Závodní ředitel McLarenu v rozhovoru pro oficiální stránky F1 popisuje potíže svého týmu s Hondou. Usilovně pracují na vyřešení problémů se spolehlivostí, po kterých by mělo dojít k obrovským pokrokům v konkurenceschopnosti.
Ericu, začněme optimisticky: jaká pozitiva jsou na dohled? Dostali jste se na dno, abyste konečně mohli znovu stoupat?EB: Všichni víme, že o úrovni odhodlanosti McLarenu není třeba diskutovat. Pozitivní ale je úroveň odhodlanosti Hondy a fakt, že naše vozy nemají potenciál na zrychlení o desetiny, ale o sekundy. Nemůžeme to fyzicky využít, protože máme potíže se spolehlivostí, ale pokud se nám je podaří překonat, budeme moci učinit velké kroky vpřed, to mi věřte.
Nový výkonný ředitel Hondy Takahiro Hačigo začal pracovat v červnu a o několik dnů později se objevil na závodě v Rakousku. Je to dokladem toho, že projekt F1 řadí velmi vysoko. Jak to šlo, když jste ho měli na roštu úplně vzadu?EB: Šlo o jeho první návštěvu, proto potřeboval vidět celý rošt - a třešničkou na dortu bylo to, že jsme jej čekali až na samotném konci! (Smích). Ale vážně: bylo to dobré, že přijel jen pár dní poté, co převzal úřad, protože to dokládá odhodlanost Hondy. Jde rozhodně o dlouhodobou záležitost. Dorazil v obtížném okamžiku, a to pro nás bylo ohromně pozitivní známkou. Je to dobrý zdroj motivace.
Nedošlo na žádná příkrá slova? Žádné stížnosti?EB: Ne, ne. Nejsme připraveni. Momentálně neodvádíme dostatečně dobrou práci, ale víme, že ve voze máme obrovský potenciál. Dejte nám jen čas. Jakmile vyřešíme některé problémy se spolehlivostí, dosáhneme rozhodně významných kroků vpřed.
Jak moc je únavné odpovídat na neustálé otázky týkající se nálady v týmu?EB: Jde o dodatečný zdroj motivace, abychom pracovali usilovně na zastavení únavných otázek tohoto druhu.
Nejsou ale známkou toho, že se o to lidé starají?EB: Ha, to jo! Díky za to, že jste mi to řekli (smích).
McLaren a Honda mají plán na to, kdy by měli být znovu konkurenceschopní. Jak moc za ním momentálně zaostáváte?EB: Je těžké to vystihnout číslem. Kdybyste mi řekli, že budeme moci zítra jezdit s plným přítlakem, pak budeme o sekundy rychlejší. Budeme se cítit konkurenceschopně, až se vždy dostaneme do Q3 a budeme bojovat o prvních šest míst. To by bylo velkým úspěchem, i když to na moc velké vzrušení nevypadá, protože my jsme zde kvůli vítězstvím. Stále máme za cíl být na konci sezóny konkurenceschopní.
Neměli jste plánu dostávat se do Q3 uprostřed sezóny?EB: Ano, plán byl takový. Je pravdou, že za tím zaostáváme.
V čem je zádrhel? Oba piloti tvrdí, že se auto chová OK, ale není dostatečně rychlé a spolehlivé.EB: Ano, protože nemůžeme zvýšit výkon vozu. Auto je dost dobře vyvážené. Pracujeme na tom, abychom zvýšili přítlak stejně jako všichni v boxové uličce. Schází nám rychlost ve všech částech okruhu.
Proč nemůžete zvýšit výkon motoru?EB: Není to zcela jen o výkonu - má to také co do činění s ovladatelností motorů, což se zatím prokazuje být velmi obtížné a složité pro zvládnutí. Dovolte mi uvést příklad: všichni máme stejný výkon, pokud jde o elektrickou část, ale některé motory odvádějí lepší práci při rekuperaci energie. Proto vidíte rozdíly v kvalifikaci a v závodě.
My dnes nejsme schopni využít plný potenciál rekuperace, protože když to děláme, tak to vytváří potíže se spolehlivostí - a to nás poškozuje v oblasti výkonnosti. Ale je to tam! Musíme jen najít ty správné léky pro to, abychom ho mohli využít.
To zní tak, jako by šlo výlučně o záležitost pohonné jednotky a šasi bylo velmi dobré.EB: Kdybychom měli více přítlaku, byli bychom také rychlejší. Auto je vyvážené, ano, a koncept, s nímž jsme přišli, funguje. Ale nakonec se musíme zlepšit všude!
A co ty? Jsi v srdci závodních, takže když se pohybuješ vzadu, musíš to vnímat trochu jako urážku.EB: Nejde o urážku, ale když jste závodníkem, chcete být zpět ve svém světě, což znamená být konkurenceschopný. Když se chcete honit za špičkovou výkonností, abyste mohli bojovat o výsledky, které vyhlížíte, to je jedna věc. A když jste posláni zpět na roštu kvůli výkonnosti, pak je to váš problém. Pokud to je ale kvůli penalizaci, tak to opravdu není moc motivující, i když je to součástí hry.
Někdy se zdá, že se osud proti vám opravdu spikl: poškozené auto a příšerné podmínky narušili testování v Rakousku a zkrátili tak potřebný čas pro jízdy. Jak moc to bolí?EB: Dostalo nás to znovu dozadu. Pokaždé, když nejezdíme, nemůžeme vůz ověřovat. Vývoj příštího aerodynamického balíku pak musíme pozastavit, protože nevíme, jestli je dobrý nebo špatný, zda mám jít doleva či doprava. A jeden bod, který Fernando uzmul v Silverstone, to opravdu nevyváží.
Vzhledem k tomu, že se v Rakousku testovalo v sezóně letos naposledy, jste odsouzení k tomu, abyste testovali každý pátek během závodního víkendu.EB: A v sobotu a dokonce i v závodě!
Jenson Button posledně řekl, že pódium je v této sezóně poněkud nerealistické. Jde o něco, co jste citově přijali?EB: Ne. Opakuji se: pokud dokážeme využít ten potenciál, budeme možná bojovat - s určitým štěstím - o pódium. Pokud můžete využít výkon MGU-K na rovinkách v každém kole, pak to přináší spoustu času. Dnes to dělat nemůžeme.
Jak přesné je tvrzení Fernanda, že k této významné změně by mohlo přijít za dva, šest či osm závodů?EB: Nebo za deset závodů.
Je to tak nejisté, že k tomu může dojít kdykoliv?EB: Ne, ne kdykoliv. Není to jednoduché. Nejde o zapnutí něčeho ve voze s tím, že to pak bude fungovat. Pokud vyřešíte jeden problém, pak mohou být následky takové, že neposkočíte o desetiny, ale o půl sekundy. A další problém - další půl sekundy.
Jenson po Silverstone řekl, že doufá ve významné stažení náskoku na konci sezóny. Ale pokud bude ztráta na čelo stále převyšovat dvě sekundy, nedoplatí na to McLaren - Honda v roce 2016?EB: Ne, protože jsem viděli, že Ferrari a Mercedes dokázali udělat velký pokrok mezi svým prvním a druhým rokem. Totéž očekáváme i v našem případě.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.