V technickém přehledu změn jsme se v letošní sezóně ještě nevěnovali momentálně druhému nejlepšímu monopostu. V článku si přiblížíme změny, jež byly na voze provedeny od slavnostní prezentace na konci února přes zimní testy až do Velké ceny Austrálie.
McLaren MP4-25 určitě patří díky systému F-kanálu k nejrevolučnějším vozům roku 2010. Během zimních testů tým z Wokingu vyvinul vůz, který nyní jasně ukazuje svůj velký potenciál. V nich zkoušel rovněž mnoho variant chladících otvorů.
Úpravy vozu od slavnostního představení1. Nový otvor před kokpitem (tzv. snorkel) pro vstup vzduchu do systému F-kanálu (v Jerezu)2. Upravený snorkel při testech (v Barceloně)3. Delší a širší bočnice (v Barceloně)4. Přepracované výfuky (v Barceloně)5. Nové jednodušší přední křídlo (v Barceloně, použito v Bahrajnu)6. Upravené bočnicové panely (Bahrajn)7. Upravená podlaha v oblasti před zadními koly (v Barceloně, použito v Bahrajnu)8. Přepracovaný difuzor (Bahrajn)9. Různé varianty chladících otvorů: v Bahrajnu monopost obsahoval: žebrování kolem kokpitu, výřezy v bočnicích, kolem výfukového potrubí, centrální otvor na zádi pod ploutví a také nad světlem
Ad 6) Bočnicové panely
Nová prodloužená a širší verze panelu je nyní uchycena přímo k zakroucenému spoileru na spodní straně bočnic. Zlepšuje proudění vzduchu kolem bočnic, zejména jejich dolní části. Ad 7) Úprava podlahy
Tým před zadními koly přidal drobný otvor, který vylepšuje kvalitu vzduchu proudícího k bočním kanálům difuzoru tím, že vytváří víry - což zvyšuje generovaný přítlak. (Ferrari stejné řešení představilo v Malajsii).Ad 8) Difuzor
První verze difuzoru (z představení vozu) nahoře, upravená verze z Bahrajnu dole
K prvnímu závodu McLaren přivezl upravenou verzi difuzoru, kterou si poprvé vyzkoušel během testů v Barceloně. Změny byly následující: 1. Horizontální část neobsahuje žádný spoiler 2. Delší pláty pod boční horní stěnou 3. Větší otvor pro startér motoru v centrální části 4. Horní strana centrální části má rovný podélný tvar místo prohnutí 5. Dodatečný otvor 6. Neobsahuje obdélníkové výřezy 7. Dvouprvkové (místo jednoduchého) přichycení horní části difuzoru k bočnicím zadního křídla
Změny v Melbourne
V Melbourne McLaren představil další díly, některé z nich byly vynuceny ze strany FIA. Co se tedy od Bahrajnu změnilo?1. Přepracované bočnice předního křídla (vynuceno FIA)2. Během tréninku a kvalifikace tým zkoušel dvě varianty zpětných zrcátek s uchycením ke kokpitu či na bočnicích – ty jsou z hlediska aerodynamiky výhodnější, ale poskytují pilotům horší zpětnou viditelnost (této problematice jsme se věnovali zde).3. Kvůli chladnějšímu počasí se v Melbourne tým vzdal chladících otvorů (žebrování) po stranách kokpitu4. Asymetrické výfuky5. Difuzor – kvůli upřesnění pravidel byla upravena centrální část (otvor pro startér motoru)
Ad 1) FIA požádala v Austrálii McLaren o upravení hran bočnic předního křídla – předchozí verze, s níž závodili v Bahrajnu, je měla z jejich pohledu příliš ostré a tudíž i nebezpečné.
Ad 5) McLaren spolu s několika dalšími týmy využil mezeru v pravidlech (článek 3.12.7) k zvětšení otvoru pro startér v centrální části difuzoru (vyznačeno žlutou barvou). FIA vyzvala v Bahrajnu týmy, aby jej do Velké ceny Austrálie zmenšily. Ač se jedná o drobnou úpravu, McLaren tímto mohl údajně přijít dle nejpesimističtějších odhadů až o jednu desetinu na kolo.
Difuzor z Bahrajnu vlevo, verze z Austrálie vpravo
Vybraná vágní část z článku 3.12.7 vztahující se k problematické díře v difuzoru: „Povolen je jediný otvor, který umožňuje minimálního potřebný přístup pro zařízení popsané v článku 5.15 (startér motoru – pozn. red.).“
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.