Zástupci FIA, Formule 1 a technickými řediteli týmů schválili některá doporučení technického poradního výboru (TAC), který měl navrhnout opatření pro zmírnění poskakování nové generace monopostů, které velkou část přítlaku vytvářejí pomocí přísavného efektu podlah. Jak se to projeví v technických pravidlech pro příští sezónu?
Ještě letos, od závodu v Belgii, dojde pomocí nové metriky FIA na měření vertikálních oscilací a ohebnosti podlah. Od příštího roku pak dojde ke čtyřem výraznějším změnám, které se dotknou také konstrukce současných vozů.
1. Zvýšení okrajů podlah o 25 mmPodlahy budou muset být na okrajích o 25 mm výše než je tomu letos. Pro týmy tak bude těžší utěsnit zadní část Venturiho kanálů před tlakem okolního vzduchu.
V současnosti lze takto jednoduše zvýšit přítlak, nevýhodou je vyšší náchylnost k odtržení proudění vzduchu po vozem, což vede k nekontrolovanému poskakování (angl. porpoising), které letos postihlo ve větší či menší míře všechna auta.
2. Zvýšení hrdla difuzoruNejužší místo v tunelu pod podlahou se nazýváme hrdlem - zde dochází ke změně tlaku, která úžasně urychluje proudění vzduchu a zvyšuje přítlak. Hrdlo se nachází v zadní části tunelu, těsně pod sedačkou pilota.
Rychlost vzduchu na posledních několika milimetrech mezery mezi tímto místem a vozovkou narůstá exponenciálně, v určitý okamžik se však tato mezera může zmenšit natolik, že dojde k odtržení proudění (tzv. stalling).
Když dojde příští rok ke zvýšení hrdla difuzoru, celá spodní strana monopostu bude mnohem tolerantnější ke změnám dynamické světlé výšky, což zabrání poskakování.
3. Boční testy ohebnosti podlahyFIA chce snížit boční ohebnost podlah a společně se zvýšením okrajů (viz bod 1) chce omezit možnost jejich využívání k utěsnění bočních okrajů pod monopostem.
4. Přesnější čidla pro měření vertikálního zrychleníOd GP Belgie bude FIA monitorovat vertikálních zrychlení vozů pomocí již instalovaných senzorů, které byly původně určeny pro zaznamenávání dopadů nehody. Ve zbytku sezóny tedy budou pokrývat dva účely, ale již od té příští dojde k využití specifických senzorů pro přesnější zaznamenávání vertikálního poskakování.
Tato opatření byla poprvé představena technickým poradním výborem ve čtvrtek v Rakousku, FIA je následně přijala se slovy: "Je naší zodpovědností a výsadním právem zasahovat do bezpečnostních záležitostí. Přesným důvodem, proč pravidla taková opatření umožňují, je umožnit přijmout rozhodnutí, jež nebudou ovlivněna soutěžní pozicí, ve které se každý tým nachází."
"Tato opatření budou brzy předložena ke zvážení a schválení Světové radě motorsportu, protože pro týmy Formule 1 je životně důležité, aby měly jasno v pravidlech, podle kterých budou navrhovat své vozy," vysvětluje FIA ve svém prohlášení.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.
Martin Brundle naznačil, že v Red Bullu zřejmě nastane čas na zásadní interní diskuse. Po nepřesvědčivém začátku sezony podle něj tým čekají „vážné rozhovory“, které by mohly odhalit hlubší problémy uvnitř úspěšné stáje.
George Russell označil druhé místo v Bahrajnu za důkaz, že Mercedes zvládá i podmínky, které mu dříve nesedly, ale šance na titul podle něj zůstávají malé.
Na začátku kariéry čelil Lewis Hamilton kritice za svůj styl oblékání, dnes je z něj módní ikona paddocku. Každý víkend ve Formuli 1 využívá jako přehlídkové molo a bez ostychu ukazuje svůj cit pro módu i originalitu.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur nehodil Lewise Hamiltona přes palubu. Po slabé kvalifikaci v Bahrajnu mu nabídl podporu a povzbuzení.
Carlos Sainz zažil po slibném začátku v Bahrajnu náročný závod. Po nejlepší kvalifikaci ve službách Williamsu, kde si vybojoval osmou příčku, se během neděle potýkal s nepříznivým vývojem a různými komplikacemi, které mu znemožnily proměnit solidní start v výraznější výsledek.
Lewis Hamilton si z Bahrajnu odvezl dosud nejlepší výsledek ve službách Ferrari. Po startu z devátého místa dojel pátý a sám přiznal, že konečně zjistil, jak dostat ze svého monopostu maximum. "Začíná to dávat smysl," vzkázal po závodě spokojený britský šampion.
Šéf Red Bullu Christian Horner vysvětlil, že za problémy při zastávkách v boxech v Bahrajnu mohl vadný kabelový svazek v boxovém vybavení. Ten způsobil poruchu semaforu, což tým připravilo o cenné sekundy.
Max Verstappen vyjádřil zklamání nad výkonem Red Bullu ve Velké ceně Bahrajnu, kde skončil na šesté pozici, a přiznal, že tým aktuálně nemá na boj o titul. Kvůli technickým problémům a špatnému tempu auta se objevily spekulace o možné změně týmu na konci sezóny.