Sam Michael včera po odhalení nových barev během technické prezentace pohovořil o technice jejich nového vozu: o převodovce, zavěšení, KERSu i o pneumatikách Pirelli.
Williams se rozhodl vyrobit monopost s velmi malou zadní částí, aby vylepšili proudění vzduchu k zadnímu křídlu: "Skončili jsme u [zavěšení] pull-rod, abychom vylepšili vzduch směřující k zadnímu křídlu. A to se opravdu týkalo také převodovky. Veškeré úsilí stojící za tou převodovkou mělo za cíl vylepšit proudění ke spodní části zadního křídla.
Velmi brzy jsme během aerodynamického vývoje přišli na to, že krom směřování horkých výfukových plynů bude právě toto činit letos rozdíl ve výkonnosti."
Technický ředitel pak obrátil pozornost k zavěšení: "Jak víte, ramena horního zavěšení jsou ve tvaru Z. To také souvisí s vylepšení proudění směrem ke spodnímu zadnímu křídlu. Celé zavěšení je vysoko, protože se snažíte dostat pryč jakoukoliv překážku před spodním zadním křídlem - to bylo naší filozofií. Horní část zadního křídla není tak kritická, jako ta dolní."
Převodovka Williamsu je nejmenší v letošním startovním poli. Při její konstrukcí museli přijít hned s několika inovacemi: "Úhly hnacích poloos, které jsme museli použít, jsou velmi extrémní. Sklon je vyšší, než kdokoliv v historii F1 vůbec použil.
Vyžadovalo to spoustu času testování na dynamometru, završili jsme tisíce kilometrů. První testování hnacích poloos jsme začali loni v červnu. Celou převodovku a zadní část jsme měli na dynamometru v období září - říjen. Tehdy už jsme věděli, že to máme pod kontrolou."
Pohled na zadní část a zavěšení monopostu FW33 však může vyvolávat pochybnosti ohledně patřičné tuhosti: "Poslední věc, která nám při [vývoji] zadní části dělala starosti, se týkala tuhosti.
Tuhost žádné části převodovky není v žádném ohledu nižší než u loňského vozu. A znovu - museli jsme využít dva či tři triky a zvolit opravdu v F1 netradiční pohled na návrh zadního zavěšení, abychom toho dosáhli. Výsledkem je, že nemáme žádné problémy s tuhostí vozu."
Ten byl během tří předsezónních testů již dobře vyzkoušen - Williams s ním urazil téměř 3800 km. Výsledek? "Neměli jsme žádné problémy s převodovkou, žádné problémy se zadním zavěšením, vůbec nic - což je skvělé. Základy vozu jsou v pořádku a to nám umožňuje se soustředit pouze na výkonnost."
Piloti ale občas postávali v garáží místo ježdění na okruhu, což Michael vysvětluje: "Měli jsme spoustu drobných dětských problémů a malinké věci, jejichž oprava vám zabere tři minuty, ale nás stály v některé dny šest hodin v garáži. Bylo tam pár takových malých, otravných systémových problémů, celkově to ale bylo dost dobré."
Jak jsme psali již včera, Williams bude zvažovat příští rok přechod z bateriového na setrvačníkový KERS. Michael ocenil také rozmanitost v letošních vozech - kromě vlastní inovativní zadní části vyzdvihl dvojitou podlahu Toro Rosso či vyústění výfuků Renaultu vpředu pod bočnicemi.
V otázce pneumatik Pirelli nekritizoval: "Pneumatiky vzadu se hodně opotřebovávají a rychle degradují. Ale během uplynulých tří testů jste mohli vidět, že se to zlepšuje - a to díky třem základním věcem.
1) Pirelli pracují na pneumatikách, snaží se je vylepšit. Není to tak masívní program, jako během války pneumatikářů, ale pracují na nich.
2) Piloti se učí s nimi zacházet. Jsou velmi odlišné a je skvělé, když máte ve voze někoho, jako je Rubens Barrichello, aby vám pomohl s identifikací těchto změn, protože během své kariéry už jezdil s tolika různými pneumatikami.
3) Týmy je činí lepšími. Měníme nastavení, přidáváme na vůz přítlak a všechny tyto věci způsobují, že se auto přestává smýkat a snižuje se degradace.
Přesto si myslím, že během několika prvních závodů pojedeme na několik zastávek. Myslím, že budou minimálně dvě a zpočátku možná i tři. Byl bych překvapený, kdyby to bylo horší, podle mě se to ale během roku zlepší."
(Více se o novém voze FW33 můžete dozvědět v našem technickém rozboru zde).
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.