Kdyby se v F1 udělovaly letos ceny za radikální design, jednu by si určitě odneslo Toro Rosso za koncept dvojité podlahy. Nejedná se ale doslova o dvojitou podlahu - o co tedy? Jaké to skýtá výhody a nevýhody?
Šéfdesigner Ben Butler vysvětluje, co dvojitá podlaha v případě Toro Rosso STR6 znamená: "Raději tomu říkáme extrémně podseknuté bočnice. V podstatě to znamená, že jsme všechna zařízení, která jsou normálně v podlaze a v oblasti bočnic, zvedli a uvolnili jsme cestu [pro proudění vzduchu] směrem k zadní části auta.
Zní to jednoduše, ale při instalaci jsme toho museli spoustu změnit, abychom mohli tento koncept přijmout. Výsledkem je nepřerušená cesta pro vzduch směřující dozadu, aniž by musel proudit kolem bočnic."
(© obrázek: formula1techandart.wordpress.com)
Ferrari zkoušelo v roce 1992 podobný přístup, změnilo se v této oblasti něco, co z toho činí dobrý nápad?BB: Zákaz dvojitých difuzorů učinil tento koncept zajímavějším, ale od roku 1992 se změnila spousta dalších věcí. Neměli jsme stupňovitou podlahu, v difuzoru docházelo k velkému rozpínání a měli jsme 12válcové výfukové systémy.
Jaké má řešení Toro Rosso nevýhody?BB: Nevýhodou je to, že je více součástek posazeno v autě výše. Závodní vozy obecně mají těžiště nízko, takže to není skvělé, ten efekt ale není obrovský. Horší to je s dodatečnou hmotností. Větší je povrchová oblast bočnic, protože nyní větší část překrývá kapotáž. Dříve tyto části byly efektivně podepřeny, nyní musíme pro dosažení stejné pevnosti nevyhnutelně zvýšit hmotnost.
S tím jsme však na počátku projektu počítali a kluci odvedli skvělou práci, když se jim podařilo snížit jádrovou hmotnost vozu o 20 kg. Pokud by se nám nepodařilo tolik shodit, nenasadili bychom KERS.
Bylo to obtížnější integrovat chladiče a další součásti?BB: Instalace byla náročná, obzvlášť výfuky. Náš návrhář výfuků musí momentálně pracovat již na jejich 65. verzi, byť už z toho celodenního koukání na potrubí začíná být unavený. Jedná se však o kritickou oblast, kterou všechny týmy letos prozkoumávají. S podseknutými bočnicemi to je o něco složitější a nějakou dobu to trvalo, než jsme přišli s tou správnou verzí.
Bude se díky tomu auto hůře ovládat?BB: Ne, opravdu ne. Auto se hůře řídí kvůli tomu, že nás nyní při brzdění ovlivňuje KERS, že musíme ovládat zadní křídlo, že si pilot již nemůže nastavovat přední křídlo, takže je obtížné získat to správné vyvážení - ale nesouvisí to s konceptem podseknutých bočnic.
Lando Norris zajel nejrychlejší čas třetího tréninku na Velkou cenu Itálie, přičemž Charles Leclerc mu byl velmi blízko. Celé pole se vešlo do rozdílu menšího než jedné sekundy, což slibuje napínavou kvalifikaci.
Jediný vítěz velké ceny F1 označil své dlouhodobé pokračování u Alpine za „přirozené rozhodnutí“, vycházející z dosavadní spolupráce a důvěry v tým. Podle něj stabilita a jasná vize představují klíč k postupnému zlepšování výkonů.
Lando Norris zazářil ve druhém tréninku GP Itálie v Monze, když zajel nejlepší čas a potvrdil konkurenceschopnost McLarenu. Druhý skončil Charles Leclerc na Ferrari. Kimi Antonelli opět v problémech.
Charles Leclerc přiznal, že po nehodě na GP Nizozemska zůstal sedět na svahu, protože jediná cesta zpět do garáže Ferrari vedla přes zaplněnou tribunu. Podle něj šlo o pragmatické a bezpečné rozhodnutí, aby se vyhnul riziku mezi diváky.
Lewis Hamilton a Charles Leclerc začali domácí Grand Prix Ferrari ve velkém stylu, když obsadili první dvě místa v úvodním tréninku. Tímto výsledkem potěšili tisíce fanoušků na tribunách a ukázali, že tým má na startu víkendu výraznou sílu.
Krátce poté, co byl jmenován prvním testovacím jezdcem Cadillacu pro F1, udělal Colton Herta další významný krok směrem ke svému cíli závodit v šampionátu Formule 1.
Max Verstappen varuje před přílišnými změnami formátu F1, včetně kratších závodů a více sprintů. Podle něj je třeba zachovat tradiční podobu šampionátu.
Šéf Formule 1 Stefano Domenicali naznačil, že sport může v budoucnu čekat výrazná úprava podoby závodních víkendů. Cílem má být větší zapojení fanoušků, přičemž Domenicali tvrdí, že většina účastníků je těmto plánům nakloněna.
Liam Lawson po incidentu s Carlosem Sainzem na Velké ceně Nizozemska uvedl, že nechápe, proč je Španěl rozrušený, protože šlo o běžný závodní souboj.
Isack Hadjar z týmu Racing Bulls přiznal, že i přes nejistotu ohledně své budoucnosti před sezonou Formule 1 v roce 2026 zůstává klidný a vyrovnaný.
Šéf Formule 1 Stefano Domenicali potvrdil, že tři stávající okruhy projevily zájem vrátit se do závodního kalendáře.
Jacques Villeneuve varuje, že Ferrari před domácí Monzou čelí velkému tlaku. Podle něj mohou očekávání tifosi ovlivnit výkony týmu.