Kauza flexibilních křídel a podlahy vyvolala uprostřed sezóny menší rozruch. FIA proto v Monze zavedla přísnější testy. V dnešním technickém článku se podíváme na jeden zajímavý detail vozu Toro Rosso STR5 a na to, jak tým monitoruje pohyby přední části podlahy.
Kvůli novým testům FIA musely všechny týmy upravit přední část své podlahy. U mnohých se objevilo zpevňující uchycení k monopostu, jiné týmy sáhly k zesílení struktury bez viditelné změny.
U týmu Toro Rosso se objevil na úchytu mezi podlahou a šasi zajímavý prvek, který zdánlivě připomínal tlumič. Ve skutečnosti se jednalo o lineární proměnný diferenciální transformátor (linear variable differential transformer - LVDT) - což zní složitě, ale jednoduše řečeno jde o magnetický snímač pro kontaktní detekci posunu, který sloužil k měření pohybů přední části podlahy.
Přední část podlahy vozu Toro Rosso STR5
Jak funguje?LVDT je tvořen soustavou tří válcových cívek (viz diagram), přičemž samostatná první cívka tvoří primár a druhé a třetí vinutí jsou zapojeny sériově ve vzájemné protifázi (jejich napětí se mezi sebou odečítají) a vyvedeny jako sekundár. Potud se vše podobá běžnému transformátoru. Proti němu je však zde feromagnetické jádro (kotva) připevněno na zmíněné tyčce nebo je prostě její pevnou součástí a je tedy pohyblivé v rámci zmíněného dutého válce. Primární vynutí, které bývá umístěno v prostoru mezi oběma sekundárními vinutími, je napájeno sinusovým signálem konstantní frekvence a napětí.
I když je taková detekce předmětů a pohybu z mechanického hlediska kontaktní, z pohledu elektrického jde kompletně o galvanicky oddělené, tedy bezpečné bezkontaktní měření, kde hlídaný objekt není součástí elektrického obvodu a tedy může být libovolného složení a může mít libovolné elektrické či magnetické vlastnosti. Pouze musí být dostatečně pevný. Tento princip se dále vyznačuje velmi dlouhou životností, vysokou spolehlivostí a teoreticky neomezeným rozlišením, které je pak dáno až následnou digitalizací na A/D převodníku a digitálním zpracováním, které je dnes nejběžnější. Týmy F1 díky němu tak mohou sledovat i nejmenší odchylky přes telemetrii v reálném čase.
LVDT snímač nad podlahou Toro Rosso v Suzuce
Proč LVDT?Pro detekci přiblížení či měření pohybu je běžnější spíše využití bezkontaktních indukčních či magnetických snímačů. LVDT senzory jsou však vhodné všude tam, kde panují velmi náročné tepelné, tlakové, radiační či jiné podmínky, které neumožňují nasadit senzory s integrovanou elektronikou, nebo v případě měření materiálu s nevyhovujícími vlastnostmi pro použití indukčních či kapacitních snímačů. Navíc se jedná o principiálně jednoduchou metodu, kterou lze i minimálním použitím dnešní sofistikované elektroniky přesně a spolehlivě měřit.
Toro Rosso potřebovalo levně a jednoduchým a přesným způsobem měřit pohyby přední části podlahy. Tým totiž s Red Bullem na rozdíl od většiny ostatních dosahují pevnosti ohybu prostřednictvím bočních struktur, nikoliv uchycením k vozu. Protože si při různých úpravách potřebuje zjistit odchylky na okruhu, aby neporušovali zpřísněná pravidla týkající se pevnosti přední části, využívají LVDT snímače.
Zdroje: Scuderia Toro Rosso, Antonín Vojáček (automatizace.hw.cz)
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na GP Belgie ve Spa, když překonal Maxe Verstappena i týmového parťáka Landa Norrise. McLaren tím hned v úvodu víkendu demonstroval svou formu.
George Russell zůstává klidný a věří ve své místo u Mercedesu navzdory spekulacím o jednáních s Maxem Verstappenem. Zdůrazňuje, že se soustředí na výkon, ne na přestupové hry.
Isack Hadjar odmítl přikládat velkou váhu odchodu Christiana Hornera z Red Bullu, ale s úsměvem přiznal, že povýšení Laurenta Mekiese by mu mohlo do budoucna pomoci. Francouzský jezdec zůstává soustředěný na své výkony, přesto mezi řádky naznačil, že nové vedení může být výhodou.
Lewis Hamilton jasně prohlásil, že nechce dopadnout jako Fernando Alonso nebo Sebastian Vettel ve Ferrari, kteří nedokázali získat titul. Zdůraznil, že k úspěchu potřebuje nejen odhodlání, ale i silný tým a správnou strategii.
Liam Lawson se o odchodu Christiana Hornera z Red Bullu dozvěděl z médií, ale tvrdí, že to na jeho cíle a soustředění nemá velký vliv. Nové vedení v podobě Laurenta Mekiese a Alana Permaneho vnímá jako stabilní a motivované, což podle něj týmu nijak neškodí.
Gabriel Bortoleto vyzdvihl výkon Nica Hülkenberga, který v Silverstonu senzačně dovezl Sauber na stupně vítězů. Podle něj veterán předvedl klidnou a precizní jízdu, která je velkým impulsem pro celý tým.
Max Verstappen odmítá spekulace o své budoucnosti a soustředí se na aktuální úkoly. Jeho hlavní prioritou je výkon na trati, bez zbytečného rozptýlení.
Navzdory intenzivním spekulacím z minulého měsíce, které naznačovaly, že dny Freda Vasseura v čele Ferrari by mohly být sečteny, se situace zdá být opačná. Ralf Schumacher si myslí opak.
Yuki Tsunoda dostal od Helmuta Marka jasné potvrzení, že u Red Bullu zůstane minimálně do konce sezony 2025. Pro jezdce je to vítaná jistota po dřívějších spekulacích o možných rychlých změnách v sestavě.
Šéf Mercedesu Formule 1 zchladil spekulace o brzkém příchodu Maxe Verstappena do týmu. Přestože se v paddocku neustále šíří zvěsti o možné změně dresu úřadujícího šampiona, Mercedes se zatím drží zdrženlivého postoje.
George Russell stojí před klíčovým momentem své kariéry, protože jeho smlouva s Mercedesem vyprší už na konci této sezony. Zatímco britský závodník řeší svou budoucnost, Mercedes intenzivně usiluje o podpis Maxe Verstappena, což přidává do celého příběhu ještě větší napětí a nejistotu ohledně dalšího složení týmu.
Lance Stroll ostře kritizoval nová pravidla, která vstoupí v platnost ve Formuli 1 v příští sezoně. Podle něj mohou změny přinést více problémů než užitku.