Zajímavá čísla nejen o monopostech Formule 1

Williams
Williams, foto: Williams F1 Team
Petr Hlawiczka 16. února 2010 11:00
Sdílej:

Jaké má současný vůz F1 zrychlení? Při jakých teplotách pracuje převodovka, jakých dosahují brzdy či pneumatiky? Kolikrát tým nacvičuje zastávku v boxech a kolik lidí se na ní podílí? O různá zajímavá aktuální čísla se s námi byla ochotna podělit stáj Williams.

Tým

Letos si nacvičí zastávku v boxech 1 000krát. Ta bude během závodu bude trvat méně než 4 vteřiny, během ní bude do akce zapojeno 26 lidí.

Na každý závod Williams vysílá 24 tun různého vybavení včetně tisícovky náhradních dílů.  Během cest po evropských závodech využívají 4 kamiony, které urazí celkem 12 000 km. Jedno z vozidel je během víkendu přestavěno na kancelář, která slouží 8 inženýrům, jež navštěvují všechny závody.

Sestavení motorhomu zabere 6 lidem 36 hodin. Nejmenší garáž, kterou mají během sezóny k dispozici, má rozměry 15 x 10 m, největší 22 x 24 m.

Tento rok vyrobí 4 šasi FW32.

Sponzor AT&T, telekomunikační společnosti, pomáhá týmu s přenosem 25 GB dat z okruhu do továrny a zpět. Během víkendu využije tým 70 vysílaček pro komunikaci mezi sebou.

Pro zaměstnance je třeba během sezóny vyplnit 160 žádostí o vízum.

Monopost

Na výrobě FW32 se u Williamsu podílí přes 500 lidí. Jeho produkce zabere 50 000 člověkohodin.

Projekční práce na FW32 byly zahájeny v únoru 2009, první zkoušky v  aerodynamickém tunelu zaměřené na jeho vývoj již na konci roku 2008. Tam je možno potlačit 9 tun statického vzduchu rychlostí až 280 km/hod (pravidly je to však omezeno na 180 km/hod) během 30 vteřin.

Sestavení vozu z holého šasi na plně funkční závodní vůz zabere 4 dny. Po každém závodě je rozebrán a před tím dalším je prováděno 150 diagnostických kontrol.

FW32 používá vlastní 7rychlostní bezprodlevovou převodovku Williamsu. Ta během jedné Velké ceny přeřadí rychlost celkem 2 800krát - na některých pomalých okruzích jako je Monako až 4 000krát. Její provozní teplota se pohybuje kolem 150 °C. Teplota brzd během závodu často přesahuje 1 000 °C, pneumatiky mohou dosáhnout na 160 °C.

Standardní elektronická řídící jednotka (SECU) zaznamenává 200 různých údajů ze 150 čidel. Některá z nich snímají frekvenci až 1 000krát za vteřinu. Všech 200 údajů je během závodu přenášeno z vozu do garáže.

Hydraulický systém vozu pracuje při tlaku 20,68 MPa. Pouze pro představu: je to 100krát více než v běžném silničním vozidle. Stejný tlak byste mohli zažít při ponoru do hloubky 2 km.

Motor váží 95 kg (méně dle pravidel nesmí, i když by toho výrobci byli schopni).

FW32 zrychlí z 0 - 96 km/hod za 2,3 vteřiny; 160 km/hod dosáhne během 3,8 vteřin. Zrychlení na 160 km/hod a opětovné zastavení zabere 5,5 sekundy. V zatáčkách generuje přetížení až 5 G.

Z 200 km/hod rychlosti zabrzdí monopost do dvou vteřin na vzdálenosti 45 m; z maximální rychlosti za 3 vteřiny - ta v Monze může dosáhnout 350 km/hod. Energie, kterou potřebuje na zpomalení z 315 km/hod na 185 km/hod odpovídá energii, jež by musel vyvinout slon, aby vyskočil do 10 m výšky.

Piloti

Rubens s Nicem dostanou na sezónu 6 kombinéz a 6 párů závodních bot. K budou mít stejný počet přileb.

Při každé Velké ceně rozdají na 250 autogramů a poskytnou 20 rozhovorů.

Během závodu spálí pilot 1 200 kalorií a ztratí 2 kg tělesné hmotnosti. Není divu, průměrná teplota v kokpitu dosahuje 50 °C. Srdce jim přitom tluče frekvencí 190 úderů za minutu.

Témata:
Stalo se
Novinky
Toto Wolff v Ázerbájdžánu

Toto Wolff ví, že první havárie Lewise Hamiltona ve Ferrari není důležitá

Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.

Novinky
Lewis Hamilton při testech Ferrari.

VIDEO: Lewis Hamilton havaroval při testu Ferrari v Barceloně

Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.

Novinky
Max Verstappen v rozhovoru s Johnym Herbertem v závodě v Belgii

Johnny Herbert končí: Ex-pilot F1 už nebude od sezóny 2025 sportovní komisař

Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.

Novinky
Kimi Antonelli

Hamiltonův nástupce Andrea Kimi Antonelli může řídit auto v provozu. Získal řidičák

Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.