Šéf vývoje motorů Mercedes, Andy Cowell, hovoří o přípravách na sezónu 2016 a o dalším pokroku, který během zimy dosáhli. Pohonná jednotka PU106C bude opět špičková, doznala vylepšení v mnoha oblastech, proto je nyní efektivnější a výkonnější.
Mercedes nastavil v hybridní éře měřítko úspěšnosti. Na co jste v zimním období kladli důraz, aby úroveň výkonnosti zůstala zachována?Andy Cowell: Je to víceméně stejné. Pokud u této generace pohonných jednotek chcete vyšší výkon, musíte se zaměřit na efektivitu. To se týká efektivity spalování a efektivity různých kroků přeměny energie, např. MGU-H, MGU-K, turba, výkonové elektroniky a baterií.
Neustále pracujeme na každém kusu této skládanky, abychom dosáhli zlepšení vlivu na klikovou hřídel, a zároveň se snažíme předejít problémům se spolehlivostí, které nás v loňském roce postihly. Je důležité se dostat k hlavní příčině potíží a ujistit se, že byly učiněny patřičné kroky, aby se to neopakovalo. A to samé platí pro zvyšování výkonu.
Současné pohonné jednotky, to je příběh, který snad ani nejde vyprávět. Jak je vnímáte vy osobně?AC: Jde skutečně o neuvěřitelné výsledky práce inženýrů. V současné době se výkony pohybují na historických maximech a dosahují více než 47 % tepelné účinnosti - a to musíme brát v úvahu omezeni ICE ohledně hodnoty průtoku paliva 100 kg/h.
Pokud to srovnáme s dřívějšími atmosférickými osmiválci, tak ty měly jen 29 % tepelného výkonu. Ve Formuli 1 už podobné výkony byly k vidění, třeba v roce 2005, jenže to byl u tehdejších desetiválců průtok paliva na hodnotě 194 kg/h. Snížit ho o polovinu při zachování stejného množství energie - to už je něco.
Přes zimu bylo možné využít 32 vývojových žetonů. Na jakou oblast jste se soustředili?AC: Dvaatřicet žetonů je poměrně hodně, takže jsme v žádné specifické oblasti naši vývojovou aktivitu neomezovali. Cokoliv by mohlo přinést vylepšení naší efektivity - a tudíž navýšení výkonu - bylo podrobeno řádnému posouzení a nyní pracujeme na tom, aby náš balíček změn byl v Melbourne řádně a včas připraven.
Dva závody v kalendáři navíc, to určitě přinese zvýšené nároky na pohonné jednotky. Jak to může ovlivnit sezónu?AC: Na první pohled se může zdát, že zvýšený počet pohonných jednotek dává výrobcům jistou výhodu v tom, že každá jednotka musí absolvovat menší počet závodů a tím pádem je nižší tlak na životní cyklus určitých složek motoru. Ovšem skutečnost je taková, že naše cíle ohledně výdrže zůstávají nadále stejné.
Chceme mít jistotu, že každý náš motor bude schopen zvládnout nejméně pět závodů, což znamená, že by každý pilot na sezónu potřeboval pouze čtyři. Věříme, že nám tento přístup poskytne dobrou příležitost reagovat v případě problémů se spolehlivostí, případně využít další jednotky jako výhody s ohledem na zvýšení výkonnosti v klíčových závodech sezóny.
Vývoj v sezóně 2015 prokázal, že jste schopni pracovat na vývoji experimentálního motoru pro rok 2016, který jste představili na Monze. Bude tato specifikace přínosem pro všechny týmy vybavené motory Mercedes-Benz v roce 2016?AC: Inovace motoru, který jsme loni představili na Monze, stál továrnu v Brixworthu obrovské úsilí a také prostředků, které dovolily ho provozovat pouze v továrním týmu. Co je ale pro týmy vybavené motory Mercedes zásadní, že během podzimního a zimního období se nám podařilo na vývojové práce úspěšně navázat, takže všichni naši zákazníci dostanou specifikaci jako tovární tým. Všech osm vozů poháněných naším motorem bude mít v Melbourne stejný hardware a výkonnostní potenciál - což je pro každého dobrá zpráva.
Důležité pro vývoj je i palivo a mazivo. Jaká bude role Petronasu ohledně hledání vyššího výkonu motoru?Rychlost vývoje agregátů za poslední dva roky byla velice působivá. Mnoho lidí se domnívalo, že už není možné se pohnout ještě více kupředu - a jak se ukazuje, nebyl to ten případ. Byly tam významné rezervy - a pohonné hmoty a oleje jsou jedním z hlavních oblastí. Naše aktualizace v polovině sezóny 2015 proběhly právě za přispění Petronasu. Později jsme také představili zcela nové oleje. Dosáhli jsme značného pokroku v návrhu spalovacího systému a také v lepších vlastnostech maziv s ohledem na snížení tření v motoru. Petronas je pro nás klíčovým partnerem. Nejde jen o reklamu na autech, ale o zásadní technologické partnerství. Každý ví, že klíčovým bodem pro výkon motoru je kvalitní palivo a olej - a my máme velké štěstí, že máme tak produktivní a úzký vztah se společností Petronas.
Od roku 2014, kdy byly zavedeny hybridní motory, se stal jednou z ožehavých otázek hluk. Nebude zvýšení hlasitosti od roku 2016 na úkor výkonu motoru?Od samotného počátku éry hybridních motorů jsme si byli vědomi, že zejména pro lidi sedící na hlavní tribuně, stejně jako pro ty, co sedí doma u televizních obrazovek, budou vozy méně hlasité. Je to dáno přeplňovaným motorem a recyklací přebytečné energie ve výfukovém systému. FIA se proto zaobírala důkladnou analýzou hluku v této oblasti a zjišťovala, co by se dalo dělat pro zvýšení hlučnosti motorů bez dopadu na jejich výkon. Výsledkem jejich zkoumání je nový předpis, který by měl zlepšit zvuk pohonné jednotky.
V roce 2016 vám přibyde nový zákazník, Manor Racing. Jak se tato spolupráce rozvíjí?Team Manor Racing je nováčkem na naší listině odběratelů pohonných jednotek. Jde o malý, ale velmi efektivní tým s velmi pragmatickým přístupem. Máme k dispozici podrobný manuál s instrukcemi, jak zabudovat motor a nejlépe ho využívat, stejně jako co rozhodně není doporučeno. Naše spolupráce tedy probíhá na úrovni zajištění bezproblémové integrace. Zatím spolupráce probíhá skvěle a těšíme se na porovnání jejich výsledků při předsezónních testech.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.