Přední křídlo tvoří důležitou součást současných monopostů Formule 1. Krom toho, že vytváří přítlaku vozu, významně ovlivňuje proudění vzduchu kolem něj.
Přední křídlo plní tyto tři funkce:1) Vytváří přítlak: 25 - 30% celkového přítlaku vozu2) Ovlivňuje směr proudění vzduchu kolem auta: protože je tím prvním dílem, který se setkává se vzduchem, může významně ovlivnit fungování aerodynamických prvků směrem k zádi3) Slouží k úpravě vyvážení vozu: prostřednictvím náklonu přední klapky poskytuje pilotovi tu správnou ovladatelnost
Tento díl musí zvládat působení velkých sil. Na první pohled je poměrně tenké a křehké, v rychlých zatáčkách však vytváří přítlak, který odpovídá hmotnosti 6 - 7 dospělým osobám stojícím na něm.
Přední křídla již druhým rokem obsahují elektrický motorek, jenž umožňuje pohyb klapky směrem nahoru a dolů. Ovládán je z kokpitu a je kontrolován prostřednictvím standardizovaný software FIA. Pilot může během jednoho kola maximálně dvakrát změnit jeho nastavení, přičemž to se nesmí změnit o více než 6 stupňů. Jezdcům umožnuje upravit vyvážení vozu - pokud je moc nedotáčivý (vůz nechce zatáčet tolik, kolik by měl), mohou klapku o něco zvednout.
Z pohledu aerodynamiky je každá část vozů důležitá, přední křídlo má ale obzvlášť velký význam vzhledem ke druhé funkci zmíněné výše. Má vliv na vše, co je za ním, protože ovlivňuje proudění vzduchu kolem předních kol, pod i nad monopostem. Pokud pokulhává návrh předního křídla, nepomohou ani ty nejlepší tvary a součásti ve zbývajících částech. Celému vozu musí poskytovat dobře upravený a správně usměrněný vzduch.
Srovnání vybraných předních křídel Renaultu R30 z letošní sezóny (pouze horní obrázek je pro srovnání z loňského roku)
Předními křídly se ve svých rozborech často zabývám, protože patří k těm viditelným změnám, které týmy na svých autech často provádí. Například v jedenácti závodech letošní sezóny Renault vyzkoušel již deset různých verzí!
Jak postupují týmy při jeho návrhu? Protože se jedná o jeden z nejvýznamnějších aerodynamických prvků, dostává se mu v počáteční fázi velké pozornosti aerodynamického oddělení při počítačových simulacích (CFD) a také ve větrném tunelu. V něm se během sezóny vyzkouší stovky různých variant předního křídla. Nejúspěšnější z nich jsou pak postupovány konstrukčnímu oddělení.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.