Peníze letos přiškrtily vývoj u Lotusu: "Mohli jsme skončit mnohem výše"

Lotus je v šampionátu šestý, podle Chestera měl ale na víc
Lotus je v šampionátu šestý, podle Chestera měl ale na víc, foto: Lotus F1 Team
Petr Hlawiczka 23. listopadu 2015 6:30
Sdílej:

Technický ředitel Lotusu Nick Chester stručně hodnotí poslední závodní víkend v Brazílii, bilancuje nad letošní sezónou a popisuje výzvy Abú Zabí. Lituje odchodu Romaina Grosjeana i omezeného vývoje monopostu kvůli nedostatku financí.

Jak hodnotíš Velkou cenu Brazílie?Nick Chester: Byl jsem v sobotu odpoledne zklamaný, protože jsme měli auto, jež v trénincích fungovalo velmi dobře, a pak přišla hrozná kvalifikace. Oba piloti odjeli dobrý závod a hodně si polepšili oproti svým startovním pozicím.

Pastor si vedl výborně, když skóroval po startu z 15. místa na roštu a Romain dojel do cíle ještě o dvě místa před ním. Rychlost auta byla velmi dobrá. I když se nám mohlo dařit lépe, přivezli jsme domů pět bodů, a to jsme opravdu potřebovali.

Jaké jsou výzvy Abú Zabí?NCh: První sektor je obecně středně rychlý s několika rychlými zatáčkami a není příliš technicky náročný - v něm dobře funguje rozumná úroveň přítlaku. Druhý sektor je hladovější na výkon se dvěma dobrými rovinkami a dvěma pomalými zatáčkami: s pomalou vlásenkou a pomalou šikanou - ty je třeba dobře zvládnout.

Poslední sektor je docela technický s několika pomalými a středně-rychlými zatáčkami, kde musí být auto dobře vyvážené a dobře fungovat pro dosažení rychlého času na kolo. Dát to všechno dohromady je klíčové. Potřebujete auto dobře fungující v pomalých zatáčkách a být rychlí na dlouhých rovinkách.

Lotus získal v Abú Zabí před několika lety pamětihodné vítězství - co bylo tajemstvím tohoto úspěchu?NCh: Hlavním klíčem k úspěchu bylo to, že jsme měli auto, které bylo šetrné ke svým pneumatikám. Několik věcí také hrálo v náš prospěch při výsledku závodů - pár výjezdu safety carů, několik dalších aut vypadlo a pak ta šetrnost našeho vozu v roce 2012 k pneumatikám nám pomohla dostat se do dobré pozice a nakonec i vyhrát závod.

Jak bys ohodnotil sezónu 2015?NCh: V mnoha ohledech jsem byl autem potěšen, zklamalo mě ale množství vývoje. Připravili jsme dobrý základ auta, které se dobře ovládalo a ze kterého piloti mohli dostávat maximum. Žel jsme kvůli financím nedokázali nasazovat věci z vývoje - jinak jsme mohli skončit mnohem výše. Bylo by to hodně zajímavé pozorovat.

Co jste se s E23 Hybridem naučili?NCh: V prvním roce jsme se s turbomotory naučili spoustu lekcí, s E22. Podařilo se nám je implementovat u E23. Letošní auto mělo vždy dobrý základ a my jsme poznali směr, kterým chceme jít. Pokusíme se to uplatnit pro příští auto.

Jak se lišil vývojový program E23 od normálnějších sezón?NCh: Byl restriktivnější. V normálních letech bychom přivezli několik velkých vylepšení, zatímco letos jich bylo měně a drobnějších. To znamená, že jsme si museli více vybírat, co nasadíme, a museli jsme být o něco kreativnější při těch menších vylepšeních.

Co do Enstone přinesl během svého působení Romain?NCh: Řekl bych, že docela hodně. Má talent a my jsme si v Enstone užívali, že máme pilota s jeho rychlostí. Pracovalo se s ním dobře a byl hluboce zapojený do toho, co se v týmu dělo. Bylo to příjemné mít v týmu jeho nadšení a talent.

Stalo se