V článku se podíváme na změny, které McLaren provedl na svém monopostu MP4-25 ve Valencii a v Silverstone, kam přivezl velký balík úprav, které ale nefungovaly dle představ a mechanici museli během páteční noci zcela přestavět vůz a nasadit starší specifikaci výfuků, podlahy a difuzoru.
Valencie – Změny od Kanady1. Symetrická zadní kapotáž2. Odstranění horních výřezů po obou stranách bočnic3. Nový systém ovládání F-kanálu
Před největšími novinkami chystanými pro Silverstone přivezl McLaren pár novinek i do Valencie. Byly zaměřeny hlavně na chlazení vozu, proto tým sáhl znovu po symetrické konfiguraci kapotáže pro pomalejší městský okruh ve Valencii, kde navíc obvykle panují vyšší teploty. Touto změnou byla zajištěna dostatečná chladící kapacita, proto zmizely výřezy po obou stranách bočnic.
Nejvýznamnější změnou ovšem bylo nové ovládání F-kanálu. Piloti McLarenu jej od počátku ovládali kolenem, kterým zakrývali drobný otvor uvnitř kokpitu. Ta byla nyní posunuta výše a blíže volantu, proto ji ve Valencii ovládali rukou a nikoliv kolenem. S tímto řešením poprvé přišlo Ferrari a jezdci jej upřednostňují. Je dost možné, že po ovládání kolenem britský tým původně sáhl kvůli tomu, aby jejich vynález zůstal co nejdéle utajen před zraky soupeřů. Těm však z telemetrie bylo již od předsezónních testů jasné, že na monopostu MP4-25 něco nehraje. Respektive hraje lépe, než by dle jejich předpokladů mělo.
Přední křídlo
Ve Valencii použil tým křídlo podobné tomu, s nímž závodil v Kanadě.
Silverstone – změny od Valencie1. Nové přední křídlo2. Opět asymetrická kapotáž3. Výřezy v obou bočnicích kvůli lepšímu chlazení
McLaren svůj největší balík změn zahrnující nové výfuky a difuzor nezvládl kvůli nedostatku času a řádnému testování na dráze. Šéf týmu Martin Whitmarsh přiznal, že nasazení nových výfuků bylo náročnější, než očekávali.
3 - Výřezy po horních stranách bočnic
Nový balík úprav, který se objevil pouze během pátečních testů, se skládal z:- nových výfuků umístěných blízko podlahy – horké plyny z nich proudili přímo na difuzor, kde urychlovaly proudění vzduchu, což vedlo k vyššímu přítlaku- nové podlahy- nové kapotáže a bočnic – kompaktnějších, zužujících se směrem k zádi- upraveného difuzoru kvůli novým výfukům a nové filozofii proudění horkých plynů- tepelná izolace na zádi kolem výfuků a podlahy- spodní závěs na zádi s mohutným štítem pro tepelnou ochranu- prodloužení výstupního otvoru vzduchu F-kanálu pod zadním křídlem nad horní nárazovou strukturou
Největší problémem, s nímž se tým musel kvůli novým výfukům vyrovnat, byla ochrana kapotáže, zavěšení, podlahy a difuzoru před vysokými teplotami (až kolem 800 °C) – horké plyny směřovaly přímo k nim.
Dalším problémem byla vyvážení aerodynamiky, protože nový balík generoval pod plným plynem mnohem větší přítlak, což vedlo k nestabilitě zadní části vozu. Týmu se podařilo balík částečně vyladit a v Německu s ním již nastoupil i do kvalifikace a závodu.
Přední křídloNa předním křídle se objevil zhruba v jedné třetině od okraje na hlavním profilu nový vertikální prvek usměrňující proudění vzduchu kolem předních kol. Rozdělil na dvě části nejen hlavní profil, ale i přední horní kaskádu. Uvnitř nesl elektromotorek pro nastavení výšky klapky.
Tvar na jeho spodní části je podobný tomu pod bočnicí, což vyvolává dojem, jakoby křídlo mělo bočnice dvě – klasickou vnější a novou vnitřní. V obou místech vzniká kanál pro proudění vzduchu využívající Venturiho efektu.
Hlavní profil má nový zvlněný tvar, prohnutý vzhůru v místě popisovaného nového vertikálního prvku. Přepracovány byly i bočnice: obsahují delší horní trojúhelníkovou ploutev, nový druhý výřez, který již není rozdělen na dvě části. Zadní strana je kompaktnější, s menším výřezem.
Cílem těchto změn je urychlení toku vzduchu pod křídlem a zvýšit přítlak vnitřní části hlavního profilu a klapky. Logickou evolucí by bylo protažení nového vertikálního prvku dále k zádi monopostu pro lepší vedení vzduchu pod monopost (kde by sloužil jako usměrňující plot pro proudění vzduchu).
Zadní část
Tým zkoušel novou zadní část se žebrováním, které slouží ke chlazení nových, podstatně užších bočnic, které směrem k zádi klesají. Na spodním zadním závěsu se objevilo již zmíněné robustní opláštění, které jej chránilo před vysokými teplotami.
Ferrari na Monze nevyužilo Hamiltonův slipstream pro Leclerca, který tak musel spoléhat jen na vlastní tempo. Hamilton klesl na desáté místo kvůli penalizaci.
Lando Norris přiznal, že předjetí Maxe Verstappena v nedělním závodě na Monze bude velkou výzvou, přestože startuje z první řady. Britský jezdec McLarenu je spokojený se druhým místem a těší se na strategickou bitvu o přední pozice.
Max Verstappen si na legendárním okruhu v Monze vyjel pole position pro Velkou cenu Itálie a potvrdil tak svou kvalitu v klíčovém okamžiku kvalifikace.
Isack Hadjar nedávno slavil své první pódiové umístění ve Formuli 1 s týmem Racing Bulls, jeho postup do hlavního Red Bullu se však odkládá. Mladý Francouz ukázal svůj talent a potenciál, ale vedení stáje z Enstone dává přednost postupnému rozvoji, aby si jezdec mohl na další krok připravit pevné základy.
Lando Norris zajel nejrychlejší čas třetího tréninku na Velkou cenu Itálie, přičemž Charles Leclerc mu byl velmi blízko. Celé pole se vešlo do rozdílu menšího než jedné sekundy, což slibuje napínavou kvalifikaci.
Jediný vítěz velké ceny F1 označil své dlouhodobé pokračování u Alpine za „přirozené rozhodnutí“, vycházející z dosavadní spolupráce a důvěry v tým. Podle něj stabilita a jasná vize představují klíč k postupnému zlepšování výkonů.
Lando Norris zazářil ve druhém tréninku GP Itálie v Monze, když zajel nejlepší čas a potvrdil konkurenceschopnost McLarenu. Druhý skončil Charles Leclerc na Ferrari. Kimi Antonelli opět v problémech.
Charles Leclerc přiznal, že po nehodě na GP Nizozemska zůstal sedět na svahu, protože jediná cesta zpět do garáže Ferrari vedla přes zaplněnou tribunu. Podle něj šlo o pragmatické a bezpečné rozhodnutí, aby se vyhnul riziku mezi diváky.
Lewis Hamilton a Charles Leclerc začali domácí Grand Prix Ferrari ve velkém stylu, když obsadili první dvě místa v úvodním tréninku. Tímto výsledkem potěšili tisíce fanoušků na tribunách a ukázali, že tým má na startu víkendu výraznou sílu.
Krátce poté, co byl jmenován prvním testovacím jezdcem Cadillacu pro F1, udělal Colton Herta další významný krok směrem ke svému cíli závodit v šampionátu Formule 1.
Max Verstappen varuje před přílišnými změnami formátu F1, včetně kratších závodů a více sprintů. Podle něj je třeba zachovat tradiční podobu šampionátu.
Šéf Formule 1 Stefano Domenicali naznačil, že sport může v budoucnu čekat výrazná úprava podoby závodních víkendů. Cílem má být větší zapojení fanoušků, přičemž Domenicali tvrdí, že většina účastníků je těmto plánům nakloněna.