V Abú Zabí možná za volantem F1 naposledy vidíme Jensona Buttona, mistra světa z roku 2009 a populární osobnost v paddocku. Brit však trvá na tom, že se těší na budoucnost nehledě na to, kam povede.
Jensone, McLaren jezdecké složení neoznámí před prvním prosincem. To tvoji situaci příliš neulehčuje. Jak to snášíš?Jenson Button: Teď je to v pohodě. Abych byl upřímný, před Japonskem to bylo náročné, ale otevřelo mi to oči a najednou jsem se díval na jiné možnosti a pochopil jsem, že F1 není jediná. Mohu dělat další řadu vzrušujících věcí, pokud bych nebyl tady. Čas, kdy jsem seděl v autě vždy byl a stále je tím nejlepším v F1. Nyní jsou však větší rozdíly mezi tím kdy sedítě v kokpitu a kdy z něj vystoupíte, než tomu bývalo dříve.
Mnoho fanoušků se nemůže dočkat zpráv ohledně tvé budoucnosti...JB: Možná více než já sám! Na sociálních médiích dostávám spustu zpráv a někteří lidé jsou hodně naštvaní. Pro mě je to jiné. Já jsem pohodář. F1 je skvělé místo, ale existují i další věci v životě, které jsou skvělou výzvou. Tento víkend si užiju a potom uvidím, co přinese budoucnost.
Fernando Alonso měl včera uvést, že pokud se přesune do McLarenu, chtěl by, abys zůstal...JB: Nejsem si úplně jistý, že to tak řekl. Ale nemám k tomu, kde budu v roce 2015, víc co dodat. Jediné, co vím je, že je tohle poslední závod sezóny a je to možná pro mě poslední závod v F1.
Jsi připraven to odpískat?JB: Kdybyste se mě zeptali před třemi měsíci, samozřejmě bych řekl ne - byl jsem tu patnáct let! Ale nejisté časy vás donutí sundat klapky z očí a podívat se na jiné možnosti.
Od roku 2002 jsi překonal všechny své týmové kolegy minimálně jednou v sezóně. A byly mezi nimi i velká jména. Chápeš, proč je tak těžké sehnat pro rok 2015 místo v konkurenceschopném autě?JB: To mi nemusíte říkat, já to vím!
Když se ohlédneš za sezónou, nejen tvojí, ale celkově jako sportu, jak bys ji shrnul?JB: Sport má svá nahoře a svá dole. Dvě obrovská dole jsou samozřejmě nehoda Julese (Bianchiho) a ztráta dvou týmů. Je pravda, že Caterham se díky sbírce fanoušků a sponzorů vrací, ale bude to opravdu stačit?
Samozřejmě zde byla i řada pozitiv. Závodění bylo skvělé, skvělé souboje. Ale všichni musíme společně pracovat na tom, abychom sport zlepšili. Stále je k tomu spousta místa a možností.
JB by v paddocku rozhodně chyběl (foto: McLaren)
Pokud by toto bylo tvé rozloučení, můžeš jmenovat nejemotivnější momenty tvé dlouhé kariéry?JB: Nejprve Barcelona před patnácti lety, když si Frank Williams sedl a řekl mi, že budu závodit. Bylo to hodně emotivní s mým tátou na okruhu a mámou na telefonu. Od té doby byla spousta pozitivních i negativních věcí. Měl jsem štěstí, že jsem zde byl tak dlouho - a našel jsem něco, v čem jsem dobrý. Také jsem však neuvěřitelně tvrdě pracoval: každý závod to dělám, učím se - a hádám, že není moc závodníků, kteří se naučili tolik jako já a stále si udrželi ten hlad a chuť po závodění a úspěchu.
A co takhle ne tak dávné časy?JB: Brazílie před dvěma týdny byla dobrá. Ale navzdory tomu, co si možná lidé myslí, letos bylo hodně dobrého závodění. Samozřejmě jsem také sdílel frustraci z toho být tak blízko pódiu a nedokázat to.
Když se podíváš na to, jak to šlo včera - byl to slibný začátek možného loučení?JB: V prvním tréninku jsme měli potíže - ujel jsem jen osm kol. Odpoledne bylo o hodně lepší, ale když zmeškáte tolik času, musíte dohánět. Bylo to slibné. Ale v pátek je riskatní předvídat, takže uvidíme.
Kdybys měl riskovat pohled do křišťálové koule - kdybys měl závodit jinde, jaké jsou možnosti? Nenapsal Mark Webber, že by ses k němu měl připojit ve vytrvalostních závodech?JB: S pár lidmi jsem o tom závodit v WEC mluvil. Kdo ví! Vypadá to zajímavě a chci nad tím samozřejmě zapřemýšlet. Nejsem hloupý. Chci příští rok závodit a chci být v sérii, která je konkurenceschopná. A ano, může to být vzrušující výzva.
Kontaktoval tě nějaký tým?JB: Možná.
Michael Schumacher ukončil svou kariéru ve Formuli 1 na konci roku 2006 jako jeden z nejúspěšnějších jezdců historie, když dosáhl téměř všech možných triumfů v tomto sportu.
Lewis Hamilton čelí ve Ferrari obrovské výzvě – v legendárním týmu z Maranella se pokusí dosáhnout historického osmého titulu mistra světa, zatímco očekávání fanoušků i tlak konkurence neustále rostou.
Mercedes odhalil první snímky svého nového monopostu W16, se kterým do sezóny 2025 vstoupí George Russell a talentovaný nováček Andrea Kimi Antonelli. Stáj ze Stuttgartu se chystá na další boj v královně motorsportu a naděje vkládá do kombinace zkušeností a mladé dravosti.
Aston Martin v neděli představil svůj nový monopost AMR25 včetně hlavních inovací na svém na autě. Předsezónní představení monopostů obvykle odhalují jen minimální detaily o technických novinkách, přičemž skutečné změny jsou většinou známé až během předsezónních testů.
Carlos Sainz se připojil k George Russellovi jako jeden z mála aktivních jezdců F1, kteří se podílejí na vedení organizace hájící zájmy pilotů.
Lewis Hamilton stojí před jednou z největších výzev kariéry – uspět ve Ferrari, kde mnoho legend na titul nedosáhlo. Sedminásobný šampion si uvědomuje náročnost adaptace a s respektem vzhlíží k těm, kteří to zkusili před ním.
George Russell věří, že Mercedes zahájí nadcházející sezónu silněji než v minulých letech a vyhne se problémům, které tým sužovaly u jejich vozů.
Před startem sezóny 2025 ve Formuli 1 vzbudila FIA rozruch svými kroky k omezení jezdců, které vyvolaly bouřlivé reakce v paddocku. Zároveň se objevují spekulace o možném návratu ikonických motorů V10, což by mohlo změnit dynamiku celého šampionátu a přilákat zpět některé velké hráče.
Stáj z Faenzy využila shakedown na okruhu Enza a Dina Ferrariho, kde Juki Tsunoda a Isack Hadjar absolvovali 200 km za volantem nového VCARB 02. Tento monopost, výrazně inspirovaný technologiemi Red Bullu z Milton Keynes, má ambici prosadit se ve středu startovního pole.
Lewis Hamilton se naplno věnuje přípravám na svou debutovou sezónu ve Ferrari. Před oficiálními testy v Bahrajnu už absolvoval čtyři soukromé testy, aby se co nejlépe sžil s novým prostředím.
Aston Martin se chystá na příchod Adriana Neweyho do továrny. Konstruktér zatím nemohl zasahovat do vývoje vozu Aston Martin pro sezónu 2025, ale od března začne přispívat k vylepšení modelu AMR25.
Euforie tifosi a nadšené úsměvy provázejí Lewise Hamiltona prvními týdny ve Ferrari, na které fanoušci dlouho čekali. Přestože cesta k úspěchu nebude snadná, úvod připomíná pohádkový začátek plný očekávání a radosti. Zůstává však otázkou, zda se tento pohádkový sen promění ve skutečný vítězný příběh.