Po neúspěchu s novými výfuky v Silverstone se McLaren konečně dočkal lepšího výsledku v Německu - novinky fungovaly a tým si odvezl i solidní počet bodů. V dalším technickém článku věnovaném britskému týmu se podíváme na úpravy, které na voze provedl nejen na Hockenheimringu, ale také během dalšího závodního víkendu v Maďarsku.
Německo – změny od Silverstone
1. Nové výfuky, jejichž horké plyny proudí přes upravený difuzor (s drobnými úpravami proti verzi ze silverstonských tréninků)2. Žebrování po levé straně kokpitu3. Žebrování na levé straně krytu motoru4. Úpravy na difuzoru a podlaze
Zadní část – nové výfuky
Rozdíl mezi verzemi: izolace spodního závěsu, drobný výřez v kapotáži v oblasti vyústění výfuku
Tým na Hockenheimringu konečně nasadil do závodu nové výfuky s difuzorem. Balík úprav se ovšem od toho původního, který testovali v Silverstone, drobně liší: změny doznaly koncovky výfuků a kapotáž kolem nich.
Závodní verze (vpravo) se vyznačovala prodloužením výfukového potrubí a výřezem v něm
McLaren ve skutečnosti testoval dvě rozdílné verze nových výfuků: jednu s výřezem do kapotáže vedle jejich vyústění kvůli snížení teplot v této oblasti; druhou s prodlouženým výfukovým potrubím, které z boku také obsahovalo výřez, aby docházelo k silnější interakci s okolním vzduchem proudícím podél spodní části bočnic. Tato verze se vyznačovala také kouskem karbonu kolem výfukového potrubí, právě ji se také tým rozhodl nasadit do závodu.
Chlazení monopostu
V Německu zkoušel tým dvě různé konfigurace, v závodě použil tu asymetrickou (vlevo)
Britská stáj testovala žebrování po obou stranách krytu motoru, nakonec však použila asymetrické řešení: otvory pouze po levé straně vozu.
Difuzor
Nový difuzor, který McLaren zkoušel spolu s novými výfuky již v Silverstone, obsahoval větší a hranatější střední část s upraveným otvorem pro startér motoru, podstatně kratšími bočními vertikálními prvky a prohnutím horního prvku směrem dolu kvůli lepší spolupráci s novými výfuky.
Pod difuzorem na povrchu vnitřní větší stěně byly patrné pruhy zbarvené do modra. To bylo dáno novým nátěrem, z jehož zbarvení je možné vyčíst teplotu v jednotlivých místech. Díky tomu je možné učinit opatření pro zabránění nežádoucímu deformování, k němuž docházelo v Anglii.
Neobvykle se objevila tepelná izolace i na vnitřní straně difuzoru a křidélka, které se nachází na jeho vnější straně za zadním kolem. Vrstvou tepelněodolného materiálu byla pokryta i podlaha v oblasti za výfuky.
Maďarsko – změny od Hockenheimu
1. Nová prodloužená kapotáž obsahující velmi dlouhý zadní otvor pro odvod vzduchu a drobné dodatečné otvory před horním závěsem2. Tým znovu použil “španělsko-monackou“ konfiguraci zadního křídlo pro vyšší přítlak3. Drobné úpravy na spodním závěsu
Na pomalý Hungaroring, který vyžaduje vysoký přítlak, tým přivezl zadní křídlo velmi podobné tomu, které jsme mohli poprvé vidět ve Španělsku a které generuje velké množství přítlaku.
Chlazení monopostu
Německá závodní verze (vlevo), maďarská verze (vpravo)
Centrální otvor je nyní mnohem větší, než tomu bylo v předchozí verzi. Rovněž žebrování bylo nahrazeno novými symetrickými otvory. Nové výřezy byly tak velké, že skrz ně bylo možno spatřit pod krytem motoru vnitřní části zadního zavěšení.
Zadní zavěšení
Verze použitá na v Maďarsku (vlevo) a německá verze (vpravo)
Spodní závěs byl znovu přepracován: tepelná izolace, která jej chrání, se nacházela pouze na jeho vnější straně hned nad vyústěním výfuků. Toto řešení tým upřednostnil, protože bylo o pár dekagramů lehčí a kvůli prodlouženým koncovkám výfuků tolik netrpělo přehříváním – horké plyny totiž proudí pouze pod jeho vnější části.
Ferrari na Monze nevyužilo Hamiltonův slipstream pro Leclerca, který tak musel spoléhat jen na vlastní tempo. Hamilton klesl na desáté místo kvůli penalizaci.
Lando Norris přiznal, že předjetí Maxe Verstappena v nedělním závodě na Monze bude velkou výzvou, přestože startuje z první řady. Britský jezdec McLarenu je spokojený se druhým místem a těší se na strategickou bitvu o přední pozice.
Max Verstappen si na legendárním okruhu v Monze vyjel pole position pro Velkou cenu Itálie a potvrdil tak svou kvalitu v klíčovém okamžiku kvalifikace.
Isack Hadjar nedávno slavil své první pódiové umístění ve Formuli 1 s týmem Racing Bulls, jeho postup do hlavního Red Bullu se však odkládá. Mladý Francouz ukázal svůj talent a potenciál, ale vedení stáje z Enstone dává přednost postupnému rozvoji, aby si jezdec mohl na další krok připravit pevné základy.
Lando Norris zajel nejrychlejší čas třetího tréninku na Velkou cenu Itálie, přičemž Charles Leclerc mu byl velmi blízko. Celé pole se vešlo do rozdílu menšího než jedné sekundy, což slibuje napínavou kvalifikaci.
Jediný vítěz velké ceny F1 označil své dlouhodobé pokračování u Alpine za „přirozené rozhodnutí“, vycházející z dosavadní spolupráce a důvěry v tým. Podle něj stabilita a jasná vize představují klíč k postupnému zlepšování výkonů.
Lando Norris zazářil ve druhém tréninku GP Itálie v Monze, když zajel nejlepší čas a potvrdil konkurenceschopnost McLarenu. Druhý skončil Charles Leclerc na Ferrari. Kimi Antonelli opět v problémech.
Charles Leclerc přiznal, že po nehodě na GP Nizozemska zůstal sedět na svahu, protože jediná cesta zpět do garáže Ferrari vedla přes zaplněnou tribunu. Podle něj šlo o pragmatické a bezpečné rozhodnutí, aby se vyhnul riziku mezi diváky.
Lewis Hamilton a Charles Leclerc začali domácí Grand Prix Ferrari ve velkém stylu, když obsadili první dvě místa v úvodním tréninku. Tímto výsledkem potěšili tisíce fanoušků na tribunách a ukázali, že tým má na startu víkendu výraznou sílu.
Krátce poté, co byl jmenován prvním testovacím jezdcem Cadillacu pro F1, udělal Colton Herta další významný krok směrem ke svému cíli závodit v šampionátu Formule 1.
Max Verstappen varuje před přílišnými změnami formátu F1, včetně kratších závodů a více sprintů. Podle něj je třeba zachovat tradiční podobu šampionátu.
Šéf Formule 1 Stefano Domenicali naznačil, že sport může v budoucnu čekat výrazná úprava podoby závodních víkendů. Cílem má být větší zapojení fanoušků, přičemž Domenicali tvrdí, že většina účastníků je těmto plánům nakloněna.