Jaké má současný vůz F1 zrychlení? Při jakých teplotách pracuje převodovka, jakých dosahují brzdy či pneumatiky? Kolikrát tým nacvičuje zastávku v boxech a kolik lidí se na ní podílí? O různá zajímavá aktuální čísla se s námi byla ochotna podělit stáj Williams.
Tým
Letos si nacvičí zastávku v boxech 1 000krát. Ta bude během závodu bude trvat méně než 4 vteřiny, během ní bude do akce zapojeno 26 lidí.
Na každý závod Williams vysílá 24 tun různého vybavení včetně tisícovky náhradních dílů. Během cest po evropských závodech využívají 4 kamiony, které urazí celkem 12 000 km. Jedno z vozidel je během víkendu přestavěno na kancelář, která slouží 8 inženýrům, jež navštěvují všechny závody.
Sestavení motorhomu zabere 6 lidem 36 hodin. Nejmenší garáž, kterou mají během sezóny k dispozici, má rozměry 15 x 10 m, největší 22 x 24 m.
Tento rok vyrobí 4 šasi FW32.
Sponzor AT&T, telekomunikační společnosti, pomáhá týmu s přenosem 25 GB dat z okruhu do továrny a zpět. Během víkendu využije tým 70 vysílaček pro komunikaci mezi sebou.
Pro zaměstnance je třeba během sezóny vyplnit 160 žádostí o vízum.
Monopost
Na výrobě FW32 se u Williamsu podílí přes 500 lidí. Jeho produkce zabere 50 000 člověkohodin.
Projekční práce na FW32 byly zahájeny v únoru 2009, první zkoušky v aerodynamickém tunelu zaměřené na jeho vývoj již na konci roku 2008. Tam je možno potlačit 9 tun statického vzduchu rychlostí až 280 km/hod (pravidly je to však omezeno na 180 km/hod) během 30 vteřin.
Sestavení vozu z holého šasi na plně funkční závodní vůz zabere 4 dny. Po každém závodě je rozebrán a před tím dalším je prováděno 150 diagnostických kontrol.
FW32 používá vlastní 7rychlostní bezprodlevovou převodovku Williamsu. Ta během jedné Velké ceny přeřadí rychlost celkem 2 800krát - na některých pomalých okruzích jako je Monako až 4 000krát. Její provozní teplota se pohybuje kolem 150 °C. Teplota brzd během závodu často přesahuje 1 000 °C, pneumatiky mohou dosáhnout na 160 °C.
Standardní elektronická řídící jednotka (SECU) zaznamenává 200 různých údajů ze 150 čidel. Některá z nich snímají frekvenci až 1 000krát za vteřinu. Všech 200 údajů je během závodu přenášeno z vozu do garáže.
Hydraulický systém vozu pracuje při tlaku 20,68 MPa. Pouze pro představu: je to 100krát více než v běžném silničním vozidle. Stejný tlak byste mohli zažít při ponoru do hloubky 2 km.
Motor váží 95 kg (méně dle pravidel nesmí, i když by toho výrobci byli schopni).
FW32 zrychlí z 0 - 96 km/hod za 2,3 vteřiny; 160 km/hod dosáhne během 3,8 vteřin. Zrychlení na 160 km/hod a opětovné zastavení zabere 5,5 sekundy. V zatáčkách generuje přetížení až 5 G.
Z 200 km/hod rychlosti zabrzdí monopost do dvou vteřin na vzdálenosti 45 m; z maximální rychlosti za 3 vteřiny - ta v Monze může dosáhnout 350 km/hod. Energie, kterou potřebuje na zpomalení z 315 km/hod na 185 km/hod odpovídá energii, jež by musel vyvinout slon, aby vyskočil do 10 m výšky.
Piloti
Rubens s Nicem dostanou na sezónu 6 kombinéz a 6 párů závodních bot. K budou mít stejný počet přileb.
Při každé Velké ceně rozdají na 250 autogramů a poskytnou 20 rozhovorů.
Během závodu spálí pilot 1 200 kalorií a ztratí 2 kg tělesné hmotnosti. Není divu, průměrná teplota v kokpitu dosahuje 50 °C. Srdce jim přitom tluče frekvencí 190 úderů za minutu.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.
Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.
Sedminásobný mistr světa Lewis Hamilton se v lednu podruhé setkal s monopostem Ferrari F1, když si vyzkoušel jízdu s modelem roku 2023 na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya.
Lewis Hamilton, jak jistě všichni fanoušci F1NEWS.cz již vědí, přechází do Ferrari pro sezónu 2025 Formule 1, což vyvolává velkou pozornost veřejnosti. Jde o novou etapu jeho kariéry, kterou odstartuje Velká cena Austrálie od 14. do 16. března 2025.