V dnešním článku si rozebereme zbraň stáje z Maranella, v níž jsou letos kladeny po loňské sezóně plné frustrací velké naděje. Představíme si monopost Ferrari F10 a změny, jež doznal od svého představení.
To proběhlo 28. ledna 2010 v Maranellu (psali jsme zde). Od té doby již uběhly téměř dva měsíce, na F10 se intenzívně pracovalo - změny na voze snadno postřehne i laik. My si je nejprve stručně popíšeme, v další části článku se na některé z nich blíže podíváme.
Ferrari F10 - Změny od prezentace
1. Při prvních testech ve Valencii se objevilo upravené přední křídlo, které tým použil i v Bahrajnu.2. Křidélka na nose se posunula výše.3. Nové deflektory pod předním zavěšením byly přidány při testech v Barceloně a použity také v Bahrajnu.4. Před prvním závodem se objevilo v místech před výfuky žebrování na bočnicích.5. Nový kryt motoru ve tvaru žraločí ploutve tým nasadil poprvé v Barceloně, závodil s ním i v Bahrajnu.6. Menší úpravy na difuzoru..7. V Barceloně poprvé upraveny otvory ve spodní části krytu motoru na zádi pro odvod horkého vzduchu, stejná verze byla použita v Bahrajnu.8. Nové disky s přídavnou venkovní části ze stejného materiálu jako disk chytře suplují funkci aerodynamických krytů kol, jež byly letos zakázány.9. Nové disky také u zadních kol.
Ferrari sice získalo první vítězství v sezóně, jejich vůz však nebyl nejrychlejší. Toto prvenství patří Vettelově Red Bull RB6, F10ka se však prokázala v úvodním závodě spolehlivější (byť i Massa měl drobné problémy s chlazením motoru). Disky kol a také žebrování v bočnicích vzbuzovaly jisté otázky o tom, zda vyhovují předpisům, vše nakonec ale bylo schváleno FIA.
Přední křídlo
Na křidle, které se poprvé objevilo již při testech ve Valencii, bylo upraveno horní křidélko (1), které obsahuje malou bočnici. Druhý profil (2) má odlišný tvar zvlnění.
Zadní křídlo a žraločí ploutev
Žraločí ploutev je napevno uchycena k hornímu profilu zadního křídla. Na něj nyní proudí vzduch při změnách směru rovnoměrněji. Toto řešení brání vychylování zadní části vozu a jejímu smýkání v zatáčkách, monopost je stabilnější a jeho chování snáze předvídatelné.
Křidélka na nose
Během zimních testů byla uchycena na pilířích pod nosem, nyní se nacházejí v jeho horní částí.
Žebrování v bočnicích
Ferrari elegantně obešlo pravidlo, které letos týmům zakazuje mít v této části více než jeden otvor (pro výfuk). Když se na žebrování dobře podíváte, zjistíte, že se uprostřed nachází drobná mezírka. Ta se táhne již výfuků - otvor pro ně je tak propojen s žebrováním a tvoří jednolitou mezeru v bočnici, ze čtyř otvorů se stává jediný. FIA toto řešení k překvapení mnohých schválila.
Přední brzdy
Chlazení brzdových destiček (Brembo) z uhlíkových vláken
Lewis Hamilton vypadl už v Q1 poté, co mu byl smazán čas za překročení traťových limitů. Do Velké ceny Belgie tak odstartuje až ze 16. místa.
Andrea Kimi Antonelli opět vypadl už v Q1 a jeho čekání na průlomový výsledek ve Formuli 1 se prodlužuje. Naděje, které ho provázely do královské disciplíny, zatím zůstávají nenaplněné.
Lando Norris získal pole position na belgické Grand Prix 2025 v Spa, když porazil svého týmového kolegu Oscara Piastriho. Norris tak zajistil McLarenu nejlepší startovní pozici před nedělním závodem.
Navzdory nové zadní závěsové geometrii skončilo Ferrari ve sprintu belgického GP čtvrté, což podle týmu odpovídá téměř maximálnímu výkonu vozu na Spa. Novinka zatím nepřinesla výrazný posun v tempu, a Ferrari tak musí dál pracovat na zlepšení.
Oscar Piastri strávil během sprintu ve Spa příliš mnoho času za Maxem Verstappenem a je odhodlaný podobnou situaci v nedělním závodě neopakovat. Do Grand Prix vstupuje s jasným cílem postavit se svému rivalovi čelem.
Martin Brundle vyzval Mercedes, aby pevně podpořil nováčka Andreu Kimiho Antonelliho, který čelí rostoucímu tlaku. Podle něj mladý jezdec potřebuje klidné zázemí, aby mohl naplno rozvinout svůj potenciál.
Max Verstappen si připsal další vítězství, když v belgickém sprintu překonal Oscara Piastriho a znovu ukázal svou mistrovskou formu. Rozhodující manévr předvedl hned po startu, poté už Red Bull udával tempo a Piastri se musel spokojit s druhým místem.
Lewis Hamilton se ve Spa roztočil v šikaně Bus Stop po zablokování zadních kol a kvalifikaci tak nedokončil podle představ. Do sobotního sprintu odstartuje až z 18. místa.
Oscar Piastri si ve Spa vyjel pole position pro sobotní sprint a znovu tak podtrhl formu, kterou McLaren předvádí v belgických Ardenách. Mladý Australan zvládl kvalifikaci nejlépe ze všech a do krátkého závodu odstartuje z čela startovního roštu.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na GP Belgie ve Spa, když překonal Maxe Verstappena i týmového parťáka Landa Norrise. McLaren tím hned v úvodu víkendu demonstroval svou formu.
George Russell zůstává klidný a věří ve své místo u Mercedesu navzdory spekulacím o jednáních s Maxem Verstappenem. Zdůrazňuje, že se soustředí na výkon, ne na přestupové hry.
Isack Hadjar odmítl přikládat velkou váhu odchodu Christiana Hornera z Red Bullu, ale s úsměvem přiznal, že povýšení Laurenta Mekiese by mu mohlo do budoucna pomoci. Francouzský jezdec zůstává soustředěný na své výkony, přesto mezi řádky naznačil, že nové vedení může být výhodou.