Technický ředitel Lotusu Nick Chester stručně hodnotí poslední závodní víkend v Brazílii, bilancuje nad letošní sezónou a popisuje výzvy Abú Zabí. Lituje odchodu Romaina Grosjeana i omezeného vývoje monopostu kvůli nedostatku financí.
Jak hodnotíš Velkou cenu Brazílie?Nick Chester: Byl jsem v sobotu odpoledne zklamaný, protože jsme měli auto, jež v trénincích fungovalo velmi dobře, a pak přišla hrozná kvalifikace. Oba piloti odjeli dobrý závod a hodně si polepšili oproti svým startovním pozicím.
Pastor si vedl výborně, když skóroval po startu z 15. místa na roštu a Romain dojel do cíle ještě o dvě místa před ním. Rychlost auta byla velmi dobrá. I když se nám mohlo dařit lépe, přivezli jsme domů pět bodů, a to jsme opravdu potřebovali.
Jaké jsou výzvy Abú Zabí?NCh: První sektor je obecně středně rychlý s několika rychlými zatáčkami a není příliš technicky náročný - v něm dobře funguje rozumná úroveň přítlaku. Druhý sektor je hladovější na výkon se dvěma dobrými rovinkami a dvěma pomalými zatáčkami: s pomalou vlásenkou a pomalou šikanou - ty je třeba dobře zvládnout.
Poslední sektor je docela technický s několika pomalými a středně-rychlými zatáčkami, kde musí být auto dobře vyvážené a dobře fungovat pro dosažení rychlého času na kolo. Dát to všechno dohromady je klíčové. Potřebujete auto dobře fungující v pomalých zatáčkách a být rychlí na dlouhých rovinkách.
Lotus získal v Abú Zabí před několika lety pamětihodné vítězství - co bylo tajemstvím tohoto úspěchu?NCh: Hlavním klíčem k úspěchu bylo to, že jsme měli auto, které bylo šetrné ke svým pneumatikám. Několik věcí také hrálo v náš prospěch při výsledku závodů - pár výjezdu safety carů, několik dalších aut vypadlo a pak ta šetrnost našeho vozu v roce 2012 k pneumatikám nám pomohla dostat se do dobré pozice a nakonec i vyhrát závod.
Jak bys ohodnotil sezónu 2015?NCh: V mnoha ohledech jsem byl autem potěšen, zklamalo mě ale množství vývoje. Připravili jsme dobrý základ auta, které se dobře ovládalo a ze kterého piloti mohli dostávat maximum. Žel jsme kvůli financím nedokázali nasazovat věci z vývoje - jinak jsme mohli skončit mnohem výše. Bylo by to hodně zajímavé pozorovat.
Co jste se s E23 Hybridem naučili?NCh: V prvním roce jsme se s turbomotory naučili spoustu lekcí, s E22. Podařilo se nám je implementovat u E23. Letošní auto mělo vždy dobrý základ a my jsme poznali směr, kterým chceme jít. Pokusíme se to uplatnit pro příští auto.
Jak se lišil vývojový program E23 od normálnějších sezón?NCh: Byl restriktivnější. V normálních letech bychom přivezli několik velkých vylepšení, zatímco letos jich bylo měně a drobnějších. To znamená, že jsme si museli více vybírat, co nasadíme, a museli jsme být o něco kreativnější při těch menších vylepšeních.
Co do Enstone přinesl během svého působení Romain?NCh: Řekl bych, že docela hodně. Má talent a my jsme si v Enstone užívali, že máme pilota s jeho rychlostí. Pracovalo se s ním dobře a byl hluboce zapojený do toho, co se v týmu dělo. Bylo to příjemné mít v týmu jeho nadšení a talent.
Italská média naznačují, že George Russell by se mohl objevit na radaru Ferrari, pokud by se v týmu uvolnilo místo po Hamiltonovi nebo Leclercovi. I když je v Mercedesu spokojený, jeho schopnosti z něj činí lákavou možnost pro budoucnost Maranella.
Liam Lawson zažil v úvodu Velké ceny Mexika okamžik, který vyděsil celý paddock. Krátce po startu se ocitl v nečekané a znepokojivé situaci, jež znovu připomněla, jak křehká může být bezpečnost ve Formuli 1.
Bývalý jezdec F1 Christijan Albers zpochybnil, že Lando Norris a Oscar Piastri patří mezi největší talenty současného motorsportu.
Lewis Hamilton se otevřeně podělil o své dojmy z nové kapitoly své kariéry a popsal ji jako mimořádně silný moment.
Po působivém výkonu Olivera Bearmana v Mexiku Martin Brundle vyzdvihl jeho talent a rychlý rozvoj. Podle něj patří mladý Brit mezi jezdce, kteří by mohli zaujmout, pokud se objeví nové šance ve špičkových týmech.
George Russell po podpsisu nové smlouvy s Mercedesem prozradil detaily i ohledně jeho manažeerského týmu.
Valtteri Bottas absolvoval 112 kol na okruhu Autódromo Hermanos Rodríguez při testovacím programu s týmem Mercedes. Pro finského závodníka šlo o důležitou příležitost znovu usednout do monopostu Formule 1 před novou sezonou s Cadillacem.
Mexická národní sportovní autorita OMDAI poskytla komentář k události z minulého závodního víkendu, kdy Liam Lawson zažil nebezpečný moment na trati.
Felipe Massa zahájil u londýnského Nejvyššího soudu spor o 82 milionů dolarů kvůli aféře „Crashgate“ z roku 2008.
Lewis Hamilton byl po Velké ceně Mexika zklamaný z desetisekundové penalizace za souboj s Maxem Verstappenem. Podle něj bylo rozhodnutí komisařů zbytečně přísné.
Martin Brundle naznačuje, že start Mexické Grand Prix měl mnohem dramatičtější podtext, než se zdálo. Podle něj si Max Verstappen zasloužil přísný trest, který by jasně vymezil hranice chování na trati, a poukázal tak na nedostatečné rozhodnutí rozhodčích.
Kandidátka na prezidentku FIA Laura Villars oznámila, že obdržela povolení k mimořádnému soudnímu slyšení v Paříži. Tento krok naznačuje další vývoj v napjaté situaci kolem vedení federace.