V článku se podíváme na změny, které McLaren provedl na svém monopostu MP4-25 ve Valencii a v Silverstone, kam přivezl velký balík úprav, které ale nefungovaly dle představ a mechanici museli během páteční noci zcela přestavět vůz a nasadit starší specifikaci výfuků, podlahy a difuzoru.
Valencie – Změny od Kanady1. Symetrická zadní kapotáž2. Odstranění horních výřezů po obou stranách bočnic3. Nový systém ovládání F-kanálu
Před největšími novinkami chystanými pro Silverstone přivezl McLaren pár novinek i do Valencie. Byly zaměřeny hlavně na chlazení vozu, proto tým sáhl znovu po symetrické konfiguraci kapotáže pro pomalejší městský okruh ve Valencii, kde navíc obvykle panují vyšší teploty. Touto změnou byla zajištěna dostatečná chladící kapacita, proto zmizely výřezy po obou stranách bočnic.
Nejvýznamnější změnou ovšem bylo nové ovládání F-kanálu. Piloti McLarenu jej od počátku ovládali kolenem, kterým zakrývali drobný otvor uvnitř kokpitu. Ta byla nyní posunuta výše a blíže volantu, proto ji ve Valencii ovládali rukou a nikoliv kolenem. S tímto řešením poprvé přišlo Ferrari a jezdci jej upřednostňují. Je dost možné, že po ovládání kolenem britský tým původně sáhl kvůli tomu, aby jejich vynález zůstal co nejdéle utajen před zraky soupeřů. Těm však z telemetrie bylo již od předsezónních testů jasné, že na monopostu MP4-25 něco nehraje. Respektive hraje lépe, než by dle jejich předpokladů mělo.
Přední křídlo
Ve Valencii použil tým křídlo podobné tomu, s nímž závodil v Kanadě.
Silverstone – změny od Valencie1. Nové přední křídlo2. Opět asymetrická kapotáž3. Výřezy v obou bočnicích kvůli lepšímu chlazení
McLaren svůj největší balík změn zahrnující nové výfuky a difuzor nezvládl kvůli nedostatku času a řádnému testování na dráze. Šéf týmu Martin Whitmarsh přiznal, že nasazení nových výfuků bylo náročnější, než očekávali.
3 - Výřezy po horních stranách bočnic
Nový balík úprav, který se objevil pouze během pátečních testů, se skládal z:- nových výfuků umístěných blízko podlahy – horké plyny z nich proudili přímo na difuzor, kde urychlovaly proudění vzduchu, což vedlo k vyššímu přítlaku- nové podlahy- nové kapotáže a bočnic – kompaktnějších, zužujících se směrem k zádi- upraveného difuzoru kvůli novým výfukům a nové filozofii proudění horkých plynů- tepelná izolace na zádi kolem výfuků a podlahy- spodní závěs na zádi s mohutným štítem pro tepelnou ochranu- prodloužení výstupního otvoru vzduchu F-kanálu pod zadním křídlem nad horní nárazovou strukturou
Největší problémem, s nímž se tým musel kvůli novým výfukům vyrovnat, byla ochrana kapotáže, zavěšení, podlahy a difuzoru před vysokými teplotami (až kolem 800 °C) – horké plyny směřovaly přímo k nim.
Dalším problémem byla vyvážení aerodynamiky, protože nový balík generoval pod plným plynem mnohem větší přítlak, což vedlo k nestabilitě zadní části vozu. Týmu se podařilo balík částečně vyladit a v Německu s ním již nastoupil i do kvalifikace a závodu.
Přední křídloNa předním křídle se objevil zhruba v jedné třetině od okraje na hlavním profilu nový vertikální prvek usměrňující proudění vzduchu kolem předních kol. Rozdělil na dvě části nejen hlavní profil, ale i přední horní kaskádu. Uvnitř nesl elektromotorek pro nastavení výšky klapky.
Tvar na jeho spodní části je podobný tomu pod bočnicí, což vyvolává dojem, jakoby křídlo mělo bočnice dvě – klasickou vnější a novou vnitřní. V obou místech vzniká kanál pro proudění vzduchu využívající Venturiho efektu.
Hlavní profil má nový zvlněný tvar, prohnutý vzhůru v místě popisovaného nového vertikálního prvku. Přepracovány byly i bočnice: obsahují delší horní trojúhelníkovou ploutev, nový druhý výřez, který již není rozdělen na dvě části. Zadní strana je kompaktnější, s menším výřezem.
Cílem těchto změn je urychlení toku vzduchu pod křídlem a zvýšit přítlak vnitřní části hlavního profilu a klapky. Logickou evolucí by bylo protažení nového vertikálního prvku dále k zádi monopostu pro lepší vedení vzduchu pod monopost (kde by sloužil jako usměrňující plot pro proudění vzduchu).
Zadní část
Tým zkoušel novou zadní část se žebrováním, které slouží ke chlazení nových, podstatně užších bočnic, které směrem k zádi klesají. Na spodním zadním závěsu se objevilo již zmíněné robustní opláštění, které jej chránilo před vysokými teplotami.
Zimní pauza se blíží ke konci a je čas, aby se piloti a týmy vrátili zpět do práce a začali s intenzivními přípravami a testováním. Ačkoli si někdo může myslet, že si všichni odpočinuli doma u krbu, realita je kolikrát jiná. Adrenalin je součástí života každého pilota F1, a tak někteří z nich využili volno k lyžování, jízdě v pouštních buginách nebo dokonce k pokusům o pilotování letadel.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.