Ferrari s sebou do Číny přivezlo podstatně vylepšený monopost F10. Rozebereme si některé novinky, které se na něm po závodě v Malajsii objevily.
Vylepšení od Malajsie
1. Nová sada spoilerů pod nosem2. Nová dvojitá podlaha pod nosem3. Upravený difuzor ve střední části4. Testována prvotní verze systému pro oddělování proudu vzduchu na zadním křídle (v závodě nepoužita)5. Zmizelo žebrování v bočnicích kvůli nižším nárokům na chlazení v Číně6. Nové otvory v zadní části podlahy
Ferrari se velmi snažilo o snížení ztráty na Red Bull a McLaren a zároveň o to, aby se udrželo před Mercedesem a Renaultem - proto do Číny přivezlo mnoho změn. Zefektivnilo se proudění změn pod vozem - od nových spoilerů pod nosem, které usměrňují tok vzduchu, přes změny v podlaze až po úpravu centrální části difuzoru. Tým se také hodně (více než by bylo zdrávo, jak se ukázalo později) věnoval vývoji svého F-kanálu.
Obecně je známo, že úpravy difuzoru jsou difuzoru jsou efektivnější cestou ke zvyšování přítlaku, protože s tím nesouvisí velké zvýšení odporu vzduchu. Díky F-kanálu mohou týmy na rovinkách dosahovat až o 7 km/hod vyšší maximální rychlost.
Zadní křídlo
Tým vyzkoušel svou prvotní verzi F-kanálu, ale v závodě ji nenasadil. Krom toho na křídle nebyly provedeny žádné změny.
Vertikální spoilery pod nosem, nová podlaha
Vertikální spoilery pod nosem byly přepracovány - nyní jsou více zahnuté ve spodní přední části, aby mohl vzduch hladčeji proudit uvnitř tunelu, který pro něj vytvářejí. Tato nová sada (od představení se jedná již o druhou úpravu) spolu s novou dvojitou podlahou pod nosem vylepšují proudění vzduchu směrem k nové centrální části difuzoru.
Podlaha pod nosem z Číny (vlevo) a před (Čínou vpravo)
Zadní část podlahyTým konečně použil otvory v zadní části podlahy, které předtím testoval v Sepangu. Podobné řešení používá McLaren již od počátku sezóny (párkrát ho nasazoval ho již loni). Cílem je přivádět více vzduchu do bočních částí difuzoru.
Ozubené okraje podlahy na vnitřní straně kol (oranžová šipka) pomáhají snížit turbulence, které zde vznikají, když se stýká proud vzduchu z pod podlahy s víry, které jsou vytvářeny rotací kol.
Výřezy v boční části podlahy u zadních kol - verze z Číny (vlevo) a předchozí verze (vpravo)
Detaily na boku podlahy
Nebylo to poprvé, co Ferrari experimentovalo s podlahou v zájmu zvýšení aerodynamické efektivity monopostu. Během únorových testů v Barceloně tým představil nové zvýšené okraje v přední části. Toto lemování brání úniku horní části vzduchu proudícího od deflektorů směrem ven z povrchu podlahy a jeho mísení se vzduchem proudícím pod šasi. Kontaktem těchto dvou proudů vzduchu totiž vznikají nežádoucí turbulence.
Pro snížení odporu, která tyto zvýšené okraje podlahy vytvářejí, obsahovala prvotní verze drobný výřez. Nově je tvar mnohem jednodušší a směrem k zádi se zvyšuje. Podlaha navíc směrem k zádi podél tohoto lemu také jemně stoupá, aby vzduch mírně stoupal a nedocházelo ke kontaktu s vrstvou vycházející z pod podlahy. Ideální by samozřejmě byly jakési záclony, které by uzavřely vzduch pod podlahou - to je ale v pravidlech zakázáno kvůli eliminování přísavného efektu.
Krom nového lemu změnu doznaly také bočnicové panely, na nichž přibyla drobná trojúhelníková ploutev ve spodní části. To vede ke snížení aerodynamického odporu díky tomu, že vytváří víry směřující k zadní části vozu.
Úpravy difuzoru
Uprostřed se objevil zaoblený horizontální prvek, který odděluje druhé a třetí patro difuzoru. Cílem je zvýšit množství vzduchu proudícího ze druhého patra. Navíc je více nakloněn a na okraji uprostřed rozšířen, aby nedocházelo k nežádoucímu mísení proudícího vzduchu mezi těmito dvěma patry. Výše zmíněné výřezy v podlaze pomáhají také zvýšit efektivitu difuzoru, resp. jeho bočních kanálů.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.
Toto Wolff uznal, že Lewis Hamilton projevuje své emoce naplno, ale jeho výroky po Velké ceně Maďarska označil za nepovedený moment.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.