Jak už jsme informovali, stáj Manor se letos předvedla s novým vozem a také s novou pohonnou jednotkou. Už máme první představu o tom, jak se někdejší outsider závodního pole, zatím se toho moc nemění.
Podle názorů členů týmu jde ale jen o otázku času. John McQuilliam (technický ředitel) a Dave Ryan (závodní ředitel) si našli čas na zodpovězení několika otázek.
Johne, Dream Racer (tak je titulován nový MRT05)?McQuilliam: Absolutně. I v doposud počáteční fázi můžeme říci, že jde jednoznačně o nejlepší auto, jaké jsme kdy představili. Zcela určitě nejvíc vyvíjené, s největšími ambicemi a nejagresivnější. Celý náš balíček změn je významným krokem vřed, ale nejen v porovnání s předchozím rokem, ale s kterýmkoli naším vozem. Takže ano, ještě nás čeká dlouhá cesta týkající se vývoje MRT05, ale pro 154 lidí, kteří pracují pro Manor Racing je to po tvrdé práci, návrhu a vytvoření vozu naplněný sen. V malém týmu, jako je ten náš, má každý jednotlivec důležitou roli.
Co je na voze zvláštního?McQuilliam: No, vlastně úplně všechno. Tak by to mělo být, ale loni jsme museli vystačit s tím, co bylo, není to cesta, po které chceme jít. Chceme stavět rychlá závodní auta mající nějaký potenciál, proto je skvělé se vrátit k tomu, co opravdu milujeme. Pokud budeme mít odpovídající prostředky pro naši práci, budeme opravdu dobří. MRT05 je kandidátem na výrazné zlepšení, o tom jsme přesvědčeni. Konstrukční kancelář na něm od poloviny uplynulé sezóny intenzivně pracovala a je najednou docela jiná hra než na co jste byli zvyklí i předchozích modelů. Nenechali jsme na stole nic z minulosti a mohu vám říci, že není ani jeden díl, který bychom nepředělali.
Takže opravdu nic nezůstalo?McQuilliam: Dobře, použili jsme stejný hasicí přístroj jako loni (významně pomrkává), ale zbytek je zcela nový. To představuje zhruba 3393 nových komponentů a některé z nich jsou ryze naší výroby. Trochu jsme se opozdili při stavbě monokoku kvůli řešení otázky pohonných jednotek, ale čekání na Mercedes-Benz PU106C Hybrid za to stálo. Je to strojírenský zázrak a jsme hrdí, že můžeme využívat vítěznou techologii. Díky našemu technickému partnerovi Williams Advanced Engineering máme k dispozici převodovku a některé další komponenty na zádi našeho vozu. Když to spojíme s úsilím našich aerodynamiků a konstrukčního týmu, je to docela zajímavý balíček změn.
Máte nový vůz rád?McQuilliam: Jednoznačně. Už předtím vypadal velice dobře a v novém barevném hávu je prostě ohromující.
Dave, jste v nové funkci zhruba tři měsíce, jak se cítíte?Ryan: Bylo to velmi rušné období, ale jak už jsem poznamenal, veškeré mé dojmy, když jsem se k týmu připojil, byly následující: malý ambiciózní tým s velkým potenciálem, naplněný vizí velkého pokroku. Před touto sezónou zde bylo hodně práce. Vzhledem ke své situaci v loňském roce odvedl tým obdivuhodný výkon, zvláště ve srovnání s předchozím zimním obdobím. S chystaným balíkem změn musíme být každým coulem profesionální tým. Zvlášť na to chci upřít svou pozornost.
Máte dva nové technické partnery, jak se s tím dokážete vypořádat?Ryan: Fantasticky to zvládáme. Základní instalaci provedl personál Williamsu resp. Mercedesu již před nějakou dobou a jejich základy jsou od našeho sídla v Banbury vzdáleny méně než hodinu jízdy. Máme všechny zdroje a podporu na dosah. Je to příjemný, nekomplikovaný vztah, kdy naše továrny budou úzce spolupracovat. Byla to bezproblémová změna.
A co noví jezdci?Ryan: Pascal (Wehrlein) a Rio (Harjanto) jsou skvělou volbou. Jsou mladí a touží po výsledcích, ale také nejednají bezhlavě. Označil bych je za zkušené piloty s velkým talentem a potenciálem. Jsme hrdí na to, že budou debutovat právě v našem týmu.
Co tedy můžeme očekávat v letošním roce od Manoru?Ryan: Větší uznání a konkurenceschopnost. Na první závod v Melbourne se připravujeme tak jako všichni ostatní. Víme, že se musíme ve všech oblastech ještě zlepšit a v žádném případě naše soupeře nepodceňujeme, ale podařilo se nám dát dohromady partu skvělých lidí, máme fantastické technické zázemí v podobě partnerství s Williamsem a Mercedesem a nyní je na nás, abychom této skutečnosti jaksepatří využili.
Charles Leclerc byl po kvalifikaci na Velkou cenu Velké Británie na sebe velmi naštvaný. Podle něj jeho výkon výrazně zaostal za očekáváním.
Oscar Piastri získal podporu od bývalého pilota F1 Jolyonna Palmera po penalizaci, která ho na Silverstonu připravila o vítězství. Palmer označil trest za příliš přísný a Piastriho manévr za férový.
Ferrari prožívá těžkou sezonu a italská média hlásí rostoucí tlak na šéfa týmu Freda Vasseura. Výsledky zaostávají za očekáváními, což vyvolává spekulace o nutnosti změn v řízení stáje. Vasseur tak čelí výzvě, jak tým rychle vrátit zpět na vrchol.
Red Bull má ve svých řadách talentovaného Arvida Lindblada, který se poprvé objevil ve světě F1 po boku Maxe Verstappena v Silverstonu. Mladý jezdec z F2 tak udělal významný krok směrem k možné budoucnosti v královně motorsportu.
George Russell potřebuje novou smlouvu na příští sezónu. Güenther Steiner se obává, že jeho požadavky komplikují Mercedesu cestu za získáním Maxe Verstappena.
Adrian Newey zůstává plně koncentrován na projekt vozu Aston Martin pro sezonu 2026, a to i navzdory potížím, které aktuálně tým potkávají. Legendární inženýr tak potvrzuje, že dlouhodobá strategie má pro něj prioritu před krátkodobými výsledky.
Laurent Mekies musí v Red Bullu co nejdříve vyřešit nejistou budoucnost Maxe Verstappena. Jeho rozhodnutí může zásadně ovlivnit nejen tým, ale i rozložení sil v celé Formuli 1.
Christian Horner se během Velké ceny Británie ostře pohádal s Josem Verstappenem. Incident přišel právě v době, kdy Horner čelil spekulacím o konci ve funkci šéfa Red Bullu.
Finský závodník Valtteri Bottas se tento týden znovu posadil za volant vozu Mercedes – na jihu Španělska, na okruhu v Jerezu, absolvuje soukromý test.
Cadillac představil požadavky na své jezdce pro sezonu 2026, zatímco v paddocku propuká tvrdý boj o jejich podpisy. Šéf týmu Dan Towriss přiznal, že vyjednávání jsou plná napětí a rivality.
Zak Brown tvrdí, že vztah mezi Norrisem a Piastrim je pro McLaren spíše radostí než problémem. Doufá, že jejich zdravá rivalita vydrží až do konce sezóny.
Martin Brundle naznačuje, že za koncem Christiana Hornera mohl stát tlak ze strany blízkého okolí Maxe Verstappena. Podle něj sehrál Verstappenův tým v rozhodnutí Red Bullu klíčovou roli.