Cosworth se po letech opět vrátil do Formule 1 jakožto dodavatel motorů. Jeho agregáty pohánějí monoposty čtyř týmů: HRT, Lotusu, Virginu a Williamsu. Podívejte se na některé zajímavé údaje, které zveřejnil.
Ventily kmitající tak rychle, jako křídla kolibříkaRychlost a přesnost pohybů ventilů, díky nimž do válců vstupují vzduch a palivo a naopak jimi odcházejí výfukové plyny, jsou klíčové pro sílu a výkonnost motoru Cosworth CA2010. Systém pneumatického zavírání ventilů umožňuje dosáhnout vysoké frekvence při udržení absolutní kontroly nad jejich pohybem. Při maximální rychlostí otáček motoru se každý válec otevře a zavře 150krát za vteřinu - což odpovídá rychlosti, jakou mává křídly nejrychlejší z kolibříků.
Přívod vzduchu - sání, které by vytvořilo 20 vysavačůPři maximální síle přijímá CA2010 vzduch takovou rychlostí, jakou by byl typický obývací pokoj vyprázdněn během 60 vteřin. Úkol, který by jeden vysavač zvládl za 20 minut. (Cosworth nicméně nedoporučuje používat CA2010 k vysávání koberců).
Písty - mnohem rychlejší než lidské okoRychlost pístů je samozřejmě úzce spojena s celkovým počtem otáček motoru za minutu. Při jeho maximální rychlosti urazí vzdálenost ve válci (39,75 mm) nahoru a dolů 300krát každou vteřinu, což představuje 1/30 doby, kterou trvá mrknutí lidskému oku. Písty za vteřinu urazí vzdálenost téměř 12 m.
Motory Cosworth CA2010 připraveny k přepravě
Kliková hřídel - rychlá a odolnáKlikovka Cosworthu CA2010, kterou je přenášena síla motoru do převodovky, se otočí až 18000krát za minutu. Během typického závodu, jakým je například Monza, se během každého kola otočí přibližně 22000krát, po 53 kolech, jež představují vzdálenost závodu, má za sebou neuvěřitelných 1,17 milionů otáček.
Kvůli tomu, že je omezen počet použitých motorů během sezóny bez penalizace na 8 kusů, musí podobný výkon podat kliková hřídel ještě nejméně dvakrát. Celkem musí tedy vydržet kolem 3,5 miliónů otáček, během nichž se do převodovky přenáší výkon o hodnotě 560 kW.
Pevnost ojnice - udrží těžký terénní vůzPři 18000 otáčkách za minutu musí každý píst překonat sílu 8600 G (o 8600krát překonat sílu zemské přitažlivosti) - to je 2000krát více než maximální síla, jež působí na monopost v zatáčkách či při brzdění. Zrychlení pístů vyvíjí na ojnici tlak o velikosti 2,5 tuny, což odpovídá hmotnosti Range Roveru.
Damon Hill vtipně na adresu Mclarenu poznamenal, že se obává, že by po něm Renault mohl chtít, aby své vítězství na GP Itálie 1993 přenechal Alanu Prostovi. Jeho tehdejší týmový kolega totiž kvůli poruše motoru nedokončil závod a Hill zvítězil.
Šéf týmu Fred Vasseur věří, že Lewis Hamilton se ještě během sezony vrátí na pódiové umístění. Podle něj návrat Britovy radosti a motivace v Monze slibuje, že se sedminásobný mistr světa brzy znovu prosadí mezi nejlepšími.
Podle poradce Red Bullu se Max Verstappen znovu plně zapojil do Formule 1 díky rychlejšímu vozu, možnosti prosazovat vlastní nastavení a přesvědčivé výhře na Monze.
Christian Horner se po vítězství Maxe Verstappena v Monze ozval Martinu Brundlovi, aby ocenil jeho chladnokrevný výkon i práci celého týmu Red Bull.
Šéf Mercedesu Toto Wolff projevil výrazné rozhořčení nad výkonem svého týmu na Velké ceně Itálie. Podle něj výsledky nebyly podle očekávání a ukázaly, že tým má před sebou ještě mnoho práce, než bude konkurenceschopný na nejvyšší úrovni.
Max Verstappen se vyjádřil k týmovým příkazům McLarenu během Velké ceny Itálie. Čtyřnásobný mistr světa zdůraznil, že podobné situace nejsou jeho záležitostí a raději se soustředí na závod.
Na startu Velké ceny Itálie se Lando Norris a Max Verstappen utkali tvrdě o vedení. Norris kritizoval Verstappena za agresivní manévr, který ho donutil vyjet do trávy.
Jezdec Racing Bulls Liam Lawson označil incident s Yukim Tsunodou ve 30. kole v zatáčce č. 4 na Monze za ukázku tvrdého, ale férového závodění. Podle něj šlo o běžný kontakt v rámci souboje, bez jakéhokoli úmyslného zavinění.
Šéf Ferrari Fred Vasseur přiznal, že riskantní strategie overcutu pro Hamiltona během Velké ceny Itálie nevyšla kvůli nečekaně nízké degradaci pneumatik.
Nico Rosberg kritizoval týmovou režii McLarenu z konce Velké ceny Itálie, kdy byl Oscar Piastri požádán, aby pustil před sebe Landa Norrise. Podle něj by měl tým situaci vyjasnit, protože může ovlivnit vnitřní dynamiku i další spolupráci jezdců.
McLaren způsobil pozdvižení na GP Itálie, když tým dočasně vyměnil pozice Norrisovi a Piastrimu po pomalé zastávce Brita. Oba nakonec dojeli na pódiu, ale týmové instrukce ovlivnily konečné pořadí.
Charles Leclerc dojel v Monze čtvrtý a přiznal, že Ferrari bude muset letos hledat vítězství v jiných závodech. Jeho hlavní naděje jsou Baku, Singapur a Las Vegas.