Protože stále dostávám dotazy týkající se krytu motoru, rozhodl jsem se krátce popsat změnu v pravidlech, která se v roce 2011 dotkla právě této části a na fotografiích ukázat, jaká řešení letos týmy zvolily.
S krytem motoru ve tvaru žraločí ploutve se jako první představil Red Bull RB4 v roce 2008 během testování v Barceloně. Týmy po chvilce zkoušení a v některý případech i váhání (zvláště McLaren, který po testu uvedl, že na jejich voze není až tak výhodný) postupně tento prvek přejaly.
Toto řešení vylepšuje proud vzduchu směřující k zadnímu křídlu, jelikož omezuje turbulence vznikající kolem airboxu. Díky tomu se zvyšuje efektivitu zadního křídla, také jeho stabilita při vysokých rychlostech na rovinkách. Výhodný je i z komerčního hlediska, protože nabízel větší plochu pro reklamní účely.
Red Bull RB4, na kterém se poprvé objevil kryt ve tvaru žraločí ploutve
Loni jsme mohli žraločí ploutev vídávat na všech monopostech vyjma Mercedes MGP W01, Lotusu T127 a HRT F110. Zbylé týmy tento kryt využívaly svůj systém F-kanálu, kdy žraločí ploutve vedly vzduch do zadního křídla, kde po přepnutí docházelo k odtržení proudů vzduchu (stalling).
Pravidla se pro rok 2011 v této oblasti změnila. Týmy již nemohou protáhnout své kryty motorů až na zadní křídlo. Souvisí to se zákazem F-kanálu, aby ho konstruktéři nemohli využívat pro stejné účely, jako v minulém roce.
Grafické znázornění nového pravidla 3.9.1 (jednotky v cm)
Článek 3.9.1 technických pravidel nově říká: "Žádná část kapotáže nesmí být umístěna v prostoru 50 až 330 mm před osou zadních kol 730 mm nad referenční rovinou."
Týmy tedy mohou i letos sáhnout po žraločích ploutvích, které by jim pomohly stabilizovat proudění vzduchu směrem k zadním křídlu - nesmí s ním být ovšem již propojeny a nesmí zasahovat do výše uvedené oblasti.
Letošní proměny Red Bullu RB7
Red Bull sice měl při prezentaci a během testů ve Valencii kryt maximálně využívající daný prostor, v Jerezu však v této oblasti doznal vůz RB7 jisté redukce.
První sezona Lewise Hamiltona ve Ferrari byla poznamenána výzvami a adaptací na nový tým, přičemž výrazné úspěchy se objevily jen zřídka. Insideři odhalili, jaký je skutečný stav vztahů a atmosféra uvnitř týmu.
Třídenní akce McLaren F1 Teamu a společnosti Allwyn proměnila pražské Holešovice v interaktivní centrum Formule 1. Fanouškům nabídla bezplatný a otevřený pohled do světa F1.
Honda Racing poprvé poodhalila zvukovou identitu své pohonné jednotky pro Formuli 1 od roku 2026. Krátká zvuková ukázka nabízí autentický náhled na to, jaký projev budou mít monoposty nové generace
Lando Norris převzal v Taškentu trofej za titul mistra Formule 1 v sezóně 2025. Ceremoniál završil jeho úspěšnou sezonu a oslavil triumf McLarenu v Poháru konstruktérů.
Dosavadní prezident FIA si zajistil další čtyřleté funkční období v čele federace. Pokračuje tak kontinuita vedení jedné z klíčových institucí světového motorsportu.
Odchod Helmuta Marka znamená pro Red Bull i Maxe Verstappena konec klíčové kapitoly moderní éry týmu. Muž, který stál u zrodu týmu současné dominance, zanechává výraznou stopu.
Jack Doohan měl náročný start v Super Formuli a během testů v Suzuce havaroval dva dny po sobě v zatáčce Degner 2. Debut tedy rozhodně neprobíhal podle jeho očekávání.
Lewis Hamilton má za sebou první rok u Ferrari, který se od předsezónních očekávání výrazně lišil. Pro slavného jezdce to byla náročná sezóna, jež ostře kontrastovala s jeho ambiciózním příchodem do Maranella.
Bývalý pilot Formule 1 Ralf Schumacher se vyjádřil k budoucnosti jednoho z jezdců Aston Martinu a otevřeně komentoval jeho postavení v šampionátu.
Yuki Tsunoda pogratuloval Landu Norrisovi k zisku titulu v sezóně 2025. Britský pilot z McLarenu porazil svého týmového kolegu z Red Bullu Maxe Verstappena.
Šéf Ferrari Fred Vasseur se nenechává znepokojit veřejnými komentáři svých jezdců a zdůrazňuje, že jeho hlavním zájmem je práce týmu a příprava na další sezonu.
Lando Norris představil svůj krátký, ale nabitý program zimní přestávky, zahrnující týmové rozbory, odpočinek s rodinou a přáteli a tradiční akce McLarenu.