Jak volí týmy převodové poměry s letošní novinkou - systémem pro snížení odporu na zadním křídle (DRS)?
Závodní motor potřebuje pro maximální výkon točit co nejvyšší otáčky - ty jsou v F1 omezeny na 18 tis. za min. Nejvyšší, tedy sedmý převodový stupeň se obecně tedy volí tak, aby motor při maximální rychlosti monopostu točil maximální otáčky.
Problém ale nastává, když ona maximální rychlost není konstantní - po aktivaci zadního křídla (DRS) dochází k razantnímu snížení odporu a vůz může na rovinkách dosáhnout o 15 - 20 km/hod vyšší rychlosti, než s křídlem zavřeném stavu. Jenže v závodě je křídlo možné aktivovat pouze na jednom či dvou místech, a to ještě pouze tehdy, pokud jste těsně (do 1 sekundy) za vozem před vámi.
Pokud zvolíte převod u sedmého rychlostního stupně pro aktivované zadní křídlo, pak při jeho zavřeném stavu motor točí téměř o 1 000 ot. /min méně, poskytuje tedy o dost menší výkon. Šestý rychlostní stupeň je pak také delší (vyšší poměr) a vůz celkově při akceleraci znatelně ztrácí. Jak to tedy týmy řeší?
Obvykle sahají po kompromisu: nejvyšší převodový stupeň je o něco kratší (nižší poměr), než je pro maximální rychlost po otevření křídla na rovince. Za tohoto stavu akceptují, že vůz nějakou část DRS zóny pojede s omezenou rychlostí: monopost by sice byl schopen jet při daném odporu rychleji, ale více mu nepovolí omezovač otáček.
Schumacher dal v Monze Hamiltonovi díky odlišně zvoleným převodovým poměrům pěkně zabrat(foto: Mercedes GP)
Závěrem bych se krátce vrátil k situaci v Monze, kde se Hamilton nemohl dostat před Schumacherův Mercedes. Německý tým v nastavení zašel o krůček dále, když svůj nejvyšší rychlostní stupeň zvolili tak, aby byl jen těsně nad jejich maximální rychlostí bez aktivace DRS. Nejlepší výkon proto dosahovali tehdy, když nedocházelo k otevírání zadního křídla.
To sice omezilo Schumacherovu schopnost využívat DRS pro předjíždění (což k osmému místu na startu ani nepředpokládali), na druhou stranu mu to poskytlo tu nejlepší akceleraci na startu a ze zatáček, obzvlášť s vyšším množstvím paliva. Podobné nastavení zvolil také Red Bull v případě Sebastiana Vettela, McLaren by se tedy na rovinkách jen horko těžko dostával také přes Red Bull úřadujícího mistra světa.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.