Zástupci FIA, Formule 1 a technickými řediteli týmů schválili některá doporučení technického poradního výboru (TAC), který měl navrhnout opatření pro zmírnění poskakování nové generace monopostů, které velkou část přítlaku vytvářejí pomocí přísavného efektu podlah. Jak se to projeví v technických pravidlech pro příští sezónu?
Ještě letos, od závodu v Belgii, dojde pomocí nové metriky FIA na měření vertikálních oscilací a ohebnosti podlah. Od příštího roku pak dojde ke čtyřem výraznějším změnám, které se dotknou také konstrukce současných vozů.
1. Zvýšení okrajů podlah o 25 mmPodlahy budou muset být na okrajích o 25 mm výše než je tomu letos. Pro týmy tak bude těžší utěsnit zadní část Venturiho kanálů před tlakem okolního vzduchu.
V současnosti lze takto jednoduše zvýšit přítlak, nevýhodou je vyšší náchylnost k odtržení proudění vzduchu po vozem, což vede k nekontrolovanému poskakování (angl. porpoising), které letos postihlo ve větší či menší míře všechna auta.
2. Zvýšení hrdla difuzoruNejužší místo v tunelu pod podlahou se nazýváme hrdlem - zde dochází ke změně tlaku, která úžasně urychluje proudění vzduchu a zvyšuje přítlak. Hrdlo se nachází v zadní části tunelu, těsně pod sedačkou pilota.
Rychlost vzduchu na posledních několika milimetrech mezery mezi tímto místem a vozovkou narůstá exponenciálně, v určitý okamžik se však tato mezera může zmenšit natolik, že dojde k odtržení proudění (tzv. stalling).
Když dojde příští rok ke zvýšení hrdla difuzoru, celá spodní strana monopostu bude mnohem tolerantnější ke změnám dynamické světlé výšky, což zabrání poskakování.
3. Boční testy ohebnosti podlahyFIA chce snížit boční ohebnost podlah a společně se zvýšením okrajů (viz bod 1) chce omezit možnost jejich využívání k utěsnění bočních okrajů pod monopostem.
4. Přesnější čidla pro měření vertikálního zrychleníOd GP Belgie bude FIA monitorovat vertikálních zrychlení vozů pomocí již instalovaných senzorů, které byly původně určeny pro zaznamenávání dopadů nehody. Ve zbytku sezóny tedy budou pokrývat dva účely, ale již od té příští dojde k využití specifických senzorů pro přesnější zaznamenávání vertikálního poskakování.
Tato opatření byla poprvé představena technickým poradním výborem ve čtvrtek v Rakousku, FIA je následně přijala se slovy: "Je naší zodpovědností a výsadním právem zasahovat do bezpečnostních záležitostí. Přesným důvodem, proč pravidla taková opatření umožňují, je umožnit přijmout rozhodnutí, jež nebudou ovlivněna soutěžní pozicí, ve které se každý tým nachází."
"Tato opatření budou brzy předložena ke zvážení a schválení Světové radě motorsportu, protože pro týmy Formule 1 je životně důležité, aby měly jasno v pravidlech, podle kterých budou navrhovat své vozy," vysvětluje FIA ve svém prohlášení.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem na letiště v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.
Nico Hülkenberg ze šestnáctého místa v závodě vylepšil pozici až na pátou a předjel i Lewisa Hamiltona, což podpořilo skvělé tempo Sauberu a výhoda čerstvých pneumatik po restartu. Vyzdvihl také zásluhu nedávných vylepšení vozu.
Kontakt mezi Leclercem a Verstappenem ve Velké ceně Španělska zůstal bez trestu, sportovní komisaři se rozhodli nezasahovat. Pilot Ferrari si tak udržel třetí místo.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Max Verstappen si za svůj manévr zasloužil černou vlajku a okamžité vyloučení ze závodu. Jeho ostrá slova vyvolala rozruch v paddocku i mezi fanoušky a znovu otevřela debatu o hranicích férového závodění.
Max Verstappen čelí hrozbě zákazu startu ve formuli 1. Po kontroverzní kolizi s Georgem Russellem ve Velké ceně Španělska dostal tříbodový trest a deset sekund penalizace. Celkem už má jedenáct trestných bodů – a k automatickému zastavení mu chybí jediný.
Lewis Hamilton v Barceloně bojoval s obtížemi a dojel původně sedmý, ale díky penalizaci Verstappena se posunul na šesté místo. Trať v Katalánsku mu ale příliš nevyhovovala a bude muset najít způsob, jak zlepšit svůj výkon do příštích závodů.
Max Verstappen obdržel od FIA tři trestné body za kolizi s Georgem Russellem ve Velké ceně Španělska. Spolu s dřívější desetisekundovou penalizací tak incident zasáhl nejen jeho výsledek v závodě, ale i bilanci v superlicenci. S celkovým počtem 11 bodů je úřadující mistr světa jediný bod od automatického zákazu startu v závodě.
Tři kola před cílem Velké ceny Španělska došlo k incidentu mezi Maxem Verstappenem a Georgem Russellem, při kterém Verstappen narazil do Russella. Za tuto kolizi obdržel Verstappen desetisekundovou penalizaci, která ho posunula z páté na desátou pozici a obdržel tři trestné body.
Aston Martin přišel o Lance Strolla ve Velké ceně Španělska kvůli zhoršujícím se bolestem pravé ruky a zápěstí, které ho nakonec donutily závod vynechat. Přesto se však objevily náznaky, že skutečný důvod jeho absence může být komplikovanější, než jak tým oficiálně uvádí.
Oscar Piastri v Barceloně potvrzuje svou formu a navýšil vedení v šampionátu, zatímco Max Verstappen po penalizaci ztrácí body a klesá pořadím po incidentu s Russellem.