Odborný poradce Red Bullu Helmut Marko se v rozhovoru pro AMuS vrátil k Velké ceně Číny. S čím měli problémy a v čem se lišili vychvalovaný Max Verstappen a Daniel Ricciardo? Co rakouský tým trápí a kdy bude opět konkurenceschopný?
Dostali jste opět lekci?Helmut Marko: Po tréninkových cvičeních můžeme být spokojeni. Závod naštěstí začínal za mokra. Přáli jsme si, aby pršelo po celou dobu. V závodním režimu jsem totiž rychlejší. Ale stále nám chybí jedna sekunda k dobru.
Proč je Red Bull v závodě lepší?HM: S vyšším množstvím paliva v nádrži, a tudíž s vyšší hmotností, se pneumatiky dostávají rychleji a lépe do provozního rámce.
Co je obecně problémem?HM: Nemáme dostatek přítlaku. To je nyní prioritou. A samozřejmě nám také schází výkon.
Max Verstappen na dráze opět předvedl pěknou show. Co všechno ještě můžeme od toho kluka očekávat?HM: To je ten faktor Verstappen za mokra. Nejúžasnější je ale to, že v prvním kole nejen předjel polovinu pole, ale také že ještě počítal předjížděná auta. Bylo jich přesně devět. Max má neuvěřitelný závodní přehled. K souboji s Vettelem došlo žel s otupělými zbraněmi. Přední pneumatiky to už měly za sebou.
Zadrželi jste při souboji Verstappena s Ricciardem dech?HM: Víme, že naši piloti jsou zodpovědní. Proto je spolu necháváme volně závodit. Ricciardo ho mohl předjet. Boxové zídky se už ptal na to, jak získat maximální výkon baterie. Verstappen měl problém, že jej Grosjean obíral o přilnavost přední nápravy. Haas byl pro nás na rovinkách zkrátka příliš rychlý. Verstappen se na něj nedokázal pořádně dotáhnout.
Proč jste zvolili super-měkké pneumatiky místo měkkých?HM: Měli jsme strach, že tvrdší pneumatiky za nízkých teplot nezahřejeme. Nejprve jsme doufali, že to s nimi projedeme. Jenže to nešlo. Verstappen je musel vyměnit, protože při souboji s Vettelem sjel brzdovou destičku. Zastávky ostatních nám pak automaticky nabídly prostor k zastávce. U Ricciarda jsme v průběhu neměli s pneumatikami žádný problém.
Proč?HM: Protože obě auta byla nastavena odlišně. Max spíše pro déšť, Daniel pro sucho. To vysvětluje dobrou výkonnost jednoho z nich na začátku a toho druhého na konci.
Jak si máme představit honbu za stažením náskoku v Milton Keynes?HM: Světla v Milton Keynes už nezhasínají. Ale potrvá to až do Barcelony, než všechno vyřešíme.
Vidíte problém v konceptu nebo jen ladíte detaily?HM: Není to obecně v konceptu. Za mokra to funguje. Zkrátka schází spousta detailů, které nám pomohou získat všechno, co potřebujeme. Volíme příliš mnoho kompromisů.
Nevšimli jste si už v zimě, že vám něco chybí?HM: Neznali jsme data soupeřů. A také jsme měli určité problémy s korelací. Nechali jsme se v této oblasti ošálit určitými hodnotami.
Přineslo vám v něco vylepšení v Šanghaji?HM: Auto se dalo snadněji nastavit, zvětšilo se rozpětí.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.
Nico Hülkenberg ze šestnáctého místa v závodě vylepšil pozici až na pátou a předjel i Lewisa Hamiltona, což podpořilo skvělé tempo Sauberu a výhoda čerstvých pneumatik po restartu. Vyzdvihl také zásluhu nedávných vylepšení vozu.
Kontakt mezi Leclercem a Verstappenem ve Velké ceně Španělska zůstal bez trestu, sportovní komisaři se rozhodli nezasahovat. Pilot Ferrari si tak udržel třetí místo.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Max Verstappen si za svůj manévr zasloužil černou vlajku a okamžité vyloučení ze závodu. Jeho ostrá slova vyvolala rozruch v paddocku i mezi fanoušky a znovu otevřela debatu o hranicích férového závodění.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem na letiště v Praze.
Max Verstappen čelí hrozbě zákazu startu ve formuli 1. Po kontroverzní kolizi s Georgem Russellem ve Velké ceně Španělska dostal tříbodový trest a deset sekund penalizace. Celkem už má jedenáct trestných bodů – a k automatickému zastavení mu chybí jediný.