Renault přes jisté pochyby o jeho formu po změně majetkových podílů v závodním týmu podává stále velmi dobré výkony. Podíváme se, jak pracuje jeho vývojové oddělení prostřednictvím změn, které provedli na svém monopostu R30 mezi závody v Melbourne a v Šanghaji.
Renault v šampionátu konstruktérů okupuje se 46 body pátou příčku a prohlásil, že si brousí zuby na čtvrtý Mercedes, na nějž ztrácí bodů 14. Významně k tomu svými výkony přispěl Robert Kubica, jenž v Austrálii dokonce dojel druhý za Jensonem Buttonem na McLarenu. 6 bodů přidal v posledním závodu lepšící se Vitalij Petrov, když obsadil sedmé místo a poprvé bodoval.
Austrálie
Změny od Bahrajnu1. Nové přední křídlo2. V trénincích zkoušeny nové brzdové kanálky3. Přídavná křidélka na zádi4. Přepracovaný difuzor5. Noví sponzoři (nálepky): DIAC groupe RCI BangueRenault má velmi agresivní vývojový program a nové díly představuje v každém závodě. Rychlost vozu je slušná, týmu můžeme určitě nazvat nejlepším ze středu pole - občas dokonce prohání i Mercedesy. Snaží se i marketingové oddělení, které shání nové sponzory a peníze, které by měly zaručit další úspěchy.Přední křídlo v Austrálii
Verze z Austrálie vlevo, vpravo z Bahrajnu
Přepracované bočnice předního křídla obsahují nové vyšší a zakřivenější venkovní vertikální křidélko (1), která zasahuje až po horní kaskádu (vrchní přední profil). Ta je zakončena drobnější trojúhelníkovou bočnicí (3) místo předchozí čtvercové. Pod ní je navíc ještě venkovní drobná ploutev (3), která pomáhá zvýšit tlak vzduchu. Drobný vertikální prvek (4) usměrňující proudění vzduchu pod křídlem byl přesunut blíže ke středu křídla.
Všechny tyto změny mají za cíl odklonit tok vzduchu mimo přední kola, což vede ke snížení aerodynamického odporu.Zadní část
Uprostřed se nad zadní nárazovou strukturou objevilo křidélko (2); dvojice křidélek se objevila i nad brzdovými kanálky (1) - zvýšil se díky nim přítlak na zadních poloosách.
MalajsieZměny od Melbourne
1. Nový vertikální panel na bočnicích2. Přidány deflektory3. Otvory nad podlahou (žaluzie)4. Otvor před kokpitem, který slouží pouze pro jeho chlazení, používali pouze na Kubicově voze - v Sepangu však zmizel.
Deflektory
R30 neměla od slavnostního představení žádné deflektory, v Malajsii byly konečně na vůz přidány deflektory ve tvaru trojúhelníku.
Vertikální bočnicový panel
Nové panely se směrem k podlaze stáčejí dovnitř (k vozu).
Chlazení monopostu
V horkém Sepangu tým použil dodatečné žaluziové otvory nad podlahou. Odvod vzduchu byl zajištěn zejména v v těchto místech: 1. Otvor kolem výfuků 2. Otvor v kapotáži mezi zadními závěsy 3. Žaluzie nad podlahou
3 - Chladící otvory nad podlahou (žaluzie)
Černé krabičky naplněné oxidem uhličitým v pevném skupenství (často nazývaný suchý led, protože se odpařuje přímo z pevného skupenství, aniž by se předtím změnil v kapalné) pomáhaly chladit přední i zadní brzdy a motor přes průduchy, když stál monopost v garáži či na startovním roštu před startem.
Přední brzdy
Renault testoval nové přední chladící kanálky s prodlouženými křidélky. Na obrázku je starší verze, kterou nasadili do závodu.
Čína
Změny od Malajsie1. Upravené přední křídlo2. Testována nová podlaha (pro závod nepoužita)3. Žaluzie nad podlahou v chladnějším Sepangu nebyly použity
Přední křídlo
Verze z Číny vlevo, malajská vpravo
Došlo k prodloužení vnitřní spodní části bočnic - dochází k efektivnějšímu směrování většího objemu vzduchu pod křídlem poblíž bočnic.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.