Jak volí týmy převodové poměry s letošní novinkou - systémem pro snížení odporu na zadním křídle (DRS)?
Závodní motor potřebuje pro maximální výkon točit co nejvyšší otáčky - ty jsou v F1 omezeny na 18 tis. za min. Nejvyšší, tedy sedmý převodový stupeň se obecně tedy volí tak, aby motor při maximální rychlosti monopostu točil maximální otáčky.
Problém ale nastává, když ona maximální rychlost není konstantní - po aktivaci zadního křídla (DRS) dochází k razantnímu snížení odporu a vůz může na rovinkách dosáhnout o 15 - 20 km/hod vyšší rychlosti, než s křídlem zavřeném stavu. Jenže v závodě je křídlo možné aktivovat pouze na jednom či dvou místech, a to ještě pouze tehdy, pokud jste těsně (do 1 sekundy) za vozem před vámi.
Pokud zvolíte převod u sedmého rychlostního stupně pro aktivované zadní křídlo, pak při jeho zavřeném stavu motor točí téměř o 1 000 ot. /min méně, poskytuje tedy o dost menší výkon. Šestý rychlostní stupeň je pak také delší (vyšší poměr) a vůz celkově při akceleraci znatelně ztrácí. Jak to tedy týmy řeší?
Obvykle sahají po kompromisu: nejvyšší převodový stupeň je o něco kratší (nižší poměr), než je pro maximální rychlost po otevření křídla na rovince. Za tohoto stavu akceptují, že vůz nějakou část DRS zóny pojede s omezenou rychlostí: monopost by sice byl schopen jet při daném odporu rychleji, ale více mu nepovolí omezovač otáček.
Schumacher dal v Monze Hamiltonovi díky odlišně zvoleným převodovým poměrům pěkně zabrat(foto: Mercedes GP)
Závěrem bych se krátce vrátil k situaci v Monze, kde se Hamilton nemohl dostat před Schumacherův Mercedes. Německý tým v nastavení zašel o krůček dále, když svůj nejvyšší rychlostní stupeň zvolili tak, aby byl jen těsně nad jejich maximální rychlostí bez aktivace DRS. Nejlepší výkon proto dosahovali tehdy, když nedocházelo k otevírání zadního křídla.
To sice omezilo Schumacherovu schopnost využívat DRS pro předjíždění (což k osmému místu na startu ani nepředpokládali), na druhou stranu mu to poskytlo tu nejlepší akceleraci na startu a ze zatáček, obzvlášť s vyšším množstvím paliva. Podobné nastavení zvolil také Red Bull v případě Sebastiana Vettela, McLaren by se tedy na rovinkách jen horko těžko dostával také přes Red Bull úřadujícího mistra světa.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.