Technický ředitel Lotusu Nick Chester se vrací k Velké ceně Británie, po které měli na obou vozech co opravovat. Zmiňuje se, na čem pracovali v továrně v Enstone, popisuje výzvy víkendové Velké ceny Maďarska, očekávání změn na startech závodů a také komentuje letní přestávku a kalendář pro rok 2016.
Silverstone byl poněkud krátkým závodem. Co se tým naučil?Nick Chester: Náš závod byl velmi krátký, oba piloti odstoupili v prvním kole. Na Silverstone může docela foukat. Ztěžuje to nastavení vozu, my jsme tím letos trpěli. Také jsme se trochu trápili s oběma směsmi pneumatik, když jsme chtěli získat dobré vyvážení.
Vedlo to k tomu, že jsme se nekvalifikovali tam, kde bychom chtěli. Nebyli jsme ale na miliony mil daleko a stále jsme pro samotný závod měli dobrý potenciál. Žel jsme neměli šanci předvést, čeho jsme schopni, protože se oba jezdci stali nevinnými oběťmi incidentu v prvním kole. Body byly pro oba vozy na obzoru.
Jaké panují v garáži pocity, když pozorujete vyřazení obou vozů v závodu tak brzy?NCh: Je to zdrcující. Do přípravy na velkou cenu jde tolik práce - přichystat auta, postavit garáže, docestovat na místo... Když pak vidíte, jak se to vše vypaří 30 sekund po startu, pak to je velmi skličující. Ale takové už je závodění, musíte se s tím smířit.
Na čem se teď v Enstone pracuje?NCh: Po Velké ceně Británie jsme měli celkem dost práce s opravou obou vozů. Poškozena byla karosérie, podlaha, přední křídlo a u Pastorova vozu také olejové potrubí. Auta vypadala hůře, než na tom vlastně byla, v továrně jsme přesto měli docela napilno. Také jsme připravovali několik vývojových věcí pro letošní auta a lidé pracují na konceptech pro rok 2016.
Jaké jsou výzvy Hungaroringu?NCh: Jde o zajímavý okruh zejména s pomalými a středně-rychlými zatáčkami. To znamená, že potřebujeme dobrou přední část vozu pro silné zatáčení. Když mluvíme o nastavení, jde o další podnik, který může představovat výzvu. Potřebujete vysoký přítlak a používáme středně-tvrdé a měkké pneumatik na trati, která bude zřejmě horká. Naši inženýři proto budou mít hodně práce s tím, aby auto jemně vyladili pro využití jeho výkonnostního potenciálu.
K jakým změnám zřejmě dojde na startech?NCh: Bude to zajímavé pozorovat, jestli se toho od Belgie moc změní. Doposud tým mohl jezdcům poradit se startovními procedurami týkajícími se bodu záběru spojky, od Spa už tu možnost mít nebudeme. Vznikne tím prostor pro trochu větší rozdíly na startech závodů, než jsme doposud vídávali.
Když se podíváme na rok 2016, jaký rozdíl představuje kalendář o 21 závodech?NCh: Kalendář pro příští rok celkem zamíchal s termíny. Nejen, že obsahuje 21 závodů, ale sezóna také začne až v dubnu a je tam i několik dalších rozdílů. Rozhodně jde o největší změnu v termínech, jaké jsme za poslední období viděli s tím, že závod v Malajsii následuje po Singapuru a že se v Rusku pojede v květnu. Navíc přibude Baku, takže v oblasti logistiky bude třeba zvážit spoustu věcí - zejména s přihlédnutím k sedmi závodům, které se pojedou hned po sobě.
Co pro tým znamená letní zavření továrny?NCh: Po Budapešti musíme na dva týdny zavřít továrnu, nesmí se provádět žádné práce. Pro všechny lidi pracující v Enstone to znamená přestávku a možnost si odpočinou, což je v tomto ročním období zapotřebí. Zdůrazňuje to také, že je sezóna za polovinou a že zbývají pouze 2 evropské závody. Je tedy třeba hodně zabrat, abychom ve druhé polovině roku získali co nejvíce bodů a zajistili si co nejlepší pozici v šampionátu.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.