Jak volí týmy převodové poměry s DRS

Honda
Honda, foto: Bjorn Arnils
Petr Hlawiczka 17. října 2011 6:40
Sdílej:

Jak volí týmy převodové poměry s letošní novinkou - systémem pro snížení odporu na zadním křídle (DRS)?

Závodní motor potřebuje pro maximální výkon točit co nejvyšší otáčky - ty jsou v F1 omezeny na 18 tis. za min. Nejvyšší, tedy sedmý převodový stupeň se obecně tedy volí tak, aby motor při maximální rychlosti monopostu točil maximální otáčky.

Problém ale nastává, když ona maximální rychlost není konstantní - po aktivaci zadního křídla (DRS) dochází k razantnímu snížení odporu a vůz může na rovinkách dosáhnout o 15 - 20 km/hod vyšší rychlosti, než s křídlem zavřeném stavu. Jenže v závodě je křídlo možné aktivovat pouze na jednom či dvou místech, a to ještě pouze tehdy, pokud jste těsně (do 1 sekundy) za vozem před vámi.

Pokud zvolíte převod u sedmého rychlostního stupně pro aktivované zadní křídlo, pak při jeho zavřeném stavu motor točí téměř o 1 000 ot. /min méně, poskytuje tedy o dost menší výkon. Šestý rychlostní stupeň je pak také delší (vyšší poměr) a vůz celkově při akceleraci znatelně ztrácí. Jak to tedy týmy řeší?

Obvykle sahají po kompromisu: nejvyšší převodový stupeň je o něco kratší (nižší poměr), než je pro maximální rychlost po otevření křídla na rovince. Za tohoto stavu akceptují, že vůz nějakou část DRS zóny pojede s omezenou rychlostí: monopost by sice byl schopen jet při daném odporu rychleji, ale více mu nepovolí omezovač otáček.

Schumacher dal v Monze Hamiltonovi díky odlišně zvoleným převodovým poměrům pěkně zabrat(foto: Mercedes GP)

Závěrem bych se krátce vrátil k situaci v Monze, kde se Hamilton nemohl dostat před Schumacherův Mercedes. Německý tým v nastavení zašel o krůček dále, když svůj nejvyšší rychlostní stupeň zvolili tak, aby byl jen těsně nad jejich maximální rychlostí bez aktivace DRS. Nejlepší výkon proto dosahovali tehdy, když nedocházelo k otevírání zadního křídla.

To sice omezilo Schumacherovu schopnost využívat DRS pro předjíždění (což k osmému místu na startu ani nepředpokládali), na druhou stranu mu to poskytlo tu nejlepší akceleraci na startu a ze zatáček, obzvlášť s vyšším množstvím paliva. Podobné nastavení zvolil také Red Bull v případě Sebastiana Vettela, McLaren by se tedy na rovinkách jen horko těžko dostával také přes Red Bull úřadujícího mistra světa.

Stalo se
Novinky
Toto Wolff v Ázerbájdžánu

Toto Wolff ví, že první havárie Lewise Hamiltona ve Ferrari není důležitá

Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.

Novinky
Lewis Hamilton při testech Ferrari.

VIDEO: Lewis Hamilton havaroval při testu Ferrari v Barceloně

Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.

Novinky
Max Verstappen v rozhovoru s Johnym Herbertem v závodě v Belgii

Johnny Herbert končí: Ex-pilot F1 už nebude od sezóny 2025 sportovní komisař

Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.

Novinky
Kimi Antonelli

Hamiltonův nástupce Andrea Kimi Antonelli může řídit auto v provozu. Získal řidičák

Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.