Závodní ředitel McLarenu Eric Boullier hovoří o posledním vývoji vztahu s Hondou. Co musí japonský partner udělat pro záchranu jejich vztahu a udržení Fernanda Alonsa? A proč druhý pilot Stoffel Vandoorne za ním o tolik zaostává?
Pravidelná kritika Hondy ze strany vedení McLarenu v poslední době naznačuje, že situace je už nenapravitelná. Dá se vůbec ještě něco udělat pro nápravu toho vztahu?Eric Boullier: No, zaprvé, ta otázka je jen vaší domněnkou, která neodráží přesně pravdu nebo skutečnost. Obě organizace velmi, velmi tvrdě pracují na tom, aby se dostali tam, kde chtějí být. Řekněme, že úroveň tření, pokud tam vůbec nějaké je, média trochu přehánějí.
Je pravda, že musíme dosahovat takové výkony, které potřebujeme - musíme být tam, kde chceme být, ale obě organizace tvrdě pracují na tom, aby jich dosáhly. A já si nemyslím, že by to bylo tak dramatické, jak to z vaší otázky vypadá.
Ale Ericu, se Zakem Brownem jste řekli, že to, co dělá Honda, nestačí. Co tedy musí Hodna udělat, aby vás, McLaren, uspokojila?EB: No, musíme s ostatními závodit a ne se nacházet na konci roštu. Jako partneři samozřejmě očekáváme určitou úroveň výkonnosti, ne odhodlání, protože na to zdroje mají. Jde jen o úroveň výkonnosti a teď potřebujeme další krok, velký krok.
A poskytla Honda nějaký náznak, kdy ten velký krok přijde?EB: Ano, mají určitý plán a očividně ho budou schopni respektovat.
Dobře, pojďme se tedy bavit o pilotech. V jaké jste pozici před rokem 2018 vzhledem k poslednímu vývoji událostí?EB: No, nemáme smlouvu s Fernandem. Fernando je velmi chytrý. Tým si oblíbil, rád by s námi zůstal, ale my musíme být konkurenceschopní. Takže... řekněme, že se po létě rozhodne. Víme tedy, jak jsme na tom, jaký máme kalendáře, a co musíme udělat. Alonso také ví, co musí udělat.
A co Stoffel?EB: Stoffel má s McLarenem dlouhodobou smlouvu, o jeho budoucnost proto nemáme žádné obavy.
Pro něj ale nejde o ideální sezónu. Proti Fernandovi to je vždy těžké, můžeš nám ale přiblížit, s čím se trápí a čím prochází?EB: Zaprvé, se svými vozy měl od počátku sezóny spoustu problémů. Nejen s motorem, ale také s autem. Mnoho drobných zádrhelů, které ho, řekněme, zastavovaly při kompletních jízdách během tréninků a různých kvalifikacích. Myslím, že jeho sebedůvěra pak trochu poklesla. Proto v kvalifikaci párkrát nebyl připraven předvést patřičný výkon v prvním kole, a toho vlastně stálo postup do Q2, protože se pak objevily žluté vlajky nebo něco jiného.
Myslím, že to je jen na něm, aby si v týmu našel své místo a dal najevo, co potřebuje v nastavení vozu, aby se mu s ním dobře jezdilo. F1 je také trochu odlišná, když hovoříme o jízdním stylu, takže si musíte navzájem trochu více naslouchat. Pár závodů to už vážně řešíme s pracovní skupinou kolem něj - nejprve s jeho inženýry, ale i s dalšími, abychom to vyřešili a získali jeho sebevědomí zpět.
Jak hodnotíš výkonnost vašeho vozu o víkendu v Baku?EB: No, s globální výkonností to je velmi snadné - zkrátka vidíte časy na kolo. Jsme pomalí, ale to jsme čekali, že budeme pomalí. Když vás pak více zajímají detaily, tak všichni máme GPS údaje o všech, tato data jsou mezi týmy sdílené. Z nich tedy můžete dále odvodit, na čem musíte pracovat, abyste své auto zlepšili z pohledu výkonnosti.
Carlos Sainz zažil po slibném začátku v Bahrajnu náročný závod. Po nejlepší kvalifikaci ve službách Williamsu, kde si vybojoval osmou příčku, se během neděle potýkal s nepříznivým vývojem a různými komplikacemi, které mu znemožnily proměnit solidní start v výraznější výsledek.
Lewis Hamilton si z Bahrajnu odvezl dosud nejlepší výsledek ve službách Ferrari. Po startu z devátého místa dojel pátý a sám přiznal, že konečně zjistil, jak dostat ze svého monopostu maximum. "Začíná to dávat smysl," vzkázal po závodě spokojený britský šampion.
Šéf Red Bullu Christian Horner vysvětlil, že za problémy při zastávkách v boxech v Bahrajnu mohl vadný kabelový svazek v boxovém vybavení. Ten způsobil poruchu semaforu, což tým připravilo o cenné sekundy.
Max Verstappen vyjádřil zklamání nad výkonem Red Bullu ve Velké ceně Bahrajnu, kde skončil na šesté pozici, a přiznal, že tým aktuálně nemá na boj o titul. Kvůli technickým problémům a špatnému tempu auta se objevily spekulace o možné změně týmu na konci sezóny.
George Russell si udržel druhé místo v Bahrajnu, přestože čelil vyšetřování kvůli možnému neoprávněnému použití DRS. Komisaři nakonec neshledali žádné pochybení.
Lewis Hamilton odjížděl z Bahrajnu s pocitem, že začíná chápat, jak nový vůz Ferrari nejlépe funguje. Do Saúdské Arábie tak míří s nadějí, že se mu podaří své poznatky proměnit v lepší výsledek.
Charles Leclerc přirovnal trápení Ferrari při Velké ceně Bahrajnu k "efektu sněhové koule", potíže se podle něj nabalovaly jedna na druhou. Stěžoval si především na nedostatek přilnavosti a přítlaku, což výrazně ovlivnilo výkonnost monopostu.
Oscar Piastri zazářil v Bahrajnu a vítězstvím v dramatickém závodě formule 1 zdramatizoval boj o titul – na týmového kolegu Landa Norrise ztrácí už jen tři body.
Po dominantním závodě v Japonsku prožívá zatím Max Verstappen v Bahrajnu nečekaný zlom – místo suverénního tempa čelil náhlému propadu formy a zcela jiné realitě.
Po zklamání v kvalifikaci na Velkou cenu Bahrajnu, kde Lando Norris skončil až na 6. místě, šéf McLarenu Andrea Stella vyjádřil plnou podporu svému jezdci.
Po vítězství v Bahrajnu přiznal Max Verstappen, že Red Bull momentálně ztrácí na McLaren zhruba půl sekundy na kolo a trápí se s vyvážením i přilnavostí vozu. Přesto zůstává klidný a místo paniky spoléhá na očekávaný balík vylepšení, který dorazí až v Imole.
Na přilbě legendy F1 Sira Jackieho Stewarta přibylo další slavné jméno, mezi podpisy, které ji zdobí, nechybí ani iniciály Michaela Schumachera. Unikátní helma, podepsaná řadou osobností motorsportu, půjde do dražby a výtěžek poputuje na dobročinné účely.