V Abú Zabí možná za volantem F1 naposledy vidíme Jensona Buttona, mistra světa z roku 2009 a populární osobnost v paddocku. Brit však trvá na tom, že se těší na budoucnost nehledě na to, kam povede.
Jensone, McLaren jezdecké složení neoznámí před prvním prosincem. To tvoji situaci příliš neulehčuje. Jak to snášíš?Jenson Button: Teď je to v pohodě. Abych byl upřímný, před Japonskem to bylo náročné, ale otevřelo mi to oči a najednou jsem se díval na jiné možnosti a pochopil jsem, že F1 není jediná. Mohu dělat další řadu vzrušujících věcí, pokud bych nebyl tady. Čas, kdy jsem seděl v autě vždy byl a stále je tím nejlepším v F1. Nyní jsou však větší rozdíly mezi tím kdy sedítě v kokpitu a kdy z něj vystoupíte, než tomu bývalo dříve.
Mnoho fanoušků se nemůže dočkat zpráv ohledně tvé budoucnosti...JB: Možná více než já sám! Na sociálních médiích dostávám spustu zpráv a někteří lidé jsou hodně naštvaní. Pro mě je to jiné. Já jsem pohodář. F1 je skvělé místo, ale existují i další věci v životě, které jsou skvělou výzvou. Tento víkend si užiju a potom uvidím, co přinese budoucnost.
Fernando Alonso měl včera uvést, že pokud se přesune do McLarenu, chtěl by, abys zůstal...JB: Nejsem si úplně jistý, že to tak řekl. Ale nemám k tomu, kde budu v roce 2015, víc co dodat. Jediné, co vím je, že je tohle poslední závod sezóny a je to možná pro mě poslední závod v F1.
Jsi připraven to odpískat?JB: Kdybyste se mě zeptali před třemi měsíci, samozřejmě bych řekl ne - byl jsem tu patnáct let! Ale nejisté časy vás donutí sundat klapky z očí a podívat se na jiné možnosti.
Od roku 2002 jsi překonal všechny své týmové kolegy minimálně jednou v sezóně. A byly mezi nimi i velká jména. Chápeš, proč je tak těžké sehnat pro rok 2015 místo v konkurenceschopném autě?JB: To mi nemusíte říkat, já to vím!
Když se ohlédneš za sezónou, nejen tvojí, ale celkově jako sportu, jak bys ji shrnul?JB: Sport má svá nahoře a svá dole. Dvě obrovská dole jsou samozřejmě nehoda Julese (Bianchiho) a ztráta dvou týmů. Je pravda, že Caterham se díky sbírce fanoušků a sponzorů vrací, ale bude to opravdu stačit?
Samozřejmě zde byla i řada pozitiv. Závodění bylo skvělé, skvělé souboje. Ale všichni musíme společně pracovat na tom, abychom sport zlepšili. Stále je k tomu spousta místa a možností.
JB by v paddocku rozhodně chyběl (foto: McLaren)
Pokud by toto bylo tvé rozloučení, můžeš jmenovat nejemotivnější momenty tvé dlouhé kariéry?JB: Nejprve Barcelona před patnácti lety, když si Frank Williams sedl a řekl mi, že budu závodit. Bylo to hodně emotivní s mým tátou na okruhu a mámou na telefonu. Od té doby byla spousta pozitivních i negativních věcí. Měl jsem štěstí, že jsem zde byl tak dlouho - a našel jsem něco, v čem jsem dobrý. Také jsem však neuvěřitelně tvrdě pracoval: každý závod to dělám, učím se - a hádám, že není moc závodníků, kteří se naučili tolik jako já a stále si udrželi ten hlad a chuť po závodění a úspěchu.
A co takhle ne tak dávné časy?JB: Brazílie před dvěma týdny byla dobrá. Ale navzdory tomu, co si možná lidé myslí, letos bylo hodně dobrého závodění. Samozřejmě jsem také sdílel frustraci z toho být tak blízko pódiu a nedokázat to.
Když se podíváš na to, jak to šlo včera - byl to slibný začátek možného loučení?JB: V prvním tréninku jsme měli potíže - ujel jsem jen osm kol. Odpoledne bylo o hodně lepší, ale když zmeškáte tolik času, musíte dohánět. Bylo to slibné. Ale v pátek je riskatní předvídat, takže uvidíme.
Kdybys měl riskovat pohled do křišťálové koule - kdybys měl závodit jinde, jaké jsou možnosti? Nenapsal Mark Webber, že by ses k němu měl připojit ve vytrvalostních závodech?JB: S pár lidmi jsem o tom závodit v WEC mluvil. Kdo ví! Vypadá to zajímavě a chci nad tím samozřejmě zapřemýšlet. Nejsem hloupý. Chci příští rok závodit a chci být v sérii, která je konkurenceschopná. A ano, může to být vzrušující výzva.
Kontaktoval tě nějaký tým?JB: Možná.
Ferrari chystá velké technické změny svého vozu, které začne postupně zavádět už při Velké ceně v Imole. Vedení týmu věří, že díky těmto úpravám se brzy zařadí mezi nejrychlejší stáje na startovním roštu.
Lando Norris přiznává svou sebekritiku a frustraci, přičemž místo obviňování týmu se soustředí na analýzu vlastních chyb. Aby plně naplnil svůj potenciál, musí najít rovnováhu mezi sebekritikou a sebedůvěrou, jinak by mohl promarnit šanci na očekávaný průlom.
Zak Brown si znovu rýpl do Alpine a připomněl, že ztráta Oscara Piastriho byla jejich velkým selháním. Vzhledem k Australanově současné formě u McLarenu působí tento přešlap o to bolestněji.
George Russell tvrdí, že kdyby se připojil k Mercedesu hned po vstupu do Formule 1, mohl mít na svém kontě dva tituly. Naznačuje, že čas strávený v menších týmech mohl znamenat ztrátu šampionátů, které by jinak mohl získat.
Lando Norris měl být hlavním tahounem McLarenu v boji o titul, ale drobné chyby ho postupně srážejí a nahrávají jeho klidnějšímu kolegovi Oscarovi Piastrimu. Ten zatím beze slov přebírá roli lídra a ukazuje, kdo má aktuálně navrch.
Začátek nové kapitoly Lewise Hamiltona ve Ferrari se zatím nese ve znamení zklamání. Očekávaný restart kariéry v ikonickém červeném voze se rychle proměnil v sérii neuspokojivých výsledků, které zatím nenaplňují ambice ani fanouškovská očekávání.
Max Verstappen z Red Bullu je známý svou přímočarostí a otevřeností, když přijde na hodnocení dění ve světě formule 1.
Pilot McLarenu si zakládá na férovém přístupu a přátelském vystupování, přesto by bylo chybou vnímat jeho slušnost jako nedostatek bojovnosti. Na trati je připraven tvrdě si jít za svým cílem.
Andrea Kimi Antonelli vstoupil do Formule 1 s velkými očekáváními a silnou podporou Mercedesu, který stojí za ním i v případě chyb. Šéf týmu Toto Wolff mu poskytuje plnou podporu, zatímco Valtteri Bottas, jako rezervní pilot a mentor, ochotně sdílí své zkušenosti.
Yuki Tsunoda po třech závodech v Red Bullu ukazuje potenciál, ale jeho plná adaptace ještě není dokončena. Rozdíl oproti Verstappenovi se projevuje nejen v rychlosti, ale i v práci s pneumatikami, stabilitě a konzistenci výkonu.
Šéf Aston Martinu Andy Cowell přiznal, že nové aerodynamické zařízení týmu jim od svého spuštění výrazně rozšířilo obzory. Podle jeho slov poskytl nový větrný tunel cenné poznatky, které Aston Martin plánuje využít k vývoji rychlejšího a konkurenceschopnějšího monopostu.
Gabriel Bortoleto přiznal, že přechod z vítězství v šampionátech F2 a F3 na závodění na chvostu startovního pole Formule 1 pro něj představuje značnou výzvu.