Technický ředitel týmu Lotus Renault GP James Allison se ohlíží za rok starými událostmi a vysvětluje, proč se tehdy u vozu R31 rozhodli pro radikální řešení výfuků, které ústily vpředu pod bočnicemi.
"Foukání z výfuků nám v roce 2010 poskytovalo hodně přítlaku, jenže zároveň mělo nepříjemný vliv na ovladatelnost našeho vozu na pneumatikách Bridgestone. Pokaždé, když jste sešlápli pedál a vytvářeli přítlak, bylo to celé o zadní části a potýkali jste se s obrovskou nedotáčivostí.
Vedli jsme mnoho hypotetických diskusí o foukání dopředu, protože jeden z užitků toho by byl, že byste vytvářeli přítlak uprostřed auta spíše než v zadní části a netrpěli byste tím efektem nedotáčivosti," vysvětluje pro Autosport Allison.
"Chvíli nám trvalo, než jsme pomocí CFD nalezli to nejlepší řešení foukání dopředu, které by fungovalo. Podařilo se nám nakonec najít něco, co bylo lepší než naše nejlepší řešení foukání vzadu, které bylo velmi podobné tomu od Red Bullu, byť se nesnažím předstírat, že bychom z toho dostali tolik, co oni. A Návrh foukání vpředu tolik neměnil vyvážení," pokračuje technický ředitel Renaultu.
Výfuky umístěné vpředu pod bočnicemi ukryté za vertikálními panely (foto: Lotus Renault GP)
Nesmíme však zapomenout na fakt, že se tým pro tuto inovaci musel rozhodnout dříve, než se vůbec poprvé mohl seznámit s novými pneumatikami Pirelli na konci sezóny v Abú Zabí. Vývoj monopostu byl v té době již ve velmi pokročilé fázi.
"Kdybyste se vrátili na počátek roku, zjistili byste, že Pirelli měly velmi odlišné vlastnosti. Například více trpěly při kombinovaném zatížení [tj. když byly vystaveny bočnímu přetížení v zatáčce a zároveň podélnému přetížení při zrychlování] a zadní docela rychle odcházely. Takže to, co jste opravdu chtěli, bylo více přítlaku na zádi.
My jsme skončili u vozu, který byl nevrlý a po celý rok za těchto "kombinovaných podmínek" pro piloty náročný na ovládání. Tohle auto tedy bylo pěkně hnusné na tratích, kde tyto podmínky převládaly - v Monaku, v Maďarsku, v Singapuru - kde se projevovalo málo z jeho předností, zatímco jeho protivnost byla patrná v každé zatáčce."
Odhalený Renault R31 (foto: G. Abrantes)
"Byli jsme v obklíčení. Design nám z počátku dobře posloužil, ale nedokázali jsme uniknout tomu, že jsme na zádi opravdu potřebovali mnohem více přítlaku," odhaluje Allison.
Nový koncept se však těžko dále rozvíjel a zlepšoval. Nepomohlo ani dočasné zakázání foukání, kdy se Renault rozhodl přesunout své zdroje k vývoji klasického vyústění výfuků vzadu, místo toho, aby se věnoval vylepšování svého řešení.
Co by Renault mohl dosáhnout, kdyby se nezranil Kubica?"Robert je super rychlým pilotem a do vozu dost dobře zapadal, takže si jsem jistý, že by náš dobrý start do sezóny učinil ještě lepším. Dělal bych si ale legraci sám ze sebe, kdybych si myslel, že by nás Robert nasměřoval ven z bláta, v němž jsme se pak ocitli, protože to bylo v DNA vozu."
Odvážné řešení odsouzené k neúspěchu (foto: Lotus Renault GP)
"Robert by z něj vyždímal poslední kapičku výkonu, která by z vozu šla dostat. Takové auto by do čela nedostal ani bůh, ale kluk jeho formátu vždy schází. Vitalij letos předčil naše očekávání a odvedl slušnou práci, Nick předvedl také dobrý výkon. Bruno čelil náročnému úkolu naskočit uprostřed sezóny. Bylo by přesto příjemné mít k dispozici Roberta," vzpomíná Allison, který bude v příštím roce spoléhat na Kimiho Räikkönena a Romaina Grosjeana.
Video z Turecka - proudění horkého vzduchu z výfuků na mokré dráze
George Russell stojí před klíčovým momentem své kariéry, protože jeho smlouva s Mercedesem vyprší už na konci této sezony. Zatímco britský závodník řeší svou budoucnost, Mercedes intenzivně usiluje o podpis Maxe Verstappena, což přidává do celého příběhu ještě větší napětí a nejistotu ohledně dalšího složení týmu.
Lance Stroll ostře kritizoval nová pravidla, která vstoupí v platnost ve Formuli 1 v příští sezoně. Podle něj mohou změny přinést více problémů než užitku.
Lewis Hamilton věří, že tentokrát prolomí své nestálé výsledky na Velké ceně Belgie. Mezitím Ferrari chystá významné technické vylepšení, které by mohlo výrazně ovlivnit boj o čelní příčky.
Jenson Button ocenil Maxe Verstappena za to, jak dokáže dostat maximum z náročného vozu RB21. Podle něj je to důkaz výjimečného jezdeckého talentu, který Verstappena odlišuje od ostatních.
Pokud Max Verstappen přestoupí k Mercedesu, Carlos Sainz by mohl zamířit do Red Bullu. Na jeho místo ve Williamsu by pak přišel Kimi Antonelli.
Adrian Newey potvrdil, že se naplno ponořil do vývoje klíčových konstrukčních částí monopostu Aston Martin pro revoluční sezonu 2026. Legendární konstruktér se v těchto týdnech soustředí na architekturu vozu, která položí základy budoucí konkurenceschopnosti stáje v nové éře Formule 1.
Max Verstappen se těší na spolupráci s Laurentem Mekiesem, který od Velké ceny Belgie převezme roli nového šéfa týmu Red Bull. Verstappen věří, že Mekies přinese týmu novou energii a pomůže mu dosáhnout dalších úspěchů.
Dodavatel pneumatik testuje nový „mezistupeň“ mezi střední a tvrdou směsí, aby zkomplikoval strategické volby týmů. Nevyzpytatelné počasí ale může tento plán výrazně narušit.
Italský veterán F1 Riccardo Patrese rozvířil vody paddocku překvapivým prohlášením na adresu svého někdejšího šéfa z týmu Benetton. Jeho slova naznačují, že zákulisí tehdejších událostí možná nebylo tak průhledné, jak se dosud zdálo.
Ferrari otestovalo nové zadní zavěšení na SF-25 během natáčecího dne v Mugellu, kde za volant usedli Hamilton a Leclerc. Oba však po jízdách uvedli, že v chování vozu nezaznamenali výraznou změnu.
Jacques Villeneuve zpochybnil budoucnost Yukii Tsunody v Red Bullu po slabém začátku sezóny 2025. Podle něj Tsunodovy dosavadní výkony neodpovídají vysokým očekáváním týmu.
Charles Leclerc přiznal, že příchod Lewise Hamiltona do Ferrari mu otevřel nové obzory. Podle něj přinesl Hamilton do týmu jiný pohled na práci a závodění, který ho inspiruje.