K poškození pneumatiky Sebastiana Vettela v úvodním kole Velké ceny Abú Zabí dle Autosportu vedlo unikátní zahřívání Red Bullu pomocí výfukových plynů.
Red Bull zřejmě využívá jedinečné zahřívání zadních pneumatik pomocí výfukových plynů spíše přes ráfky kola než zahříváním samotné gumy. To zajistí, že guma má pro první kolo závodu optimální teplotu. Vettel po úvodním kole vedl o více než sekundu letos již desetkrát.
V Abú Zabí však došlo k přehřátí pravé zadní gumy - buď kvůli procedurální chybě či kvůli delšímu stání na roštu. Při rozjezdu jste nás v diskusi upozornili na zvláštní namodral kouř. Christian Horner nám však tvrdil, že souvisel se spálenou částí karosérie, nikoliv s pneumatikou. Opak je však dle některých zasvěcených zdrojů pravdou: barva údajně poukazuje na to, že problém souvisel s pneumatikou.
Pálení vytvořilo v pneumatice slabší místo, kvůli němuž došlo ve druhé zatáčce k náhlému úniku vzduchu. Pirelli vydalo minulý týden prohlášení, v němž vyloučilo jakoukoliv strukturální chybu pneumatiky. Tím se zbavilo odpovědnosti, což rakouský tým vůbec nezpochybňoval, místo toho mlžil.
Horner dále uvedl, že se startovní procedura byla u obou jejich pilotů identická - Webber však na rozdíl od Vettela startoval až ze čtvrtého místa, které na roštu zaujal až několik sekund po úřadujícím mistrovi světa, jehož pneumatika proto byla výfukovými plyny zahřívána déle.
Sebastian Vettel v Koreji (foto: Red Bull Racing)
To, že Red Bull pomocí foukání zahřívá již nějakou dobu pneumatiky, není žádným tajemstvím, horké foukání k tomu ale údajně využívá až od závodu v Koreji. Tento systém je navíc plně v souladu s pravidly. Má se za to, že požár, který se na jeho voze objevil během předsezonního testování v Barceloně 18. února 2011, souvisel právě se zkoušením tohoto systému.
Jeho zdokonalování je vzhledem k vysokým teplotám výfukových plynů obrovskou výzvou. Výhody však mohou být téměř zázračné. Za povšimnutí stojí, že Vettel při nájezdu na startovní rošt (formation lap) na konci vždy zpomalí, díky čemuž jeho soupeřům klesá důležitá teplota pneumatik. Pilot Red Bullu přitom spoléhá na výfukový systém, díky němuž deficit na rozdíl od konkurence během krátké chvilky dožene.
"Je velmi náročné tohle zprovoznit. Pracuje se s vysokými teplotami a vnitřní část zadních pneumatik je velmi kritická. Riziko při tom rozhodně převyšuje přínosy vzhledem k tomu, jak těžké je dosáhnout konzistentního fungování," říká Gary Anderson.
Red Bull využívá od závodu v Belgii pro zahřívání kol kovové kroužky, které nasouvá na náboj kola. Ty ohřívají ostatní součásti včetně třmenů kotoučových brzd a zabraňují odebírání tepla z předehřátých pneumatik (ilustrace: Giorgio Piola, Autosport)
Je velmi nepravděpodobné, že bychom se s podobnou poruchou u Red Bull setkali znovu. Jednak kvůli tomu, že příští rok budou výfuky ústit v horní části monopostu, a také vzhledem k faktu, že tento systém doposud provozoval velmi spolehlivě.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.