Šéf vývoje motorů Mercedes, Andy Cowell, hovoří o přípravách na sezónu 2016 a o dalším pokroku, který během zimy dosáhli. Pohonná jednotka PU106C bude opět špičková, doznala vylepšení v mnoha oblastech, proto je nyní efektivnější a výkonnější.
Mercedes nastavil v hybridní éře měřítko úspěšnosti. Na co jste v zimním období kladli důraz, aby úroveň výkonnosti zůstala zachována?Andy Cowell: Je to víceméně stejné. Pokud u této generace pohonných jednotek chcete vyšší výkon, musíte se zaměřit na efektivitu. To se týká efektivity spalování a efektivity různých kroků přeměny energie, např. MGU-H, MGU-K, turba, výkonové elektroniky a baterií.
Neustále pracujeme na každém kusu této skládanky, abychom dosáhli zlepšení vlivu na klikovou hřídel, a zároveň se snažíme předejít problémům se spolehlivostí, které nás v loňském roce postihly. Je důležité se dostat k hlavní příčině potíží a ujistit se, že byly učiněny patřičné kroky, aby se to neopakovalo. A to samé platí pro zvyšování výkonu.
Současné pohonné jednotky, to je příběh, který snad ani nejde vyprávět. Jak je vnímáte vy osobně?AC: Jde skutečně o neuvěřitelné výsledky práce inženýrů. V současné době se výkony pohybují na historických maximech a dosahují více než 47 % tepelné účinnosti - a to musíme brát v úvahu omezeni ICE ohledně hodnoty průtoku paliva 100 kg/h.
Pokud to srovnáme s dřívějšími atmosférickými osmiválci, tak ty měly jen 29 % tepelného výkonu. Ve Formuli 1 už podobné výkony byly k vidění, třeba v roce 2005, jenže to byl u tehdejších desetiválců průtok paliva na hodnotě 194 kg/h. Snížit ho o polovinu při zachování stejného množství energie - to už je něco.
Přes zimu bylo možné využít 32 vývojových žetonů. Na jakou oblast jste se soustředili?AC: Dvaatřicet žetonů je poměrně hodně, takže jsme v žádné specifické oblasti naši vývojovou aktivitu neomezovali. Cokoliv by mohlo přinést vylepšení naší efektivity - a tudíž navýšení výkonu - bylo podrobeno řádnému posouzení a nyní pracujeme na tom, aby náš balíček změn byl v Melbourne řádně a včas připraven.
Dva závody v kalendáři navíc, to určitě přinese zvýšené nároky na pohonné jednotky. Jak to může ovlivnit sezónu?AC: Na první pohled se může zdát, že zvýšený počet pohonných jednotek dává výrobcům jistou výhodu v tom, že každá jednotka musí absolvovat menší počet závodů a tím pádem je nižší tlak na životní cyklus určitých složek motoru. Ovšem skutečnost je taková, že naše cíle ohledně výdrže zůstávají nadále stejné.
Chceme mít jistotu, že každý náš motor bude schopen zvládnout nejméně pět závodů, což znamená, že by každý pilot na sezónu potřeboval pouze čtyři. Věříme, že nám tento přístup poskytne dobrou příležitost reagovat v případě problémů se spolehlivostí, případně využít další jednotky jako výhody s ohledem na zvýšení výkonnosti v klíčových závodech sezóny.
Vývoj v sezóně 2015 prokázal, že jste schopni pracovat na vývoji experimentálního motoru pro rok 2016, který jste představili na Monze. Bude tato specifikace přínosem pro všechny týmy vybavené motory Mercedes-Benz v roce 2016?AC: Inovace motoru, který jsme loni představili na Monze, stál továrnu v Brixworthu obrovské úsilí a také prostředků, které dovolily ho provozovat pouze v továrním týmu. Co je ale pro týmy vybavené motory Mercedes zásadní, že během podzimního a zimního období se nám podařilo na vývojové práce úspěšně navázat, takže všichni naši zákazníci dostanou specifikaci jako tovární tým. Všech osm vozů poháněných naším motorem bude mít v Melbourne stejný hardware a výkonnostní potenciál - což je pro každého dobrá zpráva.
Důležité pro vývoj je i palivo a mazivo. Jaká bude role Petronasu ohledně hledání vyššího výkonu motoru?Rychlost vývoje agregátů za poslední dva roky byla velice působivá. Mnoho lidí se domnívalo, že už není možné se pohnout ještě více kupředu - a jak se ukazuje, nebyl to ten případ. Byly tam významné rezervy - a pohonné hmoty a oleje jsou jedním z hlavních oblastí. Naše aktualizace v polovině sezóny 2015 proběhly právě za přispění Petronasu. Později jsme také představili zcela nové oleje. Dosáhli jsme značného pokroku v návrhu spalovacího systému a také v lepších vlastnostech maziv s ohledem na snížení tření v motoru. Petronas je pro nás klíčovým partnerem. Nejde jen o reklamu na autech, ale o zásadní technologické partnerství. Každý ví, že klíčovým bodem pro výkon motoru je kvalitní palivo a olej - a my máme velké štěstí, že máme tak produktivní a úzký vztah se společností Petronas.
Od roku 2014, kdy byly zavedeny hybridní motory, se stal jednou z ožehavých otázek hluk. Nebude zvýšení hlasitosti od roku 2016 na úkor výkonu motoru?Od samotného počátku éry hybridních motorů jsme si byli vědomi, že zejména pro lidi sedící na hlavní tribuně, stejně jako pro ty, co sedí doma u televizních obrazovek, budou vozy méně hlasité. Je to dáno přeplňovaným motorem a recyklací přebytečné energie ve výfukovém systému. FIA se proto zaobírala důkladnou analýzou hluku v této oblasti a zjišťovala, co by se dalo dělat pro zvýšení hlučnosti motorů bez dopadu na jejich výkon. Výsledkem jejich zkoumání je nový předpis, který by měl zlepšit zvuk pohonné jednotky.
V roce 2016 vám přibyde nový zákazník, Manor Racing. Jak se tato spolupráce rozvíjí?Team Manor Racing je nováčkem na naší listině odběratelů pohonných jednotek. Jde o malý, ale velmi efektivní tým s velmi pragmatickým přístupem. Máme k dispozici podrobný manuál s instrukcemi, jak zabudovat motor a nejlépe ho využívat, stejně jako co rozhodně není doporučeno. Naše spolupráce tedy probíhá na úrovni zajištění bezproblémové integrace. Zatím spolupráce probíhá skvěle a těšíme se na porovnání jejich výsledků při předsezónních testech.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.
Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.
Sedminásobný mistr světa Lewis Hamilton se v lednu podruhé setkal s monopostem Ferrari F1, když si vyzkoušel jízdu s modelem roku 2023 na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya.
Lewis Hamilton, jak jistě všichni fanoušci F1NEWS.cz již vědí, přechází do Ferrari pro sezónu 2025 Formule 1, což vyvolává velkou pozornost veřejnosti. Jde o novou etapu jeho kariéry, kterou odstartuje Velká cena Austrálie od 14. do 16. března 2025.