Kdyby se v F1 udělovaly letos ceny za radikální design, jednu by si určitě odneslo Toro Rosso za koncept dvojité podlahy. Nejedná se ale doslova o dvojitou podlahu - o co tedy? Jaké to skýtá výhody a nevýhody?
Šéfdesigner Ben Butler vysvětluje, co dvojitá podlaha v případě Toro Rosso STR6 znamená: "Raději tomu říkáme extrémně podseknuté bočnice. V podstatě to znamená, že jsme všechna zařízení, která jsou normálně v podlaze a v oblasti bočnic, zvedli a uvolnili jsme cestu [pro proudění vzduchu] směrem k zadní části auta.
Zní to jednoduše, ale při instalaci jsme toho museli spoustu změnit, abychom mohli tento koncept přijmout. Výsledkem je nepřerušená cesta pro vzduch směřující dozadu, aniž by musel proudit kolem bočnic."
(© obrázek: formula1techandart.wordpress.com)
Ferrari zkoušelo v roce 1992 podobný přístup, změnilo se v této oblasti něco, co z toho činí dobrý nápad?BB: Zákaz dvojitých difuzorů učinil tento koncept zajímavějším, ale od roku 1992 se změnila spousta dalších věcí. Neměli jsme stupňovitou podlahu, v difuzoru docházelo k velkému rozpínání a měli jsme 12válcové výfukové systémy.
Jaké má řešení Toro Rosso nevýhody?BB: Nevýhodou je to, že je více součástek posazeno v autě výše. Závodní vozy obecně mají těžiště nízko, takže to není skvělé, ten efekt ale není obrovský. Horší to je s dodatečnou hmotností. Větší je povrchová oblast bočnic, protože nyní větší část překrývá kapotáž. Dříve tyto části byly efektivně podepřeny, nyní musíme pro dosažení stejné pevnosti nevyhnutelně zvýšit hmotnost.
S tím jsme však na počátku projektu počítali a kluci odvedli skvělou práci, když se jim podařilo snížit jádrovou hmotnost vozu o 20 kg. Pokud by se nám nepodařilo tolik shodit, nenasadili bychom KERS.
Bylo to obtížnější integrovat chladiče a další součásti?BB: Instalace byla náročná, obzvlášť výfuky. Náš návrhář výfuků musí momentálně pracovat již na jejich 65. verzi, byť už z toho celodenního koukání na potrubí začíná být unavený. Jedná se však o kritickou oblast, kterou všechny týmy letos prozkoumávají. S podseknutými bočnicemi to je o něco složitější a nějakou dobu to trvalo, než jsme přišli s tou správnou verzí.
Bude se díky tomu auto hůře ovládat?BB: Ne, opravdu ne. Auto se hůře řídí kvůli tomu, že nás nyní při brzdění ovlivňuje KERS, že musíme ovládat zadní křídlo, že si pilot již nemůže nastavovat přední křídlo, takže je obtížné získat to správné vyvážení - ale nesouvisí to s konceptem podseknutých bočnic.
Lewis Hamilton vyráží za historickým osmým titulem, tentokrát v ikonických barvách Ferrari. Rok 2025 by mohl být jeho nejlepší šancí, ale cesta k triumfu nebude bez překážek.
Fanoušci Formule 1 mají jedinečnou příležitost – originální závodní vůz BMW Sauber, s nímž Robert Kubica závodil v sezóně 2009, je nyní v aukci. Cena za tento kousek historie? 390 tisíc eur, a k ještě DPH.
Lando Norris věří, že v roce 2025 bude schopný „bojovat se všemi“ o titul. Britský jezdec se poučil z chyb, které udělal v minulém roce, a je připravený vstoupit do nové sezóny s cílem usilovat o mistrovský titul.
Laura Muellerová se stala historickou postavou ve formuli 1, když byla v úterý jmenována inženýrkou týmu Haas. Jako první žena v této roli se bude podílet na spolupráci s francouzským jezdcem Estebanem Oconem.
Zimní pauza se blíží ke konci a je čas, aby se piloti a týmy vrátili zpět do práce a začali s intenzivními přípravami a testováním. Ačkoli si někdo může myslet, že si všichni odpočinuli doma u krbu, realita je kolikrát jiná. Adrenalin je součástí života každého pilota F1, a tak někteří z nich využili volno k lyžování, jízdě v pouštních buginách nebo dokonce k pokusům o pilotování letadel.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.