hypotetických diskusí o foukání dopředu, protože jeden z užitků toho by byl, že byste vytvářeli přítlak uprostřed auta spíše než v zadní části a netrpěli byste tím efektem nedotáčivosti," vysvětluje pro Autosport Allison.
"Chvíli nám trvalo, než jsme pomocí CFD nalezli to nejlepší řešení foukání dopředu, které by fungovalo. Podařilo se nám nakonec najít něco, co bylo lepší než naše nejlepší řešení foukání vzadu, které bylo velmi podobné tomu od Red Bullu, byť se nesnažím předstírat, že bychom z toho dostali tolik, co oni. A Návrh foukání vpředu tolik neměnil vyvážení," pokračuje technický ředitel Renaultu.
Výfuky umístěné vpředu pod bočnicemi ukryté za vertikálními panely (foto: Lotus Renault GP)
Nesmíme však zapomenout na fakt, že se tým pro tuto inovaci musel rozhodnout dříve, než se vůbec poprvé mohl seznámit s novými pneumatikami Pirelli na konci sezóny v Abú Zabí. Vývoj monopostu byl v té době již ve velmi pokročilé fázi.
"Kdybyste se vrátili na počátek roku, zjistili byste, že Pirelli měly velmi odlišné vlastnosti. Například více trpěly při kombinovaném zatížení [tj. když byly vystaveny bočnímu přetížení v zatáčce a zároveň podélnému přetížení při zrychlování] a zadní docela rychle odcházely. Takže to, co jste opravdu chtěli, bylo více přítlaku na zádi.
My jsme skončili u vozu, který byl nevrlý a po celý rok za těchto "kombinovaných podmínek" pro piloty náročný na ovládání. Tohle auto tedy bylo pěkně hnusné na tratích, kde tyto podmínky převládaly - v Monaku, v Maďarsku, v Singapuru - kde se projevovalo málo z jeho předností, zatímco jeho protivnost byla patrná v každé zatáčce."
Odhalený Renault R31 (foto: G. Abrantes)
"Byli jsme v obklíčení. Design nám z počátku dobře posloužil, ale nedokázali jsme uniknout tomu, že jsme na zádi opravdu potřebovali mnohem více přítlaku," odhaluje Allison.
Nový koncept se však těžko dále rozvíjel a zlepšoval. Nepomohlo ani dočasné zakázání foukání, kdy se Renault rozhodl přesunout své zdroje k vývoji klasického vyústění výfuků vzadu, místo toho, aby se věnoval vylepšování svého řešení.
Co by Renault mohl dosáhnout, kdyby se nezranil Kubica?"Robert je super rychlým pilotem a do vozu dost dobře zapadal, takže si jsem jistý, že by náš dobrý start do sezóny učinil ještě lepším. Dělal bych si ale legraci sám ze sebe, kdybych si myslel, že by nás Robert nasměřoval ven z bláta, v němž jsme se pak ocitli, protože to bylo v DNA vozu."
Odvážné řešení odsouzené k neúspěchu (foto: Lotus Renault GP)
"Robert by z něj vyždímal poslední kapičku výkonu, která by z vozu šla dostat. Takové auto by do čela nedostal ani bůh, ale kluk jeho formátu vždy schází. Vitalij letos předčil naše očekávání a odvedl slušnou práci, Nick předvedl také dobrý výkon. Bruno čelil náročnému úkolu naskočit uprostřed sezóny. Bylo by přesto příjemné mít k dispozici Roberta," vzpomíná Allison, který bude v příštím roce spoléhat na Kimiho Räikkönena a Romaina Grosjeana.
Video z Turecka - proudění horkého vzduchu z výfuků na mokré dráze
Kimi Antonelli prolomil svou kletbu z Monzy a po napínavé, ale čisté kvalifikaci se posunul na šestou pozici na startu díky Hamiltonovu trestu. Mladý Ital ukázal, že dokáže udržet nervy na uzdě a zvládnout tlak na legendární italské trati.
Fernando Alonso přiznal, že osmá pozice na startu v Monze je pro Aston Martin poněkud lichotivá a realisticky očekává, že se v neděli během závodu propadne zpět.
Andrea Stella ocenil fair play McLarenu během kvalifikace na GP Itálie, ale připustil, že se situace může změnit při závěru šampionátu v Abú Zabí.
Max Verstappen po kvalifikaci objasnil jeho rádiovou komunikaci, která souvisela s odvážným nastavením vozu, na jehož finální podobě měl zásadní podíl. Riskantní tah Red Bullu se ukázal jako správný, což potvrdila získaná pole position.
Ferrari na Monze nevyužilo Hamiltonův slipstream pro Leclerca, který tak musel spoléhat jen na vlastní tempo. Hamilton klesl na desáté místo kvůli penalizaci.
Lando Norris přiznal, že předjetí Maxe Verstappena v nedělním závodě na Monze bude velkou výzvou, přestože startuje z první řady. Britský jezdec McLarenu je spokojený se druhým místem a těší se na strategickou bitvu o přední pozice.
Max Verstappen si na legendárním okruhu v Monze vyjel pole position pro Velkou cenu Itálie a potvrdil tak svou kvalitu v klíčovém okamžiku kvalifikace.
Isack Hadjar nedávno slavil své první pódiové umístění ve Formuli 1 s týmem Racing Bulls, jeho postup do hlavního Red Bullu se však odkládá. Mladý Francouz ukázal svůj talent a potenciál, ale vedení stáje z Enstone dává přednost postupnému rozvoji, aby si jezdec mohl na další krok připravit pevné základy.
Lando Norris zajel nejrychlejší čas třetího tréninku na Velkou cenu Itálie, přičemž Charles Leclerc mu byl velmi blízko. Celé pole se vešlo do rozdílu menšího než jedné sekundy, což slibuje napínavou kvalifikaci.
Jediný vítěz velké ceny F1 označil své dlouhodobé pokračování u Alpine za „přirozené rozhodnutí“, vycházející z dosavadní spolupráce a důvěry v tým. Podle něj stabilita a jasná vize představují klíč k postupnému zlepšování výkonů.
Lando Norris zazářil ve druhém tréninku GP Itálie v Monze, když zajel nejlepší čas a potvrdil konkurenceschopnost McLarenu. Druhý skončil Charles Leclerc na Ferrari. Kimi Antonelli opět v problémech.
Charles Leclerc přiznal, že po nehodě na GP Nizozemska zůstal sedět na svahu, protože jediná cesta zpět do garáže Ferrari vedla přes zaplněnou tribunu. Podle něj šlo o pragmatické a bezpečné rozhodnutí, aby se vyhnul riziku mezi diváky.