V technickém přehledu změn jsme se v letošní sezóně ještě nevěnovali momentálně druhému nejlepšímu monopostu. V článku si přiblížíme změny, jež byly na voze provedeny od slavnostní prezentace na konci února přes zimní testy až do Velké ceny Austrálie.
McLaren MP4-25 určitě patří díky systému F-kanálu k nejrevolučnějším vozům roku 2010. Během zimních testů tým z Wokingu vyvinul vůz, který nyní jasně ukazuje svůj velký potenciál. V nich zkoušel rovněž mnoho variant chladících otvorů.
Úpravy vozu od slavnostního představení1. Nový otvor před kokpitem (tzv. snorkel) pro vstup vzduchu do systému F-kanálu (v Jerezu)2. Upravený snorkel při testech (v Barceloně)3. Delší a širší bočnice (v Barceloně)4. Přepracované výfuky (v Barceloně)5. Nové jednodušší přední křídlo (v Barceloně, použito v Bahrajnu)6. Upravené bočnicové panely (Bahrajn)7. Upravená podlaha v oblasti před zadními koly (v Barceloně, použito v Bahrajnu)8. Přepracovaný difuzor (Bahrajn)9. Různé varianty chladících otvorů: v Bahrajnu monopost obsahoval: žebrování kolem kokpitu, výřezy v bočnicích, kolem výfukového potrubí, centrální otvor na zádi pod ploutví a také nad světlem
Ad 6) Bočnicové panely
Nová prodloužená a širší verze panelu je nyní uchycena přímo k zakroucenému spoileru na spodní straně bočnic. Zlepšuje proudění vzduchu kolem bočnic, zejména jejich dolní části. Ad 7) Úprava podlahy
Tým před zadními koly přidal drobný otvor, který vylepšuje kvalitu vzduchu proudícího k bočním kanálům difuzoru tím, že vytváří víry - což zvyšuje generovaný přítlak. (Ferrari stejné řešení představilo v Malajsii).Ad 8) Difuzor
První verze difuzoru (z představení vozu) nahoře, upravená verze z Bahrajnu dole
K prvnímu závodu McLaren přivezl upravenou verzi difuzoru, kterou si poprvé vyzkoušel během testů v Barceloně. Změny byly následující: 1. Horizontální část neobsahuje žádný spoiler 2. Delší pláty pod boční horní stěnou 3. Větší otvor pro startér motoru v centrální části 4. Horní strana centrální části má rovný podélný tvar místo prohnutí 5. Dodatečný otvor 6. Neobsahuje obdélníkové výřezy 7. Dvouprvkové (místo jednoduchého) přichycení horní části difuzoru k bočnicím zadního křídla
Změny v Melbourne
V Melbourne McLaren představil další díly, některé z nich byly vynuceny ze strany FIA. Co se tedy od Bahrajnu změnilo?1. Přepracované bočnice předního křídla (vynuceno FIA)2. Během tréninku a kvalifikace tým zkoušel dvě varianty zpětných zrcátek s uchycením ke kokpitu či na bočnicích – ty jsou z hlediska aerodynamiky výhodnější, ale poskytují pilotům horší zpětnou viditelnost (této problematice jsme se věnovali zde).3. Kvůli chladnějšímu počasí se v Melbourne tým vzdal chladících otvorů (žebrování) po stranách kokpitu4. Asymetrické výfuky5. Difuzor – kvůli upřesnění pravidel byla upravena centrální část (otvor pro startér motoru)
Ad 1) FIA požádala v Austrálii McLaren o upravení hran bočnic předního křídla – předchozí verze, s níž závodili v Bahrajnu, je měla z jejich pohledu příliš ostré a tudíž i nebezpečné.
Ad 5) McLaren spolu s několika dalšími týmy využil mezeru v pravidlech (článek 3.12.7) k zvětšení otvoru pro startér v centrální části difuzoru (vyznačeno žlutou barvou). FIA vyzvala v Bahrajnu týmy, aby jej do Velké ceny Austrálie zmenšily. Ač se jedná o drobnou úpravu, McLaren tímto mohl údajně přijít dle nejpesimističtějších odhadů až o jednu desetinu na kolo.
Difuzor z Bahrajnu vlevo, verze z Austrálie vpravo
Vybraná vágní část z článku 3.12.7 vztahující se k problematické díře v difuzoru: „Povolen je jediný otvor, který umožňuje minimálního potřebný přístup pro zařízení popsané v článku 5.15 (startér motoru – pozn. red.).“
Charles Leclerc se ohlíží za sezonou 2025 s kombinací spokojenosti a kritického pohledu. Poté přinesl svůj pohled na budoucnost.
První sezona Lewise Hamiltona ve Ferrari byla poznamenána výzvami a adaptací na nový tým, přičemž výrazné úspěchy se objevily jen zřídka. Insideři odhalili, jaký je skutečný stav vztahů a atmosféra uvnitř týmu.
Třídenní akce McLaren F1 Teamu a společnosti Allwyn proměnila pražské Holešovice v interaktivní centrum Formule 1. Fanouškům nabídla bezplatný a otevřený pohled do světa F1.
Honda Racing poprvé poodhalila zvukovou identitu své pohonné jednotky pro Formuli 1 od roku 2026. Krátká zvuková ukázka nabízí autentický náhled na to, jaký projev budou mít monoposty nové generace
Lando Norris převzal v Taškentu trofej za titul mistra Formule 1 v sezóně 2025. Ceremoniál završil jeho úspěšnou sezonu a oslavil triumf McLarenu v Poháru konstruktérů.
Dosavadní prezident FIA si zajistil další čtyřleté funkční období v čele federace. Pokračuje tak kontinuita vedení jedné z klíčových institucí světového motorsportu.
Odchod Helmuta Marka znamená pro Red Bull i Maxe Verstappena konec klíčové kapitoly moderní éry týmu. Muž, který stál u zrodu týmu současné dominance, zanechává výraznou stopu.
Jack Doohan měl náročný start v Super Formuli a během testů v Suzuce havaroval dva dny po sobě v zatáčce Degner 2. Debut tedy rozhodně neprobíhal podle jeho očekávání.
Lewis Hamilton má za sebou první rok u Ferrari, který se od předsezónních očekávání výrazně lišil. Pro slavného jezdce to byla náročná sezóna, jež ostře kontrastovala s jeho ambiciózním příchodem do Maranella.
Bývalý pilot Formule 1 Ralf Schumacher se vyjádřil k budoucnosti jednoho z jezdců Aston Martinu a otevřeně komentoval jeho postavení v šampionátu.
Yuki Tsunoda pogratuloval Landu Norrisovi k zisku titulu v sezóně 2025. Britský pilot z McLarenu porazil svého týmového kolegu z Red Bullu Maxe Verstappena.
Šéf Ferrari Fred Vasseur se nenechává znepokojit veřejnými komentáři svých jezdců a zdůrazňuje, že jeho hlavním zájmem je práce týmu a příprava na další sezonu.