Po včerejším článku, kdy jsme si představili změny, k nimž došlo na monopostu Ferrari F10 v Číně, se dnes posuneme k dalším třem závodům. S čím novým přicestovala Scuderia do Barcelony, Monaka a do Turecka?
Změny v Barceloně
1. Kompletní systém F-kanálu, nasazen i během závodu2. Přepracovaná zadní část vozu3. Nová specifikace motoru4. Přesun uchycení zpětných zrcátek z bočnicových panelů na kokpit5. Štěrbina v zadním křídle (vyústění F-kanálu)
Mnoho týmu učinilo během prvního evropského závodu větší úpravy na svých monopostech. Ferrari si však pospíšilo a více novinek představilo již v Číně. Do Španělska přivezl vylepšenou verzi svého systému pro oddělování proudů vzduchu na zadním křídle a poprvé s ním i závodil, také přepracovanou zadní část a nový motor, který měl vyřešené problémy s pneumatickým systémem zdvihu ventilů a únikem vzduchu. Zajímavé je, že problém se neobjevil u Toro Rosso, které volilo konzervativnější přístup při využívání agregátů. Změnu inženýři v Maranellu ovšem nevyužili pouze k odstranění problému, ale i ke zvýšení výkonu (údajně až o 12 koní).
Úzká štěrbina v zadním křídle, kterou proudí vzduch z F-kanálu při jeho aktivaci
Úpravy na zádi monopostu
Byla kompletně přepracována horní část vozu, boční otvory v zadní části krytu motoru se přesunuly k podlaze, změnila velikost zadního centrálního otvoru a také kapotáž v oblasti převodovky. Změny si vyžádalo vedení vzduchu uvnitř vozu kvůli nasazení F-kanálu. Došlo tak k celkovému zúžení horní strany auta a snížení aerodynamického odporu. Změny v Monaku
1. Přední křídlo2. Znovu se objevilo žebrování v bočnicích3. Nový spoiler na konci žraločí ploutve4. Zadní část ve starší (čínské) konfiguraci5. F-kanál nepoužit
Ferrari přivezlo nové věci i do Monaka, kde na náročném městském okruhu podávalo velmi dobré výkony. F-kanál tentokrát nechali v továrně, jeho nasazení v klikatém Monaku nemá velký smysl, proto se tým vrátil ke starší konfiguraci zadní části vozu.
Přední křídlo
V Monaku týmy obvykle přidávají další klapky kvůli vyšším požadavkům na přítlak, Ferrari však zmenšilo jejich vnitřní část zřejmě proto, aby více vzduchu proudilo dozadu k difuzoru.
Zadní křídlo
Ferrari přivezlo žraločí ploutev bez F-kanálu, ovšem s drobným spoilerem na jejím zakončení před zadním křídlem kvůli zvýšení přítlaku. Zadní část je podobná tomu, s čím jezdila Scuderia v Číně.
Změny v Turecku
1. Návrat k přednímu křídlu z Barcelony2. Návrat F-kanálu, nově ovládán kolenem místo zápěstí (podobně jako u McLarenu)3. Staronová (barcelonská) zadní část vozu4. Zrušení spoileru na konci žraločí ploutve5. Úpravy difuzoru
Na voze F10 se objevili další úpravy před velkou obměnou, která má nastat ve Valencii.Po úpravách mezipatra difuzoru v Číně Ferrari tentokrát přepracoval spodní centrální část. Kvůli jejímu prodloužení se změnil i otvor ve tvaru V pro startér motoru - změnil se v obyčejný kruhový průřez.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.