Technický ředitel Lotusu Nick Chester hovoří o tom, co jim pomohlo ke zlepšení v Austinu, kde málem postoupili do Q3 a kde Pastor Maldonado v neděli vybojoval dva body. Věnuje se testu nového nosu a také požadavkům okruhu v Interlagos, kde se bude závodit již tento víkend.
Zdá se, že tým se věnuje posledním úpravám E22, které vedou k mnohem lépe ovladatelnějšímu vozu pro Pastora a Romaina, je to tak?Nick Chester: Pracovali jsme na aerodynamické stránce vozu po celý rok, ale obzvlášť na aerodynamické konzistenci pracujeme od poloviny sezóny, což se prokazuje být užitečné.
Pokud jde o mechanickou stránku, udělali jsme několik změn, které nám pomohly, a do Austinu jsme přivezli také několik nových dílů, které byly užitečné. Oběma jezdcům auto připadalo konzistentnější a lépe ovladatelné.
Ovoce jsme viděli, když se Pastor kvalifikoval na 11. pozici, ze které pak byla desátá po penalizaci jiného vozu [Button měnil převodovku]. Byl také velmi blízko postupu do Q3, což bylo skutečně pozitivní. Šlo o poměrně velký krok vpřed. Bylo to potěšující, kdy jsme se v neděli dostali na body. Ještě lepší bylo vědomí, že zabodovat mohly oba vozy.
Jak hodnotíš výkonnost vývojového nosu pro rok 2015, který se objevil v pátek v Austinu?NCh: Výkonnost byla v podstatě taková, jakou jsme očekávali. Mysleli jsme si, že bude o něco nižší ve srovnání se současným nosem, což také byla, ale všechna měření byla opravdu užitečná v tom, že nám s vývojovými verzemi nosů pro E23. Budou podobné tomu, co jsme testovali v Austinu, dále se však budeme věnovat jejich vývoji.
Lotus v pátek v Austinu zkoušel vývojovou verzi nosu pro rok 2015 (dole)(foto: Lotus F1 Team)
Jak by vám měl sedět Interlagos?NCh: První a druhý sektor by pro nás měly být OK, ale třetí sektor s jednou zatáčkou, po které následují stoupání a pak rovinka, pro nás bude výzvou. Celkově si nemyslím, že by nám měl sedět tolik, co Austin, ale s jistotou se to dozvíme až na místě a po ujetí několika kol.
Z auta dostáváme o něco více, ale Interlagos pro nás může být náročnější než Spojené státy. Vysoká nadmořská výška má dopad na výkonnost pohonné jednotky, i když to kvůli přeplňování motoru bude jiné než v předchozích letech.
Interlagos je celkem starou tratí. Čím vyčnívá z pohledu inženýrů?NCh: Jde o obtížný okruh z hlediska nalezení toho správného nastavení. Prostřední část je velmi klikatá a poslední sektor je v podstatě o jedné zatáčce a velmi dlouhé rovince. Kompromis v oblasti přítlaku je proto celkem velká výzva.
Chcete snížit přítlak kvůli poslednímu sektoru, ale zároveň ho potřebujete v ostatních částech. Máme tendenci se spolehnout na to, co o nejlepším kompromisu naznačují simulace, a pak se během víkendu přizpůsobit v závislosti na naší rychlosti a výkonnosti v sektorech.
Lotus měl dobrou rychlost, po delší době dosáhl opět na body (foto: Lotus F1 Team)
Zaměříte se v některém z tréninků na rok 2015?NCh: Budeme pokračovat v našem programu vyhodnocování aerodynamických dílů pro příští rok. V Enstone probíhá spousta dobré práce na E23 a některé koncepty ověřujeme na dráze na E22, což je velmi užitečné.
Je pro vás užitečná změna pneumatik pro Brazílii?NCh: Původní alokace středně-tvrdé a tvrdé směsi byla z našeho pohledu příliš tvrdá. Měkká a středně-tvrdá alokace je lepší, přesto stále konzervativní. V Soči jsme s alokací opravdu trpěli, takže jsme mnohem spokojenější s tím, že Pirelli učinilo změnu. Myslím, že totéž platí pro většinu týmů a jezdců.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.