Šéf Pirelli Paul Hembrey se vyjádřil o úzkém propojení vývoje ve světě motorsportu a běžných cestovních aut. Každým rokem se prý pomyslná hranice mezi těmito odvětvími zužuje...
Co vlastně dělá Pirelli v F1?"Chceme být ve Formuli 1, protože je to nejpopulárnější série v celém motorsportu a je považována za absolutní top. Pro nás, jakožto prestižního dodavatele, to tak dává velký smysl. Ani si nedovedete představit, jak moc jsme se posunuli od našeho vstupu do F1 v roce 2011."
Proč je tak složité dělat gumy speciálně pro vozy Formule 1?"Až do letoška to bylo velmi komplikované, jelikož jsme neměli možnost naše gumy řádně testovat. Vždy to bylo jen pár dní v roce, což samozřejmě není dostačující. Neměli jsme prostě strategický plán, který nám umožňoval spolupráci s nejlepšími jezdci a vozy.
Přestože všechna auta v F1 vypadají podobně, jsou mezi nimi obrovské rozdíly. Navíc každý tým přistupuje k volbě pneumatik úplně jinak. Některá auta dokáží dostat gumy do požadované teploty moc brzy a pak musí balancovat na hraně. Jiné týmy mají vůbec problém gumy dostatečně zahřát."
Jak jste přistupovali k výrobě zcela nových pneumatik pro rok 2017, abyste se vyhnuli problémům z minulosti?"Letos byl požadavek trochu odlišný. Vedení po nás chce zlepšit výkonnost všech směsí. Máme také za úkol zlepšit časy na kolo zhruba o pět vteřin v porovnání s rokem 2015.
Nadále vedení F1 chce, aby gumy měly lepší jízdní vlastnosti, tak aby týmy všechny specifikace dobře seděly většině jezdců a jejich vozům. S nárůstem rychlosti konečně jezdci pocítí, že závodí a v zatáčkách to bude opravdová výzva."
Jak se spojení Pirelli a Formule 1 promítá do normálního světa cestovních aut?"Hlavním benefitem je lepší simulace, která se pojí s designem gum, konkrétně s designu samotné stavby pneumatiky. Používáme simulace k analýze nových modelů a jejich výkonu na autech různých značek. Je to stejné jako ve Formuli 1. Navíc vývoj pneumatik pro klasická auta se ubírá podobnou cestou- méně času na vývoj. Upřímně si myslím, že za deset let se všechny cestovní gumy budou vyvíjet úplně stejně jako gumy pro vozy formule 1. Spolupráce s F1 nám tak dává v tomto ohledu výhodu.
Používání simulace k vývoji také znamená, že opravdu na auto nasadíte gumy a vyzkoušíte to. Takto pak získáte optimální gumy a ušetříte navíc čas i peníze.
Naše spojení s F1 tak nabízí spoustu benefitů, které nám pomáhají posouvat technologii a její implementaci v běžném světě. Není to až tak o marketingu. Neřeknu vám, že F1 gumy můžete nasadit na cestovní auto a pojede rychleji, ale jsou tu aspekty, které můžeme srovnávat.
Podívejte se na dnešní auta, které mají i tisíc koní. Například La Ferrari či McLaren P1. Tyhle auta se pak výkonnostně dostávají na úroveň, kterou jste před pár lety mohli vidět v závodech GT. Dnes se svět běžných cestovních vozů přibližuje více a více motorsportu."
Lewis Hamilton se zaměřuje na zlepšení svého výkonu v závěru sezóny a hledá způsoby, jak z vozu Ferrari dostat co nejvíce.
Max Verstappen po vítězství v Austinu promluvil o svém návratu navrhlo, kterému málokdo věřil.
Jenson Button otevřeně hovoří o psychickém nastavení obou pilotů McLarenu a rozebírá, kdo má momentálně navrch v souboji o formu do konce sezony.
Šéf Ferrari John Elkann vydal prohlášení na podporu Freda Vasseura v reakci na nedávné spekulace ohledně vedení týmu.
I přes náročný víkend ve Spojených státech odjíždí šéf McLarenu Andrea Stella z Austinu optimistický.
Red Bull byl potrestán za porušení pravidel v souvislosti s neobvyklou situací kolem startovního roštu Landa Norrise.
Lewis Hamilton po závodě Velké ceny USA přiznal, že si není jistý, co se během závěru stalo. Závěrečné chvíle podle něj vyžadovaly maximální soustředění, aby udržel vůz na trati a zajistil bodované umístění.
Max Verstappen předvedl ve Spojených státech naprosto suverénní výkon a výrazně tím stáhl ztrátu v boji o titul, na čelo šampionátu mu nyní chybí už jen 40 bodů.
Sobotní sprint Velké ceny USA na okruhu Circuit of the Americas přinesl napínavý start, během něhož oba vozy McLarenu čelily komplikacím. K situaci se vyjádřil i poradce Red Bullu Helmut Marko.
Oscar Piastri má v Austinu pomalejší tempo než jeho týmový kolega Lando Norris. Podle šéfa McLarenu Andrea Stelly je za tím kombinace několika faktorů.
Lewis Hamilton měl během sprintu Velké ceny USA v první zatáčce velmi napjatý moment, kdy se musel rychle vyhnout nebezpečné situaci. Halo v této situaci znovu sehrálo svoji roli.
Lando Norris upozornil, že McLaren před Velkou cenou USA čelí výzvám. I přes slibnou startovní pozici za Maxem Verstappenem zůstává tým v napjaté nejistotě.