V článku zaměřeném na techniku se dnes podíváme na monopost Mercedes MGP W02. Krom jeho výkonnosti tým také během testů trápilo přehřívání. Jak je chlazení a zadní část tohoto vozu řešena?
Výkonnostně zatím na špici Mercedes nepatří, tým si však hodně slibuje od rozsáhlých vylepšení, která původně byla připravována pro Velkou cenu Bahrajnu. Byť tým nehovoří o B-specifikaci vozu, záď bude výrazně upravena a spekuluje se také o vyústění výfuků v přední části bočnic.
1. Výfuk2. Diferenciál3. Chladicí otvory4. Pull-rod
Týmy museli letos kvůli novým pravidlům zakazujícím dvojité difuzory zcela přepracovat zadní část: difuzor a využívání horkých výfukových plynů ke zvýšení přítlaku. Mercedes ve snaze minimalizovat dopad pravidel na množství přítlaku podstatně zeštíhlil zadní část vozu, aby tudy umožnil čistější proudění vzduchu.
Tým z Brackley rovněž změnil systém zadního zavěšení: z push-rodu přešel na pull-rod. Výfuky jsou umístěny těsně nad podlahou a směřují ven, směrem k okrajům difuzoru, kudy se pak horké plyny dostávají do prostoru za difuzorem. Podobné řešení zatím pozorujeme také u Red Bullu, Sauber se naopak snaží více využívat otvor pro startér.
Sklon poloos vlivem diferenciálu umístěného více vpředu (také bod č. 5 na nákresu úplně dole)
Hnací poloosy jsou na rozdíl od extrémního řešení Williamsu zcela vodorovné. Mercedes W02 je vůz s nejkratším rozvorem ve startovním poli, diferenciál je proto posunut dopředu, čemuž také musely být poloosy přizpůsobeny.
Kapotáž těsně obepíná veškeré interní mechanické součástky jako kůže. Mercedes sáhl po dodatečném žebrování na zádi, jediný oválný otvor uprostřed nad zadním světlem nestíhal během testů odvádět všechno teplo a vůz se přehříval. Na zádi byly patrné některé zoxidované části vlivem nadměrného tepla. Tým proto již v Jerezu vyzkoušel otevřít horní stranu bočnic.
Tým vyzkoušel také asymetrickou konfiguraci těchto otvorů - pravá část obsahovala velký výřez v bočnicích, zatímco levá pouze drobný otvor za kokpitem. Chladič oleje se proto bude zřejmě nacházet uvnitř v pravé bočnici.
DifuzorVšechny difuzory musí být letos jednopatrové. Mercedes obsahuje dva druhy vertikálních prvků různé velikosti (3). Ty dělí proudění vzduchu do dvou bočních kanálů (1) a centrální části (2). Ta je o něco širší, aby mohlo vzduch z pod střední části vozu, kde se nachází rovná dřevěná deska, proudit rychleji a zvyšovat tak přítlak.
(nákres: bar555 - formula1techandart.files.wordpress.com)
Horní i boční strana difuzoru obsahuje širokou Gurneyho klapku. Uprostřed se ještě nachází otvor pro startér motoru (4), který je letošními pravidly po loňském upřesnění v průběhu sezóny ještě přesněji definován: nesmí zabírat větší plochu než 3500 mm2 (při promítnutí na samotný jeho povrch) a žádná část otvoru nesmí být od sebe vzdálena více než 100 mm (viz článek 3.12.7 technických pravidel). Nad ním je Gurneyho klapka ještě širší (6).
Technický ředitel Red Bullu Pierre Waché zlehčil význam úprav, které tým plánuje otestovat v závěrečném dni testů v Bahrajnu.
Předsezónní testy v Bahrajnu pokračovaly i dnes, přičemž dopolední mírný déšť zpomalil testování na zhruba hodinu. Nejrychlejším jezdcem dne se stal Carlos Sainz ve voze Williams.
Formule 1 se po zimní pauze opět vrací zpět na závodní dráhu. Dva týdny před úvodním závodem sezóny v Austrálii se odjel první den předsezónních testů v Bahrajnu. Nejrychlejší byl Norris.
Před rokem Lewis Hamilton šokoval motorsportový svět oznámením přestupu do Ferrari. Po nějaké době si fanoušci začínají zvykat na jeho nové působiště a brzy jej uvidí v akci. I když už žije v Itálii, kde si rád dopřeje místní speciality, přiznává, že si musí dávat pozor na svou oblíbenou pizzu, aby se vešel do závodní sedačky.
Mladý Ital Kimi Antonelli zažívá svůj debut na oficiálních předsezónních testech F1. V Bahrajnu sdílí vůz Mercedesu W16 s Georgem Russellem a během tří dnů si poprvé vyzkouší intenzitu přípravy na novou sezónu.
Liam Lawson se stal prvním, kdo z týmu vyzkoušel nový monopost Red Bull RB21 při zahájení předsezónních testů v Bahrajnu. Dopolední část testovacího dne patřila právě jemu, než vůz odpoledne převzal úřadující šampion Max Verstappen.
Před nadcházející sezónou 2025 se naplno rozběhne testování Formule 1. Týmy a jezdci nyní usilovně ladí své vozy a strategie, aby byli připraveni na další vzrušující ročník plný napínavých závodů a nečekaných momentů.
S okamžitou platností se nový tým Cadillac v rámci Formule 1 připojí k TWG Motorsports, nové divizi TWG Global. Tato akvizice zahrnuje i Andretti Global, který se účastní závodů v IndyCar, Formuli E a Indy Nxt, dále Spire v NASCAR Cup, Wayne Taylor Racing v IMSA a Walkinshaw Andretti v australských supersportech.
Tento týden v Bahrajnu poutají veškerou pozornost Lewis Hamilton a Charles Leclerc, kteří se účastní klíčového testování. Ferrari, které si v zimní přestávce zajistilo sedminásobného mistra světa, se stalo hlavním tématem motorsportových diskuzí.
Red Bull odhalil svůj nový monopost RB21, se kterým Max Verstappen bude usilovat o pátý titul mistra světa v řadě. Tým představil svůj vůz těsně před začátkem testů v Bahrajnu, čímž se stal posledním, kdo odkryl vůz pro nadcházející sezónu.
Alpine představil svůj monopost AP25 poprvé na dráze v Sachíru během filmovacího dne. Tyto dny slouží nejen k ověření funkčnosti nových monopostů, ale i k jejich oficiálnímu představení na dráze.
Michael Schumacher ukončil svou kariéru ve Formuli 1 na konci roku 2006 jako jeden z nejúspěšnějších jezdců historie, když dosáhl téměř všech možných triumfů v tomto sportu.