Přední křídlo tvoří důležitou součást současných monopostů Formule 1. Krom toho, že vytváří přítlaku vozu, významně ovlivňuje proudění vzduchu kolem něj.
Přední křídlo plní tyto tři funkce:1) Vytváří přítlak: 25 - 30% celkového přítlaku vozu2) Ovlivňuje směr proudění vzduchu kolem auta: protože je tím prvním dílem, který se setkává se vzduchem, může významně ovlivnit fungování aerodynamických prvků směrem k zádi3) Slouží k úpravě vyvážení vozu: prostřednictvím náklonu přední klapky poskytuje pilotovi tu správnou ovladatelnost
Tento díl musí zvládat působení velkých sil. Na první pohled je poměrně tenké a křehké, v rychlých zatáčkách však vytváří přítlak, který odpovídá hmotnosti 6 - 7 dospělým osobám stojícím na něm.
Přední křídla již druhým rokem obsahují elektrický motorek, jenž umožňuje pohyb klapky směrem nahoru a dolů. Ovládán je z kokpitu a je kontrolován prostřednictvím standardizovaný software FIA. Pilot může během jednoho kola maximálně dvakrát změnit jeho nastavení, přičemž to se nesmí změnit o více než 6 stupňů. Jezdcům umožnuje upravit vyvážení vozu - pokud je moc nedotáčivý (vůz nechce zatáčet tolik, kolik by měl), mohou klapku o něco zvednout.
Z pohledu aerodynamiky je každá část vozů důležitá, přední křídlo má ale obzvlášť velký význam vzhledem ke druhé funkci zmíněné výše. Má vliv na vše, co je za ním, protože ovlivňuje proudění vzduchu kolem předních kol, pod i nad monopostem. Pokud pokulhává návrh předního křídla, nepomohou ani ty nejlepší tvary a součásti ve zbývajících částech. Celému vozu musí poskytovat dobře upravený a správně usměrněný vzduch.
Srovnání vybraných předních křídel Renaultu R30 z letošní sezóny (pouze horní obrázek je pro srovnání z loňského roku)
Předními křídly se ve svých rozborech často zabývám, protože patří k těm viditelným změnám, které týmy na svých autech často provádí. Například v jedenácti závodech letošní sezóny Renault vyzkoušel již deset různých verzí!
Jak postupují týmy při jeho návrhu? Protože se jedná o jeden z nejvýznamnějších aerodynamických prvků, dostává se mu v počáteční fázi velké pozornosti aerodynamického oddělení při počítačových simulacích (CFD) a také ve větrném tunelu. V něm se během sezóny vyzkouší stovky různých variant předního křídla. Nejúspěšnější z nich jsou pak postupovány konstrukčnímu oddělení.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.