V článku zaměřeném na techniku se dnes podíváme na monopost Mercedes MGP W02. Krom jeho výkonnosti tým také během testů trápilo přehřívání. Jak je chlazení a zadní část tohoto vozu řešena?
Výkonnostně zatím na špici Mercedes nepatří, tým si však hodně slibuje od rozsáhlých vylepšení, která původně byla připravována pro Velkou cenu Bahrajnu. Byť tým nehovoří o B-specifikaci vozu, záď bude výrazně upravena a spekuluje se také o vyústění výfuků v přední části bočnic.
1. Výfuk2. Diferenciál3. Chladicí otvory4. Pull-rod
Týmy museli letos kvůli novým pravidlům zakazujícím dvojité difuzory zcela přepracovat zadní část: difuzor a využívání horkých výfukových plynů ke zvýšení přítlaku. Mercedes ve snaze minimalizovat dopad pravidel na množství přítlaku podstatně zeštíhlil zadní část vozu, aby tudy umožnil čistější proudění vzduchu.
Tým z Brackley rovněž změnil systém zadního zavěšení: z push-rodu přešel na pull-rod. Výfuky jsou umístěny těsně nad podlahou a směřují ven, směrem k okrajům difuzoru, kudy se pak horké plyny dostávají do prostoru za difuzorem. Podobné řešení zatím pozorujeme také u Red Bullu, Sauber se naopak snaží více využívat otvor pro startér.
Sklon poloos vlivem diferenciálu umístěného více vpředu (také bod č. 5 na nákresu úplně dole)
Hnací poloosy jsou na rozdíl od extrémního řešení Williamsu zcela vodorovné. Mercedes W02 je vůz s nejkratším rozvorem ve startovním poli, diferenciál je proto posunut dopředu, čemuž také musely být poloosy přizpůsobeny.
Kapotáž těsně obepíná veškeré interní mechanické součástky jako kůže. Mercedes sáhl po dodatečném žebrování na zádi, jediný oválný otvor uprostřed nad zadním světlem nestíhal během testů odvádět všechno teplo a vůz se přehříval. Na zádi byly patrné některé zoxidované části vlivem nadměrného tepla. Tým proto již v Jerezu vyzkoušel otevřít horní stranu bočnic.
Tým vyzkoušel také asymetrickou konfiguraci těchto otvorů - pravá část obsahovala velký výřez v bočnicích, zatímco levá pouze drobný otvor za kokpitem. Chladič oleje se proto bude zřejmě nacházet uvnitř v pravé bočnici.
DifuzorVšechny difuzory musí být letos jednopatrové. Mercedes obsahuje dva druhy vertikálních prvků různé velikosti (3). Ty dělí proudění vzduchu do dvou bočních kanálů (1) a centrální části (2). Ta je o něco širší, aby mohlo vzduch z pod střední části vozu, kde se nachází rovná dřevěná deska, proudit rychleji a zvyšovat tak přítlak.
(nákres: bar555 - formula1techandart.files.wordpress.com)
Horní i boční strana difuzoru obsahuje širokou Gurneyho klapku. Uprostřed se ještě nachází otvor pro startér motoru (4), který je letošními pravidly po loňském upřesnění v průběhu sezóny ještě přesněji definován: nesmí zabírat větší plochu než 3500 mm2 (při promítnutí na samotný jeho povrch) a žádná část otvoru nesmí být od sebe vzdálena více než 100 mm (viz článek 3.12.7 technických pravidel). Nad ním je Gurneyho klapka ještě širší (6).
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.