Cosworth se po letech opět vrátil do Formule 1 jakožto dodavatel motorů. Jeho agregáty pohánějí monoposty čtyř týmů: HRT, Lotusu, Virginu a Williamsu. Podívejte se na některé zajímavé údaje, které zveřejnil.
Ventily kmitající tak rychle, jako křídla kolibříkaRychlost a přesnost pohybů ventilů, díky nimž do válců vstupují vzduch a palivo a naopak jimi odcházejí výfukové plyny, jsou klíčové pro sílu a výkonnost motoru Cosworth CA2010. Systém pneumatického zavírání ventilů umožňuje dosáhnout vysoké frekvence při udržení absolutní kontroly nad jejich pohybem. Při maximální rychlostí otáček motoru se každý válec otevře a zavře 150krát za vteřinu - což odpovídá rychlosti, jakou mává křídly nejrychlejší z kolibříků.
Přívod vzduchu - sání, které by vytvořilo 20 vysavačůPři maximální síle přijímá CA2010 vzduch takovou rychlostí, jakou by byl typický obývací pokoj vyprázdněn během 60 vteřin. Úkol, který by jeden vysavač zvládl za 20 minut. (Cosworth nicméně nedoporučuje používat CA2010 k vysávání koberců).
Písty - mnohem rychlejší než lidské okoRychlost pístů je samozřejmě úzce spojena s celkovým počtem otáček motoru za minutu. Při jeho maximální rychlosti urazí vzdálenost ve válci (39,75 mm) nahoru a dolů 300krát každou vteřinu, což představuje 1/30 doby, kterou trvá mrknutí lidskému oku. Písty za vteřinu urazí vzdálenost téměř 12 m.
Motory Cosworth CA2010 připraveny k přepravě
Kliková hřídel - rychlá a odolnáKlikovka Cosworthu CA2010, kterou je přenášena síla motoru do převodovky, se otočí až 18000krát za minutu. Během typického závodu, jakým je například Monza, se během každého kola otočí přibližně 22000krát, po 53 kolech, jež představují vzdálenost závodu, má za sebou neuvěřitelných 1,17 milionů otáček.
Kvůli tomu, že je omezen počet použitých motorů během sezóny bez penalizace na 8 kusů, musí podobný výkon podat kliková hřídel ještě nejméně dvakrát. Celkem musí tedy vydržet kolem 3,5 miliónů otáček, během nichž se do převodovky přenáší výkon o hodnotě 560 kW.
Pevnost ojnice - udrží těžký terénní vůzPři 18000 otáčkách za minutu musí každý píst překonat sílu 8600 G (o 8600krát překonat sílu zemské přitažlivosti) - to je 2000krát více než maximální síla, jež působí na monopost v zatáčkách či při brzdění. Zrychlení pístů vyvíjí na ojnici tlak o velikosti 2,5 tuny, což odpovídá hmotnosti Range Roveru.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.