Bývalý šéfkonstruktér Renaultu a současný konzultant Virginu v jedné osobě - Pat Symonds - odhalil pro časopis F1 Racing tajemství elektroniky monopostu Formule 1. O co se vlastně jedná a k čemu slouží?
Jak moc je vůz F1 závislý na elektronice?Pat Symonds: Vůz F1 je na elektronice zcela závislý, ale využívá systémy, které jsou poněkud odlišné od těch v silničních vozech. Produkční vozy využívají sofistikovanou elektroniku k tomu, aby jízda byla snazší, pohodlnější a hlavně bezpečnější. Vozy F1 nesmí využívat elektroniku k tomu, aby pilotovi pomáhala, je nicméně navržená tak, aby bylo možné z balíku dostat maximum.
Jaké typy elektroniky obsahují vozy F1?PS: Ve voze F1 existují dvě kategorie elektroniky. První z nich je monitorovací a ta druhá řídicí. V některých případech systémy patří do obou - například akcelerometr se využívá pro měření schopností vozu zatáčet, může však být využit i jako vstup pro diferenciál.
Systémy monitorující výkonnost mohou uložit gigabyty dat, stejně jako část z nich přenášet do boxů v reálném čase pomocí telemetrie. Tato data jsou pečlivě analyzována pro zjišťování stavu vozu a nalezení další výkonnosti.
Co vlastně řídí elektronická řídicí jednotka (ECU)?PS: Všechny vozy Formule 1 využívají standardní ECU, která řídí jak motor, tak i šasi. Co se týče motoru, jsou krom systémů pro zapalování a vstřikování paliva elektronicky řízeny také škrticí klapky. V motoru existuje spousta dalších systému řízených ECU včetně systému pro přenos oleje z pomocné do hlavní olejové nádrže.
Na straně šasi je převodovka primárním systémem, který je řízen ECU. Převodovka Formule 1 musí být schopna měnit převody bez ztráty přenášeného výkonu. To vyžaduje extrémně precizní měření a řízení, stejně jako velmi výkonnou elektroniku. Současná ECU je schopna zpracovat 955 milionů instrukcí za sekundu (MIPS), ale u té, která bude představena v roce 2013, se to zvýší na 4 000 MIPS.
Standardizovanou ECU pro všechny týmy Formule 1 dodává McLaren(ilustrační foto: McLaren Electronic Systems)
Kolik je na voze senzorů a co dělají?PS: V šasi a motoru je přes 100 senzorů, které měří zrychlení, tlaky, síly, teploty, pozici a rychlost. Jsou po síti napojeny na ECU, aby se ušetřilo na kabeláži, ale i přesto se ve voze F1 nachází kolem 1,93 km kabelů. Sada senzorů stojí 75 000 liber (v přepočtu kolem 2,15 mil. Kč) a kabeláž vyjde na 20 000 liber (v přepočtu kolem 570 000 Kč).
Co se s F1 vozem stane při výpadku elektroniky?PS: Elektronika je velmi spolehlivá, ale k chybám dochází. Systémy jsou dostatečně chytré na to, aby závadu rozpoznali a nahradily jej záložním signálem, aniž by si to pilot uvědomil Inženýři jsou na chyby upozorňováni telemetrií. Mohou pak pilotovi sdělit, jak problém řešit.
Jak mezi elektronické systémy zapadá KERS?PS: KERS je vysokonapěťové, velmi výkonné zařízení, ale systém je řízen elektronicky. O výpočty se stará zvláštní ECU. Kvůli zajištění legálnosti, efektivity a bezpečnosti je však napojena na hlavní ECU a výkonovou elektroniku.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.