Provozní ředitel společnosti Renault Sport F1, Rémi Taffin, odhaluje příčiny problémů svých pohonných jednotek v sezóně 2015. Dostali se po vyřešení spolehlivosti i k navyšování výkonnosti? Byla v něčem užitečná spolupráce s Ilmorem? A jaké jsou jejich vyhlídky pro sezónu 2016?
Jak bys zhodnotil sezónu 2015 z pohledu Renaultu?Rémi Taffin: Nemůžeme zastírat, že šlo o náročnou sezónu. Myslím si ale, že se na ní musíme dívat spíše jako na sklenici z poloviny plnou než z poloviny prázdnou. Zakončili jsme ji s mnohem větším poznáním a informačním bohatstvím, nezískali jsme ale výsledky vpředu, které jsme chtěli.
Museli jsme udělat určité úpravy a vrátit se zpět k základům s takovými věcem, jako je spolehlivost. Všechno nám ale umožnilo se v krátké době připravit na rok 2016 a na delší období po něm. Není to tak, jak si někteří myslí, že bychom sezónu brzy odepsali. Teď jsme ale schopni se na to podívat z dlouhodobějšího hlediska, když víme, že se to zlepší, i když z toho krátkodobého to bylo bolestivé.
První část sezóny byla velkou výzvou. Čemu přičítáš problémy, které jste začali brzy zažívat?RT: K prvnímu zimnímu testu jsme přijeli s vírou, že jsme mezi sezónami udělali velký pokrok. Opravdu jsme se domnívali, že jsme odvedli dobrou práci. V určitých oblastech to byla pravda, ale nachytali jsme se ve třech hlavních směrech.
Prvním byl velký problém se spolehlivostí pístů. V průběhu testování jsme se nesetkali s žádným zvláštním problémem a všechny díly jsme jako obvykle odsouhlasili pro výrobu. Dalším problémem bylo to, že jsme v elektronice pohonné jednotky měli další díl, za který jsme nemohli dát ruku do ohně a který byl i nadále zdrojem problémů.
Posledním prvkem je to, že jsme tak dlouho testovali na brzdě pro rok 2015 a odkládali rozhodnutí až na poslední možný okamžik. Specifikace pohonné jednotky pro první závod byla určena velmi pozdě a my jsme docela jednoduše příliš pozdě testovali a nebyli připraveni.
Chtěli jsme ten náskok tak moc stáhnout, že jsme si podřezali vlastní větev. Tento zřejmý koktejl problémů nám umožnil se hodně naučit a zajistit, aby se stejné problémy v budoucnu neopakovaly.
Co jste udělali pro překonání problémů?RT: Austrálie nepředstavovala brilantní start a trvalo to až do Velké ceny Španělska, než jsme dostali většinu problémů pod kontrolu. První čtyři závody byly zklamáním a my jsme opravdu odváděli tu práci, kterou jsme měli dělat během zimního testování.
Od Melbourne po Bahrajn jsme velmi tvrdě pracovali na spolehlivosti a ovladatelnosti a do formy jsme se vrátili ve Španělsku. Monako ukázalo, že jsme se dostali zpět na dobrou úroveň. Zlepšili jsme spolehlivost ověřením našeho validačního procesu, tím, že jsme zlobivé díly, jako například písty, dostali do mnohem lepšího formy nebo že jsme změnili specifikaci tam, kde to bylo zapotřebí.
Museli jsme zajistit, aby díly, o kterých jsme pochybovali, vydrželi celou vzdálenost, a pokud by se vyskytl problém, aby se projevil na dynamometru během testování spíše než na dráze. Opravdu jsme se vrátili zpět k základům, změnili proces validace a samotné díly, u kterých jsme přišli na problémy.
Od té doby byla spolehlivost v závodech dobrá.RT: Ano. Než jsme se mohli pustit do práce na výkonnosti, tak jsme opravdu museli dostat pod kontrolu spolehlivost. V prvních závodech jsme viděli, že máme více problémů, a pak jsme byli penalizováni za nasazování nových dílů, což situaci zhoršovalo. Museli jsme navíc používat pohonné jednotky na konci svých životních cyklů, proto se v trénincích špatně chovaly, a to vodu kalilo ještě více.
Ale pohonné jednotky, které jsme nasadili od Španělska dále, byly spolehlivé. Umožnily nám pracovat na výkonnosti. Během sezóny jsme měli šest velkých problémů: tři na začátku roku a tři na konci. Ty poslední byly provozní a nesouvisely se specifikací pohonné jednotky.
Jakmile jste dostali spolehlivost pod kontrolu, jaké práce na výkonnosti jste prováděli?RT: Když jsme věděli, že pohonné jednotky pro rok 2015 jsou spolehlivé a ovladatelné, tak jsme se spíše než na výkonnost pro rok 2015 pokusili představit kroky pro rok 2016 nebo otestovat koncepty, které by nám poskytly maximum informací.
V polovině sezóny jsme zažívali porodní bolesti vývoje pohonné jednotky pro rok 2016 a na konci roku měli jsme příležitost představit D-specifikaci pohonné jednotky. Šlo o drobnou specifikaci roku 2016, ale i přesto, že představovala jen malý krok, tak bylo důležité ji použít, získat informace a vidět, zda jsme na správné cestě.
Byli jsme netrpěliví ve zjišťování, jestli to, na co jsme přišli, bylo správné. V určitých ohledech šlo o krok zpět a zisk nebyl tak významný, bylo však zapotřebí vyrazit vpřed.
Letos jste začali spolupracovat se společností Ilmor Engineering. I když jste jejich koncepty nakonec nevyužili, byla ta spolupráce k něčemu užitečná?RT: Ano, a příští rok s nimi pokračujeme! Dokázali předložit odlišné koncepty, jako například ten, který se týkal spalování, a nyní s nimi budeme pokračovat i v roce 2016.
Bude pokračovat v rozsáhlém vlastním vývoji, ale s partnery, jako je Ilmor, získáváme širší pásmo, rozsáhlejší zkušenosti a odborné znalosti. V roce 2015 jsme z různých důvodů nemohli pozorovat plný rozsah spolupráce, ale nyní jsou pod naší kontrolou a my máme jasnější směr. V roce 2016 a dále bychom toho měli vidět více.
Jaké má Renault technické plány na zimu?RT: Pokusíme se projít věci ve správném pořadí a nedopustit se znovu stejných chyb. V prosinci budeme pohonnou jednotku 2016, kterou použijeme v Melbourne, provozovat na dynamometru a provádět testy výdrže, mapování a kalibrace, takže na konci ledna budeme moci jít do zimních testů bez nějakých problémů.
Specifikace pro první závod byla pevně stanovena a zdá se, že je obecně spolehlivé, jelikož absolvovala na dynamometrech několik tisíc kilometrů. Přirozeně musíme vyřešit některé detaily, což se dá očekávat, jde však pouze o jemné doladění. Je jistý, že jsme nyní v mnohem lepším stavu, než jsme byli v této fázi minulý rok.
Aston Martin v neděli představil svůj nový monopost AMR25 včetně hlavních inovací na svém na autě. Předsezónní představení monopostů obvykle odhalují jen minimální detaily o technických novinkách, přičemž skutečné změny jsou většinou známé až během předsezónních testů.
Carlos Sainz se připojil k George Russellovi jako jeden z mála aktivních jezdců F1, kteří se podílejí na vedení organizace hájící zájmy pilotů.
Lewis Hamilton stojí před jednou z největších výzev kariéry – uspět ve Ferrari, kde mnoho legend na titul nedosáhlo. Sedminásobný šampion si uvědomuje náročnost adaptace a s respektem vzhlíží k těm, kteří to zkusili před ním.
George Russell věří, že Mercedes zahájí nadcházející sezónu silněji než v minulých letech a vyhne se problémům, které tým sužovaly u jejich vozů.
Před startem sezóny 2025 ve Formuli 1 vzbudila FIA rozruch svými kroky k omezení jezdců, které vyvolaly bouřlivé reakce v paddocku. Zároveň se objevují spekulace o možném návratu ikonických motorů V10, což by mohlo změnit dynamiku celého šampionátu a přilákat zpět některé velké hráče.
Stáj z Faenzy využila shakedown na okruhu Enza a Dina Ferrariho, kde Juki Tsunoda a Isack Hadjar absolvovali 200 km za volantem nového VCARB 02. Tento monopost, výrazně inspirovaný technologiemi Red Bullu z Milton Keynes, má ambici prosadit se ve středu startovního pole.
Lewis Hamilton se naplno věnuje přípravám na svou debutovou sezónu ve Ferrari. Před oficiálními testy v Bahrajnu už absolvoval čtyři soukromé testy, aby se co nejlépe sžil s novým prostředím.
Aston Martin se chystá na příchod Adriana Neweyho do továrny. Konstruktér zatím nemohl zasahovat do vývoje vozu Aston Martin pro sezónu 2025, ale od března začne přispívat k vylepšení modelu AMR25.
Euforie tifosi a nadšené úsměvy provázejí Lewise Hamiltona prvními týdny ve Ferrari, na které fanoušci dlouho čekali. Přestože cesta k úspěchu nebude snadná, úvod připomíná pohádkový začátek plný očekávání a radosti. Zůstává však otázkou, zda se tento pohádkový sen promění ve skutečný vítězný příběh.
Více než 5 000 nadšených tifosi zaplnilo Fiorano, aby byli svědky historického momentu – Lewis Hamilton a Charles Leclerc poprvé vyrazili na trať s novým vozem Ferrari SF-25.
Po propuštění z pozice šéfa týmu Haas vedl Guenther Steiner právní spor proti svému bývalému zaměstnavateli. Spor byl nyní ukončen, když Steiner žalobu stáhl po mimosoudním urovnání konfliktu mezi oběma stranami.
Po testech s modelem F1 75 se Lewis Hamilton a Charles Leclerc okamžitě vrátili do Itálie, aby poprvé usedli za volant Ferrari SF-25. Na okruhu Fiorano se popasovali s novým vozem pro sezonu 2025 a ukázali své rychlé kolo.