Odborný poradce Red Bullu Helmut Marko se v rozhovoru pro AMuS vrátil k Velké ceně Číny. S čím měli problémy a v čem se lišili vychvalovaný Max Verstappen a Daniel Ricciardo? Co rakouský tým trápí a kdy bude opět konkurenceschopný?
Dostali jste opět lekci?Helmut Marko: Po tréninkových cvičeních můžeme být spokojeni. Závod naštěstí začínal za mokra. Přáli jsme si, aby pršelo po celou dobu. V závodním režimu jsem totiž rychlejší. Ale stále nám chybí jedna sekunda k dobru.
Proč je Red Bull v závodě lepší?HM: S vyšším množstvím paliva v nádrži, a tudíž s vyšší hmotností, se pneumatiky dostávají rychleji a lépe do provozního rámce.
Co je obecně problémem?HM: Nemáme dostatek přítlaku. To je nyní prioritou. A samozřejmě nám také schází výkon.
Max Verstappen na dráze opět předvedl pěknou show. Co všechno ještě můžeme od toho kluka očekávat?HM: To je ten faktor Verstappen za mokra. Nejúžasnější je ale to, že v prvním kole nejen předjel polovinu pole, ale také že ještě počítal předjížděná auta. Bylo jich přesně devět. Max má neuvěřitelný závodní přehled. K souboji s Vettelem došlo žel s otupělými zbraněmi. Přední pneumatiky to už měly za sebou.
Zadrželi jste při souboji Verstappena s Ricciardem dech?HM: Víme, že naši piloti jsou zodpovědní. Proto je spolu necháváme volně závodit. Ricciardo ho mohl předjet. Boxové zídky se už ptal na to, jak získat maximální výkon baterie. Verstappen měl problém, že jej Grosjean obíral o přilnavost přední nápravy. Haas byl pro nás na rovinkách zkrátka příliš rychlý. Verstappen se na něj nedokázal pořádně dotáhnout.
Proč jste zvolili super-měkké pneumatiky místo měkkých?HM: Měli jsme strach, že tvrdší pneumatiky za nízkých teplot nezahřejeme. Nejprve jsme doufali, že to s nimi projedeme. Jenže to nešlo. Verstappen je musel vyměnit, protože při souboji s Vettelem sjel brzdovou destičku. Zastávky ostatních nám pak automaticky nabídly prostor k zastávce. U Ricciarda jsme v průběhu neměli s pneumatikami žádný problém.
Proč?HM: Protože obě auta byla nastavena odlišně. Max spíše pro déšť, Daniel pro sucho. To vysvětluje dobrou výkonnost jednoho z nich na začátku a toho druhého na konci.
Jak si máme představit honbu za stažením náskoku v Milton Keynes?HM: Světla v Milton Keynes už nezhasínají. Ale potrvá to až do Barcelony, než všechno vyřešíme.
Vidíte problém v konceptu nebo jen ladíte detaily?HM: Není to obecně v konceptu. Za mokra to funguje. Zkrátka schází spousta detailů, které nám pomohou získat všechno, co potřebujeme. Volíme příliš mnoho kompromisů.
Nevšimli jste si už v zimě, že vám něco chybí?HM: Neznali jsme data soupeřů. A také jsme měli určité problémy s korelací. Nechali jsme se v této oblasti ošálit určitými hodnotami.
Přineslo vám v něco vylepšení v Šanghaji?HM: Auto se dalo snadněji nastavit, zvětšilo se rozpětí.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.
Martin Brundle naznačil, že v Red Bullu zřejmě nastane čas na zásadní interní diskuse. Po nepřesvědčivém začátku sezony podle něj tým čekají „vážné rozhovory“, které by mohly odhalit hlubší problémy uvnitř úspěšné stáje.
George Russell označil druhé místo v Bahrajnu za důkaz, že Mercedes zvládá i podmínky, které mu dříve nesedly, ale šance na titul podle něj zůstávají malé.
Na začátku kariéry čelil Lewis Hamilton kritice za svůj styl oblékání, dnes je z něj módní ikona paddocku. Každý víkend ve Formuli 1 využívá jako přehlídkové molo a bez ostychu ukazuje svůj cit pro módu i originalitu.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur nehodil Lewise Hamiltona přes palubu. Po slabé kvalifikaci v Bahrajnu mu nabídl podporu a povzbuzení.
Carlos Sainz zažil po slibném začátku v Bahrajnu náročný závod. Po nejlepší kvalifikaci ve službách Williamsu, kde si vybojoval osmou příčku, se během neděle potýkal s nepříznivým vývojem a různými komplikacemi, které mu znemožnily proměnit solidní start v výraznější výsledek.
Lewis Hamilton si z Bahrajnu odvezl dosud nejlepší výsledek ve službách Ferrari. Po startu z devátého místa dojel pátý a sám přiznal, že konečně zjistil, jak dostat ze svého monopostu maximum. "Začíná to dávat smysl," vzkázal po závodě spokojený britský šampion.