Bývalý pilot Toro Rosso a současný závodník série Formula E a testovací jezdec Ferrari odpovídal na webu Safe is Fast, který je jedním z projektů automobilky Honda, na otázky čtenářů týkají všech možných aspektů motorsportu.
Začínal jste na motokárách?Ano, na motokárách jsem začal na trati mých rodičů v Cormeilles někdy ve čtyřech letech, od té doby jsem tedy začal závodit.
Jak jste to měl po finanční stránce? Podporovala vás primárně rodina nebo jste měl vždy sponzory? Bylo to vždycky dost složité. Naštěstí moje rodina za mě nemusel utratit tolik peněz, ale věděl jsem že přesun z motokár do Formule Renault 2.0 bude stát minimálně 500 tisíc eur, pokud chcete být ve slušném týmu. Dá se to zařídit i levněji, ale nikdy tak nevyhrajete titul. To ale byl můj hlavní cíl. Proto jsem se místo toho šel do francouzské Formule Campus, což je dnešní ekvivalent pro francouzské FIA F4. Hodně my pomohla Francouzská federace motorsportu (Fédération Française du Sport Automobile), aby se to vůbec podařilo. Já pak dokázal celou sérii vyhrát. Díky tomu jsem se dostal do kontaktu s Red Bullem, kdy nás společně s dalšími 19 jezdci testovali. Byl jsem společně s Ricciardem nejlepší. Od té chvíle mě pak začal Red Bull finančně podporovat. Měl jsem obrovské štěstí, Red Bull mi zařizoval dobrá angažmá a já jezdil v solidních sériích za dobré týmy.
Jak důležitou roli hrají v motorsportu jazyky?Angličtina je nejdůležitější, je dobré umět také italsky, hlavně pokud vás zajímá Ferrari. Ale angličtina je základem úspěchu. Inženýři a novináři mluví anglicky a je jedno, kde závodíte. V motorsportu se bez angličtiny neobejdete.
Jaký je rozdíl z pocitu jízdy v motokáře oproti formuli v nějaké nižší sérii? Těžko říct. Motokára je mnohem otevřenější a jezdí se na menších tratích. Formule má uzavřenější kokpit a využívají se klasické závodní okruhy, takže to ve výsledku není až takový šok, když člověk přejde.
V současné době jezdíš ve Formuli E. Velká část celého konceptu této série spočívá ve větší interakci s diváky, aby se dostali mnohem blíže k celkovému dění. Jak s fanoušky komunikuješ ty? Spravuješ si své profily na sociálních sítích sám, nebo na to máš agenturu? Jak je pro jezdce vůbec důležité mít kolem sebe lidi, kteří ho takto podporují?Je to důležité, Formule E je o interakci s fanoušky a jezdci by se o to měli také snažit. Chtěl bych se tomu věnovat více. Chtěl bych svým fanouškům nabídnout více obsahu než jiní jezdci. Chci, aby měli mnohem větší náhled do mého života, to dneska fanoušci chtějí. Pokud by tomu spolupráce s agenturou pomohla, tak ji využiji.
Jaké jsi doposud zažil problémy ve své jezdecké kariéře?Je to vtipné, ale největším problémem byl pro mě Red Bull. Neměl jsem žádného manažera, poté co jsem opustil F1. Je to skvělé, když to s Red Bullem klape, když se ale neshodnete, tak je pak těžké hledat místo jinde. Měl jsem dost štěstí a vše nakonec vyřešil. Red Bull mě sice dostal do Formule 1, ale kvůli nim jsem tam také skončil.
Co si myslíš o návratu Velké ceny Francie do kalendáře F1? Preferoval bys případně jiný okruh než Paul Ricard?Myslím si, že je to naprosto super, že se bude znovu závodit na okruhu Paul Ricard. Franice má bohatou historii, co se týče motorsportu, a je tak důležité, aby se tam pravidelně závodilo. Je víceméně jedno v jaké lokalitě. Může to být klidně i na Magny-Cours, le Paul Ricard je asi lepší volbou. nachází se v hezkém regionu, je blízko města a jedná se o skvělou trať. Jsem si jistý, že tam fanoušci budou rádi jezdit.
Co bys na základě zkušeností, které máš, poradil svému mladšímu já, kdyby ses mohl vrátit v čase?Dobrá otázka. Myslím si, že jsem si vědom většiny chyb, které jsem udělal. Je to těžké, ale asi bych pár věcí změnil. Ale změnit se to už nedá a já jsem v současnosti docela spokojený. Samozřejmě bych si přál zůstat v F1 o něco déle, ale odjel jsem tam více jak 50 velkých cen a i za to jsem rád.
Pokud by sis měl vytvořit tým snů, jak by vypadal?Těžká otázka. Mám ale nějaké představy... Rád bych si zajezdil s Felipem Massou ve Formuli E, je to prima chlap, a navíc má spoustu zkušeností. Nejlepší tým... samozřejmě Techcheetah. Vlastnímu týmu věřím a vím, že se maximálně snaží. Pomalu ale jistě se stáváme silým týmem.
Lewis Hamilton se zaměřuje na zlepšení svého výkonu v závěru sezóny a hledá způsoby, jak z vozu Ferrari dostat co nejvíce.
Max Verstappen po vítězství v Austinu promluvil o svém návratu navrhlo, kterému málokdo věřil.
Jenson Button otevřeně hovoří o psychickém nastavení obou pilotů McLarenu a rozebírá, kdo má momentálně navrch v souboji o formu do konce sezony.
Šéf Ferrari John Elkann vydal prohlášení na podporu Freda Vasseura v reakci na nedávné spekulace ohledně vedení týmu.
I přes náročný víkend ve Spojených státech odjíždí šéf McLarenu Andrea Stella z Austinu optimistický.
Red Bull byl potrestán za porušení pravidel v souvislosti s neobvyklou situací kolem startovního roštu Landa Norrise.
Lewis Hamilton po závodě Velké ceny USA přiznal, že si není jistý, co se během závěru stalo. Závěrečné chvíle podle něj vyžadovaly maximální soustředění, aby udržel vůz na trati a zajistil bodované umístění.
Max Verstappen předvedl ve Spojených státech naprosto suverénní výkon a výrazně tím stáhl ztrátu v boji o titul, na čelo šampionátu mu nyní chybí už jen 40 bodů.
Sobotní sprint Velké ceny USA na okruhu Circuit of the Americas přinesl napínavý start, během něhož oba vozy McLarenu čelily komplikacím. K situaci se vyjádřil i poradce Red Bullu Helmut Marko.
Oscar Piastri má v Austinu pomalejší tempo než jeho týmový kolega Lando Norris. Podle šéfa McLarenu Andrea Stelly je za tím kombinace několika faktorů.
Lewis Hamilton měl během sprintu Velké ceny USA v první zatáčce velmi napjatý moment, kdy se musel rychle vyhnout nebezpečné situaci. Halo v této situaci znovu sehrálo svoji roli.
Lando Norris upozornil, že McLaren před Velkou cenou USA čelí výzvám. I přes slibnou startovní pozici za Maxem Verstappenem zůstává tým v napjaté nejistotě.