Technický ředitel Lotusu Nick Chester hovoří o tom, co se stane s loňským monopostem E23. Co z něj přenesou na letošní auto a kdy se ho dočkáme?
Naposledy jsme E23 spatřili v Abú Zabí při testu Pirelli, co se s ním dělo od té doby?Nick Chester: Dostal se zpět [do továrny] a byl rozebrán. Díly byly prohlédnuty a prošly údržbou. Momentálně jsou oba E23 zcela rozebrány a leží tady jako holá šasi. Teď opravdu existují pouze jako stavebnice.
Co je tou poslední věcí, co se s nimi děje, když se dostanou zpět do Enstone?NCh: Každý díl je zaznamenán, pečlivě vyčištěn, a pak uložen. Nyní se vše točí kolem auta pro rok 2016. Než začnou testy, je třeba odvést spoustu práce.
Odejde pak E23 do nebe vozů F1?NCh: V určitém smyslu ano. Před tím, než bude znovuzrozeno jako předváděcí auto, aby mohlo být používáno v Enstone nebo některými z našich partnerů. Máme pro předváděcí vůz tým, který dohlíží na jeho program a znovu ho pro tyto potřeby sestaví.
Co bude z E23 přeneseno na auto pro rok 2016, pokud vůbec něco, ať už ve formě konstrukce či dokonce fyzicky?NCh: Jde o třetí rok současných pravidel, proto je přirozené, že letošní auto bude v oblasti konstrukce evolucí E23. Některé části budou sdílet stejnou konstrukci, i když se změnou pohonné jednotky bude většina dílů navržena nově.
Kdy se budeme moci podívat na letošní auto?NCh: Ještě to chvilinku potrvá. Je mi potěšením sdělit, že na něm plně pracujeme na všech frontách a že se těšíme na to, až s ním vyrazíme na trať.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.