Bývalý šéfkonstruktér Renaultu a současný konzultant Virginu v jedné osobě - Pat Symonds - odhalil pro časopis F1 Racing tajemství elektroniky monopostu Formule 1. O co se vlastně jedná a k čemu slouží?
Jak moc je vůz F1 závislý na elektronice?Pat Symonds: Vůz F1 je na elektronice zcela závislý, ale využívá systémy, které jsou poněkud odlišné od těch v silničních vozech. Produkční vozy využívají sofistikovanou elektroniku k tomu, aby jízda byla snazší, pohodlnější a hlavně bezpečnější. Vozy F1 nesmí využívat elektroniku k tomu, aby pilotovi pomáhala, je nicméně navržená tak, aby bylo možné z balíku dostat maximum.
Jaké typy elektroniky obsahují vozy F1?PS: Ve voze F1 existují dvě kategorie elektroniky. První z nich je monitorovací a ta druhá řídicí. V některých případech systémy patří do obou - například akcelerometr se využívá pro měření schopností vozu zatáčet, může však být využit i jako vstup pro diferenciál.
Systémy monitorující výkonnost mohou uložit gigabyty dat, stejně jako část z nich přenášet do boxů v reálném čase pomocí telemetrie. Tato data jsou pečlivě analyzována pro zjišťování stavu vozu a nalezení další výkonnosti.
Co vlastně řídí elektronická řídicí jednotka (ECU)?PS: Všechny vozy Formule 1 využívají standardní ECU, která řídí jak motor, tak i šasi. Co se týče motoru, jsou krom systémů pro zapalování a vstřikování paliva elektronicky řízeny také škrticí klapky. V motoru existuje spousta dalších systému řízených ECU včetně systému pro přenos oleje z pomocné do hlavní olejové nádrže.
Na straně šasi je převodovka primárním systémem, který je řízen ECU. Převodovka Formule 1 musí být schopna měnit převody bez ztráty přenášeného výkonu. To vyžaduje extrémně precizní měření a řízení, stejně jako velmi výkonnou elektroniku. Současná ECU je schopna zpracovat 955 milionů instrukcí za sekundu (MIPS), ale u té, která bude představena v roce 2013, se to zvýší na 4 000 MIPS.
Standardizovanou ECU pro všechny týmy Formule 1 dodává McLaren(ilustrační foto: McLaren Electronic Systems)
Kolik je na voze senzorů a co dělají?PS: V šasi a motoru je přes 100 senzorů, které měří zrychlení, tlaky, síly, teploty, pozici a rychlost. Jsou po síti napojeny na ECU, aby se ušetřilo na kabeláži, ale i přesto se ve voze F1 nachází kolem 1,93 km kabelů. Sada senzorů stojí 75 000 liber (v přepočtu kolem 2,15 mil. Kč) a kabeláž vyjde na 20 000 liber (v přepočtu kolem 570 000 Kč).
Co se s F1 vozem stane při výpadku elektroniky?PS: Elektronika je velmi spolehlivá, ale k chybám dochází. Systémy jsou dostatečně chytré na to, aby závadu rozpoznali a nahradily jej záložním signálem, aniž by si to pilot uvědomil Inženýři jsou na chyby upozorňováni telemetrií. Mohou pak pilotovi sdělit, jak problém řešit.
Jak mezi elektronické systémy zapadá KERS?PS: KERS je vysokonapěťové, velmi výkonné zařízení, ale systém je řízen elektronicky. O výpočty se stará zvláštní ECU. Kvůli zajištění legálnosti, efektivity a bezpečnosti je však napojena na hlavní ECU a výkonovou elektroniku.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.