Jaké má současný vůz F1 zrychlení? Při jakých teplotách pracuje převodovka, jakých dosahují brzdy či pneumatiky? Kolikrát tým nacvičuje zastávku v boxech a kolik lidí se na ní podílí? O různá zajímavá aktuální čísla se s námi byla ochotna podělit stáj Williams.
Tým
Letos si nacvičí zastávku v boxech 1 000krát. Ta bude během závodu bude trvat méně než 4 vteřiny, během ní bude do akce zapojeno 26 lidí.
Na každý závod Williams vysílá 24 tun různého vybavení včetně tisícovky náhradních dílů. Během cest po evropských závodech využívají 4 kamiony, které urazí celkem 12 000 km. Jedno z vozidel je během víkendu přestavěno na kancelář, která slouží 8 inženýrům, jež navštěvují všechny závody.
Sestavení motorhomu zabere 6 lidem 36 hodin. Nejmenší garáž, kterou mají během sezóny k dispozici, má rozměry 15 x 10 m, největší 22 x 24 m.
Tento rok vyrobí 4 šasi FW32.
Sponzor AT&T, telekomunikační společnosti, pomáhá týmu s přenosem 25 GB dat z okruhu do továrny a zpět. Během víkendu využije tým 70 vysílaček pro komunikaci mezi sebou.
Pro zaměstnance je třeba během sezóny vyplnit 160 žádostí o vízum.
Monopost
Na výrobě FW32 se u Williamsu podílí přes 500 lidí. Jeho produkce zabere 50 000 člověkohodin.
Projekční práce na FW32 byly zahájeny v únoru 2009, první zkoušky v aerodynamickém tunelu zaměřené na jeho vývoj již na konci roku 2008. Tam je možno potlačit 9 tun statického vzduchu rychlostí až 280 km/hod (pravidly je to však omezeno na 180 km/hod) během 30 vteřin.
Sestavení vozu z holého šasi na plně funkční závodní vůz zabere 4 dny. Po každém závodě je rozebrán a před tím dalším je prováděno 150 diagnostických kontrol.
FW32 používá vlastní 7rychlostní bezprodlevovou převodovku Williamsu. Ta během jedné Velké ceny přeřadí rychlost celkem 2 800krát - na některých pomalých okruzích jako je Monako až 4 000krát. Její provozní teplota se pohybuje kolem 150 °C. Teplota brzd během závodu často přesahuje 1 000 °C, pneumatiky mohou dosáhnout na 160 °C.
Standardní elektronická řídící jednotka (SECU) zaznamenává 200 různých údajů ze 150 čidel. Některá z nich snímají frekvenci až 1 000krát za vteřinu. Všech 200 údajů je během závodu přenášeno z vozu do garáže.
Hydraulický systém vozu pracuje při tlaku 20,68 MPa. Pouze pro představu: je to 100krát více než v běžném silničním vozidle. Stejný tlak byste mohli zažít při ponoru do hloubky 2 km.
Motor váží 95 kg (méně dle pravidel nesmí, i když by toho výrobci byli schopni).
FW32 zrychlí z 0 - 96 km/hod za 2,3 vteřiny; 160 km/hod dosáhne během 3,8 vteřin. Zrychlení na 160 km/hod a opětovné zastavení zabere 5,5 sekundy. V zatáčkách generuje přetížení až 5 G.
Z 200 km/hod rychlosti zabrzdí monopost do dvou vteřin na vzdálenosti 45 m; z maximální rychlosti za 3 vteřiny - ta v Monze může dosáhnout 350 km/hod. Energie, kterou potřebuje na zpomalení z 315 km/hod na 185 km/hod odpovídá energii, jež by musel vyvinout slon, aby vyskočil do 10 m výšky.
Piloti
Rubens s Nicem dostanou na sezónu 6 kombinéz a 6 párů závodních bot. K budou mít stejný počet přileb.
Při každé Velké ceně rozdají na 250 autogramů a poskytnou 20 rozhovorů.
Během závodu spálí pilot 1 200 kalorií a ztratí 2 kg tělesné hmotnosti. Není divu, průměrná teplota v kokpitu dosahuje 50 °C. Srdce jim přitom tluče frekvencí 190 úderů za minutu.
Red Bull má ve svých řadách talentovaného Arvida Lindblada, který se poprvé objevil ve světě F1 po boku Maxe Verstappena v Silverstonu. Mladý jezdec z F2 tak udělal významný krok směrem k možné budoucnosti v královně motorsportu.
George Russell potřebuje novou smlouvu na příští sezónu. Güenther Steiner se obává, že jeho požadavky komplikují Mercedesu cestu za získáním Maxe Verstappena.
Adrian Newey zůstává plně koncentrován na projekt vozu Aston Martin pro sezonu 2026, a to i navzdory potížím, které aktuálně tým potkávají. Legendární inženýr tak potvrzuje, že dlouhodobá strategie má pro něj prioritu před krátkodobými výsledky.
Laurent Mekies musí v Red Bullu co nejdříve vyřešit nejistou budoucnost Maxe Verstappena. Jeho rozhodnutí může zásadně ovlivnit nejen tým, ale i rozložení sil v celé Formuli 1.
Christian Horner se během Velké ceny Británie ostře pohádal s Josem Verstappenem. Incident přišel právě v době, kdy Horner čelil spekulacím o konci ve funkci šéfa Red Bullu.
Finský závodník Valtteri Bottas se tento týden znovu posadil za volant vozu Mercedes – na jihu Španělska, na okruhu v Jerezu, absolvuje soukromý test.
Cadillac představil požadavky na své jezdce pro sezonu 2026, zatímco v paddocku propuká tvrdý boj o jejich podpisy. Šéf týmu Dan Towriss přiznal, že vyjednávání jsou plná napětí a rivality.
Zak Brown tvrdí, že vztah mezi Norrisem a Piastrim je pro McLaren spíše radostí než problémem. Doufá, že jejich zdravá rivalita vydrží až do konce sezóny.
Martin Brundle naznačuje, že za koncem Christiana Hornera mohl stát tlak ze strany blízkého okolí Maxe Verstappena. Podle něj sehrál Verstappenův tým v rozhodnutí Red Bullu klíčovou roli.
Ferrari oznámilo, že během středečního filmovacího dne na okruhu Mugello usednou do vozu oba jeho jezdci – Lewis Hamilton i Charles Leclerc. Italský tým zde poprvé nasadí nové zadní zavěšení, které má být klíčové před nadcházející Velkou cenou Belgie.
Helmut Marko oznámil, že Max Verstappen může očekávat řadu technických vylepšení před posledními dvěma závody před letní přestávkou. Rakouský poradce Red Bullu potvrdil, že tým připravil několik důležitých upgradů, které by měly pomoci Verstappenovi udržet tempo v boji o šampionát.
Lando Norris označil své vítězství na Velké ceně Velké Británie 2025 za nejdůležitější moment své dosavadní kariéry. Emotivní triumf před domácím publikem pro něj znamená naplnění dlouholetého snu.