V článku zaměřeném na techniku se dnes podíváme na monopost Mercedes MGP W02. Krom jeho výkonnosti tým také během testů trápilo přehřívání. Jak je chlazení a zadní část tohoto vozu řešena?
Výkonnostně zatím na špici Mercedes nepatří, tým si však hodně slibuje od rozsáhlých vylepšení, která původně byla připravována pro Velkou cenu Bahrajnu. Byť tým nehovoří o B-specifikaci vozu, záď bude výrazně upravena a spekuluje se také o vyústění výfuků v přední části bočnic.
1. Výfuk2. Diferenciál3. Chladicí otvory4. Pull-rod
Týmy museli letos kvůli novým pravidlům zakazujícím dvojité difuzory zcela přepracovat zadní část: difuzor a využívání horkých výfukových plynů ke zvýšení přítlaku. Mercedes ve snaze minimalizovat dopad pravidel na množství přítlaku podstatně zeštíhlil zadní část vozu, aby tudy umožnil čistější proudění vzduchu.
Tým z Brackley rovněž změnil systém zadního zavěšení: z push-rodu přešel na pull-rod. Výfuky jsou umístěny těsně nad podlahou a směřují ven, směrem k okrajům difuzoru, kudy se pak horké plyny dostávají do prostoru za difuzorem. Podobné řešení zatím pozorujeme také u Red Bullu, Sauber se naopak snaží více využívat otvor pro startér.
Sklon poloos vlivem diferenciálu umístěného více vpředu (také bod č. 5 na nákresu úplně dole)
Hnací poloosy jsou na rozdíl od extrémního řešení Williamsu zcela vodorovné. Mercedes W02 je vůz s nejkratším rozvorem ve startovním poli, diferenciál je proto posunut dopředu, čemuž také musely být poloosy přizpůsobeny.
Kapotáž těsně obepíná veškeré interní mechanické součástky jako kůže. Mercedes sáhl po dodatečném žebrování na zádi, jediný oválný otvor uprostřed nad zadním světlem nestíhal během testů odvádět všechno teplo a vůz se přehříval. Na zádi byly patrné některé zoxidované části vlivem nadměrného tepla. Tým proto již v Jerezu vyzkoušel otevřít horní stranu bočnic.
Tým vyzkoušel také asymetrickou konfiguraci těchto otvorů - pravá část obsahovala velký výřez v bočnicích, zatímco levá pouze drobný otvor za kokpitem. Chladič oleje se proto bude zřejmě nacházet uvnitř v pravé bočnici.
DifuzorVšechny difuzory musí být letos jednopatrové. Mercedes obsahuje dva druhy vertikálních prvků různé velikosti (3). Ty dělí proudění vzduchu do dvou bočních kanálů (1) a centrální části (2). Ta je o něco širší, aby mohlo vzduch z pod střední části vozu, kde se nachází rovná dřevěná deska, proudit rychleji a zvyšovat tak přítlak.
(nákres: bar555 - formula1techandart.files.wordpress.com)
Horní i boční strana difuzoru obsahuje širokou Gurneyho klapku. Uprostřed se ještě nachází otvor pro startér motoru (4), který je letošními pravidly po loňském upřesnění v průběhu sezóny ještě přesněji definován: nesmí zabírat větší plochu než 3500 mm2 (při promítnutí na samotný jeho povrch) a žádná část otvoru nesmí být od sebe vzdálena více než 100 mm (viz článek 3.12.7 technických pravidel). Nad ním je Gurneyho klapka ještě širší (6).
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Lewis Hamilton se ve Ferrari nachází v opravdu těžké situaci, která zdaleka neodpovídá jeho očekáváním.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.