Ostuda Sauberu - Co přesně si nepohlídal?

Kobajaši, Kamuj
Kobajaši, Kamuj, foto: Sauber Motorsport AG
Petr Hlawiczka 28. března 2011 6:55
Sdílej:

Sauber podrobně vyšetří, proč jejich zadní křídlo v Austrálii neodpovídalo technickým pravidlům, než se rozhodne, zda se odvolá proti diskvalifikaci ze včerejšího závodu.

Švýcarský tým včera krátce po verdiktu komisařů oznámil, že se hodlá odvolat proti diskvalifikaci Sergia Péreze a Kamuje Kobajašiho, kteří oba dojeli na bodech.

V čem byl problém?Jejich zadní křídla neodpovídala článkům 3.10.1 a 3.10.2 technických pravidel, podle nichž částí křídel nesmí mít "lokální konkávní poloměr zakřivení menší než 100 mm." V pravidlech je tato věc nová, je součásti opatření, jež mají týmům zabránit používání systémů F-kanálů.

Jak test probíhá?FIA používá kulatou šablonu o průměru 20 cm, která po přiložení ke křídlu musí po celé ploše kontaktu těsně přiléhat. Pokud je prvek moc zakřivený, jak to bylo včera v případě Sauberu, potom se mezi šablonou a křídlem objeví mezera.

(klikněte pro zvětšení)

Technický ředitel Sauberu James Key uvedl, že v továrně v Hinwilu hledá odpovědi na otázku, jak to, že design zadního křídla, který v Melbourne použili, neprošel testem.

"Až do závodu jsme o tom nic nevěděli. Možná jsme něco přehlédli, určitě to nebyl záměr. Nemá to nic společného s F-kanály či něčím jiným, co by mělo obcházet pravidla. Rovněž to nevylepšuje výkonnost, protože to, co se děje na tom horním prvku, je nepodstatné," popisuje Key.

"Jak k tomu došlo, to musíme interně vyšetřit - to je proces, kterým nyní musíme projít," dodává technický ředitel Sauberu. Zajímavé je i to, že ostatní křídla Sauberu, která měl v Melbourne a hned je také kontroloval, výše popsaným požadavkům vyhovovala.

Spíše než hovořit nahlas o odvolání by měl tým hledat chybu nejdříve u sebe. Jedná se zřejmě o školáckou nedbalost, ostudu, která Sauber připravila o cenných deset bodů. Nástroje FIA pro kontrolu legálnosti jednotilvých prvků jsou týmům kdykoliv k dispozici. Kdykoliv je k službám také Charlie Whiting, s nímž si mohou případné nejasnosti týmy vyjasnit.

Témata:
Stalo se
Novinky
Günther Steiner

Předpověď Günthera Steinera. Verstappen se letos šampionem nestane

Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.

Novinky
Nový prezident FIA Mohamed ben Sulajem

Nová pravidla neznají bratra: FIA může trestat jezdce nejen za politické výroky

Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.

Novinky
Carlos Sainz s Ferrari SF-23 v Belgii

F1 2025: Nová technická směrnice FIA pro flexi křídla je připravena

V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.

Novinky
Lewis Hamitlon při testech v Barceloně (2025)

Ferrari udělá něco "bezprecedentního" pro příští test Lewise Hamiltona v Barceloně

Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.