Odborný poradce se vrací k závodu v Abú Zabí a hodnotí celou sezónu 2016 z pohledu Red Bullu. Co bylo jejím nejsvětlejším okamžikem a na co se můžeme těšit příští rok?
Proč Abú Zabí Ricciardovi nevyšlo?Helmut Marko: Zavolali jsme jej do boxů příliš brzy. Byla to chyba, že jsme reagovali na zastávku Räikkönena. Ty super-měkké pneumatiky měly vydržet mnohem déle, jak ukázal Verstappen. Ricciardo si pak zničil pneumatiky při souboji s Räikkönenem.
Jak se Verstappen dostal znovu do hry?HM: Pomocí jednozastávkové strategie. Ta byla jeho jedinou šancí na návrat. Pokud by nevyšla, museli bychom později přemýšlet o něčem jiném. Nakonec byla správná. Moc se toho stejně už stát nemohl. Force Indie byly tak daleko za námi, že by se po dodatečné zastávce propadl jen za Ricciarda. Max dokázal opět šetřit pneumatiky, což bylo senzační. I v posledním kole předvedl ten nejrychlejší prostřední sektor.
Kdo mohl za postartovní kolizi mezi Verstappenem a Hülkenbergem?HM: Vůbec nikdo. Šlo o typickou postartovní nehodu, to se může stát. Max neměl moc místa. My jsme kvůli tomu každopádně sportovním komisařům nevolali.
Byla správná Vettelova strategie se super-měkkými pneumatikami nasazenými ke konci?HM: Ferrari od Verstappena odkoukalo, jak dlouho vydrží super-měkké pneumatiky. Šlo o logický následek. Dali jsme jim dobrý tip. My jsme žel ke konci už neměli žádnou další super-měkkou směs.
Co říkáte na Hamiltonovu zdržovací strategii?HM: Byla to jeho jediná šance, jak získat titul. A navíc malá. Stála mu ale za to. Rosberg ho mohl předjet.
Pokud by k tomu došlo u Red Bullu: tolerovali byste takové chování u jednoho ze svých pilotů?HM: Nezasahovali bychom do toho. Pokud z toho netěží žádný jiný tým, tak je to, co udělal Hamilton, zcela legitimní.
Bylo to férové?HM: Šlo o mistrovský titul, ne o férovost.
Je Nico Rosberg zaslouženým mistrem světa?HM: To každopádně. Odjel super závody. Například v Singapuru, kde jsme měli vyhrát my. Jenže Rosberg tam byl ve formě.
Jak byste shrnul vaší sezónu u Red Bullu?HM: Šlo o mnohem lepší sezónu, než jsme očekávali. Velkým překvapením byla životnost motorů Renault. Nedošlo ani k jedné škodě na motoru nebo k nějakému problému. Pak přišel na řadu výkonnostní posun v Monte Carlu.
K tomu jsme navíc měli to nejlepší šasi v historii naší společnosti. Spojilo se to s příchodem Verstappena, který posílil motivaci celého týmu. Jeho rychlost probudila Ricciarda. Musel patřičně přidat, a také to udělal.
Kolik v čase na kolo stáhl Red Bull na Mercedes od Melbourne po Abú Zabí?HM: Čísla nemám připravená. Dostali jsme se ale částečně na dostřel, zatímco dříve jsme ztráceli sekundu.
Překvapilo vás, že Ferrari ve druhé polovině sezóny odpadlo?HM: Překvapilo. K tomu musím říct, že Ferrari skvěle zvládlo vývoj motoru. Pokud jde o výkonnost, jsou na úrovni Mercedesu. Samozřejmě měli hodně smůlu, jenže dělali i chyby.
Váš osobní nejlepší okamžik?HM: Verstappenova jízda v Brazílii.
Co očekáváte od roku 2017?HM: Red Bull na změny v pravidlech tradičně vždy dobře zareagoval. Na druhou stranu se vozy pro rok 2017 budou obtížněji ovládat. To znamená, že se oddělí zrno od plev. A po jezdecké stránce jsme na tom nejlépe.
U Renaultu navíc probíhá pozitivní vývoj motoru. Mercedes svůj prověřený balík nestáhne zpět, dále bude pokračovat ve vývoji svého supermotoru. Nyní všichni začínáme znovu od nuly.
Bez omezení žetony ale může i Mercedes přidat.HM: To s žetony je přeceňované. Mercedes byl tak blízko limitu, že musel kvůli možnému poškození motorů snižovat výkon. Mercedes už nemůže tolik vyhrávat, protože Renault se mu s novým konceptem motoru může přiblížit.
Vychází z konceptu Mercedesu?HM: Ale se zkušeností 2 či 3 let. Proto vidím šanci, že ho stáhneme.
Nizozemský jezdec přijímá změny plánované pro rok 2026 s chladnou hlavou a bez emocí. Zatímco jiní vyjadřují nadšení či obavy, on si zachovává odstup a vyčkává, jak se nová pravidla projeví v praxi.
Charles Leclerc je zaskočen tím, že jeho tradičně silné kvalifikace mu v roce 2025 přestaly vycházet. I přes snahu najít příčinu zůstává důvod neúspěchu nejasný.
Andy Cowell potvrdil, že vývoj pohonné jednotky Honda pro sezonu 2026 postupuje dle plánu a testování probíhá jak v Japonsku, tak v britském Silverstonu. Zároveň označil partnerství za klíčový krok k proměně Aston Martinu v plnohodnotný tovární tým.
Liam Lawson připouští, že jezdci Formule 1 často využívají mezer v pravidlech ve svůj prospěch. Zároveň vyzývá k jejich zpřísnění, aby se zvýšila férovost na trati.
Mick Schumacher jedná s týmem Cadillac o své možné návratu do Formule 1 v sezóně 2026. Po období nejistoty a hledání nové příležitosti se zdá, že mladý závodník má reálnou šanci znovu se objevit na startovním roštu díky ambicióznímu projektu nováčka mezi týmy F1.
Odchod Jonathana Wheatleyho z Red Bullu přišel jako velké překvapení, protože ve týmu působil téměř dvě desetiletí na klíčových pozicích. Jeho rozhodnutí odchodu odráželo skryté napětí uvnitř stáje a naznačilo významné personální změny v konkurenčním prostředí formule 1.
Toto Wolff uvedl, že přátelství mezi ním a Lewisem Hamiltonem přestup do Ferrari nijak neovlivnil. Podle něj jejich vztah přesahuje hranice sportovní spolupráce a zůstává pevný i mimo týmové barvy.
Martin Brundle vyjádřil podporu Laurentovi Mekiesovi v jeho nové roli šéfa a výkonného ředitele Red Bullu. Podle něj má Mekies potřebné zkušenosti a autoritu, aby tým úspěšně vedl i v náročném období.
Fernando Alonso upozorňuje na velké výkonnostní rozdíly v poli F1, které podle něj zůstanou až do změny pravidel v roce 2026. Bez revoluce v technických předpisech podle něj nelze očekávat, že se týmy výrazněji srovnají.
Carlos Sainz výrazně ovlivnil kulturu i přístup uvnitř týmu Williams, říká sportovní ředitel Sven Smeets. Podle něj přinesl profesionalitu a technickou preciznost, která motivuje celý tým ke zrychlení vývoje.
Toto Wolff s humorem přiznal, že dodávat motory McLarenu možná nebylo jeho nejchytřejší rozhodnutí. McLaren nyní dominuje, zatímco tým Mercedesu zaostává.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal naplnit očekávání po přesunu do Red Bullu, což vyvolává pochybnosti o jeho budoucnosti ve Formuli 1. Jeho výkonnost zaostává a tlak na japonského jezdce stále roste.