Renault přivezl do Belgie velké novinky, které mu pomohly k lepší konkurenceschopnosti a bodům, o něž se podělili oba piloti - jak v cíli třetí Robert Kubica, tak i devátý Vitalij Petrov. V článku si posvítíme na změny provedené na monopostu R30, a to nejen na nový systém F-kanálu, ale i další úpravy.
Belgie – změny od Maďarska
1. Přestavení F-kanálu a nového zadního křídla2. Přesunutí kamerky na krytu motoru více dolů a níže, aby neblokovala vzduch vstupující do F-kanálu3. Nové prodloužené bočnice a nový kryt motoru, který se nyní skládá z více částí4. Menší brzdové kanálky5. Úpravy zadní části podlahy a tepelné izolace6. Nápis sponzora “Snoras“ nahradil na bočnici předchozí “DIAC“
Přední křídlo
Renault do Belgie, která nevyžaduje tolik přítlaku, přivezl předchozí verzi pro vysoký přítlak z Maďarska. Okruh ve Spa sice obsahuje dlouhé rovinky, ale rovněž místa, která vyžadují vysoký přítlak a stabilitu (prostřední sektor).
Zadní křídlo, F-kanál
Francouzský tým již dříve prohlásil, že místo na zdroje náročného vývoje F-kanálu se zaměří na intenzívní vývoj ostatních části R30ky, zejména z pohledu aerodynamiky na veledůležité přední křídlo. Proto systém pro oddělování proudu vzduchu na zadním křídle nasadil jako poslední z top týmů.
Pro jeho vývoj se nakonec rozhodl i přesto, že příští rok budu pravidly zakázán. Žlutý monopost totiž prokazuje velký potenciál, který chce Renault vyžít pro získání 4. místa v šampionátu konstruktérů, v němž hodlá přeskočit Mercedes GP. Jako jediný tým vyvinul dvě verze (s první se na okruzích neobjevil) a jako jediný jej také použil ve stejný víkend, v němž jej poprvé otestoval během pátečních tréninků.
Nasazení F-kanálu se rozhodně vyplatilo. Kubica dosahoval na rovinkách jedny z nejvyšších rychlostí (ve druhém měřeném tréninku dokonce nejvyšší ze všech - 322 km/hod; v kvalifikaci a v závodě pak 316 km/hod) a dle propočtů s ním byl vůz ve Spa až o půl vteřiny rychlejší. Podle polského pilota jej však v Monze a zřejmě ani v Singapuru nenasadí.
Podobně jako u ostatních týmů je ovládán levou rukou pilota z kokpitu, kde se nad jeho levým ramenem objevil drobný otvor pro vedení ovládacího proudu vzduchu od volantu. Levá zadní část kokpitu je nyní kvůli toho také o něco vyšší.
Vzduch do systému vstupuje dvěma otvory po obou stranách airboxu (1). Když je pilotem na rovinkách aktivován, proudí do hlavního (spodního) profilu zadního křídla (2), do něhož ústí horní dutá část krytu motoru. Při neaktivním systému vzduch vychází druhým kanálem z výfuku (černé barvy) pod křídlem (3). Odtud je směrován nad dodatečné křidélko, jež je uchyceno ke spodnímu prvku (beam wing) zadního křídla nad difuzorem, aby nebránil proudění, které je na něj směřováno.
Chytřejší by možná bylo vystupující vzduch směrovat na dané křidélko v zájmu maximalizace přítlaku přímo – třeba ještě urychlený s využitím Venturiho efektu uvnitř správným tvarováním potrubí uvnitř krytu motoru.
BočniceKrom představení nového systému F-kanálu Renault v Belgii nasadil rovněž prodloužené bočnice a nový kryt motoru.
Oddělitelná od zbytku je horní část žraločí ploutve, což mechanikům dává více volnosti při úpravách uvnitř v oblasti motorů a F-kanálu. Bočnice je podstatně delší a na konci obsahuje drobný výřez (modrá šipka) v místě, kde z vozu vychází horní závěs.
Zadní část podlahy, výfuky
Tepelná izolace a vertikální prvek pro usměrnění horkých výfukových plynů se posunuly více dozadu pod zadní zavěšení. Změna vznikla kvůli výše prodloužení bočnic a výfukového potrubí.
Přední brzdové kanálky
Oba piloti použili zmenšené brzdové kanálky, které testovali v Silverstone a Kubica s nimi jezdil již v Hockenheimu. Ve Spa mají čas na dlouhých rovinkách vychladnout, proto nejsou větší otvory, s nimiž souvisí také větší odpor vzduhcu, potřeba.
Charles Leclerc se ohlíží za sezonou 2025 s kombinací spokojenosti a kritického pohledu. Poté přinesl svůj pohled na budoucnost.
První sezona Lewise Hamiltona ve Ferrari byla poznamenána výzvami a adaptací na nový tým, přičemž výrazné úspěchy se objevily jen zřídka. Insideři odhalili, jaký je skutečný stav vztahů a atmosféra uvnitř týmu.
Třídenní akce McLaren F1 Teamu a společnosti Allwyn proměnila pražské Holešovice v interaktivní centrum Formule 1. Fanouškům nabídla bezplatný a otevřený pohled do světa F1.
Honda Racing poprvé poodhalila zvukovou identitu své pohonné jednotky pro Formuli 1 od roku 2026. Krátká zvuková ukázka nabízí autentický náhled na to, jaký projev budou mít monoposty nové generace
Lando Norris převzal v Taškentu trofej za titul mistra Formule 1 v sezóně 2025. Ceremoniál završil jeho úspěšnou sezonu a oslavil triumf McLarenu v Poháru konstruktérů.
Dosavadní prezident FIA si zajistil další čtyřleté funkční období v čele federace. Pokračuje tak kontinuita vedení jedné z klíčových institucí světového motorsportu.
Odchod Helmuta Marka znamená pro Red Bull i Maxe Verstappena konec klíčové kapitoly moderní éry týmu. Muž, který stál u zrodu týmu současné dominance, zanechává výraznou stopu.
Jack Doohan měl náročný start v Super Formuli a během testů v Suzuce havaroval dva dny po sobě v zatáčce Degner 2. Debut tedy rozhodně neprobíhal podle jeho očekávání.
Lewis Hamilton má za sebou první rok u Ferrari, který se od předsezónních očekávání výrazně lišil. Pro slavného jezdce to byla náročná sezóna, jež ostře kontrastovala s jeho ambiciózním příchodem do Maranella.
Bývalý pilot Formule 1 Ralf Schumacher se vyjádřil k budoucnosti jednoho z jezdců Aston Martinu a otevřeně komentoval jeho postavení v šampionátu.
Yuki Tsunoda pogratuloval Landu Norrisovi k zisku titulu v sezóně 2025. Britský pilot z McLarenu porazil svého týmového kolegu z Red Bullu Maxe Verstappena.
Šéf Ferrari Fred Vasseur se nenechává znepokojit veřejnými komentáři svých jezdců a zdůrazňuje, že jeho hlavním zájmem je práce týmu a příprava na další sezonu.