Sam Michael včera po odhalení nových barev během technické prezentace pohovořil o technice jejich nového vozu: o převodovce, zavěšení, KERSu i o pneumatikách Pirelli.
Williams se rozhodl vyrobit monopost s velmi malou zadní částí, aby vylepšili proudění vzduchu k zadnímu křídlu: "Skončili jsme u [zavěšení] pull-rod, abychom vylepšili vzduch směřující k zadnímu křídlu. A to se opravdu týkalo také převodovky. Veškeré úsilí stojící za tou převodovkou mělo za cíl vylepšit proudění ke spodní části zadního křídla.
Velmi brzy jsme během aerodynamického vývoje přišli na to, že krom směřování horkých výfukových plynů bude právě toto činit letos rozdíl ve výkonnosti."
Technický ředitel pak obrátil pozornost k zavěšení: "Jak víte, ramena horního zavěšení jsou ve tvaru Z. To také souvisí s vylepšení proudění směrem ke spodnímu zadnímu křídlu. Celé zavěšení je vysoko, protože se snažíte dostat pryč jakoukoliv překážku před spodním zadním křídlem - to bylo naší filozofií. Horní část zadního křídla není tak kritická, jako ta dolní."
Převodovka Williamsu je nejmenší v letošním startovním poli. Při její konstrukcí museli přijít hned s několika inovacemi: "Úhly hnacích poloos, které jsme museli použít, jsou velmi extrémní. Sklon je vyšší, než kdokoliv v historii F1 vůbec použil.
Vyžadovalo to spoustu času testování na dynamometru, završili jsme tisíce kilometrů. První testování hnacích poloos jsme začali loni v červnu. Celou převodovku a zadní část jsme měli na dynamometru v období září - říjen. Tehdy už jsme věděli, že to máme pod kontrolou."
Pohled na zadní část a zavěšení monopostu FW33 však může vyvolávat pochybnosti ohledně patřičné tuhosti: "Poslední věc, která nám při [vývoji] zadní části dělala starosti, se týkala tuhosti.
Tuhost žádné části převodovky není v žádném ohledu nižší než u loňského vozu. A znovu - museli jsme využít dva či tři triky a zvolit opravdu v F1 netradiční pohled na návrh zadního zavěšení, abychom toho dosáhli. Výsledkem je, že nemáme žádné problémy s tuhostí vozu."
Ten byl během tří předsezónních testů již dobře vyzkoušen - Williams s ním urazil téměř 3800 km. Výsledek? "Neměli jsme žádné problémy s převodovkou, žádné problémy se zadním zavěšením, vůbec nic - což je skvělé. Základy vozu jsou v pořádku a to nám umožňuje se soustředit pouze na výkonnost."
Piloti ale občas postávali v garáží místo ježdění na okruhu, což Michael vysvětluje: "Měli jsme spoustu drobných dětských problémů a malinké věci, jejichž oprava vám zabere tři minuty, ale nás stály v některé dny šest hodin v garáži. Bylo tam pár takových malých, otravných systémových problémů, celkově to ale bylo dost dobré."
Jak jsme psali již včera, Williams bude zvažovat příští rok přechod z bateriového na setrvačníkový KERS. Michael ocenil také rozmanitost v letošních vozech - kromě vlastní inovativní zadní části vyzdvihl dvojitou podlahu Toro Rosso či vyústění výfuků Renaultu vpředu pod bočnicemi.
V otázce pneumatik Pirelli nekritizoval: "Pneumatiky vzadu se hodně opotřebovávají a rychle degradují. Ale během uplynulých tří testů jste mohli vidět, že se to zlepšuje - a to díky třem základním věcem.
1) Pirelli pracují na pneumatikách, snaží se je vylepšit. Není to tak masívní program, jako během války pneumatikářů, ale pracují na nich.
2) Piloti se učí s nimi zacházet. Jsou velmi odlišné a je skvělé, když máte ve voze někoho, jako je Rubens Barrichello, aby vám pomohl s identifikací těchto změn, protože během své kariéry už jezdil s tolika různými pneumatikami.
3) Týmy je činí lepšími. Měníme nastavení, přidáváme na vůz přítlak a všechny tyto věci způsobují, že se auto přestává smýkat a snižuje se degradace.
Přesto si myslím, že během několika prvních závodů pojedeme na několik zastávek. Myslím, že budou minimálně dvě a zpočátku možná i tři. Byl bych překvapený, kdyby to bylo horší, podle mě se to ale během roku zlepší."
(Více se o novém voze FW33 můžete dozvědět v našem technickém rozboru zde).
Podle informací médií si Ferrari po slibných výsledcích na nedávných závodech v USA a Mexiku rozmyslelo rozsah změn na svém voze pro sezónu 2026.
Jezdci McLarenu, Lando Norris a Oscar Piastri, prozradili, jak ladí přípravy na závěrečný boj o titul, aby zůstali konkurenceschopní až do posledního závodu sezóny.
Pilot Ferrari Charles Leclerc oznámil zásnuby se svou partnerkou Alexandrou Saint Mleux prostřednictvím příspěvku na Instagramu, který během chvíle zaplavil sociální sítě.
Yuki Tsunoda stojí před rozhodujícím obdobím své kariéry u Red Bullu. Jezdec i tým potvrdili, kdy padne definitivní rozhodnutí.
Bývalý mechanik Red Bullu, Calum Nicholas, odhalil nové a zajímavé detaily o dění během kontroverzní Velké ceny Abu Dhabi 2021.
Guenther Steiner se po Velké ceně Mexika opět dostal do centra pozornosti, když vyzdvihl skvělý výkon Olivera Bearmana.
Italská média naznačují, že George Russell by se mohl objevit na radaru Ferrari, pokud by se v týmu uvolnilo místo po Hamiltonovi nebo Leclercovi. I když je v Mercedesu spokojený, jeho schopnosti z něj činí lákavou možnost pro budoucnost Maranella.
Liam Lawson zažil v úvodu Velké ceny Mexika okamžik, který vyděsil celý paddock. Krátce po startu se ocitl v nečekané a znepokojivé situaci, jež znovu připomněla, jak křehká může být bezpečnost ve Formuli 1.
Bývalý jezdec F1 Christijan Albers zpochybnil, že Lando Norris a Oscar Piastri patří mezi největší talenty současného motorsportu.
Lewis Hamilton se otevřeně podělil o své dojmy z nové kapitoly své kariéry a popsal ji jako mimořádně silný moment.
Po působivém výkonu Olivera Bearmana v Mexiku Martin Brundle vyzdvihl jeho talent a rychlý rozvoj. Podle něj patří mladý Brit mezi jezdce, kteří by mohli zaujmout, pokud se objeví nové šance ve špičkových týmech.
George Russell po podpsisu nové smlouvy s Mercedesem prozradil detaily i ohledně jeho manažeerského týmu.