V článku zaměřeném na techniku se dnes podíváme na monopost Mercedes MGP W02. Krom jeho výkonnosti tým také během testů trápilo přehřívání. Jak je chlazení a zadní část tohoto vozu řešena?
Výkonnostně zatím na špici Mercedes nepatří, tým si však hodně slibuje od rozsáhlých vylepšení, která původně byla připravována pro Velkou cenu Bahrajnu. Byť tým nehovoří o B-specifikaci vozu, záď bude výrazně upravena a spekuluje se také o vyústění výfuků v přední části bočnic.
1. Výfuk2. Diferenciál3. Chladicí otvory4. Pull-rod
Týmy museli letos kvůli novým pravidlům zakazujícím dvojité difuzory zcela přepracovat zadní část: difuzor a využívání horkých výfukových plynů ke zvýšení přítlaku. Mercedes ve snaze minimalizovat dopad pravidel na množství přítlaku podstatně zeštíhlil zadní část vozu, aby tudy umožnil čistější proudění vzduchu.
Tým z Brackley rovněž změnil systém zadního zavěšení: z push-rodu přešel na pull-rod. Výfuky jsou umístěny těsně nad podlahou a směřují ven, směrem k okrajům difuzoru, kudy se pak horké plyny dostávají do prostoru za difuzorem. Podobné řešení zatím pozorujeme také u Red Bullu, Sauber se naopak snaží více využívat otvor pro startér.
Sklon poloos vlivem diferenciálu umístěného více vpředu (také bod č. 5 na nákresu úplně dole)
Hnací poloosy jsou na rozdíl od extrémního řešení Williamsu zcela vodorovné. Mercedes W02 je vůz s nejkratším rozvorem ve startovním poli, diferenciál je proto posunut dopředu, čemuž také musely být poloosy přizpůsobeny.
Kapotáž těsně obepíná veškeré interní mechanické součástky jako kůže. Mercedes sáhl po dodatečném žebrování na zádi, jediný oválný otvor uprostřed nad zadním světlem nestíhal během testů odvádět všechno teplo a vůz se přehříval. Na zádi byly patrné některé zoxidované části vlivem nadměrného tepla. Tým proto již v Jerezu vyzkoušel otevřít horní stranu bočnic.
Tým vyzkoušel také asymetrickou konfiguraci těchto otvorů - pravá část obsahovala velký výřez v bočnicích, zatímco levá pouze drobný otvor za kokpitem. Chladič oleje se proto bude zřejmě nacházet uvnitř v pravé bočnici.
DifuzorVšechny difuzory musí být letos jednopatrové. Mercedes obsahuje dva druhy vertikálních prvků různé velikosti (3). Ty dělí proudění vzduchu do dvou bočních kanálů (1) a centrální části (2). Ta je o něco širší, aby mohlo vzduch z pod střední části vozu, kde se nachází rovná dřevěná deska, proudit rychleji a zvyšovat tak přítlak.
(nákres: bar555 - formula1techandart.files.wordpress.com)
Horní i boční strana difuzoru obsahuje širokou Gurneyho klapku. Uprostřed se ještě nachází otvor pro startér motoru (4), který je letošními pravidly po loňském upřesnění v průběhu sezóny ještě přesněji definován: nesmí zabírat větší plochu než 3500 mm2 (při promítnutí na samotný jeho povrch) a žádná část otvoru nesmí být od sebe vzdálena více než 100 mm (viz článek 3.12.7 technických pravidel). Nad ním je Gurneyho klapka ještě širší (6).
Nizozemský jezdec přijímá změny plánované pro rok 2026 s chladnou hlavou a bez emocí. Zatímco jiní vyjadřují nadšení či obavy, on si zachovává odstup a vyčkává, jak se nová pravidla projeví v praxi.
Charles Leclerc je zaskočen tím, že jeho tradičně silné kvalifikace mu v roce 2025 přestaly vycházet. I přes snahu najít příčinu zůstává důvod neúspěchu nejasný.
Andy Cowell potvrdil, že vývoj pohonné jednotky Honda pro sezonu 2026 postupuje dle plánu a testování probíhá jak v Japonsku, tak v britském Silverstonu. Zároveň označil partnerství za klíčový krok k proměně Aston Martinu v plnohodnotný tovární tým.
Liam Lawson připouští, že jezdci Formule 1 často využívají mezer v pravidlech ve svůj prospěch. Zároveň vyzývá k jejich zpřísnění, aby se zvýšila férovost na trati.
Mick Schumacher jedná s týmem Cadillac o své možné návratu do Formule 1 v sezóně 2026. Po období nejistoty a hledání nové příležitosti se zdá, že mladý závodník má reálnou šanci znovu se objevit na startovním roštu díky ambicióznímu projektu nováčka mezi týmy F1.
Odchod Jonathana Wheatleyho z Red Bullu přišel jako velké překvapení, protože ve týmu působil téměř dvě desetiletí na klíčových pozicích. Jeho rozhodnutí odchodu odráželo skryté napětí uvnitř stáje a naznačilo významné personální změny v konkurenčním prostředí formule 1.
Toto Wolff uvedl, že přátelství mezi ním a Lewisem Hamiltonem přestup do Ferrari nijak neovlivnil. Podle něj jejich vztah přesahuje hranice sportovní spolupráce a zůstává pevný i mimo týmové barvy.
Martin Brundle vyjádřil podporu Laurentovi Mekiesovi v jeho nové roli šéfa a výkonného ředitele Red Bullu. Podle něj má Mekies potřebné zkušenosti a autoritu, aby tým úspěšně vedl i v náročném období.
Fernando Alonso upozorňuje na velké výkonnostní rozdíly v poli F1, které podle něj zůstanou až do změny pravidel v roce 2026. Bez revoluce v technických předpisech podle něj nelze očekávat, že se týmy výrazněji srovnají.
Carlos Sainz výrazně ovlivnil kulturu i přístup uvnitř týmu Williams, říká sportovní ředitel Sven Smeets. Podle něj přinesl profesionalitu a technickou preciznost, která motivuje celý tým ke zrychlení vývoje.
Toto Wolff s humorem přiznal, že dodávat motory McLarenu možná nebylo jeho nejchytřejší rozhodnutí. McLaren nyní dominuje, zatímco tým Mercedesu zaostává.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal naplnit očekávání po přesunu do Red Bullu, což vyvolává pochybnosti o jeho budoucnosti ve Formuli 1. Jeho výkonnost zaostává a tlak na japonského jezdce stále roste.