Závodní ředitel McLarenu v rozhovoru pro oficiální stránky F1 popisuje potíže svého týmu s Hondou. Usilovně pracují na vyřešení problémů se spolehlivostí, po kterých by mělo dojít k obrovským pokrokům v konkurenceschopnosti.
Ericu, začněme optimisticky: jaká pozitiva jsou na dohled? Dostali jste se na dno, abyste konečně mohli znovu stoupat?EB: Všichni víme, že o úrovni odhodlanosti McLarenu není třeba diskutovat. Pozitivní ale je úroveň odhodlanosti Hondy a fakt, že naše vozy nemají potenciál na zrychlení o desetiny, ale o sekundy. Nemůžeme to fyzicky využít, protože máme potíže se spolehlivostí, ale pokud se nám je podaří překonat, budeme moci učinit velké kroky vpřed, to mi věřte.
Nový výkonný ředitel Hondy Takahiro Hačigo začal pracovat v červnu a o několik dnů později se objevil na závodě v Rakousku. Je to dokladem toho, že projekt F1 řadí velmi vysoko. Jak to šlo, když jste ho měli na roštu úplně vzadu?EB: Šlo o jeho první návštěvu, proto potřeboval vidět celý rošt - a třešničkou na dortu bylo to, že jsme jej čekali až na samotném konci! (Smích). Ale vážně: bylo to dobré, že přijel jen pár dní poté, co převzal úřad, protože to dokládá odhodlanost Hondy. Jde rozhodně o dlouhodobou záležitost. Dorazil v obtížném okamžiku, a to pro nás bylo ohromně pozitivní známkou. Je to dobrý zdroj motivace.
Nedošlo na žádná příkrá slova? Žádné stížnosti?EB: Ne, ne. Nejsme připraveni. Momentálně neodvádíme dostatečně dobrou práci, ale víme, že ve voze máme obrovský potenciál. Dejte nám jen čas. Jakmile vyřešíme některé problémy se spolehlivostí, dosáhneme rozhodně významných kroků vpřed.
Jak moc je únavné odpovídat na neustálé otázky týkající se nálady v týmu?EB: Jde o dodatečný zdroj motivace, abychom pracovali usilovně na zastavení únavných otázek tohoto druhu.
Nejsou ale známkou toho, že se o to lidé starají?EB: Ha, to jo! Díky za to, že jste mi to řekli (smích).
McLaren a Honda mají plán na to, kdy by měli být znovu konkurenceschopní. Jak moc za ním momentálně zaostáváte?EB: Je těžké to vystihnout číslem. Kdybyste mi řekli, že budeme moci zítra jezdit s plným přítlakem, pak budeme o sekundy rychlejší. Budeme se cítit konkurenceschopně, až se vždy dostaneme do Q3 a budeme bojovat o prvních šest míst. To by bylo velkým úspěchem, i když to na moc velké vzrušení nevypadá, protože my jsme zde kvůli vítězstvím. Stále máme za cíl být na konci sezóny konkurenceschopní.
Neměli jste plánu dostávat se do Q3 uprostřed sezóny?EB: Ano, plán byl takový. Je pravdou, že za tím zaostáváme.
V čem je zádrhel? Oba piloti tvrdí, že se auto chová OK, ale není dostatečně rychlé a spolehlivé.EB: Ano, protože nemůžeme zvýšit výkon vozu. Auto je dost dobře vyvážené. Pracujeme na tom, abychom zvýšili přítlak stejně jako všichni v boxové uličce. Schází nám rychlost ve všech částech okruhu.
Proč nemůžete zvýšit výkon motoru?EB: Není to zcela jen o výkonu - má to také co do činění s ovladatelností motorů, což se zatím prokazuje být velmi obtížné a složité pro zvládnutí. Dovolte mi uvést příklad: všichni máme stejný výkon, pokud jde o elektrickou část, ale některé motory odvádějí lepší práci při rekuperaci energie. Proto vidíte rozdíly v kvalifikaci a v závodě.
My dnes nejsme schopni využít plný potenciál rekuperace, protože když to děláme, tak to vytváří potíže se spolehlivostí - a to nás poškozuje v oblasti výkonnosti. Ale je to tam! Musíme jen najít ty správné léky pro to, abychom ho mohli využít.
To zní tak, jako by šlo výlučně o záležitost pohonné jednotky a šasi bylo velmi dobré.EB: Kdybychom měli více přítlaku, byli bychom také rychlejší. Auto je vyvážené, ano, a koncept, s nímž jsme přišli, funguje. Ale nakonec se musíme zlepšit všude!
A co ty? Jsi v srdci závodních, takže když se pohybuješ vzadu, musíš to vnímat trochu jako urážku.EB: Nejde o urážku, ale když jste závodníkem, chcete být zpět ve svém světě, což znamená být konkurenceschopný. Když se chcete honit za špičkovou výkonností, abyste mohli bojovat o výsledky, které vyhlížíte, to je jedna věc. A když jste posláni zpět na roštu kvůli výkonnosti, pak je to váš problém. Pokud to je ale kvůli penalizaci, tak to opravdu není moc motivující, i když je to součástí hry.
Někdy se zdá, že se osud proti vám opravdu spikl: poškozené auto a příšerné podmínky narušili testování v Rakousku a zkrátili tak potřebný čas pro jízdy. Jak moc to bolí?EB: Dostalo nás to znovu dozadu. Pokaždé, když nejezdíme, nemůžeme vůz ověřovat. Vývoj příštího aerodynamického balíku pak musíme pozastavit, protože nevíme, jestli je dobrý nebo špatný, zda mám jít doleva či doprava. A jeden bod, který Fernando uzmul v Silverstone, to opravdu nevyváží.
Vzhledem k tomu, že se v Rakousku testovalo v sezóně letos naposledy, jste odsouzení k tomu, abyste testovali každý pátek během závodního víkendu.EB: A v sobotu a dokonce i v závodě!
Jenson Button posledně řekl, že pódium je v této sezóně poněkud nerealistické. Jde o něco, co jste citově přijali?EB: Ne. Opakuji se: pokud dokážeme využít ten potenciál, budeme možná bojovat - s určitým štěstím - o pódium. Pokud můžete využít výkon MGU-K na rovinkách v každém kole, pak to přináší spoustu času. Dnes to dělat nemůžeme.
Jak přesné je tvrzení Fernanda, že k této významné změně by mohlo přijít za dva, šest či osm závodů?EB: Nebo za deset závodů.
Je to tak nejisté, že k tomu může dojít kdykoliv?EB: Ne, ne kdykoliv. Není to jednoduché. Nejde o zapnutí něčeho ve voze s tím, že to pak bude fungovat. Pokud vyřešíte jeden problém, pak mohou být následky takové, že neposkočíte o desetiny, ale o půl sekundy. A další problém - další půl sekundy.
Jenson po Silverstone řekl, že doufá ve významné stažení náskoku na konci sezóny. Ale pokud bude ztráta na čelo stále převyšovat dvě sekundy, nedoplatí na to McLaren - Honda v roce 2016?EB: Ne, protože jsem viděli, že Ferrari a Mercedes dokázali udělat velký pokrok mezi svým prvním a druhým rokem. Totéž očekáváme i v našem případě.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na GP Belgie ve Spa, když překonal Maxe Verstappena i týmového parťáka Landa Norrise. McLaren tím hned v úvodu víkendu demonstroval svou formu.
George Russell zůstává klidný a věří ve své místo u Mercedesu navzdory spekulacím o jednáních s Maxem Verstappenem. Zdůrazňuje, že se soustředí na výkon, ne na přestupové hry.
Isack Hadjar odmítl přikládat velkou váhu odchodu Christiana Hornera z Red Bullu, ale s úsměvem přiznal, že povýšení Laurenta Mekiese by mu mohlo do budoucna pomoci. Francouzský jezdec zůstává soustředěný na své výkony, přesto mezi řádky naznačil, že nové vedení může být výhodou.
Lewis Hamilton jasně prohlásil, že nechce dopadnout jako Fernando Alonso nebo Sebastian Vettel ve Ferrari, kteří nedokázali získat titul. Zdůraznil, že k úspěchu potřebuje nejen odhodlání, ale i silný tým a správnou strategii.
Liam Lawson se o odchodu Christiana Hornera z Red Bullu dozvěděl z médií, ale tvrdí, že to na jeho cíle a soustředění nemá velký vliv. Nové vedení v podobě Laurenta Mekiese a Alana Permaneho vnímá jako stabilní a motivované, což podle něj týmu nijak neškodí.
Gabriel Bortoleto vyzdvihl výkon Nica Hülkenberga, který v Silverstonu senzačně dovezl Sauber na stupně vítězů. Podle něj veterán předvedl klidnou a precizní jízdu, která je velkým impulsem pro celý tým.
Max Verstappen odmítá spekulace o své budoucnosti a soustředí se na aktuální úkoly. Jeho hlavní prioritou je výkon na trati, bez zbytečného rozptýlení.
Navzdory intenzivním spekulacím z minulého měsíce, které naznačovaly, že dny Freda Vasseura v čele Ferrari by mohly být sečteny, se situace zdá být opačná. Ralf Schumacher si myslí opak.
Yuki Tsunoda dostal od Helmuta Marka jasné potvrzení, že u Red Bullu zůstane minimálně do konce sezony 2025. Pro jezdce je to vítaná jistota po dřívějších spekulacích o možných rychlých změnách v sestavě.
Šéf Mercedesu Formule 1 zchladil spekulace o brzkém příchodu Maxe Verstappena do týmu. Přestože se v paddocku neustále šíří zvěsti o možné změně dresu úřadujícího šampiona, Mercedes se zatím drží zdrženlivého postoje.
George Russell stojí před klíčovým momentem své kariéry, protože jeho smlouva s Mercedesem vyprší už na konci této sezony. Zatímco britský závodník řeší svou budoucnost, Mercedes intenzivně usiluje o podpis Maxe Verstappena, což přidává do celého příběhu ještě větší napětí a nejistotu ohledně dalšího složení týmu.
Lance Stroll ostře kritizoval nová pravidla, která vstoupí v platnost ve Formuli 1 v příští sezoně. Podle něj mohou změny přinést více problémů než užitku.