McLaren do nové éry Formule 1 s novými monoposty vstoupil výborně - v prvním předsezónním testu jezdil spolehlivě a velmi rychle. O dva týdny později v Bahrajnu se však najednou objevil velký problém, který vše změnil. Najednou nebyl schopen zvládnou vzdálenost závodu.
Týmu se problém podařilo vyřešit až o dva měsíce později s novým balíkem pro Velkou cenu Španělska. Na voze se podle technického ředitele Jamese Keye přehřívaly přední brzdy kvůli "zvláštnímu jevu," který bránil tomu, aby se adekvátní průtok chladícího vzduchu dostal ke kotoučům.
Až před závodem v Katalánsku došlo k náhrady narychlo vyrobeného titanového krytu dílem z uhlíkových vláken. Řešení fungovalo dobře, přispělo k snížení teplot předních brzd. Jak se ale mohlo něco takového stát zkušenému týmu Formule 1 se špičkovými simulačními nástroji?
Podle Keye šlo o podivný problém, který nebylo v továrně snadné replikovat ve snaze ho pochopit a napravit: "V základu šlo o nevyváženost tlaku v systému. Nezaznamenali jsme ji ani teoreticky ani v našich opakovaných testech."
"V kanálku končíte s přetlakem, který byl v určitou chvíli větší než průtok uvnitř. V konečném důsledku došlo buď k naprostému odtržení proudění či dokonce k opačnému proudění, takže jste se snažili chladit disk opravdu horkým vzduchem," vysvětluje pro The Race technický ředitel McLarenu.
"Fakt zvláštní jev. Nemyslím si, že by se s ním někdo z nás už dříve setkal. Musíte ale nastolit určitou sadu podmínek, abyste ho pozorovali, což se nám nakonec v CFD podařilo," popisuje těžké období, které nastalo po druhém předsezónním testu, který pro McLaren v Bahrajnu skončil fiaskem.
"Nic se neprojevovalo, nic nedávalo smysl. Když jste se podívali na to, co se děje, tak to bylo něco ve smyslu: 'Vše se zdá být naopak.' Ukázalo se, že za určitých podmínek tomu tak bylo, takže jsme to napodobili. To nás opravdu dovedlo ke konstrukci, kterou používáme nyní, abychom tento problém zcela odstranili," popisuje Key.
"Rozhodně jsem přidali pár procesů pro náš budoucí vývoj brzdových kanálků. Šlo opravdu o podivína," personifikuje 50letý inženýr problém svého týmu. "Proto jsme ho [během testu v Barceloně] nezaznamenali, jelikož ta trať nevytváří takovou sadu podmínek. Ale Bahrajn jo."
Key poté ocenil "heroické úsilí" McLarenu přijít z prvotním řešením problému pro Velkou cenu Bahrajnu. Prvotní řešení s titanovým krytem jej pouze zmírnili, díky tomu ujeli s novým vozem první den 50 kol, druhý 60 kol a třetí den 90 kol. Auto však podle něj pořád nebylo ve stavu, v němž by bylo schopno zvládnout vzdálenost závodu.
Před prvním závodem se podařilo přijít s dílem, který umožnil Landovi Norrisovi a Danielovi Ricciardovi dojet do cíle navzdory původním ambicím daleko za body na 14. a 15. místě, tým však v továrně ztratil spoustu cenného času ve snaze pochopit problém a přijít s nápravou. Definitivní řešení přišlo až o 2 měsíce později.
"Novinky, které jsme přivezli do Španělska, dělaly to, co jsme od nich očekávali. Teploty v celém předním rohu byli nižší a vše fungovalo tak, jak jsme doufali. Šlo o heroické úsilí celého týmu přimět to, co nám fungovalo 10 kol, a dostat se k tomu, abychom přežili pět závodů díky svařování kusů titanu a vytvoření brzdového kanálku pro první závod," pochvaluje si Key.
"Bylo to něco výjimečného a drželo nás to v opravdu dobrém stavu. Nebylo to jako z děl Heatha Robinsona, mělo to však k tomu blízko. Opravdu rychlý obrat nám svým způsobem pomohl pochopit trochu z toho problému," dodává technický ředitel McLarenu.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.
Martin Brundle naznačil, že v Red Bullu zřejmě nastane čas na zásadní interní diskuse. Po nepřesvědčivém začátku sezony podle něj tým čekají „vážné rozhovory“, které by mohly odhalit hlubší problémy uvnitř úspěšné stáje.
George Russell označil druhé místo v Bahrajnu za důkaz, že Mercedes zvládá i podmínky, které mu dříve nesedly, ale šance na titul podle něj zůstávají malé.
Na začátku kariéry čelil Lewis Hamilton kritice za svůj styl oblékání, dnes je z něj módní ikona paddocku. Každý víkend ve Formuli 1 využívá jako přehlídkové molo a bez ostychu ukazuje svůj cit pro módu i originalitu.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur nehodil Lewise Hamiltona přes palubu. Po slabé kvalifikaci v Bahrajnu mu nabídl podporu a povzbuzení.
Carlos Sainz zažil po slibném začátku v Bahrajnu náročný závod. Po nejlepší kvalifikaci ve službách Williamsu, kde si vybojoval osmou příčku, se během neděle potýkal s nepříznivým vývojem a různými komplikacemi, které mu znemožnily proměnit solidní start v výraznější výsledek.
Lewis Hamilton si z Bahrajnu odvezl dosud nejlepší výsledek ve službách Ferrari. Po startu z devátého místa dojel pátý a sám přiznal, že konečně zjistil, jak dostat ze svého monopostu maximum. "Začíná to dávat smysl," vzkázal po závodě spokojený britský šampion.
Šéf Red Bullu Christian Horner vysvětlil, že za problémy při zastávkách v boxech v Bahrajnu mohl vadný kabelový svazek v boxovém vybavení. Ten způsobil poruchu semaforu, což tým připravilo o cenné sekundy.
Max Verstappen vyjádřil zklamání nad výkonem Red Bullu ve Velké ceně Bahrajnu, kde skončil na šesté pozici, a přiznal, že tým aktuálně nemá na boj o titul. Kvůli technickým problémům a špatnému tempu auta se objevily spekulace o možné změně týmu na konci sezóny.