V dnešním článku si rozebereme zbraň stáje z Maranella, v níž jsou letos kladeny po loňské sezóně plné frustrací velké naděje. Představíme si monopost Ferrari F10 a změny, jež doznal od svého představení.
To proběhlo 28. ledna 2010 v Maranellu (psali jsme zde). Od té doby již uběhly téměř dva měsíce, na F10 se intenzívně pracovalo - změny na voze snadno postřehne i laik. My si je nejprve stručně popíšeme, v další části článku se na některé z nich blíže podíváme.
Ferrari F10 - Změny od prezentace
1. Při prvních testech ve Valencii se objevilo upravené přední křídlo, které tým použil i v Bahrajnu.2. Křidélka na nose se posunula výše.3. Nové deflektory pod předním zavěšením byly přidány při testech v Barceloně a použity také v Bahrajnu.4. Před prvním závodem se objevilo v místech před výfuky žebrování na bočnicích.5. Nový kryt motoru ve tvaru žraločí ploutve tým nasadil poprvé v Barceloně, závodil s ním i v Bahrajnu.6. Menší úpravy na difuzoru..7. V Barceloně poprvé upraveny otvory ve spodní části krytu motoru na zádi pro odvod horkého vzduchu, stejná verze byla použita v Bahrajnu.8. Nové disky s přídavnou venkovní části ze stejného materiálu jako disk chytře suplují funkci aerodynamických krytů kol, jež byly letos zakázány.9. Nové disky také u zadních kol.
Ferrari sice získalo první vítězství v sezóně, jejich vůz však nebyl nejrychlejší. Toto prvenství patří Vettelově Red Bull RB6, F10ka se však prokázala v úvodním závodě spolehlivější (byť i Massa měl drobné problémy s chlazením motoru). Disky kol a také žebrování v bočnicích vzbuzovaly jisté otázky o tom, zda vyhovují předpisům, vše nakonec ale bylo schváleno FIA.
Přední křídlo
Na křidle, které se poprvé objevilo již při testech ve Valencii, bylo upraveno horní křidélko (1), které obsahuje malou bočnici. Druhý profil (2) má odlišný tvar zvlnění.
Zadní křídlo a žraločí ploutev
Žraločí ploutev je napevno uchycena k hornímu profilu zadního křídla. Na něj nyní proudí vzduch při změnách směru rovnoměrněji. Toto řešení brání vychylování zadní části vozu a jejímu smýkání v zatáčkách, monopost je stabilnější a jeho chování snáze předvídatelné.
Křidélka na nose
Během zimních testů byla uchycena na pilířích pod nosem, nyní se nacházejí v jeho horní částí.
Žebrování v bočnicích
Ferrari elegantně obešlo pravidlo, které letos týmům zakazuje mít v této části více než jeden otvor (pro výfuk). Když se na žebrování dobře podíváte, zjistíte, že se uprostřed nachází drobná mezírka. Ta se táhne již výfuků - otvor pro ně je tak propojen s žebrováním a tvoří jednolitou mezeru v bočnici, ze čtyř otvorů se stává jediný. FIA toto řešení k překvapení mnohých schválila.
Přední brzdy
Chlazení brzdových destiček (Brembo) z uhlíkových vláken
Šéf týmu Sauber Jonathan Wheatley si udržuje naději, že tým by mohl během Grand Prix v Sao Paulu předvést něco výjimečného, když zde poprvé závodí Gabriel Bortoleto před domácím publikem.
Oscar Piastri přišel o vedení v šampionátu po závodě v Mexico City, čímž se změnilo rozložení sil v boji o titul. Australan tak vstupuje do závěrečné fáze sezony pod větším tlakem.
Williams připravuje změny pro sezonu 2026, které propojují jeho bohatou historii s novou etapou týmu.
Zhou Guanyu se rozpovídal o své cestě ve Ferrari a o tom, co mu aktuální sezona po boku Lewise Hamiltona a Charlese Leclerca přináší.
I přes vedení v šampionátu Lando Norris přiznává, že letošní sezona pro něj nebyla úplně jednoduchá.
Oscar Piastri prochází náročnějším obdobím a jeho pozice v šampionátu se změnila, přičemž závěrečné závody sezony budou klíčové. Mladý Australan nyní čelí většímu tlaku a každý bod se bude počítat.
Bývalý pilot Formule 1 Robert Doornbos okomentoval aktuální dění ve Ferrari a upozornil na jeden z možných problémů, kterému tým Lewise Hamiltona stále čelí.
Paul Monaghan z Red Bullu upozornil, že poslední zlepšení týmu nejsou výsledkem jen jednotlivých technických novinek na voze RB21.
Max Verstappen z Red Bullu a Oliver Bearman z Haasu vstupují do víkendu v Brazílii s větším klidem, protože jim již nehrozí zákaz startu.
Podle informací médií si Ferrari po slibných výsledcích na nedávných závodech v USA a Mexiku rozmyslelo rozsah změn na svém voze pro sezónu 2026.
Jezdci McLarenu, Lando Norris a Oscar Piastri, prozradili, jak ladí přípravy na závěrečný boj o titul, aby zůstali konkurenceschopní až do posledního závodu sezóny.
Pilot Ferrari Charles Leclerc oznámil zásnuby se svou partnerkou Alexandrou Saint Mleux prostřednictvím příspěvku na Instagramu, který během chvíle zaplavil sociální sítě.