Uhlíková vlákna jsou velmi základním stavebním prvkem vozů všech týmů ve Formuli 1. 80 % šasi je vyrobeno právě z nich. V dnešním článku si vysvětlíme, o jaký materiál se vlastně jedná, a zodpovíme si některé nejběžnější dotazy, které se ho týkají.
Co je uhlíkové vlákno?Uhlíkové vlákno, neboli uhlíkovým vláknem vyztužený plast, je kompozitní materiál vyrobený z dlouhých vláken grafitického uhlíku, která jsou kombinovaná s epoxidovou pryskyřicí. Vlákna jsou neuvěřitelně tuhá a pevná, zatímco pryskyřice je velmi lehká a tvarovatelná. Kombinací těchto dvou materiálu vzniká materiál, který má konstruktéry velmi žádané vlastnosti.
Proč jsou uhlíková vlákna tolik využívána týmy v F1?Jednoduše proto, že nabízejí úžasnou sílu a pevnost vzhledem ke své hmotnosti. Kdybychom je srovnali s ocelí, poskytují dvojnásobnou pevnost při pětinové hmotnosti. Díky tomu vozy vyhovují nesmírně vysokým strukturálním požadavkům při zachování velmi nízké hmotnosti. Když jsou vyrobené monoposty co nejlehčí, mohou týmy pomocí závaží dodatečně vylepšit jejich hmotnostní vyvážení, což znatelně vylepšuje výkonnost na dráze.
Práce s uhlíkovými vlákny v továrně Renaultu
Mají ještě nějaké další výhody proti oceli?Velmi efektivně absorbují energii. Kovy - jako například ocel - mají sklon absorbovat energií pomocí svého ohýbání či natahování se, uhlíková vlákna se však chovají odlišně, protože se během nárazu lámou na spoustu drobných úlomků. Absorbují tak mnohem více energie hmotnosti a na rozdíl od oceli k poškození dochází pouze v místě nárazu.
Je pravda, že uhlíková vlákna musí být před použitím uchovávána v mrazničce?Ano, je to opravdu tak. Pryskyřice tvrdne, když je vystavena vyšším teplotám - i běžným pokojovým teplotám. Proto se materiál stává neuvěřitelně tvrdým, když je zapečen při vysokých teplotách v autoklávech (velké válcové komory, v nichž je počítačem velmi přesně regulována teplota i tlak). Aby se zabránilo předčasnému tvrdnutí, musí být uchován v mrazivém prostředí.
Existují různé druhy uhlíkových vláken?Ano, existuje několik tříd karbonových vláken. Na monopostech se používá 30 odlišných kompozitních systémů a všechny jsou navrženy pro specifické výkonnostní charakteristiky (například teplotní odolnost). Vlákna se v závislosti na požadavcích na jednotlivé komponenty liší také tloušťkou a vzorkem. Jednotlivé třídy se liší také náklady, které se pohybují od Kč 750,- do 6000,- za čtvereční metr.
80 % šasi je vyrobeno z uhlíkových vláken
Mohou být uhlíková vlákna kombinována s jinými materiály?Ano, uhlíková vlákna se často kombinují s hliníkovou voštinou (šestihrannou strukturou). Tato technika se využívá pro výrobu ochrannou buňku pro pilota (survival cell), protože významně zvyšuje strukturální pevnost při velmi malém zvýšení hmotnosti. Voštinové jádro je ideální pro rozptýlení energie při nehodě.
Jsou uhlíková vlákna náročná na zpracování?Ano i ne. Poskytují velkou flexibilitu pro výrobu a jsou užitečná pro formování komplexních tvarů v krátkém čase. To je klíčové pro to, aby aerodynamická vylepšení mohla být co nejdříve nasazena na auto. Uhlíkových vlákna jsou však formována ručně a vyžadují velkou dávku umění - s velkým počtem dílů, které je každý rok třeba vyrobit, jsou proto kladeny na pracovní sílu docela vysoké nároky.
Christian Horner byl v úterý oficiálně odvolán z vedení týmu Red Bull a ve středu se emotivně rozloučil se zaměstnanci v továrně v Milton Keynes. Red Bull zároveň zpřísnil komunikaci s médii a veškerá veřejná prohlášení nyní řídí centrála v Salcburku.
Red Bull provedl zásadní změnu ve svém vedení, když se rozhodl ukončit spolupráci s Christianem Hornerem. Max Verstappen na tuto nečekanou zprávu reagoval s klidem a zaměřil se na pokračování sportovních cílů týmu.
Nečekané odvolání Christiana Hornera z čela Red Bull Racing může zásadně ovlivnit budoucnost Maxe Verstappena. Verstappen nyní stojí před rozhodnutím, zda zůstane u týmu, nebo využije výstupní klauzuli ve své smlouvě.
Martin Brundle potvrdil, že napjatá atmosféra uvnitř Red Bullu je v paddocku snadno rozpoznatelná. Podle něj není těžké vycítit, že v týmu není vše v pořádku.
Alan Permane se po překvapivých změnách v Red Bull Racing Group stává novým šéfem týmu Racing Bulls, čímž se vrací do klíčové manažerské role. Jeho jmenování je důkazem důvěry v jeho bohaté zkušenosti a schopnost vést tým k stabilitě a růstu po náročném období.
Christian Horner byl po dvaceti letech náhle odvolán z pozice šéfa týmu Red Bull. Tým mu poděkoval za dlouholeté vedení, které přineslo osm jezdeckých a šest konstruktérských titulů.
Gabriel Bortoleto přiznal chybu, když při britské Grand Prix zvolil na začátku závodu suché pneumatiky. Risk v proměnlivých podmínkách mu nevyšel a vedl k jeho brzkému odstoupení.
Pierre Gasly zhodnotil chaotický závod na Silverstonu, v němž dokázal získat body pro Alpine. Francouz ocenil týmovou práci a zvládnutí náročných podmínek.
Charles Leclerc a proměnlivé počasí spolu nejdou dohromady. V nejistých podmínkách často chybuje nebo ztrácí tempo, což ho stojí cenné výsledky. Po Velké ceně Velké Británie sklidil kritiku, zejména od mistra světa Jensona Buttona.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že Formule 1 by mohla od roku 2029 přejít na dostupnější motorovou formuli. Zároveň znovu otevřel téma dvanáctého týmu, který by mohl pocházet z Číny, což by mohlo výrazně ovlivnit technický i geopolitický směr šampionátu.
Racing Bulls zažil na Velké ceně Británie nepovedený den, když oba jezdci Liam Lawson i Isack Hadjar havarovali a nedokončili závod. Zatímco soupeři ze středu pole bodovali, tým odjíždí bez bodů a s nutností rychle se zlepšit.
Fernando Alonso označil závod na Silverstonu za zklamání a netajil svou frustraci z týmové strategie, která podle něj ovlivnila lepší výsledek. Přestože dojel na bodech, Španěl měl pocit, že Aston Martin nevyužil příležitostí, které se během proměnlivého závodu nabízely.