Jak vypadá volant Lotusu T127? Podíváme se na rozložení tlačítek a popíšeme si některé z jeho funkcí.
Volant Lotusu T127
Tento kus karbonu v hodnotě kolem 40 000 liber (v přepočtu přes 1,1 mil. Kč) byl v minulé sezóně hlavním nástrojem Heikkiho Kovalainena a Jarna Trulliho pro ovládání motopostu T127 během kvalifikací a závodů.
Na sklonku minulého roku jsme se již zabývali volantem Red Bullu RB7 (zde) i Mercedesu MGP W01 (zde).
Popis tlačítek 1. Zařazení neutrálu 2. Indikace rádiokomunikace 3. Oznámení o výjezdu safety-caru Při výjezdu safety-caru se na displeji rozsvítí čas na kolo, pod který se pilot nesmí dostat. Stisknutím tlačítka č. 3 pilot potvrdí, že pokynu rozumí, kontrolka zhasne a může se soustředit na další věci.
4. Pití - po zmáčknutí začne pilotovi hadičkou do přilby proudit tekutina 5. Aktivace omezovače rychlosti (používáno při průjezdu boxovou uličkou - stačí zmáčknout, omezení rychlosti je pak indikováno na hlavním displeji volantu) 6. Nastavení úhlu předního křídla 7. Zařazení zpátečky (elektronika hlídá zmáčknutí tlačítka omylem) 8. Nastavení diferenciálu pro nájezd do zatáčky 9. Nastavení diferenciálu pro průjezd vrcholem (9a) a výjezdem (9b) ze zatáčky. Kvůli počasí (suchá/mokrá dráha) je pozadí čísel pod otočným knoflíkem barevně odlišeno. Pokud je například monopost nedotáčivý, otočí pilot kolečkem proti směru hodinových ručiček, což více otevře diferenciál.
Pro srovnání volant z nového Lotusu TL11
10. Nastavení záběru spojky Pilot nejprve se svými inženýry pomocí tlačítka č. 15 zjistí, jak zabírá spojka, a podle toho nastaví tento otočný přepínač.
11. Nastavení otáček motoru12. Nastavení odlišného mapování motoru, ovlivňuje jeho spotřebu a výkon13. Nastavení pro druh a stav pneumatik Hladké (zelená čtvrtina), přechodné (žlutá) a mokré (červená) pneumatiky mají odlišný poloměr a tudíž i jinou rychlost otáčení kola, což ovlivňuje spoustu dalších věcí (různé kalkulace, nastavení diferenciálu atd.). V rámci každého druhu (čtvrtina kruhu) má tento otočný knoflík více poloh pro různá mapování motoru. Po každé zastávce v boxech pilot musí zvolit správnou polohu. Poslední čtvrtina (modrá - vlevo nahoře - zapíná zadní světlo).
14. Dvoupolohové páčky Start1 a Start2 (úplně dole) jsou normálně v dolní poloze, pouze při rozjezdu (výjezd z boxů, start), je pilot přepíná nahoru, což usnadňuje rozjezd (launch). V podstatě se jedná o namapování ideálního nastavení všech ostatních knoflíků pro rozjezd na jedno tlačítko. Po jednom kole je opět vypíná.15. Zjištění záběru spojky (bite point find) Slouží pro otestování chování spojky před startem, aby poskytovala konstantní výkonnost během startovní procedury.16. Tlačítko pro potvrzení toho, že pilot porozuměl pokynu v rádiu.17. Obecný multifunkční přepínač18. Nastavení brzdění motorem při puštění plynového pedálu (engine braking)
Aktualizace (PH): V článku byly doplněno vysvětlení tlačítek č. 10, 16, 17, 18 a upraveno vysvětle- ní u tlačítka č. 15. Za revizi a dodatečnou konzultaci děkuji Elliotovi z týmu Lotus!
Lewis Hamilton přiznal, že po Velké ceně Kataru vůbec netušil, že Max Verstappen závod vyhrál, a jeho reakce odhalila napětí a dramatický vývoj boje o titul.
Red Bull oznámil významné změny v jezdecké sestavě pro nadcházející sezonu, které posílí dynamiku týmu. Mladí talentovaní jezdci získávají nové příležitosti a oba týmy se připravují na náročný rok 2026.
Po Velké ceně Kataru se na sociálních sítích strhla vlna nenávistných reakcí mířených na Kimiho Antonelliho, který se stal terčem urážek a kritiky.
Andrea Kimi Antonelli při závodě v Kataru přišel o čtvrté místo po chybě v deváté zatáčce, což umožnilo Landu Norrisovi získat cenné body v boji o titul. Mladý Ital popsal co se stalo.
Max Verstappen si na Velké ceně Kataru připsal klíčové vítězství, kterým souboj o titul protáhl do posledního závodu sezony. Za ním projel cílem Oscar Piastri a třetí Carlos Sainz.
Oscar Piastri zatím v Kataru ovládl všechny tréninky i kvalifikaci a potvrzuje návrat do vrcholné formy. McLaren připisuje jeho dominantní výkon kombinaci talentu jezdce a vozu dobře padnoucího k vysokopřilnavému okruhu.
Lewis Hamilton i Charles Leclerc během celého víkendu v Kataru zápasí s tím, jak z Ferrari SF-25 vyždímat jeho potenciál. Vůz, který na papíře sliboval rychlost a stabilitu, se na trati ukázal jako nepředvídatelný.
Oscar Piastri si zajistil pole position pro Velkou cenu Kataru před týmovým kolegou Landem Norrisem, který skončil druhý. Třetí místo obsadil obhájce titulu Max Verstappen, což připravuje napínavý souboj o vítězství v nedělním závodě.
Oscar Piastri ovládl sprint na Velké ceně Kataru Formule 1, když si po sebevědomém výkonu dojel pro vítězství. Lando Norris sice nedosáhl na čelo, ale připsal si cenné body a zároveň stáhl část náskoku Maxe Verstappena v šampionátu.
Oscar Piastri pokračuje ve svém návratu do boje o šampionát a v Kataru si zajistil pole position pro sprintový závod před Georgem Russellem.
Zak Brown promluvil o kontroverzním rozhodnutí z Las Vegas a nastínil, že i FIA měla k uloženému trestu určité výhrady. Šéf McLarenu přitom naznačil, že situace byla složitější, než by se na první pohled zdálo.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na Velkou cenu Kataru, když těsně porazil týmového kolegu Landa Norrise. McLaren tak naznačil, že v Kataru může očekávat další těsný souboj svých jezdců.