Technický ředitel Lotusu Nick Chester hovoří o tom, co jim pomohlo ke zlepšení v Austinu, kde málem postoupili do Q3 a kde Pastor Maldonado v neděli vybojoval dva body. Věnuje se testu nového nosu a také požadavkům okruhu v Interlagos, kde se bude závodit již tento víkend.
Zdá se, že tým se věnuje posledním úpravám E22, které vedou k mnohem lépe ovladatelnějšímu vozu pro Pastora a Romaina, je to tak?Nick Chester: Pracovali jsme na aerodynamické stránce vozu po celý rok, ale obzvlášť na aerodynamické konzistenci pracujeme od poloviny sezóny, což se prokazuje být užitečné.
Pokud jde o mechanickou stránku, udělali jsme několik změn, které nám pomohly, a do Austinu jsme přivezli také několik nových dílů, které byly užitečné. Oběma jezdcům auto připadalo konzistentnější a lépe ovladatelné.
Ovoce jsme viděli, když se Pastor kvalifikoval na 11. pozici, ze které pak byla desátá po penalizaci jiného vozu [Button měnil převodovku]. Byl také velmi blízko postupu do Q3, což bylo skutečně pozitivní. Šlo o poměrně velký krok vpřed. Bylo to potěšující, kdy jsme se v neděli dostali na body. Ještě lepší bylo vědomí, že zabodovat mohly oba vozy.
Jak hodnotíš výkonnost vývojového nosu pro rok 2015, který se objevil v pátek v Austinu?NCh: Výkonnost byla v podstatě taková, jakou jsme očekávali. Mysleli jsme si, že bude o něco nižší ve srovnání se současným nosem, což také byla, ale všechna měření byla opravdu užitečná v tom, že nám s vývojovými verzemi nosů pro E23. Budou podobné tomu, co jsme testovali v Austinu, dále se však budeme věnovat jejich vývoji.
Lotus v pátek v Austinu zkoušel vývojovou verzi nosu pro rok 2015 (dole)(foto: Lotus F1 Team)
Jak by vám měl sedět Interlagos?NCh: První a druhý sektor by pro nás měly být OK, ale třetí sektor s jednou zatáčkou, po které následují stoupání a pak rovinka, pro nás bude výzvou. Celkově si nemyslím, že by nám měl sedět tolik, co Austin, ale s jistotou se to dozvíme až na místě a po ujetí několika kol.
Z auta dostáváme o něco více, ale Interlagos pro nás může být náročnější než Spojené státy. Vysoká nadmořská výška má dopad na výkonnost pohonné jednotky, i když to kvůli přeplňování motoru bude jiné než v předchozích letech.
Interlagos je celkem starou tratí. Čím vyčnívá z pohledu inženýrů?NCh: Jde o obtížný okruh z hlediska nalezení toho správného nastavení. Prostřední část je velmi klikatá a poslední sektor je v podstatě o jedné zatáčce a velmi dlouhé rovince. Kompromis v oblasti přítlaku je proto celkem velká výzva.
Chcete snížit přítlak kvůli poslednímu sektoru, ale zároveň ho potřebujete v ostatních částech. Máme tendenci se spolehnout na to, co o nejlepším kompromisu naznačují simulace, a pak se během víkendu přizpůsobit v závislosti na naší rychlosti a výkonnosti v sektorech.
Lotus měl dobrou rychlost, po delší době dosáhl opět na body (foto: Lotus F1 Team)
Zaměříte se v některém z tréninků na rok 2015?NCh: Budeme pokračovat v našem programu vyhodnocování aerodynamických dílů pro příští rok. V Enstone probíhá spousta dobré práce na E23 a některé koncepty ověřujeme na dráze na E22, což je velmi užitečné.
Je pro vás užitečná změna pneumatik pro Brazílii?NCh: Původní alokace středně-tvrdé a tvrdé směsi byla z našeho pohledu příliš tvrdá. Měkká a středně-tvrdá alokace je lepší, přesto stále konzervativní. V Soči jsme s alokací opravdu trpěli, takže jsme mnohem spokojenější s tím, že Pirelli učinilo změnu. Myslím, že totéž platí pro většinu týmů a jezdců.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.