V technickém přehledu změn jsme se v letošní sezóně ještě nevěnovali momentálně druhému nejlepšímu monopostu. V článku si přiblížíme změny, jež byly na voze provedeny od slavnostní prezentace na konci února přes zimní testy až do Velké ceny Austrálie.
McLaren MP4-25 určitě patří díky systému F-kanálu k nejrevolučnějším vozům roku 2010. Během zimních testů tým z Wokingu vyvinul vůz, který nyní jasně ukazuje svůj velký potenciál. V nich zkoušel rovněž mnoho variant chladících otvorů.
Úpravy vozu od slavnostního představení1. Nový otvor před kokpitem (tzv. snorkel) pro vstup vzduchu do systému F-kanálu (v Jerezu)2. Upravený snorkel při testech (v Barceloně)3. Delší a širší bočnice (v Barceloně)4. Přepracované výfuky (v Barceloně)5. Nové jednodušší přední křídlo (v Barceloně, použito v Bahrajnu)6. Upravené bočnicové panely (Bahrajn)7. Upravená podlaha v oblasti před zadními koly (v Barceloně, použito v Bahrajnu)8. Přepracovaný difuzor (Bahrajn)9. Různé varianty chladících otvorů: v Bahrajnu monopost obsahoval: žebrování kolem kokpitu, výřezy v bočnicích, kolem výfukového potrubí, centrální otvor na zádi pod ploutví a také nad světlem
Ad 6) Bočnicové panely
Nová prodloužená a širší verze panelu je nyní uchycena přímo k zakroucenému spoileru na spodní straně bočnic. Zlepšuje proudění vzduchu kolem bočnic, zejména jejich dolní části. Ad 7) Úprava podlahy
Tým před zadními koly přidal drobný otvor, který vylepšuje kvalitu vzduchu proudícího k bočním kanálům difuzoru tím, že vytváří víry - což zvyšuje generovaný přítlak. (Ferrari stejné řešení představilo v Malajsii).Ad 8) Difuzor
První verze difuzoru (z představení vozu) nahoře, upravená verze z Bahrajnu dole
K prvnímu závodu McLaren přivezl upravenou verzi difuzoru, kterou si poprvé vyzkoušel během testů v Barceloně. Změny byly následující: 1. Horizontální část neobsahuje žádný spoiler 2. Delší pláty pod boční horní stěnou 3. Větší otvor pro startér motoru v centrální části 4. Horní strana centrální části má rovný podélný tvar místo prohnutí 5. Dodatečný otvor 6. Neobsahuje obdélníkové výřezy 7. Dvouprvkové (místo jednoduchého) přichycení horní části difuzoru k bočnicím zadního křídla
Změny v Melbourne
V Melbourne McLaren představil další díly, některé z nich byly vynuceny ze strany FIA. Co se tedy od Bahrajnu změnilo?1. Přepracované bočnice předního křídla (vynuceno FIA)2. Během tréninku a kvalifikace tým zkoušel dvě varianty zpětných zrcátek s uchycením ke kokpitu či na bočnicích – ty jsou z hlediska aerodynamiky výhodnější, ale poskytují pilotům horší zpětnou viditelnost (této problematice jsme se věnovali zde).3. Kvůli chladnějšímu počasí se v Melbourne tým vzdal chladících otvorů (žebrování) po stranách kokpitu4. Asymetrické výfuky5. Difuzor – kvůli upřesnění pravidel byla upravena centrální část (otvor pro startér motoru)
Ad 1) FIA požádala v Austrálii McLaren o upravení hran bočnic předního křídla – předchozí verze, s níž závodili v Bahrajnu, je měla z jejich pohledu příliš ostré a tudíž i nebezpečné.
Ad 5) McLaren spolu s několika dalšími týmy využil mezeru v pravidlech (článek 3.12.7) k zvětšení otvoru pro startér v centrální části difuzoru (vyznačeno žlutou barvou). FIA vyzvala v Bahrajnu týmy, aby jej do Velké ceny Austrálie zmenšily. Ač se jedná o drobnou úpravu, McLaren tímto mohl údajně přijít dle nejpesimističtějších odhadů až o jednu desetinu na kolo.
Difuzor z Bahrajnu vlevo, verze z Austrálie vpravo
Vybraná vágní část z článku 3.12.7 vztahující se k problematické díře v difuzoru: „Povolen je jediný otvor, který umožňuje minimálního potřebný přístup pro zařízení popsané v článku 5.15 (startér motoru – pozn. red.).“
Lando Norris stáhl náskok týmového kolegy Oscara Piastriho na pouhých 15 bodů. Tím dál potvrzuje svou formu a zajišťuje McLarenu napínavý interní boj o titul.
Ferrari skončilo na Velké ceně Rakouska s Charlesem Leclercem třetí a Lewisem Hamiltonem čtvrtý, přičemž Hamilton během závodu zpochybňoval týmovou strategii. Zástupce šéfa Ferrari Jerome d'Ambrosio však ujistil, že zvolený přístup byl optimální.
Šéf Red Bullu Christian Horner po Velké ceně Rakouska jen stroze komentoval výkon Yukiho Tsunody. Jeho zdrženlivé vyjádření naznačuje, že důvěra v japonského jezdce v týmu slábne.
Po nevydařené domácí Velké ceně Red Bullu Helmut Marko uvedl, že letošní titul s Maxem Verstappenem je velmi nepravděpodobný. Zůstává však otázkou, jak vážné problémy tým skutečně má.
Bernie Ecclestone, bývalý šéf Formule 1, se v Rakousku objevil při slavnostním ceremoniálu, kde předával Prezidentskou medaili vítězi závodu Landu Norrisovi. Tento čestný úkol mu byl svěřen na pozvání prezidenta FIA Mohammeda Ben Sulayema.
Charles Leclerc si na Velké ceně Rakouska vyjel třetí místo, čímž potvrdil svou stabilní formu v aktuální sezóně. Jeho výkon opět ukázal, že je jedním z hlavních adeptů na špičkové příčky v šampionátu.
Šéf McLarenu Andrea Stella vyjádřil hrdost na výkon svých jezdců na GP Rakouska. I přesto, že Oscar Piastri posunul hranice týmových „Papaya Rules“ téměř za hranu, týmový šéf jejich jízdu ocenil.
Lewis Hamilton ve službách Ferrari dojel ve Velké ceně Rakouska čtvrtý a připsal si podruhé v letošní sezóně zatím nejlepší výsledek sezóny, tedy čtvrtou pozici. Přesto sedminásobný šampion po závodě vysílal do týmového rádia slova frustrace. Přiznal, že se trápil s tempem a chce přijít na to, proč nestačil na jezdce McLarenu a Leclerca.
Max Verstappen po kolizi s mladíkem Kimim Antonellim zuřil do vysílačky, jenže sotva vystoupil z vozu, ukázal naprosto jinou tvář. Fanoušky překvapil, jak klidně reagoval na pilota Mercedesu, který mu zničil závod hned v prvním kole Grand Prix Rakouska.
Letošní ročník Formule 1 pokračoval v neděli závodem na Red Bull Ringu u našich sousedů v Rakousku. Domácí stáji se tentokrát hrubě nevydařil. Max Verstappen projel jen několik zatáček, Yuki Tsunoda dokončil na posledním místě. Nejlépe se vedlo jezdcům McLarenu. Vítězem se stal Lando Norris, který ustál útoky dotírajícího stájového kolegy Oscara Piastriho.
Max Verstappen čelí nejisté budoucnosti ve formuli 1. Navzdory platné smlouvě s Red Bullem do roku 2028 se spekuluje o možném přestupu k Mercedesu. Bernie Ecclestone ale radí: zůstaň tam, kde jsi šťastný.
Yuki Tsunoda zažil na Velké ceně Rakouska zklamání v podobě předčasného vypadnutí už v Q1. Japonský jezdec se tak musí smířit s tím, že jeho víkend skončil dříve, než čekal, a bude muset v závodě najít způsob, jak napravit nepovedenou kvalifikaci.