Zástupci FIA, Formule 1 a technickými řediteli týmů schválili některá doporučení technického poradního výboru (TAC), který měl navrhnout opatření pro zmírnění poskakování nové generace monopostů, které velkou část přítlaku vytvářejí pomocí přísavného efektu podlah. Jak se to projeví v technických pravidlech pro příští sezónu?
Ještě letos, od závodu v Belgii, dojde pomocí nové metriky FIA na měření vertikálních oscilací a ohebnosti podlah. Od příštího roku pak dojde ke čtyřem výraznějším změnám, které se dotknou také konstrukce současných vozů.
1. Zvýšení okrajů podlah o 25 mmPodlahy budou muset být na okrajích o 25 mm výše než je tomu letos. Pro týmy tak bude těžší utěsnit zadní část Venturiho kanálů před tlakem okolního vzduchu.
V současnosti lze takto jednoduše zvýšit přítlak, nevýhodou je vyšší náchylnost k odtržení proudění vzduchu po vozem, což vede k nekontrolovanému poskakování (angl. porpoising), které letos postihlo ve větší či menší míře všechna auta.
2. Zvýšení hrdla difuzoruNejužší místo v tunelu pod podlahou se nazýváme hrdlem - zde dochází ke změně tlaku, která úžasně urychluje proudění vzduchu a zvyšuje přítlak. Hrdlo se nachází v zadní části tunelu, těsně pod sedačkou pilota.
Rychlost vzduchu na posledních několika milimetrech mezery mezi tímto místem a vozovkou narůstá exponenciálně, v určitý okamžik se však tato mezera může zmenšit natolik, že dojde k odtržení proudění (tzv. stalling).
Když dojde příští rok ke zvýšení hrdla difuzoru, celá spodní strana monopostu bude mnohem tolerantnější ke změnám dynamické světlé výšky, což zabrání poskakování.
3. Boční testy ohebnosti podlahyFIA chce snížit boční ohebnost podlah a společně se zvýšením okrajů (viz bod 1) chce omezit možnost jejich využívání k utěsnění bočních okrajů pod monopostem.
4. Přesnější čidla pro měření vertikálního zrychleníOd GP Belgie bude FIA monitorovat vertikálních zrychlení vozů pomocí již instalovaných senzorů, které byly původně určeny pro zaznamenávání dopadů nehody. Ve zbytku sezóny tedy budou pokrývat dva účely, ale již od té příští dojde k využití specifických senzorů pro přesnější zaznamenávání vertikálního poskakování.
Tato opatření byla poprvé představena technickým poradním výborem ve čtvrtek v Rakousku, FIA je následně přijala se slovy: "Je naší zodpovědností a výsadním právem zasahovat do bezpečnostních záležitostí. Přesným důvodem, proč pravidla taková opatření umožňují, je umožnit přijmout rozhodnutí, jež nebudou ovlivněna soutěžní pozicí, ve které se každý tým nachází."
"Tato opatření budou brzy předložena ke zvážení a schválení Světové radě motorsportu, protože pro týmy Formule 1 je životně důležité, aby měly jasno v pravidlech, podle kterých budou navrhovat své vozy," vysvětluje FIA ve svém prohlášení.
Jezdci McLarenu, Lando Norris a Oscar Piastri, prozradili, jak ladí přípravy na závěrečný boj o titul, aby zůstali konkurenceschopní až do posledního závodu sezóny.
Pilot Ferrari Charles Leclerc oznámil zásnuby se svou partnerkou Alexandrou Saint Mleux prostřednictvím příspěvku na Instagramu, který během chvíle zaplavil sociální sítě.
Yuki Tsunoda stojí před rozhodujícím obdobím své kariéry u Red Bullu. Jezdec i tým potvrdili, kdy padne definitivní rozhodnutí.
Bývalý mechanik Red Bullu, Calum Nicholas, odhalil nové a zajímavé detaily o dění během kontroverzní Velké ceny Abu Dhabi 2021.
Guenther Steiner se po Velké ceně Mexika opět dostal do centra pozornosti, když vyzdvihl skvělý výkon Olivera Bearmana.
Italská média naznačují, že George Russell by se mohl objevit na radaru Ferrari, pokud by se v týmu uvolnilo místo po Hamiltonovi nebo Leclercovi. I když je v Mercedesu spokojený, jeho schopnosti z něj činí lákavou možnost pro budoucnost Maranella.
Liam Lawson zažil v úvodu Velké ceny Mexika okamžik, který vyděsil celý paddock. Krátce po startu se ocitl v nečekané a znepokojivé situaci, jež znovu připomněla, jak křehká může být bezpečnost ve Formuli 1.
Bývalý jezdec F1 Christijan Albers zpochybnil, že Lando Norris a Oscar Piastri patří mezi největší talenty současného motorsportu.
Lewis Hamilton se otevřeně podělil o své dojmy z nové kapitoly své kariéry a popsal ji jako mimořádně silný moment.
Po působivém výkonu Olivera Bearmana v Mexiku Martin Brundle vyzdvihl jeho talent a rychlý rozvoj. Podle něj patří mladý Brit mezi jezdce, kteří by mohli zaujmout, pokud se objeví nové šance ve špičkových týmech.
George Russell po podpsisu nové smlouvy s Mercedesem prozradil detaily i ohledně jeho manažeerského týmu.
Valtteri Bottas absolvoval 112 kol na okruhu Autódromo Hermanos Rodríguez při testovacím programu s týmem Mercedes. Pro finského závodníka šlo o důležitou příležitost znovu usednout do monopostu Formule 1 před novou sezonou s Cadillacem.