Odborný poradce se vrací k závodu v Abú Zabí a hodnotí celou sezónu 2016 z pohledu Red Bullu. Co bylo jejím nejsvětlejším okamžikem a na co se můžeme těšit příští rok?
Proč Abú Zabí Ricciardovi nevyšlo?Helmut Marko: Zavolali jsme jej do boxů příliš brzy. Byla to chyba, že jsme reagovali na zastávku Räikkönena. Ty super-měkké pneumatiky měly vydržet mnohem déle, jak ukázal Verstappen. Ricciardo si pak zničil pneumatiky při souboji s Räikkönenem.
Jak se Verstappen dostal znovu do hry?HM: Pomocí jednozastávkové strategie. Ta byla jeho jedinou šancí na návrat. Pokud by nevyšla, museli bychom později přemýšlet o něčem jiném. Nakonec byla správná. Moc se toho stejně už stát nemohl. Force Indie byly tak daleko za námi, že by se po dodatečné zastávce propadl jen za Ricciarda. Max dokázal opět šetřit pneumatiky, což bylo senzační. I v posledním kole předvedl ten nejrychlejší prostřední sektor.
Kdo mohl za postartovní kolizi mezi Verstappenem a Hülkenbergem?HM: Vůbec nikdo. Šlo o typickou postartovní nehodu, to se může stát. Max neměl moc místa. My jsme kvůli tomu každopádně sportovním komisařům nevolali.
Byla správná Vettelova strategie se super-měkkými pneumatikami nasazenými ke konci?HM: Ferrari od Verstappena odkoukalo, jak dlouho vydrží super-měkké pneumatiky. Šlo o logický následek. Dali jsme jim dobrý tip. My jsme žel ke konci už neměli žádnou další super-měkkou směs.
Co říkáte na Hamiltonovu zdržovací strategii?HM: Byla to jeho jediná šance, jak získat titul. A navíc malá. Stála mu ale za to. Rosberg ho mohl předjet.
Pokud by k tomu došlo u Red Bullu: tolerovali byste takové chování u jednoho ze svých pilotů?HM: Nezasahovali bychom do toho. Pokud z toho netěží žádný jiný tým, tak je to, co udělal Hamilton, zcela legitimní.
Bylo to férové?HM: Šlo o mistrovský titul, ne o férovost.
Je Nico Rosberg zaslouženým mistrem světa?HM: To každopádně. Odjel super závody. Například v Singapuru, kde jsme měli vyhrát my. Jenže Rosberg tam byl ve formě.
Jak byste shrnul vaší sezónu u Red Bullu?HM: Šlo o mnohem lepší sezónu, než jsme očekávali. Velkým překvapením byla životnost motorů Renault. Nedošlo ani k jedné škodě na motoru nebo k nějakému problému. Pak přišel na řadu výkonnostní posun v Monte Carlu.
K tomu jsme navíc měli to nejlepší šasi v historii naší společnosti. Spojilo se to s příchodem Verstappena, který posílil motivaci celého týmu. Jeho rychlost probudila Ricciarda. Musel patřičně přidat, a také to udělal.
Kolik v čase na kolo stáhl Red Bull na Mercedes od Melbourne po Abú Zabí?HM: Čísla nemám připravená. Dostali jsme se ale částečně na dostřel, zatímco dříve jsme ztráceli sekundu.
Překvapilo vás, že Ferrari ve druhé polovině sezóny odpadlo?HM: Překvapilo. K tomu musím říct, že Ferrari skvěle zvládlo vývoj motoru. Pokud jde o výkonnost, jsou na úrovni Mercedesu. Samozřejmě měli hodně smůlu, jenže dělali i chyby.
Váš osobní nejlepší okamžik?HM: Verstappenova jízda v Brazílii.
Co očekáváte od roku 2017?HM: Red Bull na změny v pravidlech tradičně vždy dobře zareagoval. Na druhou stranu se vozy pro rok 2017 budou obtížněji ovládat. To znamená, že se oddělí zrno od plev. A po jezdecké stránce jsme na tom nejlépe.
U Renaultu navíc probíhá pozitivní vývoj motoru. Mercedes svůj prověřený balík nestáhne zpět, dále bude pokračovat ve vývoji svého supermotoru. Nyní všichni začínáme znovu od nuly.
Bez omezení žetony ale může i Mercedes přidat.HM: To s žetony je přeceňované. Mercedes byl tak blízko limitu, že musel kvůli možnému poškození motorů snižovat výkon. Mercedes už nemůže tolik vyhrávat, protože Renault se mu s novým konceptem motoru může přiblížit.
Vychází z konceptu Mercedesu?HM: Ale se zkušeností 2 či 3 let. Proto vidím šanci, že ho stáhneme.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Lewis Hamilton se ve Ferrari nachází v opravdu těžké situaci, která zdaleka neodpovídá jeho očekáváním.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.