Technický ředitel Lotusu Nick Chester hovoří o výzvách zbrusu nového okruhu v Soči, který bude o víkendu hostit první Velkou cenu Ruska. Jak se na ní Lotus připravuje a jak velkou pomocí pro něj představují simulátory?
Jak bys popsal hlavní výzvy autodromu v Soči?Nick Chester: Výzvy budeme moci samozřejmě řádně vyhodnotit, až dorazíme do Soči. Má ale již prvotní zpětnou vazbu od Romaina a Pastora, kteří byli v simulátoru. Zatáčka č. 4 je dlouhá a docela rychlá, bude tedy představovat dobrou výzvu.
Brzdění do zatáčky č. 13 bude velmi tvrdé a t2sně před ním vyjíždíte ze zatáčky, takže to bude těžké správně zvládnout. Celkově vypadá celá trať docela technicky, rozhodně tedy půjde o výzvu pro piloty.
Jaký druh nastavení a úrovně přítlaku očekáváte pro Soči?NC: Vypadá to na okruh vyžadující vysoký přítlak, protože většina zatáček se projíždí mezi 80 - 140 km/h. Řekl bych, že nastavení bude podobné Singapuru, ačkoliv v Soči se nachází několik delších rovinek, takže úrovně přítlaku budou někde mezi Singapurem a Suzukou.
Zdá se, že okruh nemá moc únikových zón. Jaké výzvy to představuje pro tým?NC: Hlavní výzvy na těchto okruzích číhají pro piloty. Budou se muset trať hodně rychle naučit, aby se sžili s její konfigurací a mohli se po celou dobu během hola soustředit. Všichni víme, jaké tresty souvisejí s krátkými únikovými zónami, když jde o novou trať s nejistými úrovněmi přilnavosti.
Okruh v Soči obsahuje velmi rychlou a dlouhou třetí zatáčku, rovinky jsou delší než v Singapuru, nastavení proto bude podle Nicka Chestera podobné, jen přítlak bude o něco nižší (foto: FIA)
Existují nějaké výzvy spojené s klimatem?NC: Podle informací, které máme, může být v Soči celkem neobvyklé počasí, protože na jedné straně máte hory a na druhé moře. Očekáváme mírné teploty kolem 20 °C během dne a 12 °C v noci, což je říjnový průměr tohoto regionu. Prvotní předpovědi počasí naznačují poměrně vysokou šanci na déšť.
Pastor a Romain si oba okruh vyzkoušeli na simulátoru. Jak moc užitečná pro ně byla ochutnávka nové trati?NC: Simulátor je cenným přínosem. Umožňuje se pilotům rychle dostat do tempa, když vyjíždějí na dráhu poprvé. Budou vědět, jak po sobě následují zatáčky, jakou stopu volit a získají prvotní představu o brzdných bodech. Může to znamenat, že svá rychlá kola začnou jezdit o tři či čtyři okruhy dříve, než by k tomu došlo normálně. Celkově jim to dává výhodu pro začátek prvního tréninku.
Jak se tým připravuje před návštěvou nového okruhu? Jak užitečné jsou přípravné práce na simulátoru?NC: Než jsme měli simulátor, předpokládali jsme pro nový okruh závodní stopu zatáčkami, abychom mohli provést prvotní simulace. Se simulátorem získáváte přesnější závodní stopu, jakmile pilot dokončí několik kol. To umožní vytvořit přesnější simulační model. Pomáhá to inženýrům na dráze s přípravou prvotního nastavení, což tam šetří čas.
Romain Grosjean v Suzuce (foto: Lotus F1 Team)
Jak jste se připravovali, než s týmem vyrazíte na nové místo?NC: Důležité je, aby měl každý prostředí pro podávání výkonů na trati, proto se setkáme s organizátory a našimi partnery, abychom zajistili vhodné kancelářské prostory a telekomunikační linky zpět do Enstone.
Je úžasné, jaké množství dat se zpracuje během závodního víkendu, proto musíme být schopni uložit tým i veškeré potřebné vybavení. V zákulisí probíhá spousta plánování, aby byl zajištěn hladký průběh jakéhokoliv podniků - obzvlášť, když jde o ten nový.
Jaké měl tým výkonnostní předpoklady v Suzuce?NC: Z hlediska výkonnosti to byl obvyklý víkend. V pátek se zdálo, že máme dobrý potenciál, v sobotu jsme pak nemohli naše cíle splnit. V závodě pak panovaly velmi náročné podmínky a my jsme v jeho průběhu předvedli několik slušných kol. Byl to těžký podnik z pohledu strategie, ale oba pilot dokázali odjet několik dobrých stintů a slušně získat. Šlo o další závodní víkend, kdy jsme se toho hodně naučili.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.