Odborný poradce se vrací k závodu v Abú Zabí a hodnotí celou sezónu 2016 z pohledu Red Bullu. Co bylo jejím nejsvětlejším okamžikem a na co se můžeme těšit příští rok?
Proč Abú Zabí Ricciardovi nevyšlo?Helmut Marko: Zavolali jsme jej do boxů příliš brzy. Byla to chyba, že jsme reagovali na zastávku Räikkönena. Ty super-měkké pneumatiky měly vydržet mnohem déle, jak ukázal Verstappen. Ricciardo si pak zničil pneumatiky při souboji s Räikkönenem.
Jak se Verstappen dostal znovu do hry?HM: Pomocí jednozastávkové strategie. Ta byla jeho jedinou šancí na návrat. Pokud by nevyšla, museli bychom později přemýšlet o něčem jiném. Nakonec byla správná. Moc se toho stejně už stát nemohl. Force Indie byly tak daleko za námi, že by se po dodatečné zastávce propadl jen za Ricciarda. Max dokázal opět šetřit pneumatiky, což bylo senzační. I v posledním kole předvedl ten nejrychlejší prostřední sektor.
Kdo mohl za postartovní kolizi mezi Verstappenem a Hülkenbergem?HM: Vůbec nikdo. Šlo o typickou postartovní nehodu, to se může stát. Max neměl moc místa. My jsme kvůli tomu každopádně sportovním komisařům nevolali.
Byla správná Vettelova strategie se super-měkkými pneumatikami nasazenými ke konci?HM: Ferrari od Verstappena odkoukalo, jak dlouho vydrží super-měkké pneumatiky. Šlo o logický následek. Dali jsme jim dobrý tip. My jsme žel ke konci už neměli žádnou další super-měkkou směs.
Co říkáte na Hamiltonovu zdržovací strategii?HM: Byla to jeho jediná šance, jak získat titul. A navíc malá. Stála mu ale za to. Rosberg ho mohl předjet.
Pokud by k tomu došlo u Red Bullu: tolerovali byste takové chování u jednoho ze svých pilotů?HM: Nezasahovali bychom do toho. Pokud z toho netěží žádný jiný tým, tak je to, co udělal Hamilton, zcela legitimní.
Bylo to férové?HM: Šlo o mistrovský titul, ne o férovost.
Je Nico Rosberg zaslouženým mistrem světa?HM: To každopádně. Odjel super závody. Například v Singapuru, kde jsme měli vyhrát my. Jenže Rosberg tam byl ve formě.
Jak byste shrnul vaší sezónu u Red Bullu?HM: Šlo o mnohem lepší sezónu, než jsme očekávali. Velkým překvapením byla životnost motorů Renault. Nedošlo ani k jedné škodě na motoru nebo k nějakému problému. Pak přišel na řadu výkonnostní posun v Monte Carlu.
K tomu jsme navíc měli to nejlepší šasi v historii naší společnosti. Spojilo se to s příchodem Verstappena, který posílil motivaci celého týmu. Jeho rychlost probudila Ricciarda. Musel patřičně přidat, a také to udělal.
Kolik v čase na kolo stáhl Red Bull na Mercedes od Melbourne po Abú Zabí?HM: Čísla nemám připravená. Dostali jsme se ale částečně na dostřel, zatímco dříve jsme ztráceli sekundu.
Překvapilo vás, že Ferrari ve druhé polovině sezóny odpadlo?HM: Překvapilo. K tomu musím říct, že Ferrari skvěle zvládlo vývoj motoru. Pokud jde o výkonnost, jsou na úrovni Mercedesu. Samozřejmě měli hodně smůlu, jenže dělali i chyby.
Váš osobní nejlepší okamžik?HM: Verstappenova jízda v Brazílii.
Co očekáváte od roku 2017?HM: Red Bull na změny v pravidlech tradičně vždy dobře zareagoval. Na druhou stranu se vozy pro rok 2017 budou obtížněji ovládat. To znamená, že se oddělí zrno od plev. A po jezdecké stránce jsme na tom nejlépe.
U Renaultu navíc probíhá pozitivní vývoj motoru. Mercedes svůj prověřený balík nestáhne zpět, dále bude pokračovat ve vývoji svého supermotoru. Nyní všichni začínáme znovu od nuly.
Bez omezení žetony ale může i Mercedes přidat.HM: To s žetony je přeceňované. Mercedes byl tak blízko limitu, že musel kvůli možnému poškození motorů snižovat výkon. Mercedes už nemůže tolik vyhrávat, protože Renault se mu s novým konceptem motoru může přiblížit.
Vychází z konceptu Mercedesu?HM: Ale se zkušeností 2 či 3 let. Proto vidím šanci, že ho stáhneme.
Silverstone, tradiční dějiště Britské Grand Prix, bude v sezóně 2026 hostit sprint závod, který je součástí šesti sprintů v kalendáři F1. Tento formát přinese fanouškům více akcí a napětí během víkendového programu.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.
Toto Wolff uznal, že Lewis Hamilton projevuje své emoce naplno, ale jeho výroky po Velké ceně Maďarska označil za nepovedený moment.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.