Závodní ředitel McLarenu Eric Boullier hovoří o posledním vývoji vztahu s Hondou. Co musí japonský partner udělat pro záchranu jejich vztahu a udržení Fernanda Alonsa? A proč druhý pilot Stoffel Vandoorne za ním o tolik zaostává?
Pravidelná kritika Hondy ze strany vedení McLarenu v poslední době naznačuje, že situace je už nenapravitelná. Dá se vůbec ještě něco udělat pro nápravu toho vztahu?Eric Boullier: No, zaprvé, ta otázka je jen vaší domněnkou, která neodráží přesně pravdu nebo skutečnost. Obě organizace velmi, velmi tvrdě pracují na tom, aby se dostali tam, kde chtějí být. Řekněme, že úroveň tření, pokud tam vůbec nějaké je, média trochu přehánějí.
Je pravda, že musíme dosahovat takové výkony, které potřebujeme - musíme být tam, kde chceme být, ale obě organizace tvrdě pracují na tom, aby jich dosáhly. A já si nemyslím, že by to bylo tak dramatické, jak to z vaší otázky vypadá.
Ale Ericu, se Zakem Brownem jste řekli, že to, co dělá Honda, nestačí. Co tedy musí Hodna udělat, aby vás, McLaren, uspokojila?EB: No, musíme s ostatními závodit a ne se nacházet na konci roštu. Jako partneři samozřejmě očekáváme určitou úroveň výkonnosti, ne odhodlání, protože na to zdroje mají. Jde jen o úroveň výkonnosti a teď potřebujeme další krok, velký krok.
A poskytla Honda nějaký náznak, kdy ten velký krok přijde?EB: Ano, mají určitý plán a očividně ho budou schopni respektovat.
Dobře, pojďme se tedy bavit o pilotech. V jaké jste pozici před rokem 2018 vzhledem k poslednímu vývoji událostí?EB: No, nemáme smlouvu s Fernandem. Fernando je velmi chytrý. Tým si oblíbil, rád by s námi zůstal, ale my musíme být konkurenceschopní. Takže... řekněme, že se po létě rozhodne. Víme tedy, jak jsme na tom, jaký máme kalendáře, a co musíme udělat. Alonso také ví, co musí udělat.
A co Stoffel?EB: Stoffel má s McLarenem dlouhodobou smlouvu, o jeho budoucnost proto nemáme žádné obavy.
Pro něj ale nejde o ideální sezónu. Proti Fernandovi to je vždy těžké, můžeš nám ale přiblížit, s čím se trápí a čím prochází?EB: Zaprvé, se svými vozy měl od počátku sezóny spoustu problémů. Nejen s motorem, ale také s autem. Mnoho drobných zádrhelů, které ho, řekněme, zastavovaly při kompletních jízdách během tréninků a různých kvalifikacích. Myslím, že jeho sebedůvěra pak trochu poklesla. Proto v kvalifikaci párkrát nebyl připraven předvést patřičný výkon v prvním kole, a toho vlastně stálo postup do Q2, protože se pak objevily žluté vlajky nebo něco jiného.
Myslím, že to je jen na něm, aby si v týmu našel své místo a dal najevo, co potřebuje v nastavení vozu, aby se mu s ním dobře jezdilo. F1 je také trochu odlišná, když hovoříme o jízdním stylu, takže si musíte navzájem trochu více naslouchat. Pár závodů to už vážně řešíme s pracovní skupinou kolem něj - nejprve s jeho inženýry, ale i s dalšími, abychom to vyřešili a získali jeho sebevědomí zpět.
Jak hodnotíš výkonnost vašeho vozu o víkendu v Baku?EB: No, s globální výkonností to je velmi snadné - zkrátka vidíte časy na kolo. Jsme pomalí, ale to jsme čekali, že budeme pomalí. Když vás pak více zajímají detaily, tak všichni máme GPS údaje o všech, tato data jsou mezi týmy sdílené. Z nich tedy můžete dále odvodit, na čem musíte pracovat, abyste své auto zlepšili z pohledu výkonnosti.
Nečekaná komplikace pro Aston Martin. Lance Stroll byl nucen odstoupit ze španělské Grand Prix kvůli bolestem pravé ruky a zápěstí. Tým tak přichází o jednoho ze svých jezdců.
Yuki Tsunoda se po kvalifikaci na Velkou cenu Španělska ocitl na poslední, 20. pozici, což je o 17 míst za jeho týmovým kolegou Maxem Verstappenem. Japonský jezdec zůstal zaskočený a nepochopil, proč jeho monopost nedokázal držet krok s konkurencí.
Oscar Piastri v kvalifikaci na Velkou cenu Španělska s kolem 1:11.546 porazil svého týmového kolegu Landa Norrise a získal pole position. McLareny dominovaly za horkých podmínek, Verstappen skončil třetí, přičemž Piastri takticky znemožnil Norrisovi využít vzduchový stín a potvrdil svou skvělou formu.
Nico Rosberg během tréninku v Barceloně vyzdvihl Verstappenovu výjimečnou schopnost zvládat dynamiku zatáček a kontrolovat auto tam, kde ostatní stále bojují s přilnavostí. Podle něj právě tato plynulost a rychlá adaptace na chování vozu dává Verstappenovi zásadní náskok před soupeři.
Lewis Hamilton odhalil, že páteční nezdar ve volném tréninku na Velkou cenu Španělska způsobil technický problém jeho monopostu SF-25, kvůli němuž přišel o přítlak. I přes frustraci z výkonu věří, že se Ferrari podaří vůz včas opravit a zbytek víkendu zvládne lépe.
Nico Rosberg podpořil kritická slova Lewise Hamiltona na adresu Ferrari SF-25 a potvrdil, že vůz je skutečně obtížně ovladatelný. Podle bývalého mistra světa tento problém výrazně limituje výkonnost týmu a je nezbytné jej co nejdříve vyřešit.
Oscar Piastri ovládl závěrečný trénink na Velkou cenu Španělska s náskokem půl sekundy na týmového kolegu Landa Norrise. McLaren potvrdil formu a mladý Australan ukázal, že míří vysoko.
Oscar Piastri ovládl druhý páteční trénink na Velkou cenu Španělska a potvrdil silnou formu McLarenu. Na nejměkčí sadě pneumatik zajel nejrychlejší čas dne 1:12,760 a udržel za sebou George Russella i Maxe Verstappena.
Max Verstappen vstoupil do víkendu Velké ceny Španělska skvělým výkonem na trati, která dříve pro Red Bull bývala náročná. „Bylo důležité začít silně,“ řekl Verstappen, „auto dobře reagovalo a podařilo se nám zajet rychlé časy,“ což dává týmu dobrou šanci na úspěch.
Lando Norris odstartoval víkend ve Španělsku nejrychlejším časem v úvodním tréninku a potvrdil tak skvělou formu McLarenu z posledních závodů. Už od prvních kol bylo jasné, že britský tým našel silné tempo i na technicky náročné trati v Barceloně.
Vzhledem k plánovanému příchodu madridského okruhu do kalendáře F1 v roce 2026 hrozí, že se Grand Prix v Barceloně pojede naposledy už příští rok. Fernando Alonso však vyzývá k zachování tradičního okruhu, který podle něj má nezaměnitelný charakter a hluboký význam pro fanoušky i jezdce.
Lando Norris varuje, že by bylo předčasné odepisovat Maxe Verstappena v boji o titul, protože i on a další soupeři mají stále reálnou šanci na vítězství.