Zástupci FIA, Formule 1 a technickými řediteli týmů schválili některá doporučení technického poradního výboru (TAC), který měl navrhnout opatření pro zmírnění poskakování nové generace monopostů, které velkou část přítlaku vytvářejí pomocí přísavného efektu podlah. Jak se to projeví v technických pravidlech pro příští sezónu?
Ještě letos, od závodu v Belgii, dojde pomocí nové metriky FIA na měření vertikálních oscilací a ohebnosti podlah. Od příštího roku pak dojde ke čtyřem výraznějším změnám, které se dotknou také konstrukce současných vozů.
1. Zvýšení okrajů podlah o 25 mmPodlahy budou muset být na okrajích o 25 mm výše než je tomu letos. Pro týmy tak bude těžší utěsnit zadní část Venturiho kanálů před tlakem okolního vzduchu.
V současnosti lze takto jednoduše zvýšit přítlak, nevýhodou je vyšší náchylnost k odtržení proudění vzduchu po vozem, což vede k nekontrolovanému poskakování (angl. porpoising), které letos postihlo ve větší či menší míře všechna auta.
2. Zvýšení hrdla difuzoruNejužší místo v tunelu pod podlahou se nazýváme hrdlem - zde dochází ke změně tlaku, která úžasně urychluje proudění vzduchu a zvyšuje přítlak. Hrdlo se nachází v zadní části tunelu, těsně pod sedačkou pilota.
Rychlost vzduchu na posledních několika milimetrech mezery mezi tímto místem a vozovkou narůstá exponenciálně, v určitý okamžik se však tato mezera může zmenšit natolik, že dojde k odtržení proudění (tzv. stalling).
Když dojde příští rok ke zvýšení hrdla difuzoru, celá spodní strana monopostu bude mnohem tolerantnější ke změnám dynamické světlé výšky, což zabrání poskakování.
3. Boční testy ohebnosti podlahyFIA chce snížit boční ohebnost podlah a společně se zvýšením okrajů (viz bod 1) chce omezit možnost jejich využívání k utěsnění bočních okrajů pod monopostem.
4. Přesnější čidla pro měření vertikálního zrychleníOd GP Belgie bude FIA monitorovat vertikálních zrychlení vozů pomocí již instalovaných senzorů, které byly původně určeny pro zaznamenávání dopadů nehody. Ve zbytku sezóny tedy budou pokrývat dva účely, ale již od té příští dojde k využití specifických senzorů pro přesnější zaznamenávání vertikálního poskakování.
Tato opatření byla poprvé představena technickým poradním výborem ve čtvrtek v Rakousku, FIA je následně přijala se slovy: "Je naší zodpovědností a výsadním právem zasahovat do bezpečnostních záležitostí. Přesným důvodem, proč pravidla taková opatření umožňují, je umožnit přijmout rozhodnutí, jež nebudou ovlivněna soutěžní pozicí, ve které se každý tým nachází."
"Tato opatření budou brzy předložena ke zvážení a schválení Světové radě motorsportu, protože pro týmy Formule 1 je životně důležité, aby měly jasno v pravidlech, podle kterých budou navrhovat své vozy," vysvětluje FIA ve svém prohlášení.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.
Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.
Sedminásobný mistr světa Lewis Hamilton se v lednu podruhé setkal s monopostem Ferrari F1, když si vyzkoušel jízdu s modelem roku 2023 na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya.
Lewis Hamilton, jak jistě všichni fanoušci F1NEWS.cz již vědí, přechází do Ferrari pro sezónu 2025 Formule 1, což vyvolává velkou pozornost veřejnosti. Jde o novou etapu jeho kariéry, kterou odstartuje Velká cena Austrálie od 14. do 16. března 2025.
Sezóna F1 2025 odstartuje netradičně, když všech 10 týmů představí svá nová zbarvení vozů společně během jedinečného večera v londýnské O2 Areně. Tato historická událost slibuje přilákat pozornost fanoušků z celého světa. Víme, kdy se tato událost odehraje.