Technický ředitel Lotusu Nick Chester stručně hodnotí poslední závodní víkend v Brazílii, bilancuje nad letošní sezónou a popisuje výzvy Abú Zabí. Lituje odchodu Romaina Grosjeana i omezeného vývoje monopostu kvůli nedostatku financí.
Jak hodnotíš Velkou cenu Brazílie?Nick Chester: Byl jsem v sobotu odpoledne zklamaný, protože jsme měli auto, jež v trénincích fungovalo velmi dobře, a pak přišla hrozná kvalifikace. Oba piloti odjeli dobrý závod a hodně si polepšili oproti svým startovním pozicím.
Pastor si vedl výborně, když skóroval po startu z 15. místa na roštu a Romain dojel do cíle ještě o dvě místa před ním. Rychlost auta byla velmi dobrá. I když se nám mohlo dařit lépe, přivezli jsme domů pět bodů, a to jsme opravdu potřebovali.
Jaké jsou výzvy Abú Zabí?NCh: První sektor je obecně středně rychlý s několika rychlými zatáčkami a není příliš technicky náročný - v něm dobře funguje rozumná úroveň přítlaku. Druhý sektor je hladovější na výkon se dvěma dobrými rovinkami a dvěma pomalými zatáčkami: s pomalou vlásenkou a pomalou šikanou - ty je třeba dobře zvládnout.
Poslední sektor je docela technický s několika pomalými a středně-rychlými zatáčkami, kde musí být auto dobře vyvážené a dobře fungovat pro dosažení rychlého času na kolo. Dát to všechno dohromady je klíčové. Potřebujete auto dobře fungující v pomalých zatáčkách a být rychlí na dlouhých rovinkách.
Lotus získal v Abú Zabí před několika lety pamětihodné vítězství - co bylo tajemstvím tohoto úspěchu?NCh: Hlavním klíčem k úspěchu bylo to, že jsme měli auto, které bylo šetrné ke svým pneumatikám. Několik věcí také hrálo v náš prospěch při výsledku závodů - pár výjezdu safety carů, několik dalších aut vypadlo a pak ta šetrnost našeho vozu v roce 2012 k pneumatikám nám pomohla dostat se do dobré pozice a nakonec i vyhrát závod.
Jak bys ohodnotil sezónu 2015?NCh: V mnoha ohledech jsem byl autem potěšen, zklamalo mě ale množství vývoje. Připravili jsme dobrý základ auta, které se dobře ovládalo a ze kterého piloti mohli dostávat maximum. Žel jsme kvůli financím nedokázali nasazovat věci z vývoje - jinak jsme mohli skončit mnohem výše. Bylo by to hodně zajímavé pozorovat.
Co jste se s E23 Hybridem naučili?NCh: V prvním roce jsme se s turbomotory naučili spoustu lekcí, s E22. Podařilo se nám je implementovat u E23. Letošní auto mělo vždy dobrý základ a my jsme poznali směr, kterým chceme jít. Pokusíme se to uplatnit pro příští auto.
Jak se lišil vývojový program E23 od normálnějších sezón?NCh: Byl restriktivnější. V normálních letech bychom přivezli několik velkých vylepšení, zatímco letos jich bylo měně a drobnějších. To znamená, že jsme si museli více vybírat, co nasadíme, a museli jsme být o něco kreativnější při těch menších vylepšeních.
Co do Enstone přinesl během svého působení Romain?NCh: Řekl bych, že docela hodně. Má talent a my jsme si v Enstone užívali, že máme pilota s jeho rychlostí. Pracovalo se s ním dobře a byl hluboce zapojený do toho, co se v týmu dělo. Bylo to příjemné mít v týmu jeho nadšení a talent.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.